|
Effektforstærker |
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Forfatter | |
Wish ![]() Bruger ![]() Oprettet: 12-Juni-2010 Status: Offline Point: 207 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 24-Juli-2013 kl. 08:03 |
Hej!
Jeg har en Onkyo TX-NR818 som trækker et 5.1 Dali Zensor system og kigger nu på om det kunne være en idé at tilføje en effektforstærker. Jeg har kigget på Peachtree Nova 125, Vincent Sp-996, NAD C275BEE og andre i den prisklasse, men jeg er usikker på om det er investeringen værd. Med mit nuværende udstyr syns jeg lyden er fyldig, stor og volumen-mæssigt fejler den ikke noget, men der kunne måske godt være lidt mere punch, lidt mere liv, især i musik. Hvad kunne jeg få ud af sådan en forstærker? På forhånd tak for tiden ![]() |
|
![]() |
|
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Umiddelbart tror jeg ikke at det giver den store forskel.
Vil du have mere punch, kunne du overveje en anden sub.
|
|
![]() |
|
SosFarum ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-Juli-2007 Sted: Frederikssund Status: Offline Point: 1023 |
Hvis det er stereo du vil gøre bedre vil jeg foreslå at du køber en stereo forstærker med Hometheater Input. Se evt listen jeg har lavet i min signatur.
Redigeret af SosFarum - 24-Juli-2013 kl. 10:01 |
|
![]() |
|
Så udover en forbedring i lyden når man bruger stereo er der ikke meget at hente?
I så fald vil jeg kigge på andre steder hvor der kan opgraderes :) |
|
![]() |
|
E100 ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 12-Juli-2013 Sted: Vestsjælland Status: Offline Point: 255 |
Har du ikke en ven i nærheden, du kan lokke til at komme på besøg med et effekttrin så du kan prøve - byd på kaffe, pizza, øl eller hvad der nu kan virke på ham
![]() |
|
![]() |
|
SosFarum ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-Juli-2007 Sted: Frederikssund Status: Offline Point: 1023 |
|
|
![]() |
|
Tak for de mange svar! :)
Jeg har googlet en masse allerede, men jeg syns jeg finder meget modstridende meninger om hvorvidt det har en reel indvirkning på lydkvaliteten i surround. Der er selvfølgelig meget subjektivt i disse ting og naturligvis ville det være ideelt at kunne prøve det af, men jeg har tidligere fået god råd og vejledning her på siden og derfor var det nærliggende at høre om det overhovedet er noget jeg skal overveje. |
|
![]() |
|
Leviathan.jk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 26-April-2009 Sted: Købrnhavn Status: Offline Point: 823 |
Hvis det er opdradering af lyden i surround du søger, synes jeg ikke det giver meget mening at gå efter en stereo effektforstærker. Så skal du have fat i mindst en 3-kanals effekt, da centeren i surround er vigtigst (sammen med sub). Men som Mufti skrev er pengene nok givet bedre ud ved at få en bedre sub end en effektforstærker (hvis det altså er surroundlyden du vil fobedre).
Hvis du vil have bedre stereolyd, giver det god mening med en stereoforstærker med HT bypass.
|
|
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
En stereoeffekt vil 100% løfte lydbilledet i surround.
Din receiver bliver kraftigt aflastet når den ikke længere skal trække alle 5 højttalere, og det bliver tydeligt at høre i form af detaljer og overskud ved voldsomme scener.. Jeg kører med en Onkyo 5008 der har en del flere muskler end din 818, og det var en klar forbedring da jeg tilsluttede min Rotel effekt til at trække bagkanalerne, og det er på trods af at den kun yder 6x80 watt.! |
|
![]() |
|
Leviathan.jk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 26-April-2009 Sted: Købrnhavn Status: Offline Point: 823 |
Selvfølgelig vil det give et løft, men ikke ift. andre opgraderinger imo. Hvis det skal være effekt, ville jeg klart satse på mindts en 3-kanals i stedet (eller 3 monoblokke). Jeg synes bl.a. ikke selv, at det gav de vilde forbedringer i surround, at jeg tilføjede A1008 til mine fronter, det var der til gengæld i stereo (som også var det, den var købt til at opgradere) .
|
|
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
|
|
![]() |
|
Mr. Claude ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Marts-2010 Sted: DK Status: Offline Point: 1130 |
Når du skriver "Zensor 5.1" går jeg ud fra det er med zensor 5 som fronter.. Og ærlig talt virker det vildt overdrevet at bruge 6000kr på en effekt til 2000kr stk lille gulv højttaler. Men hvis du overvejer at udskifte fronter en dag med væsentligt dyrere og større modeller er det ok. Eller ville jeg måske overveje noget brugt 5 kanals effektforstærker i stedet.
|
|
![]() |
|
Sven Palvig ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Marts-2012 Status: Offline Point: 376 |
Det er forbløffende hvor godt lyden kan blive på en forholdsvis billig højtaler, med kraftige gode effektforstærkere. Jeg bruger selv pt. nogle Roth højtalere, imedens jeg får bygget mine fronter om. Da jeg skiftede min Onkyo ud med en processer, var der også en forbedring af lyden med de små. At det så bliver nye højder, når de store kommer hjem, er helt sikkert.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |