recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Canal Digital: Conax Cam - hvilket DVB-S2 kort?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Canal Digital: Conax Cam - hvilket DVB-S2 kort?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
audio Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Januar-2009
Status: Offline
Point: 373
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér audio Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2011 kl. 23:56
Oprindeligt skrevet af Wuhtzu Wuhtzu skrev:

audio: Bare fordi Conax Smit kan dekode to kanaler på en gang, understøtter Canal Digitals programkort så også at gøre det?
 
Det fungerede i hvert fald med mit kort.
Til top
Wuhtzu Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wuhtzu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2012 kl. 10:26
Nu har jeg endelig fået købt ind, sat op og testet. Så hermed en post for at følge det hele til dørs:

Jeg endte med at købe følgende:

Cine S2 v6: http://shop.digital-devices.de/epages/62357162.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/62357162/Products/091201

CI module: http://shop.digital-devices.de/epages/62357162.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/62357162/Products/092003

Som CAM valgte jeg til en start at beholde mit 4 år gamle SMIT Conax CAM.

Installation af tuner-kortet og ci-modulet gik legende let, eneste overraskelse kan være at de begge skal forsynes med strøm via 4pin floppy stik. Jeg havde heldigvis to stk. 4pin Molex -> 4pin floppy liggende.

Driveren hentes let fra digital-devices.de i både x64 og x86 udgave. Jeg valgte at benytte x64. Installation igen legende let. Sammen med driveren installeres et konfigurations program som kan bruges til at se de forskellige CAM's der er tilsluttet og specificere hvilke tunere der skal benytte hvilke CAMs. Mit CAM blev fundet med det samme og jeg valgte at det skulle benyttes til begge tunere (cine s2 v6 har to tunere).

Herefter installation af DVBviewer PRO og kanalscanning med TransEdit. Jeg fandt let alle SD-kanaler, men HD kanalerne kunne jeg ikke umiddelbart finde. Heller ikke ved at scanne transponder 12015 (Thor 0.8W), der blev slet ikke fundet nogle kanaler på denne transponder. Så fandt jeg en tråd (http://www.dvbviewer.tv/forum/topic/47753-hd-channels-with-high-symbrates-dissapeared-from-08w/page__view__findpost__p__351490) som foreslog at det kunne skyldes, at CAM modulet sad i mens man foretog scanning. CAMet benyttes alligevel ikke under scanning, men at streamen på en eller anden måde alligevel blev routet igennem CAMet. Jeg gik derfor ind i førnævnte konfigurations program og fravalgte CAMet for begge tunere. Herefter kunne jeg finde HD kanalerne på transponder 12015.

SD kanalerne blev vist fint og CAM samt programkort var helt klart i brug. Hvis jeg tog CAM samt programkort ud så forsvandt adgangen til SD kanalerne. Det virkede også perfekt med at optage en kanal og se en anden samtidig. CI-modulet fra DD understøtter Multi Transponder Decrypting (MTD) så man kan dekryptere 4 kanaler (til 4 forskellige tunere) med kun ét programkort og ét CAM. Så audio havde ret :)

HD kanalerne var der tilgengæld hverken billede eller lyd på. Dog blev der heller ikke meldt "Ingen adgang" som der f.eks. blev på Canal+ Film som jeg ved jeg ikke har købt adgang til. Jeg vidste fra start af, at chancen for at mit 4 år gamle cam bare virkede til alt var ret lille. Så med det i tankerne fandt jeg hurtigt ud af, at mit gamle cam ikke understøtter CI+ som er en udvidelse til CI specifikationen*. Jeg ringede til Canal Digital og de bekræftede at det var derfor der ikke var billede/lyd på mine HD kanaler. De kunne samtidig sælge mig et nyt tidssvarende CAM som understøttede CI+ og hvor de inden afsendelse af CAM samt et nyt programkort tager sig af pairing**. Det koster 595 kr som også er prisen du kan finde hos mange onlineforhandlere osv. Jeg bestilte det her cam+kort om lørdagen og tirsdagen efter fik jeg det med posten. Efter at det nye cam+kort havde siddet i mens dvbviewer var tunet til TV 2 Zebra *** i 30min så virkede HD kanalerne også perfekt. Om scanning af transponder 12015 nu virker (se tidligere kommentar) mens CAM'et sidder i eller om det stadig skal fjernes har jeg ikke testet. Ingen-kanaler-fundet-på-transponder-12015-mens-cam'et-sidder-i-fejlen kunne godt have noget at gøre med det gamle uddaterede CAM :)

Så jeres forslag virker bare perfekt - mit mediacenter har aldrig fungeret bedre!


* CI+ blev færdig-specificeret i midten af 2008 og et sted mellem mid-2008 og maj 2012 er Canal Digital begyndt at benytte sig af denne nye version af CI teknologien. Formodentlig er det mellem 2010 og 2012 de har skiftet (mit gamle CAM virkede så vidt jeg husker til HD kanalerne i 2010 :P).

** Der har for mig altid været uhåndgribelige, ubekræftet information omkring Canal Digital og chip pairing samt hvorvidt det ville umuliggøre brugen af andet end Canal Digitals bokse. Nu har jeg i hvert fald fundet ud af så meget som, at Canal Digital selv snakker om pairing når man spørger dem til CAM. De siger man godt kan købe en CAM i en anden vilkårlig forretning, men så kan der gå lang tid med at forhandleren skal indsende information til Canal Digital for at få pairing sat op. De kan dog også sælge det til dig direkte og tage sig af pairing før CAM og programkort bliver sendt til dig. Deres pris er 595 kr og det er den samme pris jeg har set hos diverse online forhandlere. Det er dog samtidig et faktum, at mit 4 år gamle CAM virker til deres SD kanaler og det understøtter mig bekendt ikke chip pairing. Så måske er chip pairing kun til HD kanalerne. Et pudsigt twist på historien er, at da jeg modtog mit nye CAM og programkort, og satte det til så fik jeg selvfølgelig beskeden "Kortet skal opdateres, lad det sidde i 2 timer på samme kanal osv.". I fejlen så jeg "staus kode 1" og ringede til Canal Digital for at spørge hvad den betød. Deres medarbejder fortalte mig, at det betøder der manglede pairing og at det bl.a. var det som skulle ske i de her to timer. Det giver også mening at første gang man forsøger at benytte en given kombi af CAM og programkort så bliver de to paired til hinanden og pairing'en registreres hos Canal Digital. Men så forstår jeg ikke hvad der kan tage en forhandler (f.eks. Elgiganten eller en online shop) så lang tid mht. de her CAMs. Hvis pairingen alligevel foregår første gang man benytter CAM+kort, hvad skal de så foretage sig på forhånd? Varsko Canal Digital om at "nu skal i snart forvente en pairing af det her cam med det her programkort" ?

*** En medarbejder fra Canal Digital fortalte mig at norske eller svenske TV 2 Zebra havde den højeste pairings / opdatering prioritet af deres kanaler. Så "vent 2 timer" var kun "vent 30min" hvis man tunede til TV 2 Zebra :P
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2012 kl. 11:11
Fint indlæg...
 
Hvad er det egentlig canal digital kæder sammen (pair) er det CAM-modul og smart-card?
 
Den Digital devices enhed har vel kun CI-interface, dvs. canal digital må pt. ikke udnytte alle CI+ kunde-chikane-mulighederne?
 
Fra Boxer kender jeg til at CI+ cam godt kan side i CI-interface, man får blot en kort meddelelse fra dvbviewer om at der mangler nogle CI+ host funtioner... (men det virker alligevel det med sd-kanaler)


Redigeret af avh - 14-Juni-2012 kl. 11:37
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
rasmuzzen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rasmuzzen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2012 kl. 11:26

Lækkert at det virker, og rigtig godt indlæg.

Er der ikke et kryds i TransEdit hvor der omhandler at den også skal trække dekode kanaler ind den ikke selv kan afkryptere.
 
Os med hauppauge kort skal ligge og fedte med pilot og andre parametre for at få HD kanaler ind.
 
MVH
Sendt fra min Commodore64,SONY 55W805BBN + 40D4550 + Hauppauge HVR4000 DVB-S2+T, Hauppauge NOVA-HD-DVB-S2 + en sørens masse diskplads.
Til top
Wuhtzu Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wuhtzu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2012 kl. 20:54
Oprindeligt skrevet af avh avh skrev:

Fint indlæg...
 
Hvad er det egentlig canal digital kæder sammen (pair) er det CAM-modul og smart-card?
 
Den Digital devices enhed har vel kun CI-interface, dvs. canal digital må pt. ikke udnytte alle CI+ kunde-chikane-mulighederne?
 
Fra Boxer kender jeg til at CI+ cam godt kan side i CI-interface, man får blot en kort meddelelse fra dvbviewer om at der mangler nogle CI+ host funtioner... (men det virker alligevel det med sd-kanaler)


Det er et rigtig godt spørgsmål hvad det er som kædes sammen i forbindelse med "chip pairing". Mit indtryk er, at det er programkort og CAM som  parres.

På Wikipedia og på http://www.ci-plus.com/index.php?page=download kan man læse, at CI+ i modsætning til CI har "end to end encryption". Ved CI ser det ud til at materialet (lyd og billede stream) er ukrypterede og unscrambled efter det har været igennem CAM + smartcard. Jeg forstår dog ikke dette helt endnu. Måske er der andre som ved mere?
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2012 kl. 21:02
Jeg kan da lige konstatere at mit nye cam modul ikke virker med mit eks. Kort. Har dog bestilt flere hos cd multirum.
Når jeg tager det gamle cam modul er der hul igennem.
De er begge 2 fra Strong.
SVP03
Til top
Wuhtzu Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wuhtzu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2012 kl. 21:16
Er dit nye CAM et med CI+ ala det jeg har vist?
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2012 kl. 21:21
Ja. Teksten med gul baggrund står bare på grøn bsggrund.
SVP03
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2012 kl. 22:56
Når man anvender Boxers CI+ CAM er optagelser med dvbviewer som hidtil dekrybteret, når man optager kodet kanaler...
 
Det med end to end krybtering må betyde at modtaget signal holdes "kodet" hele vejen i gennem modtageudstyret..
 
Jeg vel mene at med alle CI+ chikane funtioner anvendt, højst kan opnå, at man kan lagre optagelsen krybteret...  (og se optagelsen kun på samme udstyr).
Men dette sidste er pt. vel heller ikke muligt med en PC-løsning. 
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2012 kl. 00:01
Og ender vi der. altså at mit Medie Centeer ikke længere fungerer med deres kort, så opsiger jeg abonnementet=6.000 mindre per år til cd
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2012 kl. 11:28
http://www.proshop.dk/Fladskaerms-TV-Tilbehoer/Strong-CA-Modul-2237203.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Har et af dem her, det virker fint i mine tv både med eget kort og naboens.
Hvorfor ikke bare bruge dem, er det fordi CD ikke udleverer kort til dem ?
SVP03
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu