recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sejrsen Atmos 7.2.4
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sejrsen Atmos 7.2.4

 Besvar Besvar Side  <1234 16>
Forfatter
Besked
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2011 kl. 11:09

Husk at smide godt med billeder herind hele tiden Smile



Redigeret af Iron Man - 09-August-2011 kl. 11:16
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Online
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2011 kl. 11:31
Har du forresten overvejet et akustisk transparent lærred? Så kan du gemme højttalere etc væk bag lærredet og opnå endnu federe bio-fornemmelse.
Til top
Sejrsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Status: Offline
Point: 813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sejrsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2011 kl. 11:52
Hej
 
Svar til mange:
 
Mht. 11.1 lyd: Så ved jeg jo at det kun er mulgt af få 9.1 fra min receiver. Men har forstået at jeg selv kan bestemme om det er front wide, height eller baghøjttalerne der "sidder over". Én af grundene til at jeg vælger det, er at jeg alligevel ikke kan sælge mine fine højttalere. Så det er lidt et forsøg, især det med at rykke front wide frem på sidevæggene for at få vinklen på 120 grader mellem dem.
 
Alle højttalerne på frontvæggen har identiske enheder. Måske afviger højttalerne på bagvæggen lidt fra resten, men akustisk synes jeg at de hænger meget godt sammen.
 
Jeg vil køre den rå isolering dækket af stof lidt frem på sidevæggene som én foreslår, måske 20-30 cm. Mht. bagvæggen så ved jeg at det vil være optimal ikke at dække den med gips, men der kommer alligevel bøger og andet til at stå der, så mon ikke at de kan absorbere lidt. Mht sidevæggene, så er jeg bange for at rummet bliver for "dødt" hvis jeg sætter lydgips eller andet op. Loft og frontvæg (og delvist gulv) er jo helt dæmpede. Jeg vil heller ikke gå 100% på kompromis mht lokalets funktionalitet. Er det virkeligt nødvendigt at gøre noget ved sidevæggene?
 
Lokalet bliver fuldstændig strippet for træbeklædning osv...er i fuld gang med det :)
Til top
Sejrsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Status: Offline
Point: 813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sejrsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2011 kl. 11:54
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Har du forresten overvejet et akustisk transparent lærred? Så kan du gemme højttalere etc væk bag lærredet og opnå endnu federe bio-fornemmelse.
Ja men er bange for at det gør for meget ud over både lysstyrken i billedet og lyden fra højttalerne. Desuden vil jeg gerne kunne mørklægge lyset fra vinduet vha lærredet.
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2011 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Har du forresten overvejet et akustisk transparent lærred? Så kan du gemme højttalere etc væk bag lærredet og opnå endnu federe bio-fornemmelse.
En anden fordel er også at lærredet kan komme længere ned. Mit billede stater cirka 75cm over gulvet, så 106" er omkring max, ellers bliver det for højt. Transparent 2.39:1 må være det fedeste, som fx her:
 
Til top
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1742
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RuneH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2011 kl. 14:14

Jeg ville bestemt smide tæppe på alle væggene. Det ville da også se bedst ud, og sikkert også give den bedste følelse af en biograf.

Super super fedt projekt du har gang i. Man kan jo kun misunde det. Det bliver top lækkert! :)
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Til top
bird Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-December-2004
Status: Offline
Point: 296
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bird Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2011 kl. 15:17
RuneH: Tæppe forstået som væg-til-væg tæppe der påklistres væggen eller ?
Til top
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1742
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RuneH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2011 kl. 16:00
bird - ja, altså et groft tæppe eller noget på væggen - gerne mørkt (Gulv til loft). En bar væg slår vel lyden rundt? Selvfølgelig kan man sikkert gøre alt muligt med akustikken ved at hænge dyre ting på væggen.. Men ja, det ville være mit forslag.

Og så også for hyggens skyld?

Men jeg aner intet om sådan nogle biffer, så skal da ikke gøre mig klog på det. Kan forstille mig det kunne blive fint.


Redigeret af RuneH - 09-August-2011 kl. 16:03
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2011 kl. 16:26
Virker lovende!
 
Mht hivilux, så kan de lave 21:9 op til 330cm bredt. Det tager 6-12 uger at levere dog.
 
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2011 kl. 22:19
Oprindeligt skrevet af Sejrsen Sejrsen skrev:

 
Jeg vil køre den rå isolering dækket af stof lidt frem på sidevæggene som én foreslår, måske 20-30 cm. Mht. bagvæggen så ved jeg at det vil være optimal ikke at dække den med gips, men der kommer alligevel bøger og andet til at stå der, så mon ikke at de kan absorbere lidt. Mht sidevæggene, så er jeg bange for at rummet bliver for "dødt" hvis jeg sætter lydgips eller andet op. Loft og frontvæg (og delvist gulv) er jo helt dæmpede. Jeg vil heller ikke gå 100% på kompromis mht lokalets funktionalitet. Er det virkeligt nødvendigt at gøre noget ved sidevæggene?
 
Lokalet bliver fuldstændig strippet for træbeklædning osv...er i fuld gang med det :)
Jeg havde tænkt mig (nu lader jeg som om jeg selv skulle lave det) at lave loft som beskrevet, for at minimere udstråling af lyd fra rummet under filmkigning. Jeg ville derefter lave væggen som beskrevet i 1. link, dog kun delvist dækket af akustikplader. På denne måde burde man, med hård hånd, kunne styre efterklangstiden men lige så væsentligt, kunne placere de absorberende felter der hvor de gør mest gavn ( 1. reflektion OSV) samtidigt mindskes udstrålingen fra rummet. Jeg er IKKE ekspert på området, det er bare tanker jeg har gjort mig.
 
Er der ikke også et issue med at lydbølger ikke indeholder energi i det øjeblik de reflekteres på væggen og derfor skal der være en aftand fra væggen til det absorberende materiale? Derfor formoder jeg ikke et tæppe på væggen har de helt store akustiske egenskaber.
 
Når du nu siger at rummet ikke skal låses til hjemmebio syntes jeg også at den indbyggede løsning er mere brugbar fremfor sårbar stof eller absorbenter der stikker ud fra væggen.
 
Det er kun mine egne tanker jeg lægger for dagen og hvis det er helt hen i vejret må akustik-eksperterne lige stikke snuden frem og korrigere mig :-)
 
Og nej det er ikke den billigste løsning, men med det udstyr der skal installeres retfærdiggøres udgiften måske.
 
BS
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SLETTET_20120103 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2011 kl. 22:37
Oprindeligt skrevet af Iron Man Iron Man skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Har du forresten overvejet et akustisk transparent lærred? Så kan du gemme højttalere etc væk bag lærredet og opnå endnu federe bio-fornemmelse.
En anden fordel er også at lærredet kan komme længere ned. Mit billede stater cirka 75cm over gulvet, så 106" er omkring max, ellers bliver det for højt. Transparent 2.39:1 må være det fedeste, som fx her:
 

har du et link til den bio? - den er lige efter mit hjerteEmbarrassed
Til top
Sejrsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Status: Offline
Point: 813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sejrsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2011 kl. 22:47
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Jeg ville derefter lave væggen som beskrevet i 1. link, dog kun delvist dækket af akustikplader. På denne måde burde man, med hård hånd, kunne styre efterklangstiden men lige så væsentligt, kunne placere de absorberende felter der hvor de gør mest gavn ( 1. reflektion OSV) samtidigt mindskes udstrålingen fra rummet. Jeg er IKKE ekspert på området, det er bare tanker jeg har gjort mig.
Lyder som en rigtig god ide. Istedet for almindelig gips, kunne jeg overveje akustisk gips et enkelt område på hver sidevæg. Men hvordan er det med den hullede akustikgips? forsinder virkningen, hvis der kommer dampspærre mellem gips og isolering?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 16>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu