recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højtalerkabel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHøjtalerkabel

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
skyeagle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Marts-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 454
Direkte link til dette indlæg Emne: Højtalerkabel
    Sendt: 05-September-2011 kl. 20:34
Hej Folkens.

Efter havde læst meget om dette her , er det ikke til at blive klog på med alle de meninger, men er der nogle der her kan bekræfte at gode højtalerkabler virkeligt giver det ekstra for pengene ??

Jeg har nu snowline fra hi-fi klubben http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/hojttalerkabel/van-den-hul_the-snowline_kabel_hvid.htm

og kablerne er slet ikke lige lange som jeg har hørt nogle sige de skal være, både til front med også center, er dette korekt?   mit system er et 5.1.

Men ville jeg få noget ud af købe bedre kabler til dali ikon 6 mk2  ?   måske evt.  bi-amp som jeg ikke er 100% på hvordan man gør, men de siges at gøre lyden meget bedre????

gode råd og særlig egen erfaring er meget velkommen tak.

Med Venlig Hilsen Kim
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2813
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2011 kl. 20:54
Oprindeligt skrevet af skyeagle skyeagle skrev:

Efter havde læst meget om dette her , er det ikke til at blive klog på med alle de meninger, men er der nogle der her kan bekræfte at gode højtalerkabler virkeligt giver det ekstra for pengene ??

Ikke for at være fræk, men hvad med at prøve at lytte? Jeg mener, kan det ikke være ligemeget om en eller anden tilfældig person på et forum siger "Ja der er bestemt forskel!"?

Jeg er sikker på, at enhver forhandler med glæde vil demonstrere forskellen på netop deres kabler for dig.

Jeg nægter iøvrigt at tro på at du, eller nogen anden vil bemærke om dit ene kabel er længere end det andet, med mindre forskellen er flere hundrede meterWink
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2011 kl. 21:00
Tak for svaret Kasper J.  

Ja det bedste ville jeg selv kunne lytte , men jeg var ikke klar over jeg kunne få forhandlerene til skifte div. kabler frem og tilbage så  jeg kunne lytte. 

Og det ville være for dyrt for mig lytte købe mig frem til det de bedste for netop mine højtalere, jeg havde tænkt på disse her i bi-amp  http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/hojttalerkabel/van_den_hul_the_teatrack_hybrid_kabel_creme.htm

Med Venlig Hilsen Kim
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2011 kl. 21:12
Jeg er helt enig med Kasper på den måde, at få forhandleren til om muligt, at lade dig selv lytte, og afgør her om du kan hører forskel. Måske kan du bare nøjes med 2.5 m2 fra Harald Nyborg - og her får du en masse kabel, for den pris som de kabler som du linker til - altså pr meter Big smile

I teorien vil der være en smule forskel på spændingen (spændingsfald) mellem et kort kabel til centerhøjtaleren, og et langt kabel til surround back højtalerne, men i praksis er forskellen minimal.

Og når alt dette er sagt, så benytter jeg sølvkabler til mine fronter fordi jeg har prøvet flere forskellige typer af kabler - men det er en smags sag - omvendt, så benytter jeg Harald Nyborg til mine surround back højtalereEmbarrassed 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2011 kl. 21:20
også tak for svaret til dig Hother.

Jamen jeg må prøve mig frem med få forhandleren til at lade mig lytte til forskellige kabler, fordi er jo en dyr omgang købe sådan kabler, jeg skal dog kun bruge 2 x 3 meter og tænkte også 3 meter til centeren selvom jeg kunne nøjes med mindre.

Med Venlig Hilsen Kim
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2813
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2011 kl. 21:57
Om din ledning er en halv meter eller 3 meter gør absolut ingen forskel - at købe 3 meter højttalerkabel hvis du kan nøjes med 1, er efter min mening mere vanvittigt end at smide dem ud af vinduet - i sidst nævnte scenarie er der dog muligheden for at nogen finder pengene og bruger dem på noget fornuftigtWink
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2011 kl. 22:14
Hvis det er har jeg noget tykt ledning liggende jeg kan klippe nogle meter af til dig og sende (på din regning) eller du kan kigge forbi og afhente.

Det er 6 mm^2 og giver en FIN lyd.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2011 kl. 22:21
Kasper J jeg forstår bare ikke at folk siger de skal være lige lange  ( talte med 3 forskellige fra hi-fi klubben)  og to af dem sagde det er bedst , den sidste at det var ligemeget,  hvis det er ligemeget kan jeg selvfølgelig godt se man kan spare pengene der.

meget pænt af dig Anima , men jeg takker pænt nej tak , jeg vil ud og lytte på forskellige, og regner med købe bi-amp kabler  Smile
Med Venlig Hilsen Kim
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19514
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2011 kl. 22:49

Jeg har nu snowline fra hi-fi klubben http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/hojttalerkabel/van-den-hul_the-snowline_kabel_hvid.htm

Det var dog noget "tyndt sjask"
knapt 2 mm2 per leder.

og kablerne er slet ikke lige lange som jeg har hørt nogle sige de skal være, både til front med også center, er dette korekt?   mit system er et 5.1.

Bedøvende lige meget, med mindre at du bruger noget sjasktyndt kabel og ønsker at alle højttalere får lige ringe et signal.

Men ville jeg få noget ud af købe bedre kabler til dali ikon 6 mk2  ?

JA!
Få noget med tykkere ledere. Eksemplevis et sådan:
http://www.av-connection.dk/?PGr=2104&ML=359

måske evt.  bi-amp som jeg ikke er 100% på hvordan man gør, men de siges at gøre lyden meget bedre????

Inden du begynder at tale bi-amp, skal du lige læse lidt om det (håber du kan engelsk):
http://en.wikipedia.org/wiki/Bi-amping

Derefter skal du nok spørge dig selv om du har en forstærker (eller flere??) der kan køre bi-amping.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2006
Point: 702
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2011 kl. 23:23
For et stykke tid siden var der en af disse "gør det en forskel" diskussioner.
En del af indlæggene kom fra folk, der netop IKKE havde lyttet men bare brugt ohms lov!
Kablerne gør en forskel. Det har jeg selv hørt.
Ligeledes har jeg forsøgt mig lidt med cd-kvalitet vs. high-res (24bit/96khz) musik.
Der er også en forskel; men den hører jeg som meget mindre end forskellen imellem kabler!
Dette bare for at fortælle, hvor jeg har mit indtryk fra.
I førnævnte diskussion, var kabellængden også fremme - det har jeg ikke afprøvet.
Kører med kortere kabel til centeren.
Egentligt kunne man "play it safe" og sige de skulle være lige lange - MEN hvad med det overskydende kabel - det fungerer som en antenne eller endnu værre ligger rullet op som en spole - og det kan ikke være en forbedring.
Kiggede lidt (savlede) på Meridian, og læste at de kører et netkabel fra forforstærkeren (eller hvad det nu er de kalder den) og så digitalt ud til først den ene højttaler og derfra til den anden! Det giver forskel på længden - men det foregår altså med lysets hastighed og skulle ikke give en forskel.

Forskellig længde er formentligt LAANNGGGT mindre skadeligt end overskudskabel.

Redigeret af FNørd - 05-September-2011 kl. 23:26
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19514
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2011 kl. 23:49
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Kablerne gør en forskel.

Selvfølgelig gør de det!

Det har jeg selv hørt.

Hvem fortalte dig det ;-)
(okay, nu skal jeg nok lade være)

Må jeg komme forbi med en række kabler og lave en blindtest på dig og dit anlæg?

Du bestemmer hvornår, hvilket af dit udstyr og hvilken musik vi skal høre. Jeg lader dig bare ramme rigtigt i 7 ud af 10 tilfælde, så er jeg overbevist......

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2006
Point: 702
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2011 kl. 00:00
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Kablerne gør en forskel.

Selvfølgelig gør de det!

Det har jeg selv hørt.

Hvem fortalte dig det ;-)
(okay, nu skal jeg nok lade være)

Må jeg komme forbi med en række kabler og lave en blindtest på dig og dit anlæg?

Du bestemmer hvornår, hvilket af dit udstyr og hvilken musik vi skal høre. Jeg lader dig bare ramme rigtigt i 7 ud af 10 tilfælde, så er jeg overbevist......

Klaus

Det var ikke en genstart jeg forsøgte!
Og nej jeg gider ikke, lav den bare selv ;)
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu