recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Brugte kompakthøjtalere - Dali concept 1 ok?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBrugte kompakthøjtalere - Dali concept 1 ok?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Niller Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 193
Direkte link til dette indlæg Emne: Brugte kompakthøjtalere - Dali concept 1 ok?
    Sendt: 08-November-2011 kl. 22:25
Hej

Jeg er på jagt efter et par billige og ok kompakthøjtalere.

Tænkte Dali concept 1 på dba.dk

Er de ok højtalere? Er der en øvre grænse for, hvor gamle højtalere man bør købe?

/Niels
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2011 kl. 22:46
De er ok, alt efter forventning til dem, samt alt efter hvad de skal bruges til.

Der er som sådan ikke en øvre grænse for en alder, så længe de er pæne, standen er god og spiller som de skal. Du kan sagtens finde nogle fede højttalere fra 70'erne, som jeg ikke ville være bange for at smide mønt efter.


Redigeret af Irenicus - 08-November-2011 kl. 22:47
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2011 kl. 06:09
Concept 1 er ganske ok højttalere. De gør det faktisk ret godt i forhold til deres størrelse og pris. De er lidt lyse i det, og det er Dali generelt, hvilket kan blive øretrættende over flere timers lytning (læs: 3 timer eller mere uafbrudt) i moderat til mellemhøj lydniveau. Men det tror jeg de fleste højttalere kan.

Hvis du har mulighed for det ville jeg prøve at høre nogle B&W DM602 (S2). De går dybere end Dali'erne, har en mere markant mellemtone og lidt mere diskret diskant, og de burde kunne anskaffes til en lav pris. De vil dog være dyrere end Dali'erne.

Der er ingen grænse for hvor gamle højttalere må være. Jeg synes personligt at højttalere tilbage fra 80'erne spiller bedre end "moderne" højttalere og derfor har jeg lige investeret i et sæt som er fra den tid... de skal erstatte min Dali Concept surroundsæt.
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2011 kl. 06:17
Se her. Det er MEGET billigt!

EDIT: Du kan også prøve at lede efter DM601 S3


Redigeret af Hessi - 09-November-2011 kl. 07:01
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
dysterland Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2011 kl. 08:35
Når det gælder billige og brugte kompakthøjttalere, så synes jeg ikke, der er meget, der slår de gamle B&O S30 (og S45, hvis det skal være lidt større). Men de kræver noget effekt for virkelig at folde sig ud. Og jo, de er noget gamle, men jeg er endnu ikke stødt på et sæt, hvor enhederne var slidt op.
HTPC, V-DAC, Nakamichi CA-5E II, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980

Hififorfolket.dk
Til top
sponix Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-November-2011
Sted: Sønderjylland
Status: Offline
Point: 99
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2011 kl. 11:04
Hej.

Jeg er lidt i samme båd som Niller, så håber det er okay jeg lige bruger samme topic, istedet for at oprette et nyt om samme emne.

Jeg har kigget på DM602 S2, og synes de ser lidt for høje ud, her kan jeg bedre lidt designet på DM601 S3.

Men hvad med lyden? DM601 S3 vs DM602 S2, ville også godt drage concept 1 med ind over her, men dem har vi jo lige fået forklaret lidt om ovenfor.

Hvis jeg får købt mig et setup som hedder:

B&W DM601 S3/DM602 S2
En center højtaler
En reciever

Behøver jeg så en sub? Eller ville det være bedre at skifte centeren ud med en sub?

Nogle der ved om der stadig er nogle butikker (her tænker jeg hifiklubben) som har de DM602/601'ere stående, så man kan høre dem?

På forhånd tak.
Til top
sponix Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-November-2011
Sted: Sønderjylland
Status: Offline
Point: 99
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2011 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af sponix sponix skrev:

Hej.

Jeg er lidt i samme båd som Niller, så håber det er okay jeg lige bruger samme topic, istedet for at oprette et nyt om samme emne.

Jeg har kigget på DM602 S2, og synes de ser lidt for høje ud, her kan jeg bedre lidt designet på DM601 S3.

Men hvad med lyden? DM601 S3 vs DM602 S2, ville også godt drage concept 1 med ind over her, men dem har vi jo lige fået forklaret lidt om ovenfor.

Hvis jeg får købt mig et setup som hedder:

B&W DM601 S3/DM602 S2
En center højtaler
En reciever

Behøver jeg så en sub? Eller ville det være bedre at skifte centeren ud med en sub?

Nogle der ved om der stadig er nogle butikker (her tænker jeg hifiklubben) som har de DM602/601'ere stående, så man kan høre dem?

På forhånd tak.

Det skal måske siges at jeg bor i en lejlighed på 3 sal (øverste) og stuen er ikke voldsom stor, tror det er noget ala. 3-3.5m x 4-5m (er ikke flyttet ind endnu, så lidt svært at huske den præcise størrelse). Så det kan være at DM602 S2 ligefrem er "overkill"?
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2011 kl. 12:08
Jeg har et sær DLS R66 i en stue der måler 3,4m x 4,3m. De er som udgangspunkt for store til rummet, men med den korrekte indretning, af- eller tilkobling og akustiske behandling, bør de spille fint. Selv er jeg kun 2/3 af vejen, det er de store akustiske behandling jeg mangler. Til gengæld for besværet, vil du få meget mere bund, og i en kvalitet der overstiger 2 kompakte med en sub.
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2011 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af sponix sponix skrev:

Hej.

Jeg er lidt i samme båd som Niller, så håber det er okay jeg lige bruger samme topic, istedet for at oprette et nyt om samme emne.

Jeg har kigget på DM602 S2, og synes de ser lidt for høje ud, her kan jeg bedre lidt designet på DM601 S3.

Men hvad med lyden? DM601 S3 vs DM602 S2, ville også godt drage concept 1 med ind over her, men dem har vi jo lige fået forklaret lidt om ovenfor.

Hvis jeg får købt mig et setup som hedder:

B&W DM601 S3/DM602 S2
En center højtaler
En reciever

Behøver jeg så en sub? Eller ville det være bedre at skifte centeren ud med en sub?

Nogle der ved om der stadig er nogle butikker (her tænker jeg hifiklubben) som har de DM602/601'ere stående, så man kan høre dem?

På forhånd tak.

DM602 S2 er efter min mening lige en tand bedre til at gengive dybe toner end DM601 S3. Til gengæld er DM601 S3's diskant en anelse mere detaljeret. Det er netop pga. DM602 S2's kabinetstørrelse at den kan gengive bas bedre. Og tror bestemt ikke DM602 S2 ville være overkill i ca. +20 Kvm.

Til film SKAL du ha' sub... der er ikke noget der kan erstatte effekten. Men hvis valget står mellem center og sub, ville jeg vælge center først. Hvis du bor i lejlighed kan du (dine naboer) godt undvære subben til at starte med, og center'en producere alt dialog fra den vinkel det skal komme fra, som efter min mening er det vigtigste i film. Til musik er det ikke nødvendigt, men det ville løfte lyden. Hi-Fi Klubben har kun DM685 og DM686 stående.

Det kan generelt siges om Dali at de i forhold til B&W er lidt mere nærgående/påtrængende i lyden. Bassen er mere tør og hård, diskanten er højere og tendere til det lidt skarpe og mellemtonen er en smile mindre markant (sammenlignet med B&W). Alt dette gør sig virkelig gældende i Concept serien. Dermed ikke sagt det lyder dårligt, men er man til det mere varme, bløde og afrundede lyd så er det B&W (eller endnu bedre DLS, QLN eller Monitor Audio) man skal gå efter.

Personligt ville jeg vælge DM602 S2 over DM601 S3 og DM602. Til prisen synes jeg den har meget af det gode fra begge verdener. Men som sagt, kig efter ovennævnte mærker hvis du for alvor kan li' varm lyd med blød og afrundet bas.
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2011 kl. 19:48
Højttalere er som regel slidt op efter 20 år. Dvs kant ophænget er mørnet, da det er skum eller gummi. Gummi bliver hårdt og revner. Skum smuldrer væk. Membraner af pap er også færdige efter ca 20 år. Delefiltret kan også være ved at falde fra hinanden da lodninger ikke holder evigt og slet ikke inde i kabinet hvor der bankes med et højt lydtryk. (der er jo lige så meget lyd indeni kassen, som udenfor...)  Så vurder selv hvad du betaler kontra alder.
Til top
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 813
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2011 kl. 22:08
Det har du så ikke helt ret i, da jeg kender højttalere der er 30 år gamle og stadigvæk spiller fint. Mine egne JBL 100 (danske) er ca. 17 år gamle, fejler intet heller ikke skumophænget på 12" bassen, og delefiltret er helt intakt.
   carsten
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2011 kl. 22:21
Ja, de QLN'er jeg lige har købt, som er fra 80'erne, lader heller ikke til fejle noget som helst.... De ser næsten ud som nye og spiller rigtig dejligt. Smile
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu