recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - skrat fra computeren ved brug af DAC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketskrat fra computeren ved brug af DAC

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
a.busk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-August-2011
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Emne: skrat fra computeren ved brug af DAC
    Sendt: 14-August-2011 kl. 22:26
Hej folkens!

Jeg har netop købt en DAC (prodigy cube) for at optimere lydkvaliteten fra min bærbare computer.
Mit setup er derfor:
PC --> DAC --> NAD --> højtalere

Problemet er dog, at lyder skratter når jeg afspiller musik fra pc`en (FLAC formater). Dette sker typisk når CPU`en er belastet i forbindelse med loading af hjemmesider og åbning af programmer.

Jeg har roddet lidt rundt på nettet, og er kommet frem til, at problemet måske skyldes forkert "buffer length". I foobar kan jeg ændre denne "buffer length", men jeg synes ikke umiddelbart at det gør nogen forskel. 
Er der nogen der kender til problemet, og som ved hvordan det kan afhjælpes?

MVH
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-November-2009
Status: Offline
Point: 786
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2011 kl. 05:08
Hvor meget har du ændret bufferen? 50ms. 300ms. 1000ms...
 
Virker det i andre afspillere (WinAmp, MPC-HC osv)?
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2011 kl. 12:34
Oprindeligt skrevet af a.busk a.busk skrev:

Hej folkens!

Jeg har netop købt en DAC (prodigy cube) for at optimere lydkvaliteten fra min bærbare computer.
Mit setup er derfor:
PC --> DAC --> NAD --> højtalere

Problemet er dog, at lyder skratter når jeg afspiller musik fra pc`en (FLAC formater). Dette sker typisk når CPU`en er belastet i forbindelse med loading af hjemmesider og åbning af programmer.

Jeg har roddet lidt rundt på nettet, og er kommet frem til, at problemet måske skyldes forkert "buffer length". I foobar kan jeg ændre denne "buffer length", men jeg synes ikke umiddelbart at det gør nogen forskel. 
Er der nogen der kender til problemet, og som ved hvordan det kan afhjælpes?

MVH

Jeg oplever det samme, og lader være med at  bruge computeren, når jeg hører musik.
Til top
a.busk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-August-2011
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2011 kl. 18:10
Hej! Tak for svarene!

@michael9000

Jeg har afsprøvet forskellige scenarier. Mit medie var coldplay fix you i flac format.
Computeren har ikke haft andre væsentlige programmer kørende, og wifi har været frakoblet

Foobar + flac= lidt skrat, irriterende for lytteoplevelsen
VLC + flac= generelt bedre, endda en enkelt fejlfri (hvad jeg lagde mærke til) afspilning
MPC-HC + flac= dårligst

1080p film i VLC + flac i foobar= forværrer logisk nok situationen 

Ellers er det typisk at nye opgaver giver udfald i lyden. fx. åbne google chrome, tilkoble wifi osv..

I forhold til bufferen i foobar synes jeg ikke det giver nogen forbedring af ændre værdierne. Men ved heller ikke rigtigt hvor jeg skal lede. Hverken 50ms eller 16000ms lyder godt :P

@dreamz 
Måske er det den eneste mulighed. Ligenu er der dog ikke engang garanti for en fejlfri afspilning, selvom jeg lukker alt andet. 
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-November-2009
Status: Offline
Point: 786
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2011 kl. 12:52
Jeg prøvede lige at lave et par FLAC med standard indstillingerne i Audacity
Og afspille filen med WMP 12 (standard indstillingerne) med dette codec
 
Virkede fint.
Er det dét samme hvis du konverteter en wav/mp3 til FLAC i Audacity.


Redigeret af michael9000 - 17-August-2011 kl. 13:12
Til top
ronnih Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2011 kl. 13:02
Hejsa! 
Mit lydkort gjorde det samme under windows7 - det kan skyldes at IRQ/DMA er delt med en anden enhed. Derudover har jeg læst mig frem til at hvis ikke harddisken kører DMA (Direct Memory Access) - altså kører uden om CPU'en - så kan det også påvirke lyden. 

Min løsning var at skrotte Windows 7 og installere XP. Det er måske ikke lige løsningen for dig - men du kan måske overveje en reinstall af Win7, og starte med at installere drivere til dit lydkort (dac). 

vh 
Ronni 
Til top
slate Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-August-2007
Sted: Struer, Denmark
Status: Offline
Point: 589
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2011 kl. 17:45
Oprindeligt skrevet af ronnih ronnih skrev:

Mit lydkort gjorde det samme under windows7 - det kan skyldes at IRQ/DMA er delt med en anden enhed. Derudover har jeg læst mig frem til at hvis ikke harddisken kører DMA (Direct Memory Access) - altså kører uden om CPU'en - så kan det også påvirke lyden.
 
Uha det håber jeg ikke er tilfældet ... endnu.... For 5 år siden købte jeg mit sidste lydkort. Som sædvanligt et SoundBlaster; et af de bedre.
Modtog det om fredagen , det røg retur mandag. Spillede fint ½ time derefter skrat. Fandt en 1 år gammel tråd på SoundBlaster forum som hed noget ala "snap pop crackle" jep  Ricekrispies
Tråden var 7-900 indlæg lang med folk som oplevede det samme. Der var ingen løsning, men SB havde lukket den. Folk havde selvfølgeligt startet en ny.
 
Umiddelbart var oplevelsen at SB kortet var følsomt overfor andet udstyr på PCI bussen.
 
Så den røg retur og siden da har jeg kørt onboard og senere HDMI varianten.
 


Redigeret af slate - 17-August-2011 kl. 17:46
Stue: Duet->Beresford Caiman->Carver A-500x->B&W 704 + Tosh EP35, Sony 32v5500

Kælder: Mitsu HC6000, Steward 92", Tosh XE1, Oppo 93, Onkyo 875, JBL+Velo

DVD:124, RØD:141, BLÅ:107
Til top
a.busk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-August-2011
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2011 kl. 21:09
Oprindeligt skrevet af michael9000 michael9000 skrev:

Jeg prøvede lige at lave et par FLAC med standard indstillingerne i Audacity
Og afspille filen med WMP 12 (standard indstillingerne) med dette codec
 
Virkede fint.
Er det dét samme hvis du konverteter en wav/mp3 til FLAC i Audacity.

Har ikke lige haft tid til at afprøve det, men det er egentlig ikke flac der er problemet. Hvis jeg afspiller mp3 filer i foobar skratter det også. Dog ikke lige så meget som ved flac, men det kan jo skyldes at flac filer er større og derfor sværre at afvikle for computeren. 
Til top
a.busk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-August-2011
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2011 kl. 21:13
Oprindeligt skrevet af ronnih ronnih skrev:

Hejsa! 
Mit lydkort gjorde det samme under windows7 - det kan skyldes at IRQ/DMA er delt med en anden enhed. Derudover har jeg læst mig frem til at hvis ikke harddisken kører DMA (Direct Memory Access) - altså kører uden om CPU'en - så kan det også påvirke lyden. 

Min løsning var at skrotte Windows 7 og installere XP. Det er måske ikke lige løsningen for dig - men du kan måske overveje en reinstall af Win7, og starte med at installere drivere til dit lydkort (dac). 

vh 
Ronni 

Auch, den løsning håber jeg ikke bliver aktuel :)
Men måske jeg skulle undersøge det IRQ/DMA. Er det noget man kan indstille i win7, eller skal der et program til det?

Med hensyn til drivere til lydkort, burde det vel ikke være et problem. Prodigy cube annoncerer nemlig så fint, at det blot skal stikkes i usb porten, hvorefter windows vil installere nødvendige drivere. Men måske er det svindel.. :P

Jeg har nu tjekket om DMA var aktiv - Det var den :)


Redigeret af a.busk - 17-August-2011 kl. 21:22
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 702
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2011 kl. 22:26
Prøv en Musical Fidelity V-link USB til SPDIF converter.
Så kører du udenom lydkortet.
Jeg har en fra min MacBook -> USB -> V-link -> SPDIF(optisk) -> DAC(indbygget i receiver).
Det giver samme lydkvalitet som cd-drevet.

edit:

Ser nu at dit lydkort er et eksternt USB-kort.

Check evt. "www.computeraudiophile.com" for opsætning af pc.

Redigeret af FNørd - 17-August-2011 kl. 22:30
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-November-2009
Status: Offline
Point: 786
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2011 kl. 15:02
Det ser ud til at Audiotrak svarer i deres support forum Wink
Til top
a.busk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-August-2011
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2011 kl. 19:19
Hej igen! 
mange tak for de gode råd..
Har downloadet en lille driver ved navn "USB-Filterdriver" fra HP`s hjemmeside. Det virker til at have løst problemet! Forhåbentligt er løsningen permanent!

endnu engang tak for hjælpen ;)

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu