recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS - Anbefal en!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNAS - Anbefal en!

 Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
RaGa_MuFFiN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 28-Juni-2009
Sted: Videbæk, DK
Status: Offline
Point: 406
Direkte link til dette indlæg Emne: NAS - Anbefal en!
    Sendt: 26-December-2009 kl. 11:24
Hej folkens! Og god jul!

Jeg har længe villet have mig en NAS server. Den skal opfylde følgende ting :

- Kunne tilgås udefra via FTP klient, VNC og lignende
- Skal kunne understøtte meget plads ( Har planer om at lave iso'er af alle mine dvd, BD, VHS o.lign.
- Må ikke larme
- Skal kunne tændes over Internettet vha f.eks. Min iPhone
- Skal kunne streame HD 720p over LAN. ( Har gbit LAN hjemme )
- Må ikke bruge for meget strøm
- Mulighed for flere diske

Jeg hælder selv mest til produkter fra QNAP, men er meget åben for forslag!

Prisen må helst ikke overstige 2500,- for selve NAS serveren. Diske kan jeg købe bagefter.

På forhånd tak!

Mvh Thomas

Til top
Kristjan Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 158
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2009 kl. 11:41
Byg den selv...

Køb en atom processor, 2gb ram og et bundkort med ekstern strømforsyning. Og så smid Windows home server på den, det er det mest stabile styresystem Microsoft har lavet...

Hvis du skal transcoede inden du streamer, skal du nok have lidt mere power, men hvis den enhed du streamer til klarer den del (kan afspille dine iso-filer o.lign) så er en atom processor fin nok.

Så kan du finde et kabinet der opfylder dit behov for antal diske. Man kan jo også have eksterne, så slipper du for unødvendig varmeudvikling inde i kabinettet, og kan evt undvære en blæser....
Har man sagt A må man også sige GF....
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2009 kl. 12:25
Jeg vil også sige byg den selv, men dog brug Linux eller FreeNAS.

WHS er et fordyrende mellemled som ikke er nødvendigt med mindre man har et specielt behov for netop dette system. Og med det prisloft der er på budgettet så står der vist ikke WHS på menuen :-)
Til top
Hanien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 562
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2009 kl. 14:21

Jeg er meget glad for min Synology, 107+,men udskifter den snart med enLG, da jeg fik et godt tilbud.

Jeg er helt enig i at det er meget nemmere at købe en NAS end at bygge selv - jegsynes selv jeg bruger alt for meget krudt på at tweake/opgradere/gøre mere lydløs/samle op efter nedbrud på mit mediecenter - hvis jeg også skulle rode med det på min NAS ville jeg blive idiot.
Køb en NAS det spiller 'out of the box'
Til top
dalhoj Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2009 kl. 15:35

Det er ganske rigtig som Hanien og ctacta siger det er meget nemmere at købe en færdig en, men som du selv siger, så vil du lave ISO af alle dine DVD-, Bluray, VHS o.s.v. Og det kommer hurtig til at fylde op. Og så skal der meget, rigtig meget plads, og et par TB er hurtig ikke nok mere.

En hurtig udregning på antal BD på 1TB er ca. 50GB delt med 1000GB = 20 BD på en disk, og det er jo ikke så mange.
 
Jeg har selv set på FreeNAS, og det virker meget lovende især med det nye ZFS, hvor man ikke behøver RAID, men stadig kan dele data ud over flere diske - Men det kommer jo an på hvor sikret man vil have sin data.
 
Så skal du der ud over tage stilling til om det er NAS'en som skal recode dine filer, eller det er afspilleren som skal gøre arbejdet, alt efter hvilken processor du skal have i maskinen.
 
Til holde nogle flere diske har jeg lige bestilt følgende:
Så nu er der plads til 10 diske i min maskine.
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2009 kl. 18:31
og forresten (uden at sige noget dårligt om QNAP 219P).. så outperformer den ikke en skid af det man kan bygge selv. 1,2GHz og 512 MB ram.. åh jo jeg tror nok den får tørret røv af en hjemmebygget server.

For nemhedens skyld ja - QNAP, Synology osv.. køb endelig. Det er plug'n'play hvis man holder sig inden for det som de tilbyder. Dejligt nemt.

Men så svært er det nu heller ikke at bygge en server selv... og det er absolut ikke for tabere og folk uden penge. Jeg ved da ikke hvad det er for noget umodent bebumset pis at fyre af.. hop da i havnen hvis det er din holdning til dine meddebatører.. Det er uønsket herinde! Thumbs Down

Enig Anima - meget fint man er uenig.. uha det skal der sq være plads til. Men underbyg det med argumenter og hold det andet udenfor... det andet hører sig til på Arto og den slags steder..


Redigeret af MartinJohansen - 26-December-2009 kl. 18:32
Til top
renenielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2009 kl. 18:44
Oprindeligt skrevet af ctacta ctacta skrev:

QNAP, 219P outperformer alt hvad du selv ville kunne bygge som de andre foreslår. Drop hjemmebyggeri, det er for tabere eller folk uden penge, en 219P fåes for ca. 2500,-.

Jeg tror ærlig talt, at du skal begynde at komme tilbage på børneværelset, eller finde tilbage til ARTO - herinde kommer man med konkrete forslag, og argumenterer for sine begrundelser - og ikke "det er noget lort(punktum)

Jeg vil til enhver tid foretrække en hjemmebygget Unix fremfor PnP..

Redigeret af renenielsen - 26-December-2009 kl. 18:44
LG 55LA860W (DIGI-TV)
Sony BDP-S580
Sony STR-DH520
Humax iCord Mini (HD+/Fransat)
Apple TV3 (Rental)
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2009 kl. 18:56
Jeg vil slå et slag for den hjemmebyggede, da man:
  • Kan bygge den til at opfylde ens krav 100%
  • Selv kan vælge komponenter, som spiller sammen 100%
  • Nemt kan opgradere
  • Opnår tilfredsstillelse ved selv at have bygget den
Ulempen er, at det kræver man er inde i tingene, men hvis man roder med en NAS skal man have indsigt i hvad man laver uanset om det er en hjemmelavet løsning eller en færdig som QNAP eller Synology.

Det skulle dog undre mig om man ikke kan få en softwareløsning til sin hjemmebyggede NAS, som tager sig af det sværeste. At samle hardwaren er som "paint by numbers". Det kan ikke gå galt hvis man har leget med legoLOL
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2009 kl. 20:47
Jeg har skam læst den anmeldelse og den omhandler ikke 619'eren som du mener sparker alt andet væk.

Jeg har ikke sagt det er en dårlig løsning, men at kalde hjemmebyggede NAS for noget tabere og fattigrøve beskæftiger sig med er sq forbandet dårlig stil. I en alder af 40 (!) burde man vist kunne forvente andet fra din front af.. eller hva?

Du sender bare et tourpas og tak for den mere sobre tone nu! Clap
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2009 kl. 20:58
Det er bare sjovt.. jeg bruger netop en hjemmestrikket NAS til guldmedalje og UG. Så selvbedrag? Næppe.

Jeg ville _intet_ få ud af at købe en kommerciel løsning. Intet. Zip. Nada. NOTHING. Tværtimod bestemmer jeg 100% selv med den løsning jeg har nu.

Tourpasset sender du bare til Kolding. Så kan det være taberfattigrøven en dag får råd til at besøge "storbyen" ;)
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2009 kl. 22:19
Oprindeligt skrevet af ctacta ctacta skrev:

QNAP, 219P outperformer alt hvad du selv ville kunne bygge som de andre foreslår. Drop hjemmebyggeri, det er for tabere eller folk uden penge, en 219P fåes for ca. 2500,-.
 
QNAP 219P blev også mit valg efter længere tids søgen efter en NAS løsning.
 
Jeg har en da WHS 2008 og hardware liggende det kan køre på, men en QNAP er bare en nemmer og mere stabil løsning.
 
.....
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2009 kl. 22:34
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

og forresten (uden at sige noget dårligt om QNAP 219P).. så outperformer den ikke en skid af det man kan bygge selv. 1,2GHz og 512 MB ram.. åh jo jeg tror nok den får tørret røv af en hjemmebygget server.

For nemhedens skyld ja - QNAP, Synology osv.. køb endelig. Det er plug'n'play hvis man holder sig inden for det som de tilbyder. Dejligt nemt.

Men så svært er det nu heller ikke at bygge en server selv... og det er absolut ikke for tabere og folk uden penge. Jeg ved da ikke hvad det er for noget umodent bebumset pis at fyre af.. hop da i havnen hvis det er din holdning til dine meddebatører.. Det er uønsket herinde! Thumbs Down

Enig Anima - meget fint man er uenig.. uha det skal der sq være plads til. Men underbyg det med argumenter og hold det andet udenfor... det andet hører sig til på Arto og den slags steder..
 
Det er kun hvis du skal transcode at du behøver mere kraft, og transcode "onthefly" er ALTID den forkerte løsning. Her spilder du energi på at transcode _hver gang_ du vil se filmen Ouch
 
Du kan få stort set alt til QNAP... Wink.
 
For trådstarter som ønsker en NAS med en god ydelse, og som jeg læser det skal være nem at gå til er selv byg ikke vejen frem.
Selvbyg giver altid flere problemer !

Ikke at selv byg ikke kan have sine fordele, men som NAS er fordelene ikke eksisterene.
Selvbyg er bedre hvis vi snakker ren server løsning.
 
 
.....
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu