recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - højtalerkabel tykkelse ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

højtalerkabel tykkelse ?

 Besvar Besvar Side  123 9>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: højtalerkabel tykkelse ?
    Sendt: 19-Februar-2012 kl. 18:31
Oprindeligt skrevet af musikkman musikkman skrev:

ok, så måske bedre at slå soft-clip fra på forstærkeren..?
Prøv det og så hør hvordan det lyder ved -6dB. HUSK at skrue ned hvis det lyder slemt.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
musikkman Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 174
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér musikkman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 16:14
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

Det lyder mærkeligt at diskanten slår fra. har du fjernet jumber broen fra terminalerne på højtalerne når du "bi-amp'er" ? 

Nej, de er skam taget af...
Sony 55hx855

Onkyo tx-nr 5010

PS3

Elac 249BE Højttalere

XTZ 99w12 18 ice subwoofer

sonos musik system

Ps. skal du holde en havefest, så prøv os:
www.lejettelt.dk
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenzo85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 14:28
Det lyder mærkeligt at diskanten slår fra. har du fjernet jumber broen fra terminalerne på højtalerne når du "bi-amp'er" ? 
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 09:23
Oprindeligt skrevet af musikkman musikkman skrev:


Men, mht. bi-amping er jeg nok blevet lidt skuffet... Det virker ikke som om at forstærkeren er blevet aflastet mere... Jeg kan stadig kun skrue ned til ca. -6 db før højtalernes diskant begynder at slå fra... 
Kan virkelig ikke fårstå at min forstærker ikke har flere kræfter... 
 
Du bruger samme strømforsyning til de 2 forstærker udgange, så du får ikke mere strøm ud af kassen ved at bruge 2 forstærker udgange.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
musikkman Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 174
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér musikkman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 09:05
Oprindeligt skrevet af musikkman musikkman skrev:

Så fik jeg kablerne hjem, og de er monteret med stik...

Mine første lytteindtryk, er meget positive... (har faktisk altid været meget skeptisk omkring hvorvidt man kunne høre forskel eller ej!)
Det er som om at lyden er blevet mere blød og varm... men samtidig mere dybde i.. (modsat flad) :) 
Da jeg udskiftede kablerne oplevede jeg at de nye kabler spiller en lille anelse højere... (jeg skiftede først den ene højttaler... derved jeg kunne høre at den med de nye kabler var højere).

Men, mht. bi-amping er jeg nok blevet lidt skuffet... Det virker ikke som om at forstærkeren er blevet aflastet mere... Jeg kan stadig kun skrue ned til ca. -6 db før højtalernes diskant begynder at slå fra... 
Kan virkelig ikke fårstå at min forstærker ikke har flere kræfter... 
Vi prøvede med min kammerats nye dennon avr-1912 og den kunne "næsten" gøre det ligeså godt...
Kunne være fedt hvis nogle herinde kunne komme med forklaring... skal jeg mon ud og have en effektblok og i så fald hvor meget skal jeg op på.... hvad med nad 218'er osv..... kom frisk...

Lars
 

Syntes nu selv at min forstærker skulle have kræfter nok.... 

Power output Stereo Mode 145W (21.6dBW) (8Ω within rated distortion)
IHF dynamic power; 8 Ω 230W (23.6dBW)
IHF dynamic power; 4 Ω 320W (25.05dBW)
Power output Surround Mode 7 x 120W (20.8dBW)
Total harmonic distortion at rated power <0.08%
IM distortion at rated power <0.08%
Damping factor, 8 Ω >60
Input sensitivity and impedance 330mV/50KΩ
Frequency response ± 0.8dB (ref. 1kHz, 20Hz – 20kHz)
Signal/noise ratio >93dB (ref. rated power at 8 Ω, A-WTD)
Signal/noise ratio >83dB (ref. 1W at 8 Ω, A-WTD)
Sony 55hx855

Onkyo tx-nr 5010

PS3

Elac 249BE Højttalere

XTZ 99w12 18 ice subwoofer

sonos musik system

Ps. skal du holde en havefest, så prøv os:
www.lejettelt.dk
Til top
musikkman Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 174
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér musikkman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 09:00
Så fik jeg kablerne hjem, og de er monteret med stik...

Mine første lytteindtryk, er meget positive... (har faktisk altid været meget skeptisk omkring hvorvidt man kunne høre forskel eller ej!)
Det er som om at lyden er blevet mere blød og varm... men samtidig mere dybde i.. (modsat flad) :) 
Da jeg udskiftede kablerne oplevede jeg at de nye kabler spiller en lille anelse højere... (jeg skiftede først den ene højttaler... derved jeg kunne høre at den med de nye kabler var højere).

Men, mht. bi-amping er jeg nok blevet lidt skuffet... Det virker ikke som om at forstærkeren er blevet aflastet mere... Jeg kan stadig kun skrue ned til ca. -6 db før højtalernes diskant begynder at slå fra... 
Kan virkelig ikke fårstå at min forstærker ikke har flere kræfter... 
Vi prøvede med min kammerats nye dennon avr-1912 og den kunne "næsten" gøre det ligeså godt...
Kunne være fedt hvis nogle herinde kunne komme med forklaring... skal jeg mon ud og have en effektblok og i så fald hvor meget skal jeg op på.... hvad med nad 218'er osv..... kom frisk...

Lars
 
Sony 55hx855

Onkyo tx-nr 5010

PS3

Elac 249BE Højttalere

XTZ 99w12 18 ice subwoofer

sonos musik system

Ps. skal du holde en havefest, så prøv os:
www.lejettelt.dk
Til top
musikkman Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 174
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér musikkman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 22:32
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

[QUOTE=musikkman] et hurtigt spørgsmål... 
Bluejeanscable er meget rost på diverse forums.. og til en billig pris! Jeg skal bruge bi-wire kabel, men er nervøs for om deres bi-wire kabel er for tyndt... (4*2mm2)

Jeg så noget her fra sommer cable.... http://www.thomann.de/dk/sommer_cable_sc_elefant_spm4025.htm


Helt ærligt... tror i stadig bluejeans er bedst?

(beklager at jeg kører lidt rundt i det hele nu... men skal snarrest have bestilt

Nå, så fik jeg bestilt "sommercable" idag..Elefant SPM4025 (4X4mm2 + 2X2.5mm2 - jeg vil bruge 4mm2 lederne til low freq og 2.5 til high freq)  2X12m til fronterne og 10m til center
I forstærker enden har jeg bestilt disse bananstik:
(grunden til at mit valg faldt på dem er at der skal køres 2X4mm2 ind i dem -og det var dem her jeg fandt bedst - der var mange andre som blev anbefalet rundt omkring, men de kan ikke tage 8mm2 kabel ind). 

Glæder mig til at se hvad jeg får ud af det.... om ikke andet, så får jeg da bi-amping og nogle mega tykke "blære" kabler (14mm tykke) ud af projektet.

Jeg vil opdatere her, når jeg har fået testet!
Sony 55hx855

Onkyo tx-nr 5010

PS3

Elac 249BE Højttalere

XTZ 99w12 18 ice subwoofer

sonos musik system

Ps. skal du holde en havefest, så prøv os:
www.lejettelt.dk
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 09:24
Oprindeligt skrevet af Suckyboyfriends Suckyboyfriends skrev:

Er der nogle der kan give mig forklaringen på Nordöst kabler? - De er typisk tynde?

De er ikke (specielt) tynde, de er flade.
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenzo85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 09:10
Oprindeligt skrevet af Suckyboyfriends Suckyboyfriends skrev:

Er der nogle der kan give mig forklaringen på Nordöst kabler? - De er typisk tynde?
Spørg evt. Importøren af Nordost kablerne. der er der også mulighed for at låne et kit med hjem, så man kan høre forskel mellem de forskellige vers. 

Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenzo85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 09:04
Oprindeligt skrevet af musikkman musikkman skrev:

Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

Til dine Elac'r vil jeg anbefale noget solid core f.eks. Whyrewizard spellbinder / dreamcaster.

kan du smide et link
http://www.av-connection.dk/?PGr=2014&ML=1835 her er til dreamcaster. Av havde ikke lige spellbinder, men det er blot en vers. med 2 ledere, hvor dreamcaster er til bi-amp/wiring, altså 4 ledere.
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 08:04
Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

Bevares, der skal da nok være en teoretisk forklaring på, hvorfor det bør være et tykt kabel, men er det ikke fuldstændigt ligegyldigt, at kablet mellem forstærker og højttaler er bedre/tykkere, hvis det der sidder inden i delefiltret så ikke er det?


Det har jeg vidst svaret på en gang før, men jeg kan da godt svare igen:

At der er et kort stykke med en tynd tråd gør ikke noget, da det kun er et meget kort stykke.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 645
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brasch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 05:52
Hvis man ser på hvilke komponenter/kabler der generelt sidder inden i ganske alm. hifi og højttalere, så har jeg endog meget svært ved at se, at noget skulle kunne forsvare at bruge dyre kabler mellem forstærkerens udgang og indgangen på højttalerne. Bevares, der skal da nok være en teoretisk forklaring på, hvorfor det bør være et tykt kabel, men er det ikke fuldstændigt ligegyldigt, at kablet mellem forstærker og højttaler er bedre/tykkere, hvis det der sidder inden i delefiltret så ikke er det?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu