recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - mediecenter til hele huset
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketmediecenter til hele huset

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
madslundt Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 183
Direkte link til dette indlæg Emne: mediecenter til hele huset
    Sendt: 06-Marts-2010 kl. 14:48
Hey derude :) 
Jeg fik interesse for mediecenter da jeg fik min ps3 og opdagede at den kunne hente bl.a. film ned fra en computer, TRÅDLØST! 
Jeg fik så sat en gammel bærbar op på loftet, som nu fungerer som en medieserver 24/7, med indbygget tv-tuner. Det fungere faktisk rigtig godt, men nu er det sådan at der er mere end et tv i huset og det vil blive halvdyrt og købe ps3 til resten af husets fjernsyn :D så findes der andre alternativer, som kan afspille det meste og som fungerer trådløst. 

En anden tankegang jeg har tænkt mig, er om man kan installere det antal tv-tunere i medieserveren, som der er tv i huset, også få hvert tv til at fungere med hver tv-tuner. Er det muligt og hvad ville det kræve? 

Jeg er mest for den anden løsning! 
Hvis der er nogle "mediecenter-freaks" derude som har nogle andre løsninger, må de gerne dele dem :)
Jeg har kigget på nogle der har sat sin egen htpc op, men synes det lyder ret kringlet alt sammen og svært at gå til. Jeg ved heller ikke hvilke muligheder der så er ved det.
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2010 kl. 15:01
Jeg har en løsning, men jeg tror ikke det bliver billigere en PS3er som extendere
En TVserver med 4 tunerkort og DVBViewer RecordingService
Klienter er små PCer der benytter DVBViewer
Hver klient kan så se direkte TV, optage TV og se optaget TV
Hver klient kan også planlægge optagelser, som kan placeres enten lokalt eller på TV serveren
Jeg kan ikke anbefale at man køre trådløst, og slet ikke hvis man også skal benytte HD
Løsningen koster 15 euro + det fornødne HW
Man kan gøre det samme med Media Portal, som er gratis. Jeg har ingen erfaring med Media Portal, men har set at det kan være lidt vanskeligt at sætte op
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
madslundt Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 183
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2010 kl. 15:05
Det vil altså sige, at jeg skal have en "hovedcomputer" på netværket som fungerer som medieserver. Hertil skal jeg have en lille computer ved hver tv i huset, eller måske bare en bærbar i første omgang som jeg kan flytte rundt på.
DVBviewer og recordingservice har jeg allerede kørende på min medieserver. Hvordan får jeg så livetv på de andre pc'er?
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2010 kl. 15:31
Jeg kører samme "system" som MCenterFreak, bare med Mediaportal, men teknikken er den samme.
 
Når du har recordingservice kørende allerede, skal du "bare" installere DVBViewer på klienterne, og få dem til at snakke sammen med recordingservice.
 
Du kan finde en fin guide her : http://digitalt.tv/dvbviewer-recording-service
 
Hvor mange tunerkort du skal have i din medieserver, afhænger for det første af hvilke kanaler der skal være adgang til.
 
Modtager du f.eks tv via antenne, og skal man kun kunne se DR1, TV2, og DR2 i alle rummene, har du faktisk kun brug for et eneste tunerkort.
 
 
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2010 kl. 17:27
Jeg har lavet en Quick guide, til forumet på dvbviewer.com, så den er på english:

On the server:

1. Install DVBViewer, configure it, scan channels, make shure everything works.

2. Install Recording Service

3. In DVBViewer go to Settings>Options>Hardware and select Do not use in State section for Tuners you want to share

4. Select Start>All Programs>DVBViewer>DVBViewer Recording Service>Service Options

5. Write down the port numbers for Unicast Interface, and Control Server. Mine is 3456 and 4022

6. Tick Activate Autdiscovery, write down portnumber, usualy 600

7. In Web Settings write Username and Password

 

On the Client

1. Install DVBViewer.Do not install any tuners in the Setup phase

2. In DVBViewer go to Settings>Options>Hardware. Clik the + button. select the number of Unicat tuners (the number of Tuners you have shared on the server)

3. Select Normal in State for every Device

4. For each device: Click Settings. In DVB Control Server write the IP adress of the server (you can find it with Start>CMD>ipconfig on the server)

5. Do the same in DVB Unicast Device

6. Write the Control Server port, mine was 4022

7. Write Unicast  Server port, mine was 3456

8. In Autodiscovery Server list, the name of the Server should appear

9. In Options>Recording Servicetick Enable Support for Recording Service. write the IP adress of the server and the Username and password from server (point 7 above)

10. Click Test Connection. If all is okay, the name and version of Recoring Service should appear, otherwise it wil say FAILED

If everything is okay, you should now be able to scan channels on the client

If it fails, try to disable firewalls on both the server and the client

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
kongedam Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 174
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2010 kl. 17:33
hmm, jeg ville bygge en HTPC til stuen med win7, den skal så indeholde ex antal tuner kort.
Så ville jeg bare sætte linksys extendere op i diverse rum, de koster kun 500 kr. stykket og fungere fuldstændigt som en komplet MCE

De er en smugle langsommere, men de køre fint til mit behov.



Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2010 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af kongedam kongedam skrev:

hmm, jeg ville bygge en HTPC til stuen med win7, den skal så indeholde ex antal tuner kort.
Så ville jeg bare sætte linksys extendere op i diverse rum, de koster kun 500 kr. stykket og fungere fuldstændigt som en komplet MCE
Ka de H.264?
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
madslundt Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 183
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2010 kl. 18:17
De der klienter eller små pc'er. Hvor kraftige skal de være for at trække H.264? Vil max give omkring 2000,- pr. stk.
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2010 kl. 18:43
Oprindeligt skrevet af madslundt madslundt skrev:

De der klienter eller små pc'er. Hvor kraftige skal de være for at trække H.264? Vil max give omkring 2000,- pr. stk.
 
Den her er nok noget af det billigste du kommer i nærheden af : http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=647544
 
Hertil kommer så en fjernbetjening til 200-300 kr, så du skal nok regne med ihvertfald 2500,-
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
kongedam Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 174
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2010 kl. 18:53
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Oprindeligt skrevet af kongedam kongedam skrev:

hmm, jeg ville bygge en HTPC til stuen med win7, den skal så indeholde ex antal tuner kort.
Så ville jeg bare sætte linksys extendere op i diverse rum, de koster kun 500 kr. stykket og fungere fuldstændigt som en komplet MCE
Ka de H.264?

nej det kan de ikke, men man kan få extendere som kan.
kender bare ikke lige prisen.

Men de fleste kan vel undvære HD i værelserne, bare de da har det i stuen. 
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2010 kl. 19:04
Jeg har HD i alle værelser med også dem med ekstendere...
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
kongedam Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 174
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2010 kl. 19:08
Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Jeg har HD i alle værelser med også dem med ekstendere...

hvilke hd extender bruger du og hvad er prisen på dem?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu