recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kvaliteten på HD-kanalerne hos YouSee
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kvaliteten på HD-kanalerne hos YouSee

 Besvar Besvar Side  <1 23456 73>
Forfatter
Besked
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moho Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2011 kl. 14:32
@ Letten
 
Fra flere eller mange sider er det blevet nævnt at Bit, eller så og så mange MegaBit har betydning for et HD billedes kvalitet. Kvaliteten er nemlig proportional med samme MegaBit.
 
Og hvis og såfremt YouSee mener noget andet, da kan jeg garantere for at de med skærmene 1920x1080 også vil kunne se grelle forskelle i, hvad der nu er HD. Fra amerikansk side/forum har nogen nævnt at en digital MUX kan bære 1 HDTV program plus 1 enkelt anden som ikke bruger så meget. hvis man prøver presse mere igennem, da kan dette også ses og opleves negativt.


Redigeret af moho - 15-November-2011 kl. 14:53
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2011 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af YouSeesupport YouSeesupport skrev:

Vi er ved at tage en ny generation af encodere i brug, som vi løbende vil sætte i spil i forbindelse med vores kanalomlægning.

Disse encodere giver os muligheden for lavere bitrate til lige så god billedkvalitet.

 

Der er derfor vi har mulighed for at skrue ned for bitraten.



Det virker noget besynderligt at en ny mere avanceret encoder producerer CBR video? Normalt forbinder man nye mere avancerede encodere med VBR og statistisk multiplexing. Den nye bitrate giver muligheder for at placere 6 "HD" kanaler i et DVB-C mux, så der skulle være gode mulighederne for statistisk multiplexing.

Jeg kan godt se at der er kommet en ny encoder da der ikke længere produceres H264 filler data i transport streamen (kunne tidligere være op til 50% af bitraten, men ofte kun 10-15%). Det betyder bare at YouSee er gået fra VBR med 11.5 Mbps peak bitrate til 5.9 Mbps CBR (med en anden encoder).

Det ser ud som om at YouSee's gamle encoder har indsat filler data når der ikke har været behov for så stor bitrate, hvilket er fair nok (selv om der spildes bitrate). I mit eksempel tidligere i tråden peaker bitraten i den gamle optagelse omkring 1:02 (hh:mm) hvor der er meget bevægelse i billedet. Den nye encoder giver samme bitrate til denne bevægelses-intensive scene som de øvrige scener (hvoraf mange er mindre krævende).

Hvis der er tale om at YouSee tester opsætning af en ny encoder, synes jeg at I skulle gøre dette i et TEST miljø, ikke med et par millioner kunder som forsøgskaniner.

Jeg håber virkelig ikke at 6 Mbps CBR er fremtiden hos YouSee. Så kan I lige så godt droppe HD i markedsføringen, og folk kan bruge deres penge på Blu-ray i stedet for.


Redigeret af JesperLund - 15-November-2011 kl. 14:42
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moho Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2011 kl. 14:37
Nu bor jeg godt nok i Stofa området, men derfra så tro at YouSee kan skrue ned til hvad De selv synes og fortsætte med kalde det HD, her stopper legen.
 
Først vedtager nogen at HD kræver 19Mbit, for senere nogen skriver at 12 og endnu lavere. Det går simpelthen ikke, og var det ikke netop derfor Vi kulle gå over til fibre "For opnå så godt som ubegrænset plads til GigaBít".
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2011 kl. 14:39
Må der i det hele taget laves om på signalet.? Det skal da udsendes tranparent, altså som det modtages fra leverandøren, de kan da ikke være tjent med at en viderfordeler laver om på deres signal.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moho Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2011 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Må der i det hele taget laves om på signalet.? Det skal da udsendes tranparent, altså som det modtages fra leverandøren, de kan da ikke være tjent med at en viderfordeler laver om på deres signal.
Om noget er eller skal være Transparant, for år tilbage, Jane Doe var inde på samme.
En DVD med 4,7GByte har vel omkring 1 MByte per sekund eller 8 MegaBit per sekund.
Så igen når YouSee taler om 6MBit og kalder dette HD, OK. Hvad en BluRay skive har skal jeg lade være usagt.
 
Jeg ved ikke hvad der foregår, undrer mig over hvorfor ingen sager om kvalitet er landede hos Forbrugerstyrelsen, det gør jeg faktisk. Lede efter noget på Google, her har YouSee måske fået det fjernet eller gemt langt væk, ligesom med IT Factory, hvor kun positive ting "Fandtes".  LOL


Redigeret af moho - 15-November-2011 kl. 14:48
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2011 kl. 14:48
Jeg har ihvertfald tænkt at skrive til min antenneforening (Skanderborg) for at høre om de har tænkt sig at acceptere denne kvalitetsforringelse.

De ligger i skarp konkurrence med Waoo som leverer fiber i samme område og de fifler mig bekendt ikke med signalkvaliteten.
Til top
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 1662
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henningdalgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2011 kl. 14:53
ja kunne være fedt hvis der kom noget mediefokus på dette fænomen med at udvande HD-begrebet.
Til top
thxtex Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 319
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thxtex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2011 kl. 14:53
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Må der i det hele taget laves om på signalet.? Det skal da udsendes tranparent, altså som det modtages fra leverandøren, de kan da ikke være tjent med at en viderfordeler laver om på deres signal.

YouSee modtager DR og TV2 signalerne via fiber fra DR-Byen og Kvægtorvet i SDI format (mener jeg det hedder.) som er ca. 256mbit ukomprimeret for HD og laver så selv komprimeringerne. Resten af deres udbud kommer vidst fra satellit.

Der er vidst en EBU standard som definerer HD til at være minimum 8mbit...... Så tillykke YouSee brugere - i har ikke en eneste HD kanal.... :-)


Redigeret af thxtex - 15-November-2011 kl. 14:55
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moho Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2011 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af thxtex thxtex skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Må der i det hele taget laves om på signalet.? Det skal da udsendes tranparent, altså som det modtages fra leverandøren, de kan da ikke være tjent med at en viderfordeler laver om på deres signal.

YouSee modtager DR og TV2 signalerne via fiber fra DR-Byen og Kvægtorvet i SDI format (mener jeg det hedder.) som er ca. 256mbit ukomprimeret for HD og laver så selv komprimeringerne. Resten af deres udbud kommer vidst fra satellit.

Der er vidst en EBU standard som definerer HD til at være minimum 8mbit...... Så tillykke YouSee brugere - i har ikke en eneste HD kanal.... :-)
Det der er bare GUF for mig, mener et sted have læst at man via fibrene anvendte 80MegaBit per Tv kanal, altså gældende før 1995 eller deromkring.
Har ingn direkte forbindelser til YouSee eller TDC for den sags skyld.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2011 kl. 15:03
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Om noget er eller skal være Transparant, for år tilbage, Jane Doe var inde på samme.
En DVD med 4,7GByte har vel omkring 1 MByte per sekund eller 8 MegaBit per sekund.
Så igen når YouSee taler om 6MBit og kalder dette HD, OK. Hvad en BluRay skive har skal jeg lade være usagt.
The pacific på blu-ray har en gennemsnitlig video bitrate på 26 Mbps, LOTR EE har en på 30 Mbps.
Der er godt nok stor forskel på blu-ray HD og så tv HD (light).
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2011 kl. 15:11
donfrankie sender de fleste hd-kanaler ikke også kun i 720p eller maks 1080i? Så allerede der kan du vist ikke rigtigt sammenligne bitrates.
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2011 kl. 15:17
Det kan være det tid for Rasmus (flatpanels.dk) at opdatere hans oversigt over signal kvaliteten på DR HD fra de forskellige udbydere - sidste gang var 12. April 2011



Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 73>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu