|
Bi-amping |
Besvar |
Forfatter | |
hunter123
Bruger Oprettet: 22-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 83 |
Emne: Bi-amping Sendt: 14-November-2011 kl. 18:36 |
Hejsa. Jeg har lige købt et par dejlige mentor 6 højttalere, og chefen i hifiklubben fortalte mig at jeg bare skulle koble dem til min surround forstærker via bi-amping. Jeg kan bruge surround back udgangen på forstærkeren til dette, hvis jeg stiller den om til bi-amping.
Min bror har så fortalt mig at jeg skal passe på med dette, da jeg kan risikere at brænde noget af medmindre jeg går ind og indstiller på et eller andet. Iflg ham kan jeg brænde noget af, hvis forstærkeren f.eks sender et for kraftigt bas signal op til diskant enhederne. Skal jeg virkelig ind og stille på sådan noget? Jeg troede bare at sådan noget sker automatisk. Jeg forstår ihvertfald ikke helt hvad jeg skal indstille så. Prøv at se hvad min bror skrev: Hej Martin Jeg vil tro, at man vil kunne regulere forholdet mellem bas og mellemtone/diskant. Iflg manualen kan man regulere back-surround niveauet i forhold til hoved-niveauet med +/- 10dB. Om dette også gælder, når forstærkeren er sat til at køre bi-amp, ved jeg ikke, men det er vel værd at prøve. Med hensyn til delefrekvens, så går jeg ud fra, at delefilteret, der er indbygget i højttaleren, stadigt håndterer dette. Der står en advarsel om, at man ikke må koble højttalerne uden om delefilteret, hvilket for mig må betyde, at det stadigt skal være virksomt, hvilket igen må betyde, at delefrekvensen fra dette delefilter skal være gældende. Hvis man kobler uden om delefilteret, kan der iflg manualen ske skade på højttalerne. Det er fordi en mellemtoneenhed typisk ikke kan håndtere store mængder af bassignal (der er meget energi i), og hvis man ikke begrænser de frekvenser, der sendes ud i mellemtone højttaler-enheden, så der ikke kommer bas-frekvenser med, så vil enheden typisk brænde af, eller (lidt bedre) forvrænge hørbart. Ligeledes med en diskantenhed. Den vil i endnu højere grad være udsat for risikoen for at brænde af. Eksempel: Hvis en enhed er designet til at håndtere frekvenser i området fra 4000 til 25000 hz, vil den være konstrueret af nogle bestanddele, der kan flytte sig rigtigt hurtigt. Disse dele vil typisk være meget lette og små. Hvis man sender energien fra en dyb bastone ind i sådan en enhed, vil svingspolen få tilført så meget strøm, at den formentligt vil brænde af. Moderne enheder vil dog typisk være behandlet med en lak, der ikke smelter så nemt, som de laktyper, man anvendte i gamle dage. Så det er selve kobbertråden i svingspolen, der vil brænde over. Og så kan man jo bare vikle en ny kobbertråd på :-). Jeg fik en gang ny svingspole (og paptragt og ophæng) på en Goodmans p90 18" enhed. Den kunne håndtere 90 watt, da den lak, der var blevet anvendt ville smelte, hvis man sendte mere effekt ind i enheden. Kobbertråden ville forblive intakt, men når lakken smelter (lakken isolerer spolevindingerne i forhold til hinanden), vil spolevindingerne kortslutte, og i stedet for at man har en impedans på 8 ohm, vil man i løbet af kort tid nå ned i nærheden af 0 ohm. Og så siger forstærkeren farvel og tak. Da jeg fik den nye svingspole monteret, var det med en nyere lakart, og den samme enhed kunne nu tåle 250 watt. Filosofien går ud på, at det er bedre, at højttalerens kobber brænder over (hvorved man opnår uendelig impedans => forstærkeren overlever og spiller videre efter udskiftet højttalerenhed), end at højttalerens lak på kobbertråden smelter (hvorved man opnår impedans på 0 => kortslutning af forstærker, som man herefter skal ud at erstatte med noget andet). Vil det sige at jeg skal til at stille på alt muligt på forstærkeren, for så vil jeg hellere bare køre uden ekstra kabel tilslutning af frygt for ellers at ødelægge noget. Jeg har en pioneer vsx-lx60 surround receiver. På forhånd tak for svar.
Redigeret af hunter123 - 14-November-2011 kl. 18:38 |
|
michael9000
Guld medlem Oprettet: 01-November-2009 Status: Offline Point: 786 |
Sendt: 14-November-2011 kl. 18:49 |
Der skulle da meget gerne sidde et høj-pass filter mellem diskanten og stikket i højtaleren
|
|
tvkartoffel
Guld medlem Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Sendt: 14-November-2011 kl. 19:01 |
Der er ikke noget at bekymre sig om. Forstærkeren deler ikke signalet op i bas og diskant når du biamper. Dvs når du biamper en højttaler bruger du to forstærkertrin til at drive een højttaler og disse to forstærkere spiller nøjagtig det samme. På højttaleren sidder der en "klemme" mellem højpasfillteret (til diskanten) og lavpasfilteret ( til bassen ). Denne skal fjernes. Det betyder IKKE at man udkobler filteret. På en normal højttaler kan man slet ikke komme uden om filteret uden at modificere den.Delefiltrene i højttaleren sørger for at bas og diskant bliver ledt til de rigtige højttalerenheder og beskytter samtidig diskanten mod overbelastning fra bassignalet. Man kan self godt brænde diskanten af uanset om man biamper eller ej hvis man spiller for højt for længe eller særligt hvis forstærkeren forvrænger, men det er en anden historie.
Mao. Hvis du følger manualen og i øvrigt lader være med at opfinde dine egne løsninger er der ikke noget at bekymre sig om. MVH
|
|
Hessi
Guld medlem Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
Sendt: 14-November-2011 kl. 22:31 |
Bi-amp du bare løs... Det eneste der skal instilles i receiveren er surround back kanalen, som skal skiftes til Bi-amp udgange. Når det er sket kan du ikke længere justere output niveauet på surround back kanalen (som jo reelt ikke længere eksistere, fordi den bruges til bi-amp). Det er det din bror starter med at skrive lidt om i mailen, og roder lidt rundt i det.
Delefrekvensen i højttaleren kan du ikke komme udenom med mindre du piller enhederne ud og modificere delefiltret. Så dine enheder skal nok være beskyttet. Faktisk er det sådan at alle filtre vil modtage alle toner/frekvenser og filtrere de toner/frekvenser fra som enheden ikke kan klare. Det er bl.a. også derfor man som regel ikke tillader at delefiltre ikke kan omgås. Husk blot at pille bøjlen/klemmen mellem højttalerterminalerne ud og at venstre front udgangen i receiveren skal forbindes til et sæt højttalerterminaler i venstre højttaler og venstre surround back udgangen (bi-amp udgangen) i receiveren skal forbindes til det andet sæt højttalerterminaler i venstre højttaler. Redigeret af Hessi - 14-November-2011 kl. 22:33 |
|
hunter123
Bruger Oprettet: 22-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 83 |
Sendt: 15-November-2011 kl. 08:03 |
Tak for svar allesammen, det giver jo temmelig god mening det her :-) og jeg er glad for at jeg ikke skal til at rode mere med det end at indstille surround back til bi-amp.
|
|
sponix
Bruger Oprettet: 02-November-2011 Sted: Sønderjylland Status: Offline Point: 99 |
Sendt: 15-November-2011 kl. 11:38 |
Håber det er iorden jeg lige bruger dit topic.
Jeg har en forstærker som har 2 udgange til front speakers (A og B). Og mine 2 højtalere har 4 indgange til bi-amping/wiring. Skal jeg bruge den ene "forstærker(A)" til diskat og den anden(B) til bas, eller skal jeg bruge den ene "forstærker" til den ene højtaler og den anden til den anden højtaler? Kan jeg gøre som på billedet her, hvor de to forstærkere sidder i én receiver? Hvordan gør jeg lige? :s Min forstærker: http://www.avland.co.uk/aasp/onkyo/1020/txsr308/rearlrg.jpg Kampus har hjulpet mig en del i et andet topic, men det var mest ang. bi-wiring - burde jeg bi-ampe? |
|
Onkyo TX-SR308 | Jamo S 506 | HCS 3 - 5.0 surround sæt | LG 42LD750N | EPSON TW3200 | HiViLux 16x9 100" lærred
|
|
Hessi
Guld medlem Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
Sendt: 15-November-2011 kl. 11:48 |
Så vidt jeg ved har TX-SR308 ikke bi-amp muligheder. Speaker A og Speaker B køre på samme forstærkerkreds og derfor vil du få bi-wiring og ikke bi-amping. Vælger du at bi-wire med A+B alligevel, som muligvis kan give en forbedring, så skal du lige sikre dig at kablet passer ind i klemmeterminalerne til Speaker B og så skal du gøre som du startede med at beskrive det. F.eks. speaker A til diskant og mellemtone, og speaker B til bas. Fordi de er delt op i højre og venstre. Hvis du gøre det på den anden måde vil du f.eks. få diskanten fra venstre side og bassen fra højre side i venstre højttaler og vice versa. Håber det besvarede dine spørgsmål.
Redigeret af Hessi - 15-November-2011 kl. 11:51 |
|
sponix
Bruger Oprettet: 02-November-2011 Sted: Sønderjylland Status: Offline Point: 99 |
Sendt: 15-November-2011 kl. 12:01 |
Okay, tak for hjælpen :)
Det er lige meget om jeg bruger A til bas og B til diskant eller omvendt? De er lige "stærke"? |
|
Onkyo TX-SR308 | Jamo S 506 | HCS 3 - 5.0 surround sæt | LG 42LD750N | EPSON TW3200 | HiViLux 16x9 100" lærred
|
|
Hessi
Sendt: 15-November-2011 kl. 12:19 |
Det burde være fuldstændig ligegyldigt. Som sagt køre de på samme forstærkerkreds så de deler saften (og det bliver dermed bi-wiring). Men læs lige manualen for en sikkerheds skyld. Du kan ikke ødelægge noget ved at prøve uden at læse manualen, men det kan være det ikke kommer til at lyde optimalt. Det kan også være, med meget lav sandsynlighed (ikke fordi jeg skal spille smart og være kloge Åge, men fordi stort set alle de receivere, hvoraf jeg har læst manualen, ikke kan bi-ampe med A+B), at jeg tager fejl mht. forstærkerkredsene og at du derfor godt kan bi-ampe.
Redigeret af Hessi - 15-November-2011 kl. 12:20 |
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |