recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Watt eller ægte watt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Watt eller ægte watt?

 Besvar Besvar Side  <1234 10>
Forfatter
Besked
siccio Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér siccio Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2012 kl. 08:29
Hov, det sidste indlæg fik jeg ikke svaret på. Tillykke med de B&W de kan sådanset tage det bedste du vil byde dem i forstærker. Til et CM surround sæt, vil jeg nappe en bedre receiver/Forstærker eller ihvertfald suplere med effektforstærker til din front.
hvordan syntes du det lyder nu, og hvor højt vil du spille?
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan Olesen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2012 kl. 09:13
Oprindeligt skrevet af Supertommi Supertommi skrev:

Der er jo selvfølgelig en grund til at jeg spørger. Jeg tror nemlig måske, at min receiver er lige til den lille side til mine nye højtalere. Jeg har købt et sæt B&W CM8 og min forstærker er en Denon AVR-2311. 

Så vidt jeg kan se på en Google billed-søgning på "AVR-2311 rear", har din receiver pre-out.

Det betyder, at du kan tilslutte en ekstern effektforstærker og glemme alt om, hvad den indbyggede effektforstærker kan levere. Eller du kan tilslutte en ekstern effektforstærker på frontkanalerne og dermed give den indbyggede effektforstærker mere overskud til at trække de øvrige kanaler.

Det har den fordel, at en god effektforstærker er en engangs-investering. De bliver ikke lige forældede, når der kommer nye digitale lydformater eller netværksmuligheder, eller hvad man nu opgraderer sin receiver for. Det ville selvfølgelig være allerbedst, hvis man så også kunne få billigere receivere uden effektforstærker (hvilket per definition så ikke længere ville være en receiver men en surround-processor, men lad nu det ligge), så man ikke skulle betale to gange for effektforstærkere. Sådan er markedet dog desværre ikke.

Jeg har selv sat en Harman Kardon Signature 1.3 effektforstærker til at trække fronter og center i vores setup. Det er en ret seriøst opbygget  3x100 watt forstærker på 25 kg, som kan købes brugt for omkring 2500,-. Den har blandt andet 3 separate strømforsyninger, så der faktisk ikke er forskel på, om man måler med 1 eller 3 kanaler i drift. Vores billige Marantz SR-4001 receiver får så lov til selv at trække surroundkanalerne.

Det har givet et markant løft i lydkvaliteten ved både musik og surround.

Men det store løft i musik kom faktisk allerede, da jeg tilsluttede min gamle NAD 3020 på fronterne. Det er godt nok en integreret forstærker, men den har direkte indgange til effektdelen, så den også kan bruges som effektforstærker. Det er en forstærker, som fra ny kostede omkring 1500,- for 25-30 år siden. I dag har den en vis kultstatus, så den handles stadig til 5-800,-. Men det er en 2x20 watt forstærker, så den bidrager mere med lydkvalitet end med kraft - selv om den faktisk også føles en del mere kraftfuld end den indbyggede effektforstærker i receiveren.


Redigeret af Allan Olesen - 24-Marts-2012 kl. 09:19
Til top
Supertommi Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2012
Status: Offline
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supertommi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2012 kl. 09:28
Oprindeligt skrevet af siccio siccio skrev:

Hov, det sidste indlæg fik jeg ikke svaret på. Tillykke med de B&W de kan sådanset tage det bedste du vil byde dem i forstærker. Til et CM surround sæt, vil jeg nappe en bedre receiver/Forstærker eller ihvertfald suplere med effektforstærker til din front.
hvordan syntes du det lyder nu, og hvor højt vil du spille?


Jeg hørte dem i højtaler klubben med en NAD forstærker hvor de havde en del mere bund end de har nu, så på det punkt er jeg selvfølgelig lidt skuffet, men når jeg ser film er lyden rigtig lækker. Lyden er meget mere nuanceret, også er det nemme at høre på i længere tid.

Jeg vil gerne kunne holde en fest hvor der også er lidt gang i bassen i en 30 kvm stue.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2012 kl. 09:30
Oprindeligt skrevet af Supertommi Supertommi skrev:

Der er jo selvfølgelig en grund til at jeg spørger. Jeg tror nemlig måske, at min receiver er lige til den lille side til mine nye højtalere. Jeg har købt et sæt B&W CM8 og min forstærker er en Denon AVR-2311. Planen er at jeg over det næste års tid vil udvide til 5.1 med resten er CM sættet og en PV1D(udelukkende pga. designet på PV1D), men føler ikke min receiver er stærk nok? Kan jeg have ret i det? Og hvilken receiver vil i anbefale i stedet med tanke på fremtiden også?
Jeg har haft kigget lidt på Marantz, da deres stereo del får en del ros, og jeg har også tænkt mig at booke en fremvis af Hififreaks, men kun hvis det kan anbefales.
Nu kan jeg ikke huske hvor krævende dine nye B&W højtalere er. Men som udgangspunkt må du ikke være "Fedtet" med effekten til dine højtalere. Og det er der flere årsager til, f.eks. som du selv er inde på - fremtiden, men også spiller du relativt højt, så vil der begynde at optræde hørbar forvrængning - og det lyder ikke rart.
 
Man kan så også gå den vej, at man tilslutter en effektforstærker til en relativt lille receiver, det kunne være en Anthem MRX-300. Omvendt, så spiller jeg selv ikke specielt højt, og har aldrig følt behovet for en effektforstærker (selv om mange har forsøgt at overbevise mig om det modsatteLOL)
 
Marantz er ganske vellydende, men jeg vil mene, at du skal op i deres større modeller. Men alfa omega, lytte prøve, afgør dit behov - og vælg der ud fraSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
KennyIver Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 31-Maj-2011
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KennyIver Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2012 kl. 09:32
Anthem er befriende ærlig med deres genfivelse af watt fra deres receiver. :) der bliver opgivet med 1 kanal brug og med alle konstant i brug og over en længere periode. :)
Setup:
Panasonic,Anthem,HK,DLS,Velodyne
Til top
Supertommi Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2012
Status: Offline
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supertommi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2012 kl. 09:35
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Supertommi Supertommi skrev:

Der er jo selvfølgelig en grund til at jeg spørger. Jeg tror nemlig måske, at min receiver er lige til den lille side til mine nye højtalere. Jeg har købt et sæt B&W CM8 og min forstærker er en Denon AVR-2311. 

Så vidt jeg kan se på en Google billed-søgning på "AVR-2311 rear", har din receiver pre-out.

Det betyder, at du kan tilslutte en ekstern effektforstærker og glemme alt om, hvad den indbyggede effektforstærker kan levere. Eller du kan tilslutte en ekstern effektforstærker på frontkanalerne og dermed give den indbyggede effektforstærker mere overskud til at trække de øvrige kanaler.

Det har den fordel, at en god effektforstærker er en engangs-investering. De bliver ikke lige forældede, når der kommer nye digitale lydformater eller netværksmuligheder, eller hvad man nu opgraderer sin receiver for. Det ville selvfølgelig være allerbedst, hvis man så også kunne få billigere receivere uden effektforstærker (hvilket per definition så ikke længere ville være en receiver men en surround-processor, men lad nu det ligge), så man ikke skulle betale to gange for effektforstærkere. Sådan er markedet dog desværre ikke.

Jeg har selv sat en Harman Kardon Signature 1.3 effektforstærker til at trække fronter og center i vores setup. Det er en ret seriøst opbygget  3x100 watt forstærker på 25 kg, som kan købes brugt for omkring 2500,-. Den har blandt andet 3 separate strømforsyninger, så der faktisk ikke er forskel på, om man måler med 1 eller 3 kanaler i drift. Vores billige Marantz SR-4001 receiver får så lov til selv at trække surroundkanalerne.

Det har givet et markant løft i lydkvaliteten ved både musik og surround.

Men det store løft i musik kom faktisk allerede, da jeg tilsluttede min gamle NAD 3020 på fronterne. Det er godt nok en integreret forstærker, men den har direkte indgange til effektdelen, så den også kan bruges som effektforstærker. Det er en forstærker, som fra ny kostede omkring 1500,- for 25-30 år siden. I dag har den en vis kultstatus, så den handles stadig til 5-800,-. Men det er en 2x20 watt forstærker, så den bidrager mere med lydkvalitet end med kraft - selv om den faktisk også føles en del mere kraftfuld end den indbyggede effektforstærker i receiveren.


Fedt fedt fedt!!! Det er jo lige præcis sådan noget der, jeg har brug for. Det er ikke nemt at finde 12-15.000 kr til en ny receiver når man er ved at møblere et helt hus.
Nogle mærker som kan anbefales over andre? Vil nok bare have en som kan trække mine to fronter.
Evt. et bud på et perfekt match?
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan Olesen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2012 kl. 10:32
Det kan nok sige så kontant, at stort set enhver stereo-effektforstærker er bedre end effektforstærkeren i en billig surround-reciever. Så du kan jo prøve dig frem med det, du lige kan finde af brugt i dit nærområde.

Du skal være opmærksom på, at forskellen i lydkvalitet mellem center og fronter kan blive generende, hvis du lader centeren blive på receiverens effektforstærker.

I mit første forsøg med NAD 3020 på fronterne var det ret tydeligt, at tale i film lød meget mere klart, når personerne bevægede sig ud til siden, så deres stemmer blev sendt gennem fronthøjttalerne i stedet for centerhøjttaleren. Det problem blev jo så løst ret elegant med et 3-kanals-effektforstærker. Men jeg kunne jo også bare have købt to ens stereo-effektforstærkere og ladet en kanal være ubrugt.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan Olesen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2012 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Omvendt, så spiller jeg selv ikke specielt højt, og har aldrig følt behovet for en effektforstærker

Du opstiller en falsk forudsætning her. Effektforstærkere handler mindst lige så meget om lydkvalitet. Jeg er stort set aldrig over 1 watt per kanal, og alligevel har jeg stor glæde af en god effektforstærker.


Redigeret af Allan Olesen - 24-Marts-2012 kl. 10:36
Til top
siccio Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér siccio Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2012 kl. 10:49
Ja headroom og kræfter nok i forstærkeren er vigtigt uanset om man spiller tæske højt eller lavt. Er dog sikke på at den Integra Hother har nok stiller de fleste tilfredse rent effektmæssigt. Denne debat er jo en mindre Denon til et komplet sæt mellemklasse B&W. Fine højttalere som bestemt kræver noget for at holde styr på enhederne.
Til top
KennyIver Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 31-Maj-2011
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KennyIver Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2012 kl. 10:55
Anthem, meget musikalsk, go power og en lækker deltaljeret lyd.
Enten skal du gør som jeg, købe en mrx300 og senere en effektforstærker. Eller køb en af de større modeller. :) de højttalere du ser på skal have nogen watt før de giver dig den lyd, du kan få ud af dem:)
Setup:
Panasonic,Anthem,HK,DLS,Velodyne
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3772
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2012 kl. 11:20
Oprindeligt skrevet af Supertommi Supertommi skrev:

Når jeg kigger forstærker er der voldsom stor forskel på watt angivelse. Fx. kan jeg finde en Pioneer med 7x150W til 2.800 kr, en Denon i samme prisklasse har 5x75 watt og en NAD med 7x60 koster 4.500 kr.

Hvor i ligger forskellen? Målemetoden? Og hvordan skelner man skidt og kanel?
En seriøs proucent med et godt produkt, vil ikke frygte, at opgive effektdata med følgende parametre :
8 Ohm
20-20000 Hz
Stereo ( 2 kanaler drevet samtidigt )
THD % ( total harmonisk forvrængning )
Når skulderwatt skal opreklameres, ser man ofte disse parametre :
4 eller 6 Ohm ( og tit mindre )
1000 Hz
1 kanal 
 
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2012 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Omvendt, så spiller jeg selv ikke specielt højt, og har aldrig følt behovet for en effektforstærker

Du opstiller en falsk forudsætning her. Effektforstærkere handler mindst lige så meget om lydkvalitet. Jeg er stort set aldrig over 1 watt per kanal, og alligevel har jeg stor glæde af en god effektforstærker.
Ja det er muligt, men nu har jeg altså i mine ører den bedste lyd som jeg har hørt uden for et dedikeret bio-rum. Så synes jeg egentlig ikke at jeg vil gøre mere ved detSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu