recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - GULD SCARTKABEL
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGULD SCARTKABEL

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
1000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Maj-2004
Status: Offline
Point: 159
Direkte link til dette indlæg Emne: GULD SCARTKABEL
    Sendt: 29-Maj-2004 kl. 00:42
Hej
Der er noget jeg længe har spekuleret på. Er de ansatte i Elgiganten fulde af fup eller passer det når de siger at man får op til 50% bedre billeder ved at anvende et guld scartkabel end et almindeligt et når man skal overføre sine VHSer til DVD medier ved hjælp af en DVDrecorder? Jeg har efterhånden købt en del maskiner i Elgiganten og det er det samme hver gang - ekspedienten vil sælge mig det her guld scartkabel på grund af den mærkbare forskel i billedkvaliteten. Jeg har aldrig investeret i et sådan kabel, og det hænger sammen med at stort set alle andre ekspedienter i andre radio/TV forretninger siger at det er det rene humbug. Er der nogen der har erfaringer med dette guld kabel til ca. 300 kroner?
Mvh
1000
Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2004 kl. 02:39

Ekspedienterne er der for at sælge - jo mere jo bedre (for dem). Nogen for direkte provenu for mersalg.

Men de har faktisk lidt og have deres påstande i, idet entusiast magasiner som fx High Fidelity og websiten hifi4all.dk har testet kabler og fundet ud af at der kan være kvalitetsfordele i kabler med guld - forgyldte - stik. I professionelt udstyr bruges meget ofte forgyldte stik, men de slides også meget mere end stationære kabler.

Personligt har jeg deltaget i lytteforsøg med højttaler kabler af forskellig kvalitet og konklusionen  var, at når et vist minimum af kvalitet var opfyldt, kunne jeg ikke høre forskel på kabler til 10 kr/meteren og +100 kr/meteren. Jeg bruger selv rimelige højttaler kabler men slet ikke entusiast kabler. På mine højttaler kabler er der faktisk pile uden på plasticen så strømmen kan se hvad vej den skal løbe Big smile - og så slår man sig jo på lårene af grin! LOL

Mit råd vil være: Sikre dig en fornuftig kvalitet - ofte er de medfølgende kabler ikke specielt gode, men mindre end kabler med forgyldt stik kan gøre det. Jeg benytter fx selv flade SCART kabler købt i Føtex for 70-100 kr/stykket og de har en kvalitet jeg mener er god nok.

www.hifi4all.dk har en test af SCART kabler men sitet er nede i skrivende stund. Håber det kommer op igen, og tjek så testen af.

Hilsen

Michael Sørensen



Redigeret af MichaelS
mvh MichaelS
Til top
boborg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-November-2003
Status: Offline
Point: 222
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2004 kl. 10:19
Til top
1000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Maj-2004
Status: Offline
Point: 159
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2004 kl. 16:58
Det var meget interessant at læse den test du refererede til. Tak for linket. Så vidt jeg kan se er "guld" kablet dog ikke en del af testen. Denne test er baseret på billedgengivelse fra afspiller til TV, men vil du mene at man nogenlunde kan overføre testens udsagn til også at omfatte overførsel fra VHS til DVD med scart?
Mvh
/1000
Til top
papabear Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 181
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2004 kl. 18:13
Oprindeligt skrevet af 1000 1000 skrev:

Så vidt jeg kan se er "guld" kablet dog ikke en del af testen. Denne test er baseret på billedgengivelse fra afspiller til TV, men vil du mene at man nogenlunde kan overføre testens udsagn til også at omfatte overførsel fra VHS til DVD med scart?


Naturligvis.

Det hele drejer sig om, hvor meget eller lidt tab der er i et SCART-kabel.

Kablet kan jo ikke mærke, hvilke apparater du sætter for enden af SCART-stikkene
by PapaBear
(- som mangler afsnit 2 og 19 af 'Allo 'Allo samt BlackBooks afsnit 2 - anyone??)


Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2004 kl. 19:04

Papabear har svaret for mig Cool

For mig er det vigtigt at hver signal leder er individuelt skærmet og at stikkene er af god kvalitet, og kablet bør ikke være længere end højst nødvendigt.

Og det er også nogenlunde det de siger i testen.

Hilsen

Michael Sørensen



Redigeret af MichaelS
mvh MichaelS
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2004 kl. 19:21

"...Strømmen kan se hvilken vej den skal løbe..."

Det er ikke så tit man kommer til ligefrem at knække sammen af grin når man læser på nettet, men din lille vittighed, Michael..  helt fint!

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2004 kl. 19:37

Sælgeren forklarede mig at pilene skulle pege ud mod højttalerne for det var jo der strømmen skulle ud. Ja, de sælgereLOL

Det er et Dali/Tara Labs kabel fra HiFi klubben, købt da de havde butik på Frederiksborggade København. Butikken er lukket nu og mine højttalere er så opladet så jeg overvejer at tegne pile i den anden retning på kablet...Wink

"Patent Pending  -->  -->  Prism Omni Speaker Cable by Tara Labs"

- nå men han fik solgt kablet, så hvem mon grinte mest ?  Angry

Hilsen

Michael Sørensen

mvh MichaelS
Til top
1000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Maj-2004
Status: Offline
Point: 159
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2004 kl. 19:45
Okay men summa sumarium, hvilket kabel ville du anbefale mig at investere i til min mission : at overføre VHSer til DVD med hhv. en Funai stereo video til en lille tusse og en DVDrecorder Philips 70? Elgigantens guld eller hur?
TAK på forhånd
Mvh
/1000
Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2004 kl. 21:15

Det kan jeg ikke svare på!

ElGiganten plejer at være ret dyre med tilbehør, så jeg ville nok købe endnu et fladt SCART kabel fra Føtex... Om det er bedre eller dårligere end ElGigantens kabel, kan jeg ikke svare på uden at have testet det, og det har jeg ikke.

Hilsen

Michael Sørensen

mvh MichaelS
Til top
hedi Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2004 kl. 22:11

Sikke en interessant debat I her har taget op.

Med hensyn til kabler er der tale om ligedele videnskab og tro.

Min erfaring er dog, at jo dyrer og bedre et anlæg du har, jo mere får du ud af, at købe kabler i en ordentlig kvalitet. 

Det er nu en gang svært, at lokke de små detaljer ud af en surround reciever eller andet billig hifi, når det i forvejen lyder elendigt.! 

Jeg mener selv, at jeg godt kan hører forskel på et standart højtalerkabel og et dyrer og bedre alternativ.  

Med hensyn til billed og lyd er det en anden snak, her kan du godt få en forbedring selv på billigt grej.

Jeg bruger selv et Tech Link scart kabel på 5 meter til ca. 350 kr. Er i testen på hifi4all. Dette kapel er med meget kraftige forgyldte stik som giver en rigtig god forbindelse mellem afspiller og tvet. Før havde jeg også bare en Føtex model, der er klasser til forskel på de to kabler. Alene vægten af Tech Link kablet er væsentligt mere end det fra Føtex. Tera Labs til ca. 500 kr i Hifi-klubben er også et godt valg.

Jeg vil anbefale dig, at købe et ordentligt scart Kabel isteddet for et billigt, du får meget bedre billed og lyd fra et ordentligt kabel. 

Det med pilene på det viste Terra Labs kabel (som ikke har noget med Dali at gøre) er bestem ikke for sjov, der er en mening med galskaben.

Det har noget med magnet felter at gøre, når strømmen bevæger sig igennem et kabel og noget med hvordan kabel og isolering inden i og omkring kabler er lavet. Man kan finde flere meget lange afhandlinger om dette emne ved Tarra Labs og andre steder.

I stempler egentligt os HIFI interesseret lidt som en flok nørder, som vist ikke er helt normale  

MEN det er vi altså, vi har bare øjne og øre for ting som de fleste mennesker ikke interesserer sig for eller vil betale for.

TRO mig der er en verden til forskel med ordentligt udstyr og dette omfatter altså også kabler som koster noget mere eller meget mere end den almindelige netledning som de fleste mennesker kan affinde sig med.

Vi kan gudskelov ikke alle sammen affinde os med et supermarkeds anlæg af bedste skuffe.

Henrik

 

 

 

Til top
resurrection Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 131
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2004 kl. 00:16

Hej 1000

Ja, det er sgu' ikke helt let at blive klog på. Jeg har selv tænkt mig at købe Pioneer's 5100 - eller måske afløseren som kommer senere på året - men tuneren har jo fået en knap-så-go' anmeldelse, så jeg køber nok også et forgyldt scart-kabel, f.eks. det Tech+Link som fik en fin anmeldelse på HiFi4All.dk. (skal også selv kopiere fra video til dvd). Jeg ofrer nok også et par kroner på et bedre antenne-kabel for at få så god billedkvalitet på det optagede signal som muligt.

Under alle omstændigheder: held og lykke

/Martin

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu