recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Den anden side af Steve Jobs
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDen anden side af Steve Jobs

 Besvar Besvar Side  <1 678
Forfatter
Besked
Onaj Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 14:37
"hylde mennesker, der giver så meget til menneskeheden"  ???

Han har haft succes med at sælge noget smart forbruger elektronik til mennesker, det er MEGET MEGET langt fra at gøre noget for eller "give" noget til menneskeheden.
Hans visioner (hvis det skulle være dem han har "givet" os) er mere i form af hvordan man skal klarer sig selv eller som virksomhed, ingen af delene revolutionære på nogen måder!

I min verden har han ikke givet noget som helst overhovedet til menneskeheden, måske tværtimod?
Han har da givet massere til hans aktionærer og noget bling til en masse forbrugere.

Manden har blot sat nogle i forvejen opfundne teknologier/gizmoer sammen, godt nok i god kvalitet, godt nok i en smart sammen hæng (dette er ofte også lånt andets steds og ikke mere visionært end som så) iværksat masse produktion under STÆRKT kritisable forhold (mange år efter disse forhold er blevet påpeget gør de det stadig!) og haft GIGANTISK succes med at sælge og promovere disse elektronik dimser til millioner af forbrugere.

Hvad har det med at give noget til menneskeheden, hvis vi taler menneskehed skal vi da nærmere kigge på "omkostningerne" for miljøet omkring fabrikkerne i Kina og de Kinesiske "arbejdere" for at skabe produktet og profitten.

Han skal have kredit for hans gode produkter (det har han vist fået så rigeligt$$$) men vist nok heller ikke så meget andet, man burde kigge lidt dybere når man skal tegne et eftermæle.

Skal man hyldes for at gøre noget for menneskeheden skal man gøre noget for menneskeheden først ;-)
IMHO


Reklame on:
www.recordere.dk /bm-radio.dk Kan varmt anbefales.
Reklame off:
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 15:09
 
Svar fra Morten Bay
 
Svaret er en opfølgning på nogle kommentarer til en nyhed på Newz, hvor nogen mente at Morten havde forsøgt at sælge klummen til Berlingske.
 
 
1.
Berlingske har IKKE sagt nej til denne klumme. De har slet ikke fået den tilbudt, eftersom Lars opfordrede mig til at skrive en klumme om Steve Jobs til Recordere.dk - hvilket jeg så valgt at gøre med et kritisk øje.
 
Jeg bliver betalt for at blogge på B.dk og kan skrive om præcis, hvad jeg lyster, så længe, det handler om tech og trends. Jeg har direkte adgang til deres CMS, så hvis jeg ville have postet den der, havde jeg gjort det.
 
Inden Lars bad mig skrive klummen, havde jeg overvejet at skrive et lignende indlæg på B.dk, men eftersom jeg allerede havde skrevet to Apple-kritiske indlæg, inden Jobs døde, tænkte jeg, at det ville kunne opfattes som Apple-had.
 
Hvilket bringer mig til det næste:


2.
Jeg er ikke Apple-hader. Jeg har lige været nede og købe den ny iPhone 4S i fredag (Check pre-anmeldelsen), jeg elsker min iPad, min AppleTV og var superglad for min 3GS'er indtil i fredags.
 
Jeg har også haft MacBooks, men jeg bliver hurtigt meget træt af, hvor lidt, jeg kan få lov at "skrue på" i OSX.
 
Som foredragsholder har jeg også brug for en laptop, der har et fast VGA-stik og min elskede Toshiba R805 har både det, eSata-port og HDMI, Core i5 og 10 timer på batteriet og en pris på under 5000 kroner så jeg er glad og kan ikke se, hvorfor jeg skal købe en MacBook Pro. Så jeg vil altså heller ikke kaldes Apple Fanboi.
 
Når jeg skriver meget om Apple i Urban, er det fordi, det er populært stof i målgruppen. Hvis I læser mine nyheder på BT.dk/digital, kan man ikke ligefrem kalde mig ukritisk overfor Apple.
 
Jeg lavede sidste år en undersøgelse, der resulterede i en videnskabelig artikel, som jeg præsenterede på en konference på Stanford University, der viser, at Apple og Google får 80% mere dækning - primært i positiv retning - end alle andre. Næsten ingen skriver om Apples negative sider, og derfor føler jeg det som min pligt som IT-journalist at vise begge sider.
 
Ingen andre havde i DK beskrevet den negative side af Jobs, så vidt jeg kunne se, så for at skabe balance, skrev jeg denne klumme.
 
Jeg vil gerne understrege, at jeg også var rigtig ked af det, da Jobs døde. I sine sidste år reformerede han sig selv - og det skriver jeg også. Men han var hverken en gud eller en engel, og vi bør huske ham som den utroligt komplekse person, han var. Alt andet er historisk revisionisme.


3.
Jeg kender udmærket forskellen på en psykopat og en sociopat, og valgte netop at formulere det således: "der kunne minde om sociopati" - netop for IKKE at sige, at manden var sociopat, men at han havde visse træk, der mindede om det. Hvilket er dokumenteret vidt og bredt, og det bringer mig til det næste:

 

4.
Da jeg skrev klummen, vidste jeg ikke lige, hvordan Recordere.dk gjorde med hensyn til kildehenvisninger, og på grund af ni timers tidsforskel her fra Los Angeles til Danmark, ville jeg ikke lige kontakte Lars og spørge.
 
Så jeg inkluderede ikke links til de forskellige påstande. Men der kommer et par af dem herunder.
 
Bob Taylor-historien er selvoplevet, og jeg er enig med dem, der ikke nødvendigvis tager hans ord for gode varer heller. Taylor er en gammel, bitter mand, ingen tvivl om det.
 
Men alle de kommentatorer, der tror, de ved bedre, fordi de har læst en bog eller en artikel om Apple engang, skulle være bedre til kildekritik. Jeg lægger bare hans ord ud som modvægt til den "officielle" historie.
 
 
Det er dog en spændende debat, og jeg synes, det er vildt fedt at se mange engagerede mennesker i forummet. Det var ordene. Her kommer nogle links.

Morten
 
 
 
 
 
 
 


Redigeret af Lars - 19-Oktober-2011 kl. 15:09
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4433
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af Onaj Onaj skrev:

"hylde mennesker, der giver så meget til menneskeheden"  ???

Han har haft succes med at sælge noget smart forbruger elektronik til mennesker, det er MEGET MEGET langt fra at gøre noget for eller "give" noget til menneskeheden.
Hans visioner (hvis det skulle være dem han har "givet" os) er mere i form af hvordan man skal klarer sig selv eller som virksomhed, ingen af delene revolutionære på nogen måder!

I min verden har han ikke givet noget som helst overhovedet til menneskeheden, måske tværtimod?
Han har da givet massere til hans aktionærer og noget bling til en masse forbrugere.

Manden har blot sat nogle i forvejen opfundne teknologier/gizmoer sammen, godt nok i god kvalitet, godt nok i en smart sammen hæng (dette er ofte også lånt andets steds og ikke mere visionært end som så) iværksat masse produktion under STÆRKT kritisable forhold (mange år efter disse forhold er blevet påpeget gør de det stadig!) og haft GIGANTISK succes med at sælge og promovere disse elektronik dimser til millioner af forbrugere.

Hvad har det med at give noget til menneskeheden, hvis vi taler menneskehed skal vi da nærmere kigge på "omkostningerne" for miljøet omkring fabrikkerne i Kina og de Kinesiske "arbejdere" for at skabe produktet og profitten.

Han skal have kredit for hans gode produkter (det har han vist fået så rigeligt$$$) men vist nok heller ikke så meget andet, man burde kigge lidt dybere når man skal tegne et eftermæle.

Skal man hyldes for at gøre noget for menneskeheden skal man gøre noget for menneskeheden først ;-)
IMHO

Jeg har egentlig sagt det jeg gerne vil, men jeg tror vi skal have defineret, hvad vi egentlig debatterer her, frem for at menneskeheden kommer til at handle om alt mulig forskelligt, afhængig af øjnene der ser.

Det var egentlig ikke et oplæg til debat, blot mit syn på hvor debatten nogengange fører hen, når det begynder at handle om konkrete sager i en debat der bør handle om visioner.

Og så en lille stikpille: Når du nu er så optaget og hellig omkring hvad der produceres under hvilke forhold, burde du måske kigge på dit produktudvalg, som du selv sælger. Af de produkter jeg kender derfra, kan jeg da hvert fald afsløre, at meget af det er produceret i Kina på masseproduktionsfabrikker. Nu har Foxconn-sagen jo rent faktisk affødt konsekvenser. Først fik de en lønforhøjelse på 30 % og senest endnu en på 70 %. Der ligger selvfølgelig meget kritisabelt i sagerne, men det er ikke et problem man løser fra dag til dag. Du kan jo ikke hæve standarden, deres lønninger og alt andet med et trylleslag, for så slår du konkurrenceevnen i stykker for firmaet på det kinesiske marked, og så rammer du rent faktisk de ansatte hårdere i sidste ende. Det er naivt, at tro, at man som bosat i et veletableret land kan frelse mennesker i lavtudviklede lande fra dag til dag. Den bedste medicin er at få landet op i omdrejninger rent økonomisk, og det tager sin tid. Selvom det er en kynisk tilgang til tingene, må man huske på, at man ikke kan hjælpe alle på én gang. Det bedste man kan gøre, er dog at bidrage og kæmpe, og moral er et fint værktøj i den sag - men så skal den naturligvis også gælde for vedkommende selv.
Til top
Onaj Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 17:18
Glad for at du ser jeg er optaget af vores fælles omverden, forstår ikke hvor du finder min hellighed, dem som rent faktisk kender mig ved jeg IKKE er den mindste smule hellig. Pas i øvrigt på med at kalde andre debatøre ting i en ellers meget fin debat herinde, vi kender jo ikke hinanden ;-)

Orker heller ikke en længere debat end der vi er nået til, det opmalede hellegenbilledet af S.J. slået i tusinde stykker, en nødvendighed når der ukritisk tegnes falske protrætter af næsten samtlige medier i DK.  Blev tricket af du skriver han har bidraget til menneskeheden.


Ps.
Jeg er bruger af sites her har ingen forbindelser til bmradio andet en jeg har handlet der et par gange, altså jeg forhandler ikke noget.
Men som jeg har "bekendt" tidligere i denne tråd har jeg da sikkert massere af gizmoer produceret under umenneskelige forhold, men det øjeblik jeg bliver bevidst om en producent ikke overholder basale menneskerettigheder osv. køber jeg ikke min næste gizmo derfra.


Reklame on:
www.recordere.dk /bm-radio.dk Kan varmt anbefales.
Reklame off:
Til top
Bruger udmeldt 8 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 05-August-2008
Status: Offline
Point: 650
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 22:55
Det er da vist kun dig som har haft et billede af sj som en helgen. Derfor er
det nok kun dit billede som er slået i tusinde stykker. Et mere nuanceret billede
end dit rammer nok sandheden mere præcist.

Der er ingen mennesker, med undtagelse af dig og jesus, som går rene igennem tilværelsen

Så hellig det er du.


Til top
Onaj Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2011 kl. 00:12
@Stenholt, du syntes ikke medierne er farvet eller kommer med helt faktuelle fejl hvor de tillægger Apple og SJ flere opfindelser/evner end berettiget?

Se på forsiden af Recordere i dag hvor Iphone løftes til at man kunne kommunikere på en helt ny måde man ikke kunne før den 1st Iphone kom på markedet, wtf? Hvor kom den lige fra?
Desværre blot et af mange eksempler hvor det går lidt for hurtigt.

At jeg ikke køber issenkram, jeg ved er produceret under kendte og kritisable forhold gør mig sgu da for helvede ikke hellig, læs lige teksten en gang til, der er klart noget du ikke har fattet.

Har du i det hele taget fuldt med i tråden og hvad den handler om????
Reklame on:
www.recordere.dk /bm-radio.dk Kan varmt anbefales.
Reklame off:
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2011 kl. 01:15
Superfed klumme som lige bringer minderne frem om en film jeg så engang.
the pirates of silicon valley

Tak til Morten Bay for den klumme.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 07:39
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 678
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu