Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
BowieCool
Guld medlem
Oprettet: 09-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1134
|
Emne: Hjælp til ny biograf (akustik) Sendt: 27-Januar-2010 kl. 17:25 |
Jeg går og overvejer at sælge vores gamle hus, for at bygge et nyt (hjemmebio´en skal med).
Jeg kunne godt tænke mig at lave det så akustikken er i top.
Hvad ville være den absolut bedste løsning til loft, vægge og gulv være ?
Jeg har toldtekt loft i min nuværende bio, det synes jeg virker ret godt. På mine vægge af gips har jeg et tyndt sort gulvtæppe på. Men jeg ville tro, at man sikkert kunne vælge en bedre løsning til væggene, når vi snakker akustik.
Hvad vil i anbefale ?
Mvh
Bowie
Redigeret af BowieCool - 28-Januar-2010 kl. 18:01
|
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub) Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
|
 |
BowieCool
Guld medlem
|
Sendt: 28-Januar-2010 kl. 18:41 |
Ingen der har nogle forslag ??
Er der nogen der bruger Troldtekt til deres vægge ?
|
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub) Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
|
 |
Boffer24
Guld medlem
Oprettet: 19-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 885
|
Sendt: 28-Januar-2010 kl. 20:06 |
Jeg skal snart selv lave noget i min bio og jeg er blevet overbevist om at jeg skal bruge rockfon støjbatts i sort.
Lav en aftale med Christian fra CSN. Han har vidst brugt det i hans bio.
|
 |
BowieCool
Guld medlem
|
Sendt: 28-Januar-2010 kl. 20:25 |
Boffer24 skrev:
Jeg skal snart selv lave noget i min bio og jeg er blevet overbevist om at jeg skal bruge rockfon støjbatts i sort.
Lav en aftale med Christian fra CSN. Han har vidst brugt det i hans bio. |
Er det ikke nogle plader man hænger oven på den eksisterende væg ?
Hvad vil du bruge til væg, hvis du skulle bygge en ny bio fra bunden ?
|
|
 |
Hans j
Guld medlem
Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
|
Sendt: 28-Januar-2010 kl. 20:53 |
BowieCool skrev:
Boffer24 skrev:
Lav en aftale med Christian fra CSN. Han har vidst brugt det i hans bio. |
Er det ikke nogle plader man hænger oven på den eksisterende væg ?
Hvad vil du bruge til væg, hvis du skulle bygge en ny bio fra bunden ? |
Først og fremmest skal det jo overholde de byggetekniske krav. Ofte er det jo indervæggen der er den bærende, så du skal nok lige have fat i en arkitekt.
|
 |
Boffer24
Guld medlem
Oprettet: 19-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 885
|
Sendt: 28-Januar-2010 kl. 21:08 |
Jo det er plader du monterer på væggen og loftet.
Hvis du skal bygge nyt ville jeg helt sikkert kontakte CSN, CSO eller lignende for gode råd med hensyn til akustikken.
Prøv at skriv til rockfon, de er også meget behjælpelige over mail 
|
 |
sani
Guld medlem
Oprettet: 22-April-2007
Point: 1023
|
Sendt: 28-Januar-2010 kl. 21:11 |
til loftet er der klar den mest effektiv og biligste løsning med troldtek med en del isolering oven på... men når der er nyt hus så skal du op på mindst 30 cm og der er kanon...
til vægene kan du også benyte dig af troldtek med husk der SKAL isolering bag den mindst 50 mm.... troldtek på vægene er ikke så køn at kiger på men er igen serdeles effektiv...
en alternativ til væge kune være at bruger "akustisk gips" der er de gips plader med huler i .. men husk der skal isolering igen bag ved...
|
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
|
 |
BowieCool
Guld medlem
|
Sendt: 28-Januar-2010 kl. 22:04 |
sani skrev:
til loftet er der klar den mest effektiv og biligste løsning med troldtek med en del isolering oven på... men når der er nyt hus så skal du op på mindst 30 cm og der er kanon...
til vægene kan du også benyte dig af troldtek med husk der SKAL isolering bag den mindst 50 mm.... troldtek på vægene er ikke så køn at kiger på men er igen serdeles effektiv...
en alternativ til væge kune være at bruger "akustisk gips" der er de gips plader med huler i .. men husk der skal isolering igen bag ved... |
Hvor stor forskel er der på Troldtekt og akustisk gips ?
Jeg kender jo godt Troldtekt fra min egen bio (loftet). Hvis det akustiske gips er nogenlunde ligeså godt som Troldtekt, kunne det være man skulle vælge det til væggene, da det nok er noget pænere, som du skriver Sani.
|
|
 |
sani
Guld medlem
|
Sendt: 28-Januar-2010 kl. 22:34 |
bowie
perforeringsprocent på troldtek er meget hoj næsten 95 %... da den absorbere lyden over hele overflader derrfor er den så effektiv...
perforeringsprocent på akustik gips er meget forskelig der komer and på hvilke disegn du velger samt hvor mange huler er der i netop den plader du velger (eksempl har den plader der bruges i biografer " kino" 37 %... der lyder ikke af meget i forhold til troldtek... men der er faktisk meget da du alerede vil siker bruge troldtek til loft..
husk der er mange producenter af akustisk gips og priser er meget forskelige på den...
jeg har byget nyt hus sidste år og pg byge stres har ikke tænkt på akustiken i hjemet... nu komer der til at koster mig mindst 40.000 kr for at rate på de fejl jeg har lavet (og jeg har alerede belat dyre gips lofter samt filt og spatrlig og meling en gang  )
den anden fordel med akustisk gips til væge er der at du kan mele den... der vil du ikke kune går med troldtek,rochfon,ecofohn
Redigeret af sani - 28-Januar-2010 kl. 22:38
|
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
|
 |
BowieCool
Guld medlem
|
Sendt: 29-Januar-2010 kl. 06:23 |
Hej Sani, tak for dit svar. Den "kino" model ser spændende ud. Men jeg blir lige nødt til at rette dig, man kan godt male på troldtekt uden det går ud over akustikken. Dette står på Troldtekt.dk :
Hyppige spørgsmål - FAQ Kan jeg male mit Troldtekt loft, uden at det går ud over akustikken? Svar: Ja, Troldtekt er et af de få akustiklofter, som du kan male med vandbaseret maling uden at forringe de lydabsorberende egenskaber.
Troldtekt pladerne fås færdigmalede fra fabrik, men hvis du vil male et eksisternde loft, kan du bruge en langhåret malerrulle eller en håndsprøjte.
|
|
 |
sani
Guld medlem
|
Sendt: 29-Januar-2010 kl. 09:57 |
hej bowie
der er rigtig at man kan male på troldtek... men har du prøvet det  .... jeg kener en der har prøvet og der blev aldrig hel mørk selv om hen malede ,hold nu fast 7 gange... og brugte en formu på maling...
der vil altid være nogen vinkler hvor maling ikke kan komme i pg troldtek strugtur...
|
|
 |
CSO
Junior bruger
Branchemedlem
Oprettet: 15-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 21
|
Sendt: 29-Januar-2010 kl. 15:55 |
Kinopaneler fra Danoline er suveræne til biografbrug, men er også udviklet til netop dette formål. Panelerne leveres med løst filt og ikke fastlimet på bagsiden som på deres andre plader. Det eneste lille bump på vejen er at de kun laves på specialbestilling og jeg mere at priserne er omkring 500 kr. ekskl. Moms pr. m2 i et byggemarked, hvis man kender dem godt.
Placeringen af disse afhænger selvfølgelig af generelle akustiske regler, brugte selv ca. 35 m2. til min private biograf, plus alle de andre akustiske materialer.
Redigeret af CSO - 29-Januar-2010 kl. 16:21
|
|
 |