Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Bollen
Ny bruger
Oprettet: 16-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4
|
Emne: 42PF9731D - go eller no go. Sendt: 26-Februar-2007 kl. 22:03 |
Hej med Jer,
Efter at have savlet over et 37pf9731d som stod og viste HD film en dag jeg tilfældigvis var forbi elgiganten, blev det besluttet at den over 2 år gamle 32" Philips LCD skulle skiftes ud. Efter så at have læst alle de grimme historier om 37pf9731d, er den jo desværre nærmest udelukket.
Jeg har så gået og overvejet meget (ja, faktisk bestilt) 42pf9731d, men er kommet meget i tvivl efter jeg fandt ud af at der ikke var ClearLCD, og at kontrastforhold er 4000:1 (vel noget af det laveste blandt de dyre modeller fra Philips).
Jeg skal hovedsageligt bruge LCD'en til at se SAT tv fra min Digiality CX-CI 422 reciever (Scart, RGB), og dernæst DVD film fra Philips HTS9800W via HDMI (altså ikke noget ægte HD endnu)
Spørgsmålet er : Vil jeg kunne leve uden ClearLCD med de nævnte signalkilder, eller er det dumt at vælge en model uden den feature.
Nogen af jer som evt allerede har 42" modellen af 9731 som kan give lidt input ?
Gode råd modtages med glæde 
Mvh. Kim
Redigeret af Bollen - 26-Februar-2007 kl. 23:05
|
 |
AlexKBH
Bruger
Oprettet: 11-August-2006
Point: 146
|
Sendt: 27-Februar-2007 kl. 10:25 |
Jamen hej 
Jeg vil blot sige GO! GO! GO!
Jeg har haft 37PF9731D med ClearLCD, som blev udskiftet med en 42PF9731D, som jeg er MEGET glad for.
High End philips modellerne har et rimeligt godt slørfrit billede, at det i princippet er ligemeget med ClearLCD. I 37" kunne man næsten ikke se forskel på funktionen. Desuden virker ClearLCD ikke over HDMI. Jeg har ikke kunne mærke noget slør på 42PF9731D overhovedet, og tro mig jeg har kigget godt efter.
Derudover er en 42" en dejlig størrelse . Jeg har kun 3,8 meter til væggen fra fjernsynet, men med DVD over HDMI er det kniv skarpt. Almindelig TV er næsten det samme, dog kan man lettere spotte fnidder fnadder fra dårlige signaler, da billedet jo er større.
Derudover er viewangle MEGET bedre end på 37". Farverner beholder den rigtige farve, selvom du ser tv fra siden. I 37" blev farverne meget dårlige, såsnart man bevægede sig lidt væk fra midten. Nu kan jeg endelig se på et godt billede når jeg sidder på safaen, som ligger ud på siden.
Og nu til det bedste af alt. Indtil videre har jeg ikke kunnet spotte noget makroblocking eller dithering. Jeg er meget sikker på, at den ikke har disse fejl. Men alligevel for at være hel sikker, har jeg bestil GodFather 2, som jeg tydelig kan huske, havde lidt dithiring på nogen af scenerne. Glæder mig til at se resultatet på den nye skærm.
Da jeg fik skærmen testede jeg også ambilight ved 1080 og den halve grønne linie på venstre side. De var der desværre også. Men den nye software opdatering har løst begge disse problemer 
Redigeret af AlexKBH - 27-Februar-2007 kl. 10:30
|
 |
Bendix
Guld medlem
Oprettet: 25-Marts-2006
Point: 2215
|
Sendt: 27-Februar-2007 kl. 10:37 |
AlexKBH skrev:
Jamen hej 
Jeg vil blot sige GO! GO! GO!
Jeg har haft 37PF9731D med ClearLCD, som blev udskiftet med en
42PF9731D, som jeg er MEGET glad for.
High End philips modellerne har et rimeligt godt slørfrit billede, at det i
princippet er ligemeget med ClearLCD. I 37" kunne man næsten ikke se
forskel på funktionen. Desuden virker ClearLCD ikke over HDMI. Jeg har
ikke kunne mærke noget slør på 42PF9731D overhovedet, og tro mig jeg
har kigget godt efter.
Derudover er en 42" en dejlig størrelse . Jeg har kun 3,8 meter til
væggen fra fjernsynet, men med DVD over HDMI er det kniv skarpt.
Almindelig TV er næsten det samme, dog kan man lettere spotte fnidder
fnadder fra dårlige signaler, da billedet jo er større.
Derudover er viewangle MEGET bedre end på 37". Farverner beholder
den rigtige farve, selvom du ser tv fra siden. I 37" blev farverne meget
dårlige, såsnart man bevægede sig lidt væk fra midten. Nu kan jeg
endelig se på et godt billede når jeg sidder på safaen, som ligger ud på
siden.
Og nu til det bedste af alt. Indtil videre har jeg ikke kunnet spotte
noget makroblocking eller dithering. Jeg er meget sikker på, at den ikke
har disse fejl. Men alligevel for at være hel sikker, har jeg bestil
GodFather 2, som jeg tydelig kan huske, havde lidt dithiring på nogen af
scenerne. Glæder mig til at se resultatet på den nye skærm.
Da jeg fik skærmen testede jeg også ambilight ved 1080 og den halve
grønne linie på venstre side. De var der desværre også. Men den nye
software opdatering har løst begge disse problemer  |
Lyder godt, hvilket signal har du med din skærm?
Oplever du kontrast forskelle?
Lyden?
|
 |
nextgeneration
Pause fra forummet
Oprettet: 16-September-2006
Point: 1052
|
Sendt: 27-Februar-2007 kl. 11:05 |
Jeg har set 42pf9731d i Elgiganten med helt alm signal - det var det dårligste billede jeg nogen sinde har set på et TV - storslemt, så check lige en extra gang - HD demoer står naturligvis perfekt, det er det de er lavet til - men hjemme i stuen med jordiske programmer skal det jo helst også stå godt !
Tilf: Generelt er 42" LCD en misforståelse, med mindre det skal stå i en afgangshal, i et butiksvindue etc.
Redigeret af nextgeneration - 27-Februar-2007 kl. 11:08
|
Panasonic 50PX600E Plasma TV
|
 |
AlexKBH
Bruger
|
Sendt: 27-Februar-2007 kl. 11:08 |
Lad mig sige at almindelig TV visning står rigtig flot. Det jeg mener med fnidder fnadder er, ikke generalt, men kun når udsendelsen er i dårlig signal. Så der kan man jo ikke undgå det. Det jeg mente var, at da billedet er større i forhold til 37" er det jo klart, man der være en forskel. På udsendelser fra fx fra DR, som har en høj bitrate over selector, står billedet utroligt godt. Jeg må sige at jeg blev imponeret. Jeg havde ikke forventet det i en 42" størrelse.
Kontrasten er god. Den eneste forskel jeg har oplevet er når man slår dynamisk kontrast til. På 37" kunne man mærke en ekstra stærk kontrast, når man satte dynamisk kontrast til maksimum. Den generalle kontrast er den samme. Den meget lille forskel i dynamisk kontrast har ingen praktisk betydning. Faktisk så synes jeg at 42" har et bedre sort niveu end 37".
Lyden er ligeså god, som 37" hvis ikke bedre.
Mht. 37" så har jeg på fornemmelsen, at diverse problemer med viewangle og dithering bliver løst ved at få panelet udskiftet til det nye.
|
 |
AlexKBH
Bruger
|
Sendt: 27-Februar-2007 kl. 11:15 |
nextgeneration skrev:
Generelt er 42" LCD en misforståelse, med mindre det skal stå i en afgangshal, i et butiksvindue etc.
|
Ja måske for 5 år siden. High End LCD'er kan sagtens følge med i dag. Det største problem var sløret på lcd, som var markant på store LCD skærme. Problemet er løst for længe siden. Der er intet billede forskel på en 32", 37" og 42" i dag; min mening.
I hvilken el-gigant har du set TV'et? Jeg har ikke kunnet finde det i el-giganterne i KBH.
Redigeret af AlexKBH - 27-Februar-2007 kl. 11:18
|
 |
nextgeneration
Pause fra forummet
|
Sendt: 27-Februar-2007 kl. 12:40 |
Der er ikke sket nogen forbedring på LCD teknologien de sidste 3-4 år. Typiske hastighed er stadig 8ms, nogle har 6ms.
Men fabrikanterne har fundet på flere billedeforbedringsmetoder for at kompensere for teknologiens mangler - som blot resultere i at billedet står endnu mere unaturligt, men "virker" som om det står bedre.
|
|
 |
Bendix
Guld medlem
|
Sendt: 27-Februar-2007 kl. 12:42 |
nextgeneration skrev:
Der er ikke sket nogen forbedring på LCD
teknologien de sidste 3-4 år. Typiske hastighed er stadig 8ms, nogle har
6ms.Men fabrikanterne har fundet på flere billedeforbedringsmetoder for at
kompensere for teknologiens mangler - som blot resultere i at billedet står
endnu mere unaturligt, men "virker" som om det står bedre.
|
Du er så meget til grin..
Drop den snak i tråden her.
Du er ikke velkommen.
|
 |
nextgeneration
Pause fra forummet
|
Sendt: 27-Februar-2007 kl. 12:45 |
Bendix skrev:
nextgeneration skrev:
Der er ikke sket nogen forbedring på LCD
6ms.Men fabrikanterne har fundet på flere billedeforbedringsmetoder for at
kompensere for teknologiens mangler - som blot resultere i at billedet står
|
Du er ikke velkommen. |
Istedet for at blive personlig kunne du måske fortælle mig hvor LCD teknologien er blevet videreudviklet de sidste 3-4 år ? Der er INTET sket af betydning. Kun endnu flere smarte billedebehandlingsmetoder der skal kompensere for at LCD teknologien bare er for langsom - især over 37". Det var min slut bemærkning - hygge hejsa med jeres 42" LCD
|
|
 |
Bendix
Guld medlem
|
Sendt: 27-Februar-2007 kl. 12:50 |
nextgeneration skrev:
Bendix skrev:
nextgeneration skrev:
Der er ikke sket nogen
forbedring på LCD
6ms.Men fabrikanterne har fundet på flere billedeforbedringsmetoder for
at
kompensere for teknologiens mangler - som blot resultere i at billedet
står
|
Du er ikke velkommen. | Istedet for at blive personlig kunne du
måske fortælle mig hvor LCD teknologien er blevet videreudviklet de
sidste 3-4 år ?Der er INTET sket af betydning. Kun endnu flere smarte
billedebehandlingsmetoder der skal kompensere for at LCD teknologien
bare er for langsom - især over 37". Det var min slut bemærkning -
hygge hejsa med jeres 42" LCD  |
Jeg kan ikke undgå at blive personlig, når dine argumenter gang på gang
er så ubrugelige og kun postes af dig fordi du vil skabe forvirring blandt
den alm. forbruger og for at gøre opmærksom på dig selv.
Kontrast, betragtningsvinkler, opdaterings hastigheder, farve gengivelse
og meget andet er blot nogle af de forbedringer som er sket.
Klart den udvikling jeg har emærket på alle de LCD tv jeg har haft. Men
nok om det, det handler tråden ikke om.
|
 |
Bollen
Ny bruger
Oprettet: 16-Februar-2007
Point: 4
|
Sendt: 27-Februar-2007 kl. 13:42 |
Bendix skrev:
nextgeneration skrev:
Bendix skrev:
nextgeneration skrev:
Der er ikke sket nogen forbedring på LCD teknologien de sidste 3-4 år. Typiske hastighed er stadig 8ms, nogle har 6ms.Men fabrikanterne har fundet på flere billedeforbedringsmetoder for at kompensere for teknologiens mangler - som blot resultere i at billedet står endnu mere unaturligt, men "virker" som om det står bedre.
|
Du er ikke velkommen. | Istedet for at blive personlig kunne du måske fortælle mig hvor LCD teknologien er blevet videreudviklet de sidste 3-4 år ?Der er INTET sket af betydning. Kun endnu flere smarte billedebehandlingsmetoder der skal kompensere for at LCD teknologien bare er for langsom - især over 37". Det var min slut bemærkning - hygge hejsa med jeres 42" LCD  |
Jeg kan ikke undgå at blive personlig, når dine argumenter gang på gang er så ubrugelige og kun postes af dig fordi du vil skabe forvirring blandt den alm. forbruger og for at gøre opmærksom på dig selv.
Kontrast, betragtningsvinkler, opdaterings hastigheder, farve gengivelse og meget andet er blot nogle af de forbedringer som er sket. Klart den udvikling jeg har emærket på alle de LCD tv jeg har haft. Men nok om det, det handler tråden ikke om. |
Nej, der er ingen grund til at blande LCD / Plasma religionskrig ind i billedet - jeg er kun intereseret i LCD (Har nok el-radiatorer hængende i forvejen )
Foreløbig tak for svarene - jeg tror godt jeg tør købe 42pf9731d når nu ClearLCD ikke har så meget betydning når bare signalet er rigtigt. Man har jo altid sin 14 dages returret hvis det går helt galt .
Så er der jo kun tilbage at glæde sig til at lagerstatus lyser grønt 
Mvh. Kim
|
 |
bibihest
Guld medlem
Oprettet: 30-Maj-2006
Point: 1435
|
Sendt: 27-Februar-2007 kl. 13:45 |
så må du lige skrive noget mere om det, sidder også og overvejer lige nu :) det er bendix skyld
|
 |