recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ingeniør designet HTPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketIngeniør designet HTPC

 Besvar Besvar Side  123 8>
Forfatter
Besked
meinert Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Emne: Ingeniør designet HTPC
    Sendt: 14-Januar-2008 kl. 08:47

Hej

 

Jeg er i gang med et HTPC selvbyggerprojekt. Som ingeniør har jeg inden jagten på hardware opstillet en række kravspecifikationer, som systemet skal opfylde:

·          Støjsvagt

·          Display i kabinet

·          Lavt standby forbrug

·          Hurtig opstart

·          Automatisk opstart ved optagelse

·          Analog dobbelt tuner gerne med hardware decoding

·          HDMI udgang

·          Skal understøtte ”wake on LAN”

·          Fjernbetjening

·          DVD-drev (evt med brænder)

·          Kører Windows XP med Media Portal

 

Jeg er kommet frem til følgende hardware:

 

Kabinet (inkl display og strømforsyning):

·          Antec VERIS Fusion 430 -EC http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=403691

Bundkort (med grafikkort, HDMI udgang og LAN):

·          ASUS M2A-VM HDMI http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=381212

CPU:

·          Athlon 64 X2 4000+ 2.1 GHz http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=308246

RAM:

·          Kingston ValueRAM 2 x 1 GB http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=138806

TV-tuner (dobbelt):

·          Hauppauge WinTV PVR-500MCE http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=138478

Harddisk:

·          WD Caviar SE16 WD5000AAKS 500 GB http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=349250

CPU-køler:

·          ?????

DVD-drev:

·          ?????

 

 

 

Pris indtil videre: ca. 4000 kr

 

Så mangler jeg bare CPU-køler og DVD-drev, hvilket jeg ikke ved så meget om. Eller noget jeg har overset?

 

Bekymringer:

Kabinet (inkl display og strømforsyning):

·          Er det støjsvagt nok?

·          Virker det medfølgende display og IR modtager sammen med MediaPortal?

Bundkort (med grafikkort, HDMI udgang og LAN):

·          Understøtter til onboard LAN ”wake on LAN”?

·          Hurtig opstart? Det understøtter AMD Live hvilket skulle være noget ligene Intel ViiV. Nogen erfaringer med det?

·          Er onboard grafikkort godt nok?

CPU:

·          Da det er min første AMD baseret computer vil jeg gerne have kommentarer til valg af CPU. Er den kraftig nok? Strømforbrug/varmeudvikling?

RAM:

·          Kommentarer?

TV-tuner (dobbelt):

·          Kommentarer?

Harddisk:

·          Kommentarer?

 

 

Til top
ashdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 688
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2008 kl. 08:56
Sådan angående CPU ville jeg klart anbefale en core2 fra intel, vild god performance og langt mindre watt og varme forbrug end f.eks deres P4 serie. Men det kræver selvfølgelig en andet bundkort så.

Redigeret af ashdk - 14-Januar-2008 kl. 08:56
Til top
meinert Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2008 kl. 09:01

Oprindeligt skrevet af ashdk ashdk skrev:

Sådan angående CPU ville jeg klart anbefale en core2 fra intel, vild god performance og langt mindre watt og varme forbrug end f.eks deres P4 serie. Men det kræver selvfølgelig en andet bundkort så.

Det bundkort jeg har valgt er med AMD's A2 sokkel så tror ikke jeg får klemt en Intel CPU deri!

ASUS har et tilsvarende HDMI bundkort med Intel sokkel (Asus P5E-VM HDMI) men det koster cirka det dobbelte end det med AMD's chipsæt!

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2008 kl. 09:35

Fint med den systemematiske specifikation af din løsning ...

Hvorfor vælger du en analog løsning, der er gode chancer for at blive skuffet over kvaliteten?
Ser du helt bort fra muligheden for HDTV?

Det er et krav til HDTV, der kunne være et problem med din konfiguration, men selv da er det onBoard grafik OK.

HVis man kører i forhold til standby/s3, er opstart forholdsvis instant...

Den CPU-køler, der følger med AMD-cpuen, er meget støjsvag, den er frekvensstyret..
AMD-cpuen findes i mindre strømforbrugende udgave også (BE-2xxx serie).

Selve "driften" af løsningen er baseret på det vilkår, som MediaPortal giver, jeg tænker på at WakeOnlan muligheden måske ikke er nødvendig, hvis du vil køre en klient/server løsning...



Redigeret af avh - 14-Januar-2008 kl. 09:37
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 313
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2008 kl. 09:50

Jeg har netop samlet en media center PC med Asus P5E-VM HDMI bundkortet og en Core 2 processor her i weekenden. Er dog ikke kommet længere end samling og installation af Vista.

Som kabinet har jeg valgt Antec NSK1380-EC da den skal kunne stå i et 45 cm dybt Clic møbel bag lukket låge. Så jeg er ikke interesseret i display men derimod i det kortere kabinet.

 

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=231541

Jeg har en stor aktiv CPU køler i maskinen som lige akkurat kan være under strømforsyningen. Jeg har så sat blæserstyring på og sat den til absolut minimum omdrejninger. Den blæser så lige op i strømforsyningen som så sender det videre ud af kabinettet. Jeg vil anbefale en a la denne her fra Zalman:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=109823

Den eneste køler der er i maskinen ud over den på CPUen er en 120 mm i strømforsyningen som nærmest ikke er hørbar.

Strømforsyningen er med aktiv PFC så den nedjusterer strømforbruget efter behov. En god ting i en mediacenter maskine.

Jeg er selv meget kritisk med støj men er yderst tilfreds med kombinationen jeg er kommet frem til. Den siger langt mindre end min JVC harddiskoptager eller min PS3 når den kører.

En god ting med det onboard lydkort er at det kan sende lyden ud via HDMI. Så det er altså ikke bare DVI uden lyd der er konverteret til HDMI på bunkortet.

Om grafikkortet er godt til mediacenter brug ved jeg ikke endnu, men de skriver da at det kan køre 1080p uden problemer. Men om det kan, vil jeg teste snart når jeg får mere gang i den. Umiddelbart virker det som et bundkort der er optimalt til mediacenter. Dog har det kun én PCIExpress port og en almindelig PCI. Men kan man leve med det og det der er onboard kan man komme langt.

Jeg forsøgte på et tidspunkt at lave en 100% passivt kølet maskine baseret på HFX kabinet og AMD cpu. Det blev ikke den store success. Der hvor den skulle stå, blev den for varm. Den ville heller aldrig passe ind i et 45 cm Clic møbel. Så lige nu står den spredt ud over kontoret som løsdele.

Vil klart anbefale Core 2 til mediacenter brug. Har hørt at der kommer helt nye CPUer i næste uge til gode priser. Har dog ikke lige læst mere om det endnu. Men måske det er en god idé at undersøge hvad der der kommer.



Redigeret af Wilsky - 14-Januar-2008 kl. 09:52
Kristian
Til top
meinert Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2008 kl. 09:54

Hej og godmorgen avh

Grunden til valget af TV tuner er at jeg ønsker en dobbelt tuner så jeg kan optage samtidig med man ser en anden kanal.

Jeg har såment studeret mulighederne for HDTV, men er ikke blevet overbevist om at teknologien er udbredt nok til jeg vil kaste mig ud i det nu.

De gængse kanaler bliver alligevel ikke udsendt i HD. Hvor stor forskel gør det om jeg bruger et analog eller digital signal når opløsningen er den samme? Og desuden synes jeg Stofas priser (aalborg) er lidt for høje.

Har overvejert en DVB-t modtager men med den kan jeg kun tage DR, DR2 og TV2....eller er der noget jeg har misforstået?

Til top
meinert Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2008 kl. 10:02

Hej Wilsky

Glæder mig til at hører mere om din HTPC når du får den op at kører. Hvilken software vil du bruge? Og hvad med fjernbetjening? Tænkte når du sitller den bag en låge om du har fundet en BT løsning eller...?

Til top
bluebucket Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-April-2007
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 212
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2008 kl. 10:09
Ang. analog og digital tuner i en HTPC.

De analoge tunere, der findes til PC'ere, er ikke af særlig god kvalitet. De stiller store krav til signalkvaliteten, men hjemme hos mig er der kæmpe forskel på kvaliteten på signlaet fra tuneren i tv'et og så når jeg optager/ser tv igennem HTPC'en. Jeg har prøvet at optimeret tunere med diverse tweak tools og har prøvet forskellige MPEG codec (som også har meget at sige), men det er aldrig blevet helt godt. Der er jeg ret skuffet.

Digitale tunere skulle give bedre kvalitet, omend jeg ikke har set en i aktion selv.

Edit: Jeg bruger en Hauppauge 150 i mit system.


Redigeret af bluebucket - 14-Januar-2008 kl. 10:10
I reject your reality and substitute my own!
Panasonic 42PX80
HTPC (Zotac GF9300-A-E, TerraTec H7)
WDTV Live
Til top
ashdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 688
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2008 kl. 10:11
Oprindeligt skrevet af meinert meinert skrev:

Oprindeligt skrevet af ashdk ashdk skrev:

Sådan angående CPU ville jeg klart anbefale en core2 fra intel, vild god performance og langt mindre watt og varme forbrug end f.eks deres P4 serie. Men det kræver selvfølgelig en andet bundkort så.

Det bundkort jeg har valgt er med AMD's A2 sokkel så tror ikke jeg får klemt en Intel CPU deri!

ASUS har et tilsvarende HDMI bundkort med Intel sokkel (Asus P5E-VM HDMI) men det koster cirka det dobbelte end det med AMD's chipsæt!

Tjek mit post igen, havde rettet det med der skulle nyt bundkort.

Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 313
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2008 kl. 10:12

Maskinen kører med Vista Ultimate og den indbyggede Windows Media Center med MyMovies oven i.

Den skal dog kun bruges til musik, billeder og film fra mit NAS. Ikke noget med TV da vi er ved at få TV via fibernet som kræver sin egen eksterne boks.

Overvejer denne remote som har Bluetooth i sig og Windows Vista SideShow understøttelse og som samtidig kan bruges til tv, dvd etc. : Ricavision Vave100.

http://www.ricavision.com/vave100.html

Sideshow gør at man på displayet i fjernbetjeningen f.eks. kan browse sin musik uden at skulle tænde for TVet.

Men problemet er ikke så stort. Vi har lige bygget nyt hus, så der er taget højde for placering af anlæg og maskine i et lukket skab. Jeg har fået placeret et lille Ir øje i væggen lige under plasmaskærmen som så er forbundet med en sender som sp bliver placeret i skabet og hvor jeg så klistre små modtagere på anlæggets/pc'ens Ir modtagere  (hvis jeg vælger en Ir til maskinen).

En anden ting er at Clic møblet den skal stå i har en frontlåge lig højttalerstof, så signalerne vil stadig kunne gå igennem ind til maskinen.

Så der er mange mulig løsninger selvom tingene er gemt væk.



Redigeret af Wilsky - 14-Januar-2008 kl. 10:17
Kristian
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2008 kl. 10:39

Når jeg omtaler HDTV, skyldes når man først har set det, så synes  alt andet TV at være "grumset"...
Du har ret, der er ikke ret mange HDTV-kanaler endnu..
Og når man tænker på mange kanaler der egentlig sender et meget ringe billede, f.eks. TV2-film, der sender i letterbox, så man er nød til at zoome til fuld størrelse....
Det er ringere end det normale SDTV billede..

Hvis du har et ordentligt analog signal, behøver der ikke være den store forskel til digtialt SDTV.

Forskellen synes jeg, er det tit er lettere at få et ordentligt digitalt billede, fordi det i højere grad er OK billede eller ikke noget billede...

Mener også at ægte 16:9 udsendelser kun findes ved digitalt, f.eks. mange af  DR1's udsendelser, ellers er det noget med zoom (=ringere billede).
Ved dog ikke konkret, hvordan Stofa håndterer dette i analog...
(udsender de det såkalde WSS-signal til skift til bredformat?)

Hos TDC-kabel sendes de danske kanaler ukodet, gælder det ikke også Stofa?
Dvs. man kunne lige så godt modtage dem digitalt via kabel-TV-stikket (dvb-C tv-kort)...

MediaPortal har support af flere TV-kort, hvis du skulle ønske at supplere det analog TV-kort...

Med hensyn til at optage/se samtidigt kan man jo ved kabel-tv altid se alle kanaler via TV-et.
Det  der kan opnås med dual-analog TV-kort er at man kun ser et bruger-interface, nemlig HTPC-ens. (TV-et anvendes som PC-monitor)
Altså ikke skal skifte input på TV-et... (andet brugerinterface).

 

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
meinert Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2008 kl. 12:38

Oprindeligt skrevet af meinert meinert skrev:

     Automatisk opstart ved optagelse

Vil det valgte hardware understøtte det sammen med Media Portal? HTPC'en skulle gerne starte op og lukke ned efter optagelse...

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu