recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MaXer's HTPC: Udfald i faste intervaller
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MaXer's HTPC: Udfald i faste intervaller

Besvar Besvar Side  123 8>
Forfatter
Besked
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: MaXer's HTPC: Udfald i faste intervaller
    Sendt: 30-November-2012 kl. 11:56
Alt hardware er købt, jeg er nu i gang med software osv. Her er en liste over udfordringer lige nu, som jeg MEGET gerne vil have noget hjælp til:

* Mangler nogle kanaler ved scanning i TVHeadend... Mest vigtig er TV 2.

Sådan ser det ud, pt.

Kabinet

Streacom FC9 Fanless
http://www.edbpriser.dk[...]

Bundkort
ASUS P8H77-M PRO

CPU
Intel i7-3770s

Ram
Corsair Dominator 2 x 8 GB

HDD
Samsung 840 Pro

IR-receiver
HDPLEX
http://www.hd-plex.com[...]

TV-tuner
Digital Devices Tuner Cine CT V6
http://www.mm-vision.dk[...]

CI/CAM
Digital Devices DD CI
http://shop.digital-devices.de[...]

PSU
Nano150 PSU
http://www.komplett.dk[...]

BD-drev
Sony Optiarc BD-5850H
http://www.pricerunner.dk[...]

Slim-sata->sata adapter
http://www.fcomputer.dk[...]
http://www.stratek.dk[...]

::::::::::::::::::::: Det jeg skrev ::::::::::::::::::::::

Jeg ved der florerer en del "Hjælp til ny HTPC"-tråde, og denne er ikke meget anderledes. Jeg beklager på forhånd overfor jer, der er trætte af det. Håber nogle af jer stadig har lyst til at komme med gode råd og vejledning.

Nu har jeg haft NAS i et års tid, og leget med diverse mediecenter løsninger på min Dune TV-101 samt min bærbar. Der er ikke noget der er helt perfekt, men XBMC (samt Plex) er damn close, så nu vil jeg rigtigt i gang.

Jeg ved meget lidt om hardware, men er kommet frem til at jeg kun kan få det jeg vil have vha. selvbyg, så hvis I vil være hjælpe mig med at finde hardware kender jeg et par stykker der kan hjælpe med at samle det. Jeg har ikke bestemt mig for om TV-tuneren skal være intern eller ekstern. Jeg ved masser af andre har fået XBMC op at køre med HDhomerun, men hvor besværligt er det med en intern tuner? 

Krav
Nogenlunde prioriterede.
  • Styres via IR
  • Min. 1 x HDMI 1.4
  • Min. 2 x USB 3 ledige (ud over alle de USB-dimser der nævnes)
  • Afspille ALT, flydende (har 1:1 BD rips)
  • Afkodning af HD-lydformater til multichannel PCM
  • Source-direct (af video, medmindre der kan skaleres bedre end af en DVDOO VP 50)
  • Flydende transcode on-the-fly (også af mine 1:1 BD rips)
  • Hurtig navigering
  • Se live TV (også HD, har YouSee)
  • Optage TV
  • Se én kanal og optage en anden
  • Gemme optagelser på NAS

Software
Her er hvad jeg indtil videre forestiller mig at benytte. Andre foreslag er velkomne.
  • Ubuntu
  • XBMC (Frodo PVR-build med Aeon MQ3 skin)
  • Plex (udelukkende til on-the-fly transcoding)
  • HDheadend (?)
  • MySQL til den fælles database
  • Apache / PHP til egne projekter

Hardware
Al hardware må meget gerne være natively understøttet af Ubuntu.
Nogle keywords: Kvalitet, overskud, kompakt, stille
  • ... se øverst

Miljø
HTPC'en forbindes med/benyttes af:
  • Logitech Harmony One
  • DVDOO VP 50 (medmindre den selv er bedre til opskalering og deinterlacing)
  • Lexicon MC-12 HD (kan ikke dekode Hd-lydformater, skal have multichannel PCM)
  • Synology DiskStation DS2411+
  • YouSee via fællesantenne
  • Diverse mobile enheder
Jeg har sikkert glemt nogle ting, de tilføjes løbende efterhånden som jeg får feedback. Håber I vil hjælpe!

Redigeret af MaXer - 07-Marts-2013 kl. 12:08
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2012 kl. 16:41
Skal I lige tænke over den? Wink

Jeg har jo googlet lidt, og har fundet en anden "high end htpc" hvor han bruge følgende:

Grafikkort: Intel HD4000
CPU: Intel i7-3770s (det virker som om jeg, når jeg skal transcode, burde tage den i stedet for i5)

Virker det som fornuftige valg til mit behov?
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2012 kl. 21:32
Der er en svensker her, som har den nævnte i7 og et kabinet jeg også er blevet foreslået. Han fortæller længere nede, at ved "store filer" kan han godt mærke forsinkelser. Kan det virkelig passe at en i7 ikke er nok? Og hvad skal man så ud i?
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Point: 5446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2012 kl. 21:44
Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Der er en svensker her, som har den nævnte i7 og et kabinet jeg også er blevet foreslået. Han fortæller længere nede, at ved "store filer" kan han godt mærke forsinkelser. Kan det virkelig passe at en i7 ikke er nok? Og hvad skal man så ud i?
Jeg har en simpel Atom maskine hvor jeg ser BluRay, uden problemer, så en Core I7 er mere end tilstrækkelig!!
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2012 kl. 22:13
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Jeg har en simpel Atom maskine hvor jeg ser BluRay, uden problemer, så en Core I7 er mere end tilstrækkelig!!
Ja, det tænker jeg også. Det må være noget andet i hans setup der volder problemer.
Men min skal jo også transcode 1:1 BD rips on-the-fly, så må håbe der også er nok overskud i i7'eren til det.
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2006
Point: 893
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2012 kl. 23:01

Du har BD rips liggende i 1:1 der er da ikke noget transcoding on the fly i afspilning af et BD rip, eller er der noget jeg misforstår?

transcoding = et format til et andet 
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2012 kl. 23:35
Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Du har BD rips liggende i 1:1 der er da ikke noget transcoding on the fly i afspilning af et BD rip, eller er der noget jeg misforstår?

Det skulle jeg nok have specificeret. Det Plex kan, er at nedskalere og/eller neddrosle bitraten før det sendes ud til den enhed jeg nu bruger, hvadend det er i et andet rum end stuen eller når jeg er on-the-go. Det er det, den skal kunne klare.
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2012 kl. 23:47

Ja, det tænker jeg også. Det må være noget andet i hans setup der volder problemer.
Men min skal jo også transcode 1:1 BD rips on-the-fly, så må håbe der også er nok overskud i i7'eren til det.
Det kan evt. være et decoderproblem. Min erfaring er, at et clean Win 7 miljø giver det bedste resultat. Har man først installeret diverse codec packs, så kan man være dårligt stillet.
Skal man absolut installere noget så er Cyberlink (koster penge) Power DVD en god løsning.  AC3Filter og Libfaad kan også være godt at installere, alt efter hvilken SW man bruger og hvad man skal se.

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2012 kl. 23:51

Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Det skulle jeg nok have specificeret. Det Plex kan, er at nedskalere og/eller neddrosle bitraten før det sendes ud til den enhed jeg nu bruger, hvadend det er i et andet rum end stuen eller når jeg er on-the-go. Det er det, den skal kunne klare.
Havde ikke set det indlæg, så mit indlæg er nu ikke relevant
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2012 kl. 12:46
Jeg har opdateret en del ting i det originale indlæg med forslag. Hvad siger I?

Det bliver nok enten 3770s eller 3930k. Så har jeg søgt lidt rundt på bundkort. Her nævnes Asus P8Z77-I DELUXE tit. Jeg har så set på, hvis jeg skulle give gas, hvad jeg ellers kunne tage. Her fandt jeg Asus Maximus V Extreme. Nogle kommentarer til den?

Er der nogle af disse opsætninger der ikke kan lade sig gøre / ikke giver mening? Modtager gerne feedback mht. begge opstillinger.

1: 3770s + P8Z77
2: 3930k + Maximus

Og udover at jeg ikke kan bruge de passivt kølede kabinetter fra Streacom pga varmen, og at jeg skal se på et ATX kabinet, hvis jeg vælger løsning 2, er der så noget jeg skal være opmærksom på?

Hvilken af dem jeg vælger finder jeg ud af når jeg ved hvad resten af hardwaren skal være. Hvis det bliver sindssygt dyrt skal jeg jo prioritere nogle ting. 

EDIT: De to muligheder kan så ikke lade sig gøre, fandt jeg ud af... De bruger ikke samme socket...

Redigeret af MaXer - 01-December-2012 kl. 15:52
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2012 kl. 20:51
Jeg kan ikke helt finde ud af det med rammene. Der står på bundkortet at der supporteres:
DDR3-1066/1333/1600

Tallene, er det hz? I så fald kan jeg vel ikke bruge disse:
http://www.edbpriser.dk/ram/kingston-hyperx-t1-2-x-8-gb-id-6793062.aspx?q=Kingston+HyperX+2

Men kan jeg så bruge disse:
http://www.edbpriser.dk/ram/kingston-hyperx-lovo-2-x-8-gb-id-7054834.aspx?q=Kingston+HyperX+2

Til 3770s eller 3930K. 
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
pioman Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 12-Oktober-2004
Point: 47
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pioman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2012 kl. 22:33
hej MaXer.

Jeg har lige samlet min HTPC med streacom FC5 EVO kabinet og i7 3770s på et ASUS P8H77-M PRO (har intern usb 3.0 og 2 extra sata 3 intern) med Corsair Vengeance white - 2x4GB DDR3 1600MHz PC3-12800 CL9 og en Kingston HyperX 3K SSD 120GB.

Det kører helt super, cpu temp ligger på ca 40-45 C ved alm tv osv..   Jeg kørte et bench prog et par timer der sendte temp op på max 88 C hvilket ikke skulle være et problem alt for længe ad gangen...
Jeg bruger et Digital Devices Tuner Cine CT V6 PCIe (Dual DVB-T/C), det kan nemt udvides til 4 tunere.
Jeg har ikke lige prøvet at streame/konvertere BD endnu men der er ingen prob med hd tv..
vlille nok vælge et lidt større kabinet FC10 tror jeg..

jeg kører MC7.

Håber det hjælper lidt på dine spørgsmål...

kim

Redigeret af pioman - 04-December-2012 kl. 22:36
VAIO Z
Til top

Besvar Besvar Side  123 8>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu