recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kvaliteten på HD-kanalerne hos YouSee
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kvaliteten på HD-kanalerne hos YouSee

 Besvar Besvar Side  123 73>
Forfatter
Besked
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xcardman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kvaliteten på HD-kanalerne hos YouSee
    Sendt: 14-November-2011 kl. 20:01
det går godt for yousee

Prisen ryger op og biraten ryger ned

plejer at ligge på 12 mbit


Redigeret af xcardman - 14-November-2011 kl. 20:03
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2011 kl. 20:04
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:


plejer at ligge på 12 mbit


12 millibit - det er ikke meget.....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2011 kl. 20:06
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:


plejer at ligge på 12 mbit


12 millibit - det er ikke meget.....

Klaus

Håber du ved at der ikke findes millibit... Elllers er grinet på dig Wink
.....
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2011 kl. 20:27
Så kan man næsten ikke kalde det HD længere. På det område klare Stofa sig godt, 14Mbit Big smile
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xcardman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2011 kl. 21:17
jeg synes bestemt ikke det er noget at grine ad
det er da til grint at bitraten er så lav

fra 12 Mbit til 6

fra flatpanels

YouSee fortsat vurderer, at 12 Mbit er en meget fin opløsning på DR HD, hvor vi ikke går på unødig kompromis mellem kvaliteten af kanalen og pladsudnyttelsen af vores øvrige kanaler.

der var en gang







Redigeret af xcardman - 14-November-2011 kl. 21:20
Til top
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér CARS10 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2011 kl. 22:00
Hvordan ser man hvor mange bits man har . Jeg kan kun se det på Blu-ray.
    carsten
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2011 kl. 22:31
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Håber du ved at der ikke findes millibit... Elllers er grinet på dig Wink


Hvorfor findes der ikke millibit?

Hvis der findes megabit, findes der også bit og millibit.


http://www.convertunits.com/info/millibit

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2011 kl. 23:03
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

det går godt for yousee

Prisen ryger op og biraten ryger ned

plejer at ligge på 12 mbit


Det er ikke kun DR HD, og K5 HD er ramt af YouSee's forringelser

Optagelse fra K5 HD 24/10:              9.5 Mbps video bitrate
Optagelse fra DR HD torsdag 10/11: 11.6 Mbps video bitrate

Så gik det galt...

Optagelse fra K5 HD fredag   11/11: 5.9 Mbps video bitrate
Optagelse fra DR HD søndag 13/11:  6.1 Mbps video bitrate

Det skal dog siges at YouSee's bitrate på DR HD meget sjældent reelt har været 11.6 Mbps, idet deres TS'er har været fyldt med H264 filler data (jeg har skrevet om dette tidligere).

Hvis jeg sammenligner afsnit 17 og 18 af Borgen, er bitraten i TS filerne hhv. 11.3 Mbps og 5.8 Mbps (kun video stream). Den reelle bitrate er derimod hhv. 7.8 og 5.8 Mbps.

I afsnit 18 af Borgen er der altså 0% H264 filler data hvilket meget sjældent ses hos YouSee. Der skal naturligvis flere analyser til for at afgøre om dette er en generel tendens.

YouSee's DR HD streams har tidligere været CBR i TS filerne, men VBR når der er korrigeret for filler data (dvs. 11.6 Mbps har været peak bitrate). En analyse af afsnit 18 af Borgen viser at TS'en stadig er CBR men nu med ca 6 Mbps som peak bitrate. Der er intet som tyder på statistisk multiplexing eller noget i den stil, alene traditionel CBR som YouSee plejer. En halvering af peak bitrate er en meget væsentlig forringelse som må være nemt at spotte.

EDIT: det betyder formentlig at YouSee nu kan præsentere en ringere udgave af DR HD end DVB-T. Jeg har ikke mulighed for at checke den aktuelle bitrate på DR HD der, men den kan næppe være lavere end 6 Mbps for DR-HD i mux2 og DVB-T anvender statistisk multiplexing (med VBR), modsat YouSee. Dertil kommer at YouSee bruger hardmatted undertekster mens DVB-T bruger DVB undertekster, hvilket igen giver en bedre udnyttelse af bitraten.Ouch

YOUSEE - DETTE ER EN OMMER.


Redigeret af JesperLund - 15-November-2011 kl. 00:56
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2011 kl. 23:36
Oprindeligt skrevet af CARS10 CARS10 skrev:

Hvordan ser man hvor mange bits man har . Jeg kan kun se det på Blu-ray.
 
DVBViewer viser det i status feltet.
 
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2011 kl. 00:00
Den lavere bitrate gælder alle HD kanaler i grundpakken

ZDF HD     5.8 Mbps (video)
SVT1 HD   6.1 Mbps (video)
K5 HD       5.9 Mbps (video)

De har ligget på 9-10 Mbps eller mere tidligere.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2011 kl. 00:45
Her er en sammenligning af bitraten for filmen I Know What You Did Last Summer (1997), hvor det første capture er lavet mens YouSee brugte en bitrate på ca 11.5 Mbps i TS filerne (med filler data!!) og den anden capture er lavet søndag aften med den nye latterligt lave SDTV-agtige bitrate.

Det er output fra Bitrate Viewer og et MKV remux af TS filerne (så filler data elimineres, og video bitraten er den reelle video bitrate).

I dette tilfælde er der ikke kæmpe forskel på ABR selv om bitraten i TS er næsten halveret. Det skyldes at der var ca 40% filler data i den første TS fil (fra før YouSee ændringen). Men bitraten er langt dårligere udnyttet i søndagens optagelse idet den er CBR, mens den første er VBR (når filler data fjernes i MKV remux).

Optagelse fra 20/8 med 11.3 Mbps TS video bitrate, som bliver til 6.3 Mbps i MKV




Optagelse fra 13/11 med 5.8 Mbps TS video bitrate
(som også er MKV bitraten)



Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2011 kl. 01:13
Jeg checkede lige DR1, DR2 og TV2. Her der det ikke ud til at der er sket noget med bitraten.

Og faktisk har YouSee kunderne lige nu højere bitrate på SDTV kanalen TV2 (7 Mbps) end på DR HD, se her.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 73>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu