recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Wall of Sound And Picture - Atmos bio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Wall of Sound And Picture - Atmos bio

 Besvar Besvar Side  <1 34567 41>
Forfatter
Besked
Lennerta Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 136
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennerta Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2011 kl. 10:21
Hva er det man vil "rense" strømmen for? Er det så at den får en helt glat sinus kurve? Uden nogle små transienter på eller hva?
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Status: Offline
Point: 722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TommyBoy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2011 kl. 13:12
rigtigt designet AV og hifi grej tåler fint de normale støj pulser og transienter og udfald der er på 230V nettet.
 
rigtigt forbundet og rigtigt installeret grej, behøver ikke filtre eller UPS'er og lign for at performe perfekt.
 
Jeg har dog selv en UPS på 2kW og en stor extern batteri bank på 2kWh
så lige meget hvilken film jeg ser og lige meget hvor højt jeg spiller, kan jeg altid se filmen færdigt
uanset om der er strøm fra dong eller ej :-)
men det har så aldrig været nødvendigt, godt jeg fik den gratis, ellers giver det ikke nogen mening.
 
PS: super fint arbejde.. flere bileder !! hele tiden !! vi vil se mere !!


Redigeret af TommyBoy - 13-December-2011 kl. 13:13
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
Suckyboyfriends Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 612
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Suckyboyfriends Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2011 kl. 22:48
 
Skal man egentligt tage højde for hvor mange Watt ens setup bruger når man vælger sådan én bandit i taler om? - Og hvad siger eksperten (elektrikeren) til Tommyboys betragning?
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenzo85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2011 kl. 23:16
Oprindeligt skrevet af Suckyboyfriends Suckyboyfriends skrev:

 
Skal man egentligt tage højde for hvor mange Watt ens setup bruger når man vælger sådan én bandit i taler om? - Og hvad siger eksperten (elektrikeren) til Tommyboys betragning?
Både Michael og Tommy har en teoretisk tilgang til vores legetøj, så der er lagt op til en god debat!
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
Suckyboyfriends Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 612
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Suckyboyfriends Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2011 kl. 23:29
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:


Oprindeligt skrevet af Suckyboyfriends Suckyboyfriends skrev:

 

Skal man egentligt tage højde for hvor mange Watt ens setup bruger når man vælger sådan én bandit i taler om? - Og hvad siger eksperten (elektrikeren) til Tommyboys betragning?

Både Michael og Tommy har en teoretisk tilgang til vores legetøj, så der er lagt op til en god debat!


Cool.. Jeg sætter popcorn over... GO!!!
Til top
scantek Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 22-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 676
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér scantek Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 07:43
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

rigtigt designet AV og hifi grej tåler fint de normale støj pulser og transienter og udfald der er på 230V nettet.
 
rigtigt forbundet og rigtigt installeret grej, behøver ikke filtre eller UPS'er og lign for at performe perfekt.
 
Jeg har dog selv en UPS på 2kW og en stor extern batteri bank på 2kWh
så lige meget hvilken film jeg ser og lige meget hvor højt jeg spiller, kan jeg altid se filmen færdigt
uanset om der er strøm fra dong eller ej :-)
men det har så aldrig været nødvendigt, godt jeg fik den gratis, ellers giver det ikke nogen mening.
 
PS: super fint arbejde.. flere bileder !! hele tiden !! vi vil se mere !! Takker, arbejder på flere billeder...
 
Helt enig i at det ikke burde være nødvendigt at "rense" strømmen til ens hifi gear, da de fleste enheder jo har en strømforsynings del, der jo netop tager sig af at sørge for at resten af elektronikken får den spænding/strøm/optimale sinuskurver og lignende.
 
Personligt, uden at starte endnu en "døds-højttalerkabel debat igen", mener jeg at strømrensnings aggregater falder under kategorien "hurlumhej til folk der bare VIL bruge mange penge på hifigrej", sammen med specielle træklodser til højttalerkabler, skåret ud af en helt speciel træsort der kun vokser i 8 kilometers højde et sted i verden, som skulle give en markant bedre diskant - men det skal vi ikke ind på her LOL
 
Jeg har det dog godt med at vide at mit grej, specielt mit itgear, ikke bliver udsat på transienter, samt at server og lign. er beskyttet ved lynnedslag. En bonus feature er selvfølgelig at jeg har en times oppetid ved strømudfald, inden serveren lukker ned.
 
Men jeg skal da med glæde tage min ups med til endnu et lytte arrangement - mine 150'ere egener sig nok ikke så godt til musiklytning, hvor den største forskel, hvis nogen, kan høres.
 
 
 
/michael
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 08:29
Oprindeligt skrevet af scantek scantek skrev:

Helt enig i at det ikke burde være nødvendigt at "rense" strømmen til ens hifi gear, da de fleste enheder jo har en strømforsynings del, der jo netop tager sig af at sørge for at resten af elektronikken får den spænding/strøm/optimale sinuskurver og lignende.
 
Jeg har det dog godt med at vide at mit grej, specielt mit itgear, ikke bliver udsat på transienter, samt at server og lign. er beskyttet ved lynnedslag. En bonus feature er selvfølgelig at jeg har en times oppetid ved strømudfald, inden serveren lukker ned.
 
/michael
 
Hmmm, dit IT-udstyr må ikke udsættes for transienter, men dit HiFI-udstyr må gerne?? Confused
 
Så du mener seriøst, at strømforsyningen i HiFi-udstyr "renser" den indgående strøm for transienter, ripple m.v.? Og der er aldrig nogen som hører "knald" i højttalerne, når køleskabe tænder/slukker o.s.v.?
 
M.v.h.
Til top
Lennerta Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 136
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennerta Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 09:35
Jeg synes også det virker voldsomt at ha en ups foran, for at beskytte mod små transienter fra en køleskab, og andre ting der kan lave dem. Så ville jeg hellere lave en gruppe i tavlen der kun er til anlægget og ikke andet, og så sætte almindelig transientbeskyttere for lyn i tavlen:-). Synes det er mange penge for sådan en opgradering, og tvivler også på den er ret mærkbar;-)
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Status: Offline
Point: 722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TommyBoy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 09:45
Bare en lille kommentar,
Nu er jeg radioamatør, elektronikmekanikker, elektronikteknikker, og ansat som udviklings ingeniør,
samt har eget ingeniør firma ved siden af, 
Jeg har 25 års erfaring med udvikling af elektronik,
jeg har både bygget og designet hifi grej, både signal vej, power, højtalere, kasser, delefiltre, lytterum,
samt været med på sidelinjen i studio verden mest på den tekniske side, er dog også fritids musikker.
---
Jeg tror ikke vi kommer ud i de helt store diskutioner når vi starter med at være enige :-)
I gamle dage før EMC og CE fandtes, kunne nogle meget billige og elendige musik anlæg blive påvirket af køleskabet hvis dette var gammelt og slidt og sad på samme el-gruppe.
i dag er grejet meget bedre pga større krav, samt større viden og billigere og bedre komponenter,
det giver ikke nogen mening at lave det elendigt med vilje i dag.
 
Dog kan man blive overrasket selv idag, når man kombinere grej der ikke fra starten var tænkt
til at køre sammen, feks UPS og HIFI grej.
Husk på at en UPS er ikke fra starten beregnet til analogt hifi grej, men til computere,
dvs de skal være billige, og levere en masse effekt og køre i få min pr år,
output behøver ikke være specielt rent og lækkert, samt der er masser af common mode strømme med meget høje overtoner pga switchmode up-konverteringen, disse kunne måske finde vej ind i uheldige kombinationer af hifigrej, da dette ikke fra starten ikke er designet til sådan en type strømforsyning.
I øvrigt er de normale UPS sager ikke specielt pålidelige ved langvarig drift.
Derfor er min ikke monteret normalt, men kommer kun frem i tilfælde af strøm afbrydelse.
Jeg har dog testet at det virker godt og stabilt og der ikke er nogen synlige eller hørbare problemer ved den i mit setup.
 
en UPS renser ikke for lynnedslag, eller normale transienter,
da dens udgang er direkte koblet sammen med indgangen under normalt drift,
Det tager 50-100mS at skifte over og starte op stabilt fra up-konverteren,
hvilket alle normale PC'er er designet til at overleve pga deres hold-up tider.
Samme gælder for hifi grej. I har sikkert set lyset blinke eller direkte slukke i kort tid,
mens alt andet grej i har køre vidre uden at blive påvirket.
 
En PC kan miste data, eller dyrt arbejde, eller direkte skrive forkert på harddisken og lave ged i styre systemet som efterfølgende tager tid og mange penge at få fikset, derfor kan det give mening med en UPS.
 
Et musik eller bio system, stopper musikken bare og i går tidligt i seng hvis strømmen mistes helt :-)
Derfor giver det ikke normalt mening at spilde/bruge penge på UPS systemer til sådan et brug.
Samt set i sammenhold med at UPS er en kraftig og oftest ringe filtreret høj frekvent switchmode omformer, ville jeg ikke anbefale dem til sådan nogle som jer :-)
 


Redigeret af TommyBoy - 14-December-2011 kl. 09:47
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenzo85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 12:38
Rigtig godt indlæg Tommy. Dog er der nogle ting som ikke helt stemmer overens.
bla. Switchover tager sikkert 50-100ms på en billig UPS, men hvilken slags UPS drejer det sig om. en APC SmartUPS gør dette på 2-4ms f.eks. 
og 
"I øvrigt er de normale UPS sager ikke specielt pålidelige ved langvarig drift." - ideen med ups er jo oppetid så den er lidt selvmodsigende.
hvad med lynnedslag er det ikke også værd at tage med? Jeg spørger dig, da du efter syneladende har masser teoretisk og praktisk erfaring. og der kommer sikkert flere spørgsmål senere.
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SLETTET_20120103 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:


"I øvrigt er de normale UPS sager ikke specielt pålidelige ved langvarig drift." - ideen med ups er jo oppetid

Jep, oppetid, men ikke i længerevarerne perioder. Billige UPS'er er designet til nøds og kun til at man kan nå at afslutte det man er i gang med. En UPS er jo i bund og grund et batteri som aflades ved strømafbrydelser.. 

Iøvrigt, lad være med at stole for meget på producenternes specifikationer. Vi ved godt hvor fantasifulde de kan væreWink

Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenzo85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 13:28
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:


"I øvrigt er de normale UPS sager ikke specielt pålidelige ved langvarig drift." - ideen med ups er jo oppetid

Jep, oppetid, men ikke i længerevarerne perioder. Billige UPS'er er designet til nøds og kun til at man kan nå at afslutte det man er i gang med. En UPS er jo i bund og grund et batteri som aflades ved strømafbrydelser.. 

Iøvrigt, lad være med at stole for meget på producenternes specifikationer. Vi ved godt hvor fantasifulde de kan væreWink

I know, men nogle specs skal de overholde ellers risikere de vel at blive sagsøgt. pga. nedbrud inden forventet afladning eller for langsom switchover.
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567 41>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu