recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor skruer Audyssey ned?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvorfor skruer Audyssey ned?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
helljohn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Juni-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 2046
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér helljohn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvorfor skruer Audyssey ned?
    Sendt: 03-Marts-2012 kl. 09:15
Nemlig Smile Jeg har ikke autoset up på min Sunfire og kalibrerer den manuelt og har fullrange ht som fronte og center har sat xover på 40htz på front så her hjælper sub næsten ikke og de står til large,center er sat til xover på 60 htz og bag ht er xover 80 htz så min sub skal klare Lfe del samt det der ligger under det som center og bag ht kan klare denne indstiling er god for mit setup men vælger jeg small så er det ren bulder og brag.
KMarantz Pm11s3-sa14s1se-Heco zweiklang direct-Marantz tt15s1-Bluesound Node x
Til top
Therock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Juni-2011
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 581
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2012 kl. 08:47
Lige en kommentar på dette,
dette sker kun hvis du sætter dine højtalere til SMALL i reciver setup, hvis du sætter dem til large, selvom de er "large" vil den kigge på dem som om du ikke har en sub og ikke aflaste din reciver ved at bruge subben. Det vil sige dobbelt bastryk fra din cut frekvens og ned, dette er ikke intentionen når man har sub på, så vil anbefale at du sætte dine højtalere til small, det kan ofte give et "mudret" bas billede hvis man lytter godt efter, hvis de står til large..
Stereo: | Dali Mentor 1 | 2 x Dali Mentor Sub | Denon 4311 | Cambridge Audio Azur 851W |
Video:| LG CX 65" |
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2012 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af helljohn helljohn skrev:

hvorfor har du skåret ved 80 htz og 60htz for center får du så ikke huller i lyd billedet,dine satteliter går jo ned til 80 så der skulle din sub jo ta over på alle kanaler også din center,prøv at skrue din xtz sub op på 2/3 volume og xover på sub på max,indstil så din reciver xover på 90htz sæt alle ht til small og kør så dit kalibrerings program igen 
 
Nej.
Det er ikke noget i vejen for forskellige dele frekvenser fra Front/center/Surround/ Surround Back over i mod suben.
Der bliver ingen huller i lyden af den grund.
Det som højtaleren ikke skal spille spiller sub'en så.
 
Eks.
Front 60 hz - Sub spiller så fra 60 hz og ned fra de kanaler.
Surround 80 hz - Sub spiller så fra 80 hz og ned fra de kanaler.
 
LEF sporet går på DTS/DD op til 120hz og derfor skal delefilteret på sub'en, hvis den er udstyret med en sådanne skrues oå over denne frekvens - normalt bare helt op, og tænk ikke mere på denne knap.
.....
Til top
helljohn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Juni-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 2046
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér helljohn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2012 kl. 11:07
he he ja jeg bruger ikke kalibrerings program men et sound pressure meter og måler hver kanal med det så de står helt ens Tongue men at den skærer helt ens ht forskelligt er mærkeligt , der må være noget der "spiller med" eller noget andet galt,en center ht der går ned til 80 htz der står til 60 htz før sub tager over vil give et hul i lyden og da center kanal laver ca 80 procent af lyden er det et problem og det må lyde tyndt.Og du må stadigt kunne vælge mellem large/small
KMarantz Pm11s3-sa14s1se-Heco zweiklang direct-Marantz tt15s1-Bluesound Node x
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2012 kl. 11:07
 
Oprindeligt skrevet af Kristian1204 Kristian1204 skrev:

Hej helljohn,

Jeg mente at det var Audyssey, der efter endt måling satte de værdier... derfor undrede det mig også at center og fronter var sat forskelligt, da de jo er ens... men det er der sikkert en god forklaring på.

Jeg vil prøve at skrue ned for subben og prøve mig lidt frem med frekvenserne.

Jeg mener ikke jeg kan stille "large/small" (var det ikke i gamle dage? Smile). Jeg troede at Audyssey havde overtaget den del...

Glem mit tidligere svar. Audessey måler frekvensgengivelsen og selvom front og center er identiske i konstruktionen så kan feks placeringen gøre at centeren bedre kan gå ned i frekvens end fronterne.


Redigeret af db89 - 02-Marts-2012 kl. 11:09
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
Kristian1204 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 274
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kristian1204 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2012 kl. 10:07
Hej helljohn,

Jeg mente at det var Audyssey, der efter endt måling satte de værdier... derfor undrede det mig også at center og fronter var sat forskelligt, da de jo er ens... men det er der sikkert en god forklaring på.

Jeg vil prøve at skrue ned for subben og prøve mig lidt frem med frekvenserne.

Jeg mener ikke jeg kan stille "large/small" (var det ikke i gamle dage? Smile). Jeg troede at Audyssey havde overtaget den del...
Til top
helljohn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Juni-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 2046
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér helljohn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2012 kl. 22:06
hvorfor har du skåret ved 80 htz og 60htz for center får du så ikke huller i lyd billedet,dine satteliter går jo ned til 80 så der skulle din sub jo ta over på alle kanaler også din center,prøv at skrue din xtz sub op på 2/3 volume og xover på sub på max,indstil så din reciver xover på 90htz sæt alle ht til small og kør så dit kalibrerings program igen 
KMarantz Pm11s3-sa14s1se-Heco zweiklang direct-Marantz tt15s1-Bluesound Node x
Til top
Kristian1204 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 274
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kristian1204 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2012 kl. 19:07
Hej alle,

Tak for jeres indlæg.

Jeg havde ændret til 6 ohm i opsætningen og jeg har volumen helt oppe på subben.
Jeg var blevet fortalt af en anden bruger herinde, at subben bare skulle skrues helt op, da revieveren ville sætte grænsen.

Jeg vil prøve at sætte subben til kl. 12 og se hvad der sker. Jeg synes den buldrer mere her i det nye hus, hvor gulvene ikke er massive. Kan det generelt anbefales at sætte en sub på f. eks. en stor haveflise? :-)

Mvh.
Kristian
Til top
Therock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Juni-2011
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 581
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2012 kl. 18:59
Sagde også kun det var et godt tip,
Er sikker på han finder hans helt egne præferencer når han bliver mere bekendt med hans eget system
Stereo: | Dali Mentor 1 | 2 x Dali Mentor Sub | Denon 4311 | Cambridge Audio Azur 851W |
Video:| LG CX 65" |
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1596
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2012 kl. 18:32
Tjaa, den med kl 12 er en generalisering. Min Jamo D7 står kun på kl 9 og giver +1 på Audyssey
Til top
Therock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Juni-2011
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 581
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2012 kl. 18:01
Hm,
Ja det skal du selvfølgelig gøre inden du kalibrere, et godt tip hvis du ikke har gjort det er at sætte volumen på subben til kl 12 også køre audyssey igen
Stereo: | Dali Mentor 1 | 2 x Dali Mentor Sub | Denon 4311 | Cambridge Audio Azur 851W |
Video:| LG CX 65" |
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1596
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2012 kl. 17:44
Og hvis du kan, så skru din sub ned ca. 10 minutter (1/6 omgang) og kør Audussey igen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu