recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Imac + Windows og diverse...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Imac + Windows og diverse...

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Jakabov Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Vodskov
Status: Offline
Point: 1330
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jakabov Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Imac + Windows og diverse...
    Sendt: 22-September-2015 kl. 13:19
Konen har købt den "billige" Imac 27" Retina og jeg er blevet overtalt til at vi kun har en stationær så min fine Shuttle med i5, ssd og så videre skal afhændes. :-( 

Jeg vil gerne have Windows 10 på og så må hun holde sig til OSX. Er det stadig Parallels man skal bruge hvis man nemt vil kunne skifte? 

EDIT: Den kommer med en standard 1TB harddisk og jeg kan se at det er helt blæst at smide en ssd i så det dropper vi. 
Kan man gøre brug af en ssd via usb 3.0/thunderbolt evt?

Redigeret af Jakabov - 22-September-2015 kl. 13:21
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2007
Sted: Denmark
Point: 890
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sylvest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2015 kl. 14:07
Oprindeligt skrevet af Jakabov Jakabov skrev:

Konen har købt den "billige" Imac 27" Retina og jeg er blevet overtalt til at vi kun har en stationær så min fine Shuttle med i5, ssd og så videre skal afhændes. :-( 

Jeg vil gerne have Windows 10 på og så må hun holde sig til OSX. Er det stadig Parallels man skal bruge hvis man nemt vil kunne skifte? 

EDIT: Den kommer med en standard 1TB harddisk og jeg kan se at det er helt blæst at smide en ssd i så det dropper vi. 

Parallels eller VMWare Fusion

Overvej et Fusion drive så får du glæde af SSD hastighed. Personligt er jeg meget glad for mit :-)

Angående brug af extern disk må jeg melde pas.

< ="cosymantecnisbfw" co="cs" id="SILOBFWID" style="width: 0px; height: 0px; display: block;">
.
Til top
Jakabov Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jakabov Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2015 kl. 14:21
Okay, hvad fungerer bedst af de to? 

Fusion Drive bliver ikke aktuelt, vi køber den i butik så den bliver ikke konfiguret. Men har læst lidt op og
det virker til at man godt kan køre en ssd i et eksternt kabinet via usb 3.0 eller thunderbolt. 

EDIT: Og fik lige læst på Fusion Drive og ja det skal nok prøves. :-) 

Redigeret af Jakabov - 22-September-2015 kl. 14:24
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2015 kl. 17:02
Jeg synes i skal overveje en SSD.

Om 5 år har i sikkert stadig jeres elskede iMac 27 tommer, men fordi det er med en gammel 1 TB harddisk, så gider i næsten ikke at bruge den. Havde den derimod været med en SSD, så ville den stadig kunne køre fornuftigt.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
bleed_blue Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-September-2005
Sted: Støvring
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bleed_blue Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2015 kl. 17:52
Enig med ovenstående. Det er en stor investering med sådan en iMac, så det vil være et dumt sted at spare med en langsom hdd frem for en ssd. I kommer jo sikkert til at have den længe.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9403
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2015 kl. 18:14
Købte en iMac 27 med ssd og 1tb for 4 år siden. Den kører stadig super godt, så en ssd er et must Idag.
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Point: 1562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2015 kl. 20:23

Det kommer an på om du vil køre Windows inde i OS X eller køre 100% Windows.
Sidstenævnte kræver at disken deles op og konfigureres via BootCamp.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Jakabov Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jakabov Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2015 kl. 21:59
Cyberguyen og Bleed_Blue; 

Jamen vi skal også have en SSD, den kommer bare i maskinen men kommer til at køre via usb 3.0 eller thunderbolt. Den bliver systemdisk og 1TB disken bliver lager. 

Quarkir; det bliver Windows i OSX, det er fint nok for mig. Så vi prøver Parallels, det virkede fint da jeg prøvede det sidst. 

Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bleed_blue Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2015 kl. 06:29
Ja, det er selvfølgelig en mulighed, at køre osx fra en ekstern enhed. Det er ikke noget jeg har erfaring med, men som jeg har forstået det, så bør man benytte thunderbolt 2, hvis man skal have noget ud af det. Ekstern SSD med styresystem via USB 3, skulle der vist ikke være den store fidus i, da den standard simpelthen er for langsom ift at benytte en HDD.

I så fald skal man jo så ud og have fat i en thunderbolt 2 lagringsenhed, og disse er bestemt ikke gratis. Du bør tjekke hvad en sådan koster og sammenholde det med hvad merprisen er for at købe en iMac med indbygget SSD.

Men ret mig endelig, hvis jeg tager fejl....

Lige en note. Hvis man indstallere et alternativt OS på et fusiondrive via bootcamp, kommer det ekstra OS til at ligge på den langsomme del (HDD).

Tilsidst kan jeg lige tilføje, at jeg selv har en retina iMac med SSD. Der er altid en fare for, at man kommer til at lyde som én, der med vold og magt, vil have andre til at vælge samme system og konfiguration. Men jeg har andre i min omgangskreds, der gik fusiondrive vejen, og de fortryder altså, at de ikke valgte SSD. Og det er jo ikke noget, man bare lige udskifter, når man har købt maskinen.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2015 kl. 07:36
Oprindeligt skrevet af bleed_blue bleed_blue skrev:

Tilsidst kan jeg lige tilføje, at jeg selv har en retina iMac med SSD. Der er altid en fare for, at man kommer til at lyde som én, der med vold og magt, vil have andre til at vælge samme system og konfiguration. Men jeg har andre i min omgangskreds, der gik fusiondrive vejen, og de fortryder altså, at de ikke valgte SSD. Og det er jo ikke noget, man bare lige udskifter, når man har købt maskinen.
Vil du ikke lige uddybe dette, altså hvorfor de har fortrudt Fusion drive og hellere ville have haft en SSD disk i, jeg kan ikke lige umiddelbart se fidusen på en iMac.Smile

Redigeret af Potter - 23-September-2015 kl. 07:37
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2015 kl. 07:51

Jeg benytter selv bootcamp på 2 af mine iMacs, men det er fordi at jeg ikke vil gå ned på performes når der køres Windows.

Du kan sagtens køre med en ekstern disk som du også kan boot fra, men benyt nu Thunderbolt porten i stedet for USB3. Jeg benytter selv et Thunderbolt kabinet med 4 x 1TB SSD i Raid 0 som jeg dog mest benytter på min Mac Pro, det sparker bare r..
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bleed_blue Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2015 kl. 08:38
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af bleed_blue bleed_blue skrev:

Vil du ikke lige uddybe dette, altså hvorfor de har fortrudt Fusion drive og hellere ville have haft en SSD disk i, jeg kan ikke lige umiddelbart se fidusen på en iMac.Smile

Jeg skal da gerne forsøge at svare, med fare at svare lidt upræcist, når jeg skal udtale mig på andres vejne Wink

Hastighed! Min bekendte har data liggende på sin fusiondrive (virtuelle maskiner), som åbenbart fylder mere end hvad, der kan være på SSD-delen af det fusiondrive. Derfor bliver det noget langsomt. 

Jeg er skam med på, at SSD delen af et fusiondrive er ganske ok, men da selve størrelsen kun er 128GB, kommer man hurtigt i bekneb, hvis man har flere styresystemer. Og det er vel hvad som spørgeren i tråden her efterlyser.

Listepriserne (apple.dk) for entry level retina iMac viser en merpris på 1720 kr for en 256GB SSD drive eller en 1TB fusiondrive i forhold til den HDD som maskinen kommer med som standard.

En hurtig google søgning viser, at prisen for et thunderbolt2 lagringskabinet er omkring 1500 DKK. Det er selvfølgelig billigere alt afhængig af hvor meget man skal give for en SSD.

Lidt offtopic:
@Potter
Hvad benytter du af model i dit Thunderbolt2 setup og hvad har det kostet? Og har du testet, hvad hastigheder det giver (read/write)?

Jeg har selv kigget på muligheden for at skaffe noget thunderbolt2 ekstern lagring, men synes priserne er ret pebret.

Til top

Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu