recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Helicon vs Mentor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHelicon vs Mentor

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
houbakrene Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-November-2009
Status: Offline
Point: 155
Direkte link til dette indlæg Emne: Helicon vs Mentor
    Sendt: 25-Januar-2010 kl. 11:24
Hej Alle.
 
Jeg står i lidt et dilemma, som jeg håber I kan hjælpe mig med...
Jeg er pt i gang med at opgradere min concept hjemmebio, men har lidt problemer med at beslutte mig for til hvilken serie!?!
Jeg havde egentlig bestemt mig for at det skulle være til Mentor serien, med Mentor 8 i fronterne, hvorfor jeg allerede nu har købt en Mentor Vokal som center. Jeg er så efterfølgende "kommet til" at købe en Helicon S600 sub, og står nu på nippet til at skal have opgraderet mine fronter...
Jeg har været i Hifi-klubben og snuse lidt og der fik jeg muligheden for at lytte på henholdsvis Mentor 8 og Helicon 800 mk2. Jeg må indrømme, at der lydmæssigt er et meget stort spring fra Mentor til Helicon, men det er der i den grad også prismæssigt!
 
Nogle af jer som har erfaringer med de to serier (gerne i forhold til hinanden), og evt. har et godt råd? Jeg vil ikke ligge skjul på at økonomien ikke er uden betydning, men jeg er også klar til at ligge pengene for Helicon, skulle det være den serie jeg beslutter mig for...
 
Anyone??? Confused
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 11:45
tag dem hjem og find ud af hvordan de fungerer hjemme hos dig selv. Det er nu en gang dig, og ikke vi andre der skal leve med det fremover. Om det er merprisen værd er du jo i bund og grund den eneste der kan afgøre. som med alle andre større investeringer findes der ingen nemme løsninger Smile
Crown - there is no substitute.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 12:05
Hej :-)
Hvis det hovedsagligt er surround du skal bruge det til, så er Mentor-serien enddog super-tilstrækkelig, og selv ved stereo via surround-receiver vil de gøre det RIGTIGT godt, men hvis du går i detaljer med en stereo-opsætning med eks. SACD og lignende, ja så kan Mentor ikke følge med, MEN prisforskellen taget i betragtning, så tror jeg de fleste vil kunne "nøjes" med Mentor.
Jeg har også hørt begge, og hvis prisen ikke har noget at sige, så er valget let.  
Så kommer næste trin.  Forstærker/receiver.     Her mener jeg at huske at Helicon kræver mere fortærkerkraft, hvor Mentor vist nok ikke stiller specielt store krav (er let at spille op)  , Dette er ikke fakta, men taget ud fra min hullede hukommelse LOL
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 14:21
vil også sige er det bare et film setup, så får du intet ud af det Helicon, dog fint du har en kraftig bass, da den godt kan forbedre oplevelsen.

Dog til film mener jeg personligt, at det vigtigste instrument er Centeren, og den har du allerede i mentor.

Center levere alt tale og utroligt meget i et 5.1 lydspor, og er den svag, så hjælper det ikke at have gode højtalere ved siden af.
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 15:27
Jeg har tidligere haft et surround system bestående af Helicon 400, C200, W200 og S600 og jeg har kun rosende ord om de højttalere fra Dali.
Jeg synes det var et fantastisk surround system med et stort lydbillede fra alle højttalere, god bund og en behagelig ro også ved høje lydniveauer.
 
Helicon serien har i mine ører et mere helstøbt lyd og bedre sammenspil mellem enhederne end Mentor. Den er mere rund i toppen end Mentor uden at miste detaljer. Personligt synes jeg at Mentor har tendens til at blive en smule spids i toppen, hvis man spiller meget højt, det har jeg ikke oplevet så meget med Helicon.
 
Min favorit er nok stadig Helicon 400 som er en smule mere blød en Helicon 800 i toppen, men objektivt set (hvis det da giver nogen mening når det gælder højttalere) så er Helicon 800 dog stadig den bedste. Den er en smule mere åben, kan lave et større lydbillede, og spille højere samtidigt med, at den bibeholder et meget roligt og detaljeret lydbillede som ikke falder sammen.


Redigeret af Iron Man - 25-Januar-2010 kl. 15:30
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

vil også sige er det bare et film setup, så får du intet ud af det Helicon, dog fint du har en kraftig bass, da den godt kan forbedre oplevelsen.
 
Skal det forstås som om, at man med film intet får ud af højttalere i den klasse som Helicon, fordi så er jeg godt nok uenig Question
Til top
detoch Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 331
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 17:03
Ville helt klart vælge helicon serien, man får så meget mere af det hele i den serie i forhold til mentor.. Jeg var selv klar på at købe mentor 6 til surround, men fik et godt tilbud på helicon serien og har ikke fortrudt det... overhovedet...Wink
 
Har dog ikke hørt mentor 8 eller helicon 800, men kunne forstille mig at det er det samme som mentor 6 og helicon 400..
 
Og der er et rigtig stort lydbillede i surround med helicon serien... Jeg ville ikke være i tvivl efter at have hørt begge 2.


Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 17:51
iron man du tager mine ord ud af kontekst.

Selvfølgelig er en god højtaler en god højtaler, det jeg siger er at når han har en MENTOR center, så kommer den til at definere lydbilledet, og det er klart motoren i sådan et setup. center og sub.

Så værdien i et fylde helicon på de sidste 4, ville ikke give meget i min verden, med mindre han bytter sin center ud med en helicon. og jo så giver det noget.

og vil da klart sige, JA Helicon er en bedre højtaler, meget hørtbart endag. og bruger han det meget til stereo, og beholder han mentor, så er det da stadig noget af en opgradering. men bruger han det til rent 5.1 og vil han beholde mentor center, så synes jeg bare ikke værdien er der.

Det er som sagt bare min mening. synes faktisk det bedre kan betale sig i et rent 5.1 setup at købe en dyr center, og så spare lidt på left/right front kanaler, dog skal man også passe på for skævhed i karekteristikken på højtalere vil ødelægge oplevelsen.

Har da oplevet højtalere jeg synes lyder fint, komme til at lyde som dåse lyd, fordi de spiller sammen med en 100x bedre højtaler, og så er værdien jo tabt.
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 19:15
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

Selvfølgelig er en god højtaler en god højtaler, det jeg siger er at når han har en MENTOR center, så kommer den til at definere lydbilledet, og det er klart motoren i sådan et setup. center og sub.
 
Jeg er helt enig med dig så Smile
 
Jeg gik bare ud fra at han naturligvis skifter centeren, hvis han vælger Helicon serien, som han naturligvis gør Wink
Til top
houbakrene Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-November-2009
Status: Offline
Point: 155
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2010 kl. 00:40
Hej Alle.
 
Tak for de mange inputs og meningsudvekslinger. Smile
Lad mig lige uddybe: Skulle jeg vælge Helicon 800 som mine kommende fronter, ville jeg på sigt naturligvis også udskifte min Mentor Vokal til Helicon. Men må indrømme at næste opgradering efter fronterne, nok ville blive mine bagkanaler, da de pt består af Concept 2. Mentor Vokal er en rigtig god center, som set i forhold til min tidligere Concept center, var en KÆMPE opgradering! Og jeg giver Rasmusdc helt ret i at centeren nok er "motoren" i et 5.1 system, men husk at talen også kan komme fra fronterne...
 
Jeg er også tilbøjelig til at give Detoch ret i hans udmelding... Har som nævnt tidligere, været en tur i HiFi klubben og lytte til både Mentor og Helicon. Og jeg ER altså imponeret over Helicon serien. Var inde i deres store bio og som har Helicon 800 i frontkanalerne og se / høre en koncert med bl.a. Sting... Kæft hvor lød det bare pissegodt. Hvis jeg lukkede øjnene, var det næsten som at være der selv!
 
Som I nok kan høre, hælder jeg lige pt mere til Helicon. Mit næste spørgsmål er så om mine NAD C272 effektblokke, kan gøre sig fortjent til at spille sammen med Helicon 800? Jeg vil så selvfølgelig bi-ampe hver blok til hver sin højtaler (2x150W kont.). Ville det være en holdbar løsning, eller mener I at en sådan højtaler fortjener en bedre forstærker? (Jeg har luret lidt på NAD M25)...
 
For en god ordens skyld, skal det lige nævnes, at jeg bruger mit anlæg ca 50/50 til henholdsvis film og musik...
 
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2010 kl. 10:53
jeg kan kun varmt anbefale Helicon 800, har selv et komplet 7.1 Helicon setup, hvor jeg har brugt en alm. receiver (pioneer LX71) til at trække bagkanalerne og iøvrigt styre lyden) også har jeg en NAD T973 effekblok som trækker fronterne samt centeren biampet.
Jeg har prøvet at skifte lidt mellem forskellige receivere, og jeg vil være meget ked af at undvære min effektblok som kraftcenter til såvel fronter samt centeren... alle kommer til sin ret biampet med den kraft... og som du selv er inde på vil M25 da være ret lækker til det... forskellen "ned" til en T975 (som de hedder idag) er næppe så stor.. men der er da lidt kr og spare) 
 
Og det virker iøvrigt overbevisende både i surround, som i stereo... det løfter i begge situationer... markant imo


Redigeret af rhsin - 26-Januar-2010 kl. 10:54
Mvh

René
Til top
houbakrene Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-November-2009
Status: Offline
Point: 155
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 12:52
Ikke flere, som har inputs til dette emne???
 
Vil mine 2 C272'ere kunne "parres" med Helicon 800 mk2? -Andre forslag?
 
Anyone? Confused
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu