recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Snydt på DBA.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Snydt på DBA.

 Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 17:33
Oprindeligt skrevet af Pioneer540 Pioneer540 skrev:

Jeg tænker ikke så meget på hvem der har udfyldt pakkelabelen, mere hvem der har betalt for den.
Mon der er en med mere juridisk kompetence der kan opklare om du står som tegner af fragt+forsikring når du lægger penge ud for den - kan man købe forsikring på vegne af andre?

En pakkelabel har et felt til afsender og et til modtager og de skal udfyldes ens uanset om det er køber eller sælger der udfylder den, så postdk/fragtmanden har ingen mulighed for at checke om det er den ene eller den anden part der udfyldte den.

Hvis pakken forsvinder mener jeg det er afsenderadressen der får erstatningen, igen postdk/fragtmanden aner ikke hvad køber og sælger har aftalt, så det kan for den sags skyld være et udlån som afsender stadig ejer.

Hvis nu køber og sælger efterfølgende ikke kan blive enige om hvem der skal have erstatningen, så kan sælgeren fremvise en kvittering for den afsendte pakke, mens køber kan fremvise en kontoudskrift og sandsynligvis mailkorrespondance der viser at køber har betalt for transporten. Jeg er rimeligt sikker på det er køber der i det tilfælde sidder med det bedste kort på hånden.

Man kan for øvrigt godt købe forsikring på vegne af andre, jeg forærede en kammerat et Falckabonnement, det gik helt problemløst.

Købeloven er igen ret klokkeklar når det handler om leveringssted:

Citér Om stedet, hvor salgsgenstanden skal leveres (leveringsstedet)

§ 9. Sælgeren har at levere salgsgenstanden på det sted, hvor han ved købets afslutning havde sin bolig. Drev han på dette tidspunkt forretning, og stod salget i forbindelse dermed, skal levering ske på forretningsstedet.

Stk. 2. Befandt genstanden sig ved købets afslutning på et andet sted end ovenfor nævnt, og var parterne eller burde de være vidende derom, anses dette som leveringssted.

§ 10. Skal genstanden af sælgeren forsendes fra et sted til et andet for der at overgives i køberens besiddelse, anses levering for sket, når genstanden er overgivet til en fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen fra vedkommende sted, eller den, hvis afsendelsen sker med skib, er bragt inden for skibssiden.

§ 11. Skal sælgeren besørge genstanden sendt til noget inden pladsens grænser beliggende sted, anses levering ikke at være sket, forinden genstanden er kommet i køberens besiddelse.


§11 bruges typisk til sådan noget som stabilgrus hvor det helt tydeligt fremgår af den kontrakt køber og sælger laver at leveringen først er fundet sted når sælger har læsset gruset af i købers indkørsel.

Ved et almindeligt brugtkøb på dba er det ikke nok at få pruttet sælger med på at han/hun giver portoen, hvis du som køber vil have leveringsstedet til at være hos dig må du helt specifikt gøre opmærksom på det og få det ind i kontrakten, ellers er det §10 der gælder.

Til top
Pioneer540 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 267
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pioneer540 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Hvis køber er så detaljefikseret at han/hun synes det gør en forskel, så fint med mig. For mig gør det ingen forskel og købeloven siger også at leveringen er sket når pakken afleveres til fragtfirmaet.

Jeg kan helt ærligt ikke se nogen logisk forskel på at køber får mål og vægt af mig, vælger en transportform, køber en pakkelabel, sender den til mig hvorefter jeg afleverer pakken til fragtmanden/posthuset og på at køber instruerer mig i hvilken transportform han/hun ønsker, overfører penge til portoen og jeg så ordner sagerne for køber.

Jeg kan se et problem hvis køber har bedt mig værdiforsikre pakken og betalt mig et portobeløb der passer dertil og jeg så alligevel bruger en billig og uforsikret form og scorer overskuddet. Bliver pakken tilmed væk eller beskadiget undervejs må det være mig der hænger på erstatningen. Men så længe jeg holder mig strengt til købers ønskede transportform kan jeg ikke se at det skulle gøre en forskel om det er mig eller køber der udfylder blokbogstaverne på pakkesedlen.
Jeg tænker ikke så meget på hvem der har udfyldt pakkelabelen, mere hvem der har betalt for den.
Mon der er en med mere juridisk kompetence der kan opklare om du står som tegner af fragt+forsikring når du lægger penge ud for den - kan man købe forsikring på vegne af andre?
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonaskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 12:55
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:


Hej Jonaskp

Jeg kan kun give dig ret i at det er provokerende, men det er egentligt også ment som sidste skridt for en eventuelt politianmeldelse. Det er endvidere den eneste måde at sælger kan kontaktes på når sælger nu ikke vil svare sin mail og telefon.

Jeg er fuldstændig klar over at banken hverken kan eller vil gøre noget i sådan en situation, men det har en psykologisk effekt at svindleren får sådan en besked på sit kontoudtog. Det er også ekstra pinligt næste gang man skal til møde i banken. Faktum er at det har fungeret et par gange for mig. Efter 14 dage med nøl og ingen besvarelser er min forsendelse dukket op med lysets hast.


Da jeg læste det første gang, opfattede jeg det som om det var noget du gjorde samtidigt med at I lavede handlen, for at sikre dig at sælger ville sende varerne. Da jeg læste det igen, kan jeg godt se at du mener at det er efter at sagen er gået i stå, og så synes jeg egentligt det lyder som en meget fin ide. Og at det giver en psykologisk effekt på sælger kan jeg godt følge.
I banken er det dog ikke engang sikkert det vil blive bemærket. Du drømmer ikke om nogen af de ting som folk skriver som tekst når de overfører penge til vennerne Tongue
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 12:17
Oprindeligt skrevet af Pioneer540 Pioneer540 skrev:

Strandvasker: Er der ikke forskel på, om køber sender dig en pakkelabel til Postdanmark eller om du selv køber den label? Det er vel dig der køber fragten og forsikringen af Postdanmark når du selv betaler den på posthuset, selvom du har opkrævet pengene fra køber - interessant dilemma.........
 
Måske du skal bede om at få tilsendt en pakkelabel af køber for helt at komme ud over det?

Hvis køber er så detaljefikseret at han/hun synes det gør en forskel, så fint med mig. For mig gør det ingen forskel og købeloven siger også at leveringen er sket når pakken afleveres til fragtfirmaet.

Jeg kan helt ærligt ikke se nogen logisk forskel på at køber får mål og vægt af mig, vælger en transportform, køber en pakkelabel, sender den til mig hvorefter jeg afleverer pakken til fragtmanden/posthuset og på at køber instruerer mig i hvilken transportform han/hun ønsker, overfører penge til portoen og jeg så ordner sagerne for køber.

Jeg kan se et problem hvis køber har bedt mig værdiforsikre pakken og betalt mig et portobeløb der passer dertil og jeg så alligevel bruger en billig og uforsikret form og scorer overskuddet. Bliver pakken tilmed væk eller beskadiget undervejs må det være mig der hænger på erstatningen. Men så længe jeg holder mig strengt til købers ønskede transportform kan jeg ikke se at det skulle gøre en forskel om det er mig eller køber der udfylder blokbogstaverne på pakkesedlen.


Redigeret af strandvasker - 20-Marts-2012 kl. 12:18
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Følgende har fungeret for mig et par gange:

Overfør en krone til sælgers konto og skriv med blokbogstaver i meddelelsesfeltet at hun vil blive politianmeldt hvis du ikke får enten computer eller penge retur. 
Det virker specielt godt hvis hendes bankrådgiver ser det
Det ville jeg da som sælger synes var vildt provokerende. Eller er det først efter at sagen er gået i hårdknude, for så kan jeg lidt bedre forstå det.
Dog har det ikke nogen indflydelse på banken (medmindre sælger har dårlig samvittighed) for banken  blander sig ikke i det, før politiet har en dommerkendelse.
 
Er selv ansat i en bank og har efterhånden oplevet en del sager hvor folk sælger noget som de ikke har eller blot aldrig sender. Fælles for alle sagerne er at banken jo ikke har nogen som helst anelse om hvilken part i sagen der har ret, og derfor ikke blander sig i det.
Der skulle et ekstremt grelt tilfælde til hvor det var 100% tydeligt at der var tale om svindel, før at banken foretog sig noget. Og det banken gjorde var at opsige kundens engagement med henvisning til at den ikke ville være del i den type transaktioner - ikke noget med at føre penge tilbage til køber eller lignende.

Hej Jonaskp

Jeg kan kun give dig ret i at det er provokerende, men det er egentligt også ment som sidste skridt for en eventuelt politianmeldelse. Det er endvidere den eneste måde at sælger kan kontaktes på når sælger nu ikke vil svare sin mail og telefon.

Jeg er fuldstændig klar over at banken hverken kan eller vil gøre noget i sådan en situation, men det har en psykologisk effekt at svindleren får sådan en besked på sit kontoudtog. Det er også ekstra pinligt næste gang man skal til møde i banken. Faktum er at det har fungeret et par gange for mig. Efter 14 dage med nøl og ingen besvarelser er min forsendelse dukket op med lysets hast.


endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonaskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Følgende har fungeret for mig et par gange:

Overfør en krone til sælgers konto og skriv med blokbogstaver i meddelelsesfeltet at hun vil blive politianmeldt hvis du ikke får enten computer eller penge retur. 
Det virker specielt godt hvis hendes bankrådgiver ser det
Det ville jeg da som sælger synes var vildt provokerende. Eller er det først efter at sagen er gået i hårdknude, for så kan jeg lidt bedre forstå det.
Dog har det ikke nogen indflydelse på banken (medmindre sælger har dårlig samvittighed) for banken  blander sig ikke i det, før politiet har en dommerkendelse.
 
Er selv ansat i en bank og har efterhånden oplevet en del sager hvor folk sælger noget som de ikke har eller blot aldrig sender. Fælles for alle sagerne er at banken jo ikke har nogen som helst anelse om hvilken part i sagen der har ret, og derfor ikke blander sig i det.
Der skulle et ekstremt grelt tilfælde til hvor det var 100% tydeligt at der var tale om svindel, før at banken foretog sig noget. Og det banken gjorde var at opsige kundens engagement med henvisning til at den ikke ville være del i den type transaktioner - ikke noget med at føre penge tilbage til køber eller lignende.
Til top
Boffer24 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 885
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Boffer24 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 10:30
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Oprindeligt skrevet af Boffer24 Boffer24 skrev:

Du betaler dem for at sende varen så må det også være deres ansvar at du rent faktisk får den.

Nej, sådan fungerer det ikke. Jeg har en praktisk erfaring fra min sidste handel hos bj-trading, hvor jeg selv skulle reklamere for min forsvundne pakke hos post dk. Sælger stod kun med fra sidelinjen, hvor de gav nødvendige oplysninger om pakken. Det var en sag mellem mig og fragtfirmaet.

Altså, det er dig selv som står med sagen i første omgang.

Jeg er ellers 100% enig med strandvasker.


Nu har jeg ikke nogen juridisk baggrund, men ifølge forbrugerstyrelsen er det vist ellers forhandleren som har ansvaret. http://www.forbrug.dk/Spoergsmaal-og-svar/mglvare?tc=6314E388E20C43649935B1C17BA5E852
Det ville jeg også mene
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 10:17
Følgende har fungeret for mig et par gange:

Overfør en krone til sælgers konto og skriv med blokbogstaver i meddelelsesfeltet at hun vil blive politianmeldt hvis du ikke får enten computer eller penge retur. 
Det virker specielt godt hvis hendes bankrådgiver ser det


endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 10:12
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Oprindeligt skrevet af Boffer24 Boffer24 skrev:

Du betaler dem for at sende varen så må det også være deres ansvar at du rent faktisk får den.

Nej, sådan fungerer det ikke. Jeg har en praktisk erfaring fra min sidste handel hos bj-trading, hvor jeg selv skulle reklamere for min forsvundne pakke hos post dk. Sælger stod kun med fra sidelinjen, hvor de gav nødvendige oplysninger om pakken. Det var en sag mellem mig og fragtfirmaet.

Altså, det er dig selv som står med sagen i første omgang.

Jeg er ellers 100% enig med strandvasker.


Nu har jeg ikke nogen juridisk baggrund, men ifølge forbrugerstyrelsen er det vist ellers forhandleren som har ansvaret. http://www.forbrug.dk/Spoergsmaal-og-svar/mglvare?tc=6314E388E20C43649935B1C17BA5E852
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
Pioneer540 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 267
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pioneer540 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 09:17
Strandvasker: Er der ikke forskel på, om køber sender dig en pakkelabel til Postdanmark eller om du selv køber den label? Det er vel dig der køber fragten og forsikringen af Postdanmark når du selv betaler den på posthuset, selvom du har opkrævet pengene fra køber - interessant dilemma.........
 
Måske du skal bede om at få tilsendt en pakkelabel af køber for helt at komme ud over det?


Redigeret af Pioneer540 - 20-Marts-2012 kl. 09:19
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2004
Status: Offline
Point: 2406
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stampe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 09:13
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Mmmjaaa - lidt off topic, men jeg opretter aldrig igen en Pay-Pal konto, her blev min danske konto nemlig lænset for 38.000 kr. Bevares, fik pengene retur  - efter 3 - 4 måneder Confused


Er vist mere et spørgsmål om manglende sikkerhed på dine egne computere, alternativt at du har fået klikket på noget i en phishing mail.

Det siger jo sig selv, at paypal ikke kan lænses for noget uden at man har dit password.


Jeg har brugt pay-pal gennem snart 6 år uden problemer. De har endda et velfungerende klagesystem, hvis man bliver snydt af en sælger, som jeg har været nødt til at benytte mig af en gang. Og her fik jeg pengene retur.

Jeg har skam fået mails der udgav sig for at være fra paypal, der bad om om at klikke på et link og opdatere nogle oplysninger men dummere er jeg altså ikke end at jeg godt kan genkende den slags.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2012 kl. 09:03
Oprindeligt skrevet af Boffer24 Boffer24 skrev:

Hvordan ville du reagere hvis du bestilte en vare hos Elgiganten og den ikke kom frem ? Men de siger de har sendt den og nu er det dit problem ?

Du betaler dem for at sende varen så må det også være deres ansvar at du rent faktisk får den.


Hvis jeg som privatperson handler med Elgiganten er der tale om et forbrugerkøb. Ved forbrugerkøb gælder "§ 73. Skal sælgeren sende salgsgenstanden, anses levering for sket, når genstanden er kommet i køberens besiddelse.". Så ifølge købeloven er varen ved forbrugerkøb sælgers ansvar indtil den er helt fremme.

Ved brugthandel mellem private gælder købelovens almindelige regler, men ikke dem om forbrugerkøb. Dvs: "§ 10. Skal genstanden af sælgeren forsendes fra et sted til et andet for der at overgives i køberens besiddelse, anses levering for sket, når genstanden er overgivet til en fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen fra vedkommende sted, eller den, hvis afsendelsen sker med skib, er bragt inden for skibssiden. ". Så købeloven er faktisk enig med mig i, at når sælger har leveret varen til en fragtmand er det ikke længere sælger problem hvad der sker med varen eller om den når frem.

Boffer24: "Situationen er en anden hvis jeg får min onkel eller en fragtmand til at hente den, så har jeg selv sørget for transporten og så må det være mit eget ansvar."

Aha, så hvis du vil købe min forstærker og gerne have den sendt skal jeg svare at du må sende din onkel forbi og bede ham slæbe den på posthuset? Eller du må ringe til De Danske Fragtmænd og forsøge at overtale dem til at afhente forstærkeren hos mig på trods af at de ikke afhenter hos private? Hvis jeg viser mig hjælpsom og accepterer at slæbe forstærkeren ned på posthuset og på dine vegne udfylde en adresseseddel så du slipper for at forstyrre din onkel, så er det lige pludselig nogle helt andre handelsbetingelser hvor du mener jeg skal være ansvarligt for transporten helt til dit dørtrin? Hvor er logikken i det?

Hvis jeg som sælger skal have dårligere betingelser fordi jeg er hjælpsom nok til at gøre dig den tjeneste at slæbe varen på posthuset for dig, så kan du bare sende din onkel eller en fragtmand eller en taxa eller whatever for at hente varen her hos mig.

Heldigvis er købeloven så praktisk skruet sammen at den ikke stiller sælger i en ringere position bare fordi han/hun er hjælpsom. Når sælger har overleveret varen til et fragtfirma er det ikke længere sælgers ansvar hvad der sker med den.

Edit: forummets quotefunktion kunne af uvisse årsager ikke hitte ud af at jeg lavede to quotes lige netop i denne post, derfor den lidt utraditionelle kursiv quoting.


Redigeret af strandvasker - 20-Marts-2012 kl. 09:08
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu