|
|
Besvar ![]() |
Side 123 9> |
Forfatter | ||
Treated ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Januar-2010 Sted: Horsens Status: Offline Point: 1639 |
![]() Sendt: 07-April-2010 kl. 19:58 |
|
Jeg har de sidste par uger søgt og søgt informationer om udstyr til min kommende server, jeg er simpelthen snart på herrens mark mht al den information man kan rive til sig. Så her er min plan som jeg håber i kan hjælpe mig med.
1. Har 4 stk 1.5tb diske som skal i den 2. Den skal have et strømforbrug på max 60watt + - lidt. Her snakker vi idle 3. Den skal kun bruges til streaming af musik, billeder og film ( image filer og mkv filer ) + lager 4. Den skal være så lydløs som muligt, helst fanless cpu, ala picoPSU 5. Hjælp til at finde hardware til den ( har ledt som en gal på nettet ) 6. Hjælp til et fornuftig kabinet ( har os ledt som en gal ) skal selv ikke være en stor klods 7. Regner med den skal køre Windows Home Server 8. Prisniveau ligger på ca 2500. skal ikke være et par hundrede som får det hele til at gå i vasken så plus minus lidt Har lavet dette indlæg fordi jeg snart er helt på herrens mark, og jeg synes ikke jeg vil ofre penge på en NAS server, synes nu de er ret dyre,hvis de skal virke effektive, så håber der er nogen som har et godt bud til server, for mangler extrem meget hjælp :) Men er self åben for alle slags forslag |
||
![]() |
||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
![]() |
|
Hvis du vælger et Intel I3 setup så kan du køre med software raid over en ICH controller.
Det skulle ikke bruge meget strøm, men jeg tvivler på at du kan nøjedes med en Pico PSU når du ønsker 4 diske i maskinen. Du bør nok gå efter noget Seasonic 380 watt psu eller se om du kan få noget 200 watt activ pfc noget selvom det er svært i Danmark. Husk også at finde en måde hvorpå du kan tage backup af dine data hvis det er vigtige informationer. Uanset hvad, så skal du jo have noget blæserværk til at fjerne varme fra bundkort og harddiske, så du kan lige så godt benytte en PSU med indbygget blæser. Redigeret af Cyberguyen - 07-April-2010 kl. 21:26 |
||
![]() |
||
Treated ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Januar-2010 Sted: Horsens Status: Offline Point: 1639 |
![]() |
|
jeg er ret sikker på man godt kan lave en server som kører på 60 watt i idle, de NAS servere som kører med 4 diske i raid 5 eller lign. bruger ca 60 watt, så en sammensætning må da kunne lade sig gøre, på en eller anden måde, er bare i tvivl om hvad jeg skal bruge. Der er så mange som har forskellige meninger om hvad der er godt osv. så det er ikke altid nemt at tage stilling til hvad man skal have.
Redigeret af Treated - 08-April-2010 kl. 06:43 |
||
![]() |
||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
![]() |
|
Det er ikke noget problem at lave en server som trækker omkring 60 watt.
Jeg tror nok det som jeg foreslå kommer ned omkring det. Den billige løsning vil nok være et Nvidia ION bundkort med en Atom CPU. Jeg er bare usikker på om den vil performe godt med software raid. Den bedre men dyrere løsning er en Intel I3 som ikke bruger særligt meget strøm. som jeg nævner bliver det største problem nok strømforsyningen, da de fleste herhjemme ligger fra 400 watt og opefter ![]() De strømforsyninger man skal gå efter er 80plus strømforsyninger. Det betyder at den er testet til at give mere end 80% udbytte ved henholdsvis 20%, 50% og 100% load. Men hvis du sætter en 400watt psu i en maskine og kun trækker 50 watt, så er det kun 13 % load og der har strømforsyningen måske kun 60% effektivitet. Så i virkeligheden trækker du 83 watt fra lysnettet. Vælger du derimod en 200 watt psu, så vil du med samme setup med garanti kun trække 62,5 watt og gerne bedre da de fleste ligger omkring 90% som giver 55 watt. Den forskel giver omkring 200 til 250 kW/timer om året som svarer til 100-125 kr Redigeret af Cyberguyen - 08-April-2010 kl. 08:44 |
||
![]() |
||
![]() |
|
du mener at sådan en PSU som den her ATX1U http://www.seasonicusa.com/80plus.htm
ville kunne lave en server med I3 som ikke generer mere end de 60 watt?? PS. så faldt jeg lige over en ældre artikel her http://www.tweakup.dk/article/1378/dk/ måske noget som man os kunne bruge derfra, ser da spændende ud om ikke andet Redigeret af Treated - 08-April-2010 kl. 15:03 |
||
![]() |
||
Zulu ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 775 |
![]() |
|
Er det max strømforbruget, du vil holde under 60W - eller idle?
Hvorfor skal strømforbruget overhovedet holdes under 60W?* Den eneste grund, jeg kan se, til IKKE at vælge en picoPSU, hvis man har en PC, der bruger under 150W, er prisen. Og er det overhovedet billigere med en "rigtig" strømforsyning? En stille kvalitets-strømforsyning løber hurtigt op i 4-5-600,- - så er det ikke meget ekstra, der skal lægges for at få en helt lydløs picoPSU. *Jeg gætter på at det er hensynet til miljøet/ dine tegnebog du tænker på når du sætter en grænse på 60W, men der er jo ingen, der siger at serveren skal stå og bruge 60W når du ikke bruger den. De fleste net-/bundkort understøtter i dag at PC'en kan vækkes fra S3 standby/ sleep når den kontaktes via netværket. Så du kan lade din server gå i S3 standby/ sleep al den tid den ikke benyttes med et strømforbrug på 2-4W. Den vil så starte på 10-15 sek når du/ en enhed kontakter den via netværket. Altså hvis din server kun kører 4-5 timer om dagen og resten af tiden er i sleep - gør det så noget om den bruger 60, 90 eller 120W? Med 5 aktive timer om dagen, vil en server, der bruger 120W koste 200,- mere om året end en, der bruger 60W. Dermed ikke sagt at du ikke skal prøve at spare på strømmen, men overvej nøje, hvor meget du vinder på det... Hvis du allerede har læst om min løsning, så kan du skippe nedenstående. Jeg stod i nogenlunde samme situation som dig for et år siden: Server: ja Krav om masser af plads: ja Strømforbrug: minimalt Min løsning blev: Chenbro ES34069 kabinet med passiv 120W passiv PSU Intel DG45FC mini-itx bundkort med 4x SATA porte på ICH10R (RAID 0, 1, 1+0, 5) Intel Pentium Dual-core E5300 (2,8 GHz) 4 GB ram 80 GB 2,5" Fujitsu HD til OS (Windows Server 2008 R2) 4 x 1,5TB WD15EADS HD i RAID-5 (~4,5 TB brugbar plads) Diskene er sat til at gå i standby efter 5 mins inaktivitet. Serveren er sat til at gå i standby efter 10 mins inaktivitet. Strømforbruget (målt med Spar-O-Meter) ligger på: Boot (HD spinner op): ~90W Idle: ~60W Idle (HD i standby): ~40W Streaming: ~62W Full load (CPU + HD): ~90W Sleep: ~4W Forskellen på mit og dit setup er så prisloftet - ihvert fald hvis det skal købes fra nyt. Jeg købte kabinet + bundkort + CPU (Pen. DC E2160) + ram + 300GB HD + WHS brugt for 2600,-. Ovenstående var ment som inspiration/ information, så du har nogle tal at forholde dig til. |
||
![]() |
||
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() |
|
jeg ville kigge på chenbro kabinettet og så den her http://www.supermicro.com/products/motherboard/ATOM/ICH9/X7SPA.cfm?typ=H sammen med 4gb ram. så burde det ikke blive et problem at komme under 60W idle
|
||
![]() |
||
act_dk ![]() Bruger ![]() Oprettet: 30-Maj-2007 Status: Offline Point: 233 |
![]() |
|
Intel D945GSEJT bruger <20W i brug - du skal så have en RAID controller på da den kun tager 2xSATA..
|
||
![]() |
||
Zulu ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 775 |
![]() |
|
Det bundkort ser rigtigt fornuftigt ud! Så er spørgsmålet bare, hvor det kan købes? Der er mere info om det her: http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=57817 bl.a. angående strømforbrug: Here are some preliminary numbers for the X7SPA/HF with 4GB DDR2-667 RAM (2 sticks of 2GB).
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Har kigget på det bundkort og det bruger en smule mere strøm end angivet i de test pga. southbridge på boardet.
Jeg fandt en anden test som jeg ikke lige kan finde igen ![]() Der skrev de vidst noget med 50 watt i forbrug pga. chipsættet. Det kan købes i sverige: http://www.eco-finder.com/shop/index.php?cPath=259_357&osCsid=db994e646f99201221b27fb87d2ec425 |
||
![]() |
||
![]() |
|
PicoPSU er meget svag når det gælder 5 volt lanes og derfor er det et dårligt valg ved mange diske. Desuden er jeg ret sikker på at effektiviteten kommer under 80plus med de leverede PicoPSU løsninger, da man laver 2 gange konvertering. Jeg ville kun vælge PicoPSU til hvis jeg kørte fra 12 volt som en bil eller båd, eller hvis pladsen var et stort problem. Det er fint nok til en harddisk, men så heller ikke mere. Jeg kan heller ikke lige forstå at så mange satser på en strømforsyning uden blæser. Hvis man smider 4 diske i en maskine med bundkort er der alligevel behov for en eller anden form for køling. Man kan selvfølgelig gøre den 100 passiv med store alu profiler til alt som bliver varmt. Men det er en relativ dyr løsning sammenlignet med en meget stille blæser. Jeg ville vælge en Seasonic SS-300SFD, den giver rigtig god udnytter ved lavt effekt og koster ikke en bondegård: http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=searchProducts&searchTerm=ss-300sfd&x=0&y=0 Der er tests af den her: http://www.silentpcreview.com/article286-page1.html Den er mindre end en alm. strømforsyning, så det er lidt usikkert om den passer i alm. kabinetter. Alternativt er der SS-300ES til omtrent samme penge. |
||
![]() |
||
Notfast ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Øst Jylland Status: Offline Point: 2876 |
![]() |
|
Jeg har 2 af disse http://cgi.ebay.co.uk/PicoPSU-120w-WI-Power-Supply-Mini-ITX-EPIA-VIA-Pico-PSU-/290373885677
Picopsu 120 Wi
Jeg har kørt en NM10/D510 bundkort 4stk 3,5" grønne harddiske og en Sata dvd drev på en og flyttet store mængder data uden den har brokket sig over hovedet.
ang. bundkort, så undgår ION til server, NM10/D510 bruger mindre strøm er få % kraftiger til server brug. Kig evt. et mATX bundkort hvis du også behøver PCI Jeg har WHS til at køre på denne http://www.pointofview-online.com/showroom.php?shop_mode=product_detail&product_id=146
(hver opmærksom på at pcie x16 porten kun indeholder 1 lane)
Lidt input her fra
|
||
.....
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 9> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |