recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Den anden side af Steve Jobs
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDen anden side af Steve Jobs

 Besvar Besvar Side  <12345 8>
Forfatter
Besked
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af ctacta ctacta skrev:

Lars, du som driver recorder.dk hvis dig som den mand jeg håber du er. 
 
Recordere.dk er et Community og Tech-medie, der lægger spalteplads til mange ting. Fra nyheder, kommentarer, artikler, anmeldelser som klummer o.lign.
 
En klumme er netop en personlig kommentar, ligesom en anmeldelse er en personlig artikel.
 
Jeg vil derfor træde tilbage, og ikke blande mig mere i denne debat. Mine indlæg handlede om få de indledende misforståelser ryddet af vejen.
 
  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
len61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Status: Offline
Point: 1499
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 16:45
Oprindeligt skrevet af ctacta ctacta skrev:

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af Captain Awesome Captain Awesome skrev:

Han konstaterer at Apple "stjal første idé fra Xerox".
 
Hæng dem ikke i bagateller, brug Randers Reb, som min gamle - nu afdøde - morfar ville have sagt.
 
Overskriften er min fejl, der er sket en misforståelse under bearbejdningen til færdig artikel Embarrassed Smile
 
  /Lars
 
 

Og denne misforståelse er nu omskrevet til: Snuppede idé fra Xerox ?

Tror du en gradbøjning af løgn og latin, gør det mere faktuelt korrekt? Der er ikke snuppet noget, der er KØBT rettigheder, som er videreudviklet. Det er faktum!

Du gør det bare til sort hvidt ,artiklen er et forsøg på at lave nuanceret billede.
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's
Til top
mufcdk1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 2089
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 16:47
Oprindeligt skrevet af Neobi/q Neobi/q skrev:

Jesus..

Synes det er en fin skrevet klumme (som vel går ud på at fortælle sin mening)

Og denne tråd viser da fint, hvor meget folk de stiller sig på hovedet. Når der bliver nævnt noget negativt om Steve eller Apple.



Dit indlæg fortæller vist du ikke helt har fattet indholdet af folks kritik. For min egen vedkommende er jeg bedøvende ligeglad med om en artikel er kritisk overfor Jobs, Gates, eller Gandhi, sålænge det er gjort sobert og er faktuel korrekt.

Denne klumme er ingen af delene.
Film samling(Opdateret den 26/11-09)
Til top
petrucci Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Brugeranmelder

Oprettet: 09-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 16:55
mufcdk1974, men du havde garanteret ikke været så engageret i dit indlæg og quotet/kommenteret så meget hvis det havde været andre end Jobs ;-)

Kan helt ærligt ikke se hvorfor der skal gøres et stort nummer ud af at svine forfatter + recordere af fordi der bringes en klummeartikel der er lidt Apple-kritisk. Har faktisk savnet lidt mere balancegang da Apple-nyhederne stort set altid har været over-positive herinde IMO. Men det var vel forventeligt at enkelte Apple-brugere ville reagere på den måde nu her...
Til top
Neobi/q Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 21-Juli-2010
Sted: Haslev
Status: Offline
Point: 355
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 16:56
Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:

 
Dit indlæg fortæller vist du ikke helt har fattet indholdet af folks kritik. For min egen vedkommende er jeg bedøvende ligeglad med om en artikel er kritisk overfor Jobs, Gates, eller Gandhi, sålænge det er gjort sobert og er faktuel korrekt.

Denne klumme er ingen af delene.

Synes fint jeg har forstået det.

Men på trods af kritikken omhandleene Xerox PARC. Har jeg svært ved at hvordan i præcist kan vide hvad der er sket i det henseene. Han skriver det er kommet frem i et interview med lederen for det daværende projekt. Hvor er jeres kilde kritik? Og kilde for den sags skyld? Fakta er vel at på trods af kontrakter, er der stadig en historie til hvordan det startede. Tvivler på Apple fik ideen til at købe rettighederne ud af det blå.
Lukker jeg lort ud. Så skriv en pm. Det er altid rart at lære noget nyt
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 16:56
Syntes klummen var glimrende.. ikke mindst fordi min egen irritation de sidste par år har taget lidt til over at Apple og dermed Jobs får credit for praktisk talt alle opfindelser - ikke mindst tablets og smartphones. 

I det hele taget mener jeg der er meget lidt helt unikt arbejde. Det fleste står på "skuldrene" af andres arbejde og videreudvikler på krydt og tværs af branchen. Alene af den årsag burde patenter være meget sværere at opnå. 
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 16:57
Oprindeligt skrevet af len61 len61 skrev:

Du gør det bare til sort hvidt ,artiklen er et forsøg på at lave nuanceret billede.
 
Ja, klummen bidrager i hvert fald til et mere nuanceret billede (om man så er enig eller ej).
 
Og dermed kommer den til at virke som et medspil, til de mange øvrige artikler, så det samlede billede får flere nuancer.
 
 
  /Lars
 
PS. Lovede at holde mig væk fra denne debat, så nu gør jeg det Smile
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Khael Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 13-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 1
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 16:59

Hm der er en del problemer med artiklen.

Man påstår at Steve Jobs ikke var nogen opfinder. Det er helt forkert, opfinder er helt klart et af de prædikater man kan bruge om ham, hvilket er dokumenteret af de 317 patenter han er registreret for:

http://www.nytimes.com/interactive/2011/08/24/technology/steve-jobs-patents.html?pagewanted=all

Så påståes det at Apple ikke er grønne, hvilket også er forkert, de har gennemgået en kæmpe omvæltning i produktionen:

http://news.cnet.com/8301-11128_3-20116690-54/how-apple-and-greenpeace-made-peace/

Så påståes det han ikke er nogen velgører, det er måske nok sandt, men det har han ikke haft tid til som CEO af 2 store børsnoterede virksomheder, ligesom Bill Gates også først startede efter han stoppede som CEO ved Microsoft. Men der går mange rygter om at Steve havde store planer om at bruge sin formue på en meget uselvisk måde, seneste hørte vi Googles tidligere CEO Eric Smidth antyde det. Han sagde noget om at Steve havde store planer men at det ikke var op til ham at offentlig gøre dem.

Det kan godt være at det ikke var Apple der som sådan opfandt den personlige computer, der var den der Altair computer før Apples, men den kan dårligt kaldes en personlig computer.

Det var i hvert fald Apple som først havde success med at sælge de personlige computere, og det var Apple som fik IBM til at se lyset i den personlige computer og som gjorde at de kom på markedet med deres dos computere.

Og det er rigtigt at Apple lod sig kraftigt inspirere af det de så hos Xerox PARC, men de videreudviklede jo den grafiske brugerflade langt udover hvad Xeroc PARC havde inden de lancerede macintoshen, og da det var Apple der først lancerede en computer med en grafisk brugerflade til salg til folket, kan det argumenteres at det var dem som opfandt computeren som vi kender den i dag med grafisk brugerflade og mus.

For iPod, IPhone og iPad kan man sige at det var Apple som gjorde det rigtigt først. Med iPhone synes jeg nu nok også man kan kreditere dem for at have opfundet den moderne smart phone, hvis man kigger på hvad der var inden iPhone var det jo noget forfærdeligt skrammel med stylus osv.

Alle ved jo at han var en ufattelig urimelig og hård chef, sikkert en rigtig idiot at arbejde for, men lad nu være med at miskreditere ham helt, manden var sku genial på utrolig mange punkter...


K



Redigeret af Khael - 13-Oktober-2011 kl. 17:08
Til top
mufcdk1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 2089
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

mufcdk1974, men du havde garanteret ikke været så engageret i dit indlæg og quotet/kommenteret så meget hvis det havde været andre end Jobs ;-)

Kan helt ærligt ikke se hvorfor der skal gøres et stort nummer ud af at svine forfatter + recordere af fordi der bringes en klummeartikel der er lidt Apple-kritisk. Har faktisk savnet lidt mere balancegang da Apple-nyhederne stort set altid har været over-positive herinde IMO. Men det var vel forventeligt at enkelte Apple-brugere ville reagere på den måde nu her...


Det er simpelthen noget vrøvl petrucci. Du ved udemærket godt jeg ikke er bleg for at kritisere Apple, for du er altid aktiv i diverse apple tråde påtrods af at du har et ganske anstrengt forhold til virksomheden.

Det store nummer kommer af at det IKKE er en artikel der kritisk vil vise en anden side af Jobs, men udelukkende er en lang karaktermord med tvivlsomme kilder, faktuelle fejl, såkaldt fakta baseret begrundelser og ekstrem negativ ladede ord, begået af en forfatter som helt tydelig har et horn i siden til Jobs.

Hvis formålet er at Jobs kritikere kan få bekræftet deres holdninger til manden, så er missionen lykkes, men hvis formålet med klummen er at vise neutrale personer (og jeg ER neutral i forhold til Jobs) en anden side af den person man ser i medierne, så er missionen i den grad mislykkes.

FYI: Jeg har 2 Windows baseret PC'er, en Mac Air, en iPhone, en iPod Touch (som dog samler støv), 2 Plasma tv af mærkerne Panasonic og Pioneer, en Sony Blu-Ray afspiller, en Panasonic recorder, en PS3 og diverse andre gadgets af forskellige mærker.

Gør det petrucci mig til Apple fanboy eller bestemt mærke fanboy i det hele taget ?

Film samling(Opdateret den 26/11-09)
Til top
origon Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 03-April-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 18:05
Vor herre bevares, en mand der har været så smart, at han kunne tage r.... på en hel generation computer nørder, er død, og en skribent har begået den dødsynd at skrive en personlig klumme om ham.

Er der overhovedet nogen herinde der er gamle nok til at huske tilbage til starten på computer teknologien, eller har man bare hørt om det fra andre?

Det var skrevet som en personlig klumme, så selvfølgelig er det farvet af det, precis som svarene her er det, noget er sikkert rigtigt og andet er sikkert farvet af skribentens mening om Steve Jobs og Apple, igen precis som jeres svar her er det, nogen er for og nogen er imod, sådan er det med alt her i livet.
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 18:24
puha, synes artiklen bærer præg af at være skrevet af en med kæmpe mindreværdskomplekser.
jeg vælger ihvertfald at tolke det som mudderkastning indtil han kan understøtte de påstande med nogle referencer......
Jeg har ikke en Iphone.......
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2011 kl. 19:40
Oprindeligt skrevet af origon origon skrev:

Vor herre bevares, en mand der har været så smart, at han kunne tage r.... på en hel generation computer nørder, er død, og en skribent har begået den dødsynd at skrive en personlig klumme om ham.
Vor herre bevares, hvor er du dog forkert på den...
Taget r.... på hvem, så mange lader sig ski'sme ikke narre så længe (HVIS der er nogen der bliver taget nogen steder) !!
Og er det ikke en anelse selvmodsigende at kalde Apple brugere for nørder, hvis man bruger den gængse forståelse af betegnelsen ?
Oprindeligt skrevet af origon origon skrev:

Er der overhovedet nogen herinde der er gamle nok til at huske tilbage til starten på computer teknologien, eller har man bare hørt om det fra andre?
Jeg kan kun tale på egne vegne, og ja, jeg har været med i laaaaaaaaaaaang tid....
Så jeg kan godt huske den gang IBM PC'erne dukkede op og kostede en formue. Jeg har også oplevet nogen af de første Macintosh'er, lige så dyre, men noget mere tilgængelige...
Oprindeligt skrevet af origon origon skrev:

Det var skrevet som en personlig klumme, så selvfølgelig er det farvet af det, precis som svarene her er det, noget er sikkert rigtigt og andet er sikkert farvet af skribentens mening om Steve Jobs og Apple, igen precis som jeres svar her er det, nogen er for og nogen er imod, sådan er det med alt her i livet.
Et af problemerne med den klumme er at, den generaliserer alt for meget og fordømmer en masse mennesker, baseret et grundlag tyndere end pergamentpapir.
Selvfølgelig skal en klumme være personlig, men hvis jeg skal tage sådan en klumme alvorligt, forventer jeg et fornuftigt sprog og fakuelt begrundede påstande. Ikke nedgørelse og varm luft i spandevis.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu