recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Watt eller ægte watt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Watt eller ægte watt?

 Besvar Besvar Side  <1 8910
Forfatter
Besked Baglæns sortering
siccio Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér siccio Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2012 kl. 08:24
Og jeg vil generelt tvivle på produkter i den prisklasse som trådstarter har som eksempler levere bare i nærheden af 50 watt pr kanal med alle kanaler i drift. Elektronik er generelt blevet billigere. Dog har de stærke modeller nu en gang de priser de har.
i dyere modeller som oftest tilbyder bedre lyd via andre DAC samt surround processorer, scalere samt flere muskler. Men det er jo folks behov der afgør, hvad man vil. Og mange tager fejl ved at tro små højttalere kun kræver få watt. F.eks hvilket ofte er forkert.
Til top
Supertommi Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2012
Status: Offline
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supertommi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2012 kl. 08:24
Der er jo selvfølgelig en grund til at jeg spørger. Jeg tror nemlig måske, at min receiver er lige til den lille side til mine nye højtalere. Jeg har købt et sæt B&W CM8 og min forstærker er en Denon AVR-2311. Planen er at jeg over det næste års tid vil udvide til 5.1 med resten er CM sættet og en PV1D(udelukkende pga. designet på PV1D), men føler ikke min receiver er stærk nok? Kan jeg have ret i det? Og hvilken receiver vil i anbefale i stedet med tanke på fremtiden også?
Jeg har haft kigget lidt på Marantz, da deres stereo del får en del ros, og jeg har også tænkt mig at booke en fremvis af Hififreaks, men kun hvis det kan anbefales.
Til top
siccio Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér siccio Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2012 kl. 08:06
En gennemgående ting når vi snakke surround er de ikke måler i 5 eller 7 kanaler som de fleste har idag. Der bliver somregel kun foretaget målinger i 2 kanaler og som andre er inde på så vælger producenterne især i deres lavere serier nogle lidt vage målemetoder. Hvilket gør de billige modeller somme tider er opgivet tæt på de dyre plus 10000 kr. Receivere. Og disse er altså væsentlig stærkere. de små udgaver kan være fine nok, så hvad du skal drive af højttaler system spiller meget ind. Drifkseffekt o.s.v
Til top
Suckyboyfriends Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 612
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Suckyboyfriends Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2012 kl. 00:32
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:



Oprindeligt skrevet af Suckyboyfriends Suckyboyfriends skrev:

Denon måler med 2 kanaler i brug 8 ohm.
Er det på alle modeller?

Grunden til jeg købte min Denon AVR-2809 var fordi den blev målt (på avforum.com eller hvad det nu hedder) til at levere lidt over 100 watt pr. kanal i 8 Ohm ved 5 kanalers brug kontinuerligt (selvfølgelig ud over de andre gode grunde, lyd, indstillinger, design osv.).



Det kan du tro at de altid gør:)

2908 bruger 500 w maks i drift, så passer nok med 5x100w 8 ohm medmindre den kan trylle;)

De 7 x 115 w er sten sikkert en lille røver!

Med 13 kilo kampvægt er der heller ikke budget til en stor ringkerne trafo;)


Tager vi Nad M25 som de selv opgiver til 7 x 160 w bruger den ca 1400 w i timen
Dette er målt med 0,03 THD hvor denon måler med 0,08 THD..

Siger ikke denon laver dårligere produkter end Nad, men de måler på samme måde som mænd måler penis;)


Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2012 kl. 00:15
Oprindeligt skrevet af Suckyboyfriends Suckyboyfriends skrev:

Denon måler med 2 kanaler i brug 8 ohm.
Er det på alle modeller?

Grunden til jeg købte min Denon AVR-2809 var fordi den blev målt (på avforum.com eller hvad det nu hedder) til at levere lidt over 100 watt pr. kanal i 8 Ohm ved 5 kanalers brug kontinuerligt (selvfølgelig ud over de andre gode grunde, lyd, indstillinger, design osv.).


Redigeret af Hessi - 24-Marts-2012 kl. 00:15
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Suckyboyfriends Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 612
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Suckyboyfriends Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2012 kl. 00:06

Kig efter THD, OHM og hvor mange kanaler der måles i

Rigtige mållinger er typisk i 8 ohm, og skal gerne fordobles ved 4 ohm.

Denon måler med 2 kanaler i brug 8 ohm

Nad alle kanaler i brug 8 ohm

Onkyo 1 kanal i brug 6 ohm ( virkelig useriøst)

En høj THD vil give flere watt..
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2012 kl. 00:04
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Det afhænger meget af hvilken strømforsyning vi taler om, f.eks. er Toridal strømforsyninger ganske effektive, og ligger væsentligt over en virkningsgrad på 50%Smile 
Men passer det ikke meget godt på de fleste "budget" receivere? Smile
Joh, det kan jeg ikke afvise, for jeg har ikke sat mig ind i hvilke strømforsyninger der benyttes herSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2012 kl. 23:59
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Det afhænger meget af hvilken strømforsyning vi taler om, f.eks. er Toridal strømforsyninger ganske effektive, og ligger væsentligt over en virkningsgrad på 50%Smile 
Men passer det ikke meget godt på de fleste "budget" receivere? Smile
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2012 kl. 23:48
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

En gylden regel er det dog, at hvis du kigger på receiverens samlede effektforbrug, deler dette op i antallet af surroundkanaler, så har du en tilnærmelsesvis udgangseffekt pr. kanal.
Men af hvad jeg har fået at vide er de fleste receivere (hvis det er det trådopretter mener) udstyr med strømforsyninger der kun er ca. 50% effektive. Dvs. man skal lige halvere den samlede effektforbrug først inden man fordeler den på kanalerne. Aner ikke om det gælder for forstærkere også, men det kunne jeg forestille mig. Smile
Det afhænger meget af hvilken strømforsyning vi taler om, f.eks. er Toridal strømforsyninger ganske effektive, og ligger væsentligt over en virkningsgrad på 50%Smile 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2012 kl. 23:44
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

En gylden regel er det dog, at hvis du kigger på receiverens samlede effektforbrug, deler dette op i antallet af surroundkanaler, så har du en tilnærmelsesvis udgangseffekt pr. kanal.
Men af hvad jeg har fået at vide er de fleste receivere (hvis det er det trådopretter mener) udstyr med strømforsyninger der kun er ca. 50% effektive. Dvs. man skal lige halvere den samlede effektforbrug først inden man fordeler den på kanalerne. Aner ikke om det gælder for forstærkere også, men det kunne jeg forestille mig. Smile
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2012 kl. 23:29
Oprindeligt skrevet af Supertommi Supertommi skrev:

Når jeg kigger forstærker er der voldsom stor forskel på watt angivelse. Fx. kan jeg finde en Pioneer med 7x150W til 2.800 kr, en Denon i samme prisklasse har 5x75 watt og en NAD med 7x60 koster 4.500 kr.

Hvor i ligger forskellen? Målemetoden? Og hvordan skelner man skidt og kanel?
Flere producenter har en forskellig måde som de måler udgangseffekten på. Dog er det således, at de fleste producenter angiver måden hvorpå målingerne er foretaget, og disse målinger er såmænd nok korrekte - set i forhold til deres målemetode. F.eks. nogle producenter måler ved 4 Ohm, andre ved 6 Ohm osv., og der er også andre ting der kan gøre sig gældende f.eks. hvilken type af strømforsyning der benyttes. Men du kan ikke umiddelbart sammenligne effektangivelserne fra producent til producent. En gylden regel er det dog, at hvis du kigger på receiverens samlede effektforbrug, deler dette op i antallet af surroundkanaler, så har du en tilnærmelsesvis udgangseffekt pr. kanal. Dette gælder dog ikke hvis producenten benytter sig af f.eks. Icepower teknologi o.a.  Smile
 
Tager du min receiver, så kan den give noget med 145 watt pr kanal og med 9 surround kanaler. Og dens effektforbrug ligger oppe i nærheden af 1200 watt når det hele kører, så det hænger nogenlunde sammen. Og dens forbrug nærmer sig da hvad en 10 amp sikring kan holde tilLOL
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Supertommi Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2012
Status: Offline
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supertommi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2012 kl. 22:37
Når jeg kigger forstærker er der voldsom stor forskel på watt angivelse. Fx. kan jeg finde en Pioneer med 7x150W til 2.800 kr, en Denon i samme prisklasse har 5x75 watt og en NAD med 7x60 koster 4.500 kr.

Hvor i ligger forskellen? Målemetoden? Og hvordan skelner man skidt og kanel?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 8910
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu