recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Byg-selv hjemmeserver/NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Byg-selv hjemmeserver/NAS

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Peren Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Byg-selv hjemmeserver/NAS
    Sendt: 03-April-2012 kl. 12:16
Hej folkens

Jeg går med planer om, at bygge mig en hjemmeserver. Først og fremmest skal den bruges som storage til musik, film mv, som jeg kan streame fra en ATV2 og en WDTVL i huset. Samtidigt er det også planen, at den skal bruges til en udviklingsmaskine, måske nogle virtuelle maskiner, hvor der blandt andet er en SQL server, Sharepoint osv på.

Den kommer til at være tændt i mange af døgnets timer, men sættes nok til at være slukket om natten. Selvom det ikke er en 24/7-maskine, er det alligevel et krav at den er strømsvag. Samtidigt må den også gerne være så støjsvag som muligt. Prismæssigt havde jeg tænkt omkring 4-5000 kroner. Jeg har kigget en del rundt, og tænkt noget lignende følgende setup:

MB: MSI H67MA-E45 B3, Socket-1155
CPU: Intel Dual Core i3-2100
HDD: En stak Seagate Barracuda Green 2TB diske - starter med et par stykker, og udygger senere
RAM: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9 eller lignende
PSU: Corsair CX V2 500W PSU
Kabinet: Fractal Design Arc MiniTower Sort eller lian li pc-q08b

Er det et system som kan bruges til det jeg ønsker, kan det gøres bedre til prisen? Mangler der noget?

Håber der er et par kloge hoveder, som vil se på det :-)

Tak


Redigeret af Peren - 03-April-2012 kl. 12:26
Til top
Psymon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-September-2011
Status: Offline
Point: 304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Psymon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2012 kl. 13:12
Efter min mening ser det ud til at være et fornuftigt setup.

Eneste sted jeg reelt ser for meget power er PSU'en, en 500w PSU der kun skal levere mellem 20 og 50watt ved normalt forbrug er desværre ikke så effektivt. En PicoPSU på 150watt kunne være en bedre løsning, og ville samtidig producere mindre varme. Fordelen ved den store PSU er selvfølgelig er du kan udvide med næsten uendeligt mange diske.
Til top
Peren Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2012 kl. 13:17
Tak for svaret.

Det havde jeg selv i tankerne, og i kabinettet og bundkortet er der i forvejen ikke plads til uendeligt mange diske. Men det vil sige, at det normalt er Grafikkort og en kraftigere CPU som bruger mange watt, og at det i systemer med strømsvag CPU og onboard grafik ikke er nødvendigt? Når du siger "ikke så effektiv", vil det så sige, at den bruger flere watt end den burde, eller hvordan?

Har du et link til disse PicoPSU'er?
Til top
Psymon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-September-2011
Status: Offline
Point: 304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Psymon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2012 kl. 13:27
PicoPSU  http://mini-itx.se/picopsu150xtacdc12v125a150wadapter-p-477.html?cPath=76_147

Det med effekten er præcist som du beskriver, den bruger flere watt på at levere det maskinen skal bruge. (nyere PSU'er er selvfølgelig blevet bedre og mere effektive)
Til top
Peren Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2012 kl. 17:45
Lige et tilllægsspørgsmål her til sidst - kan det betale sig med H67 fremfor H61 til mit setup?

Mvh
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 775
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zulu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2012 kl. 19:06
Hvis du skal køre RAID af den ene eller anden form er H67 at foretrække.

Jeg ville helt klart se efter en passiv DC-DC løsning som Pico - om det så kan svare sig rent økonomisk er en anden sag...

Dog synes jeg at du skal kikke på følgende:
EDIT: Jeg kan se at jeg fik fundet et Asus's H61 board i stedet for H67. P8H67-I findes tilsyneladende ikke på EDBPriser i øjeblikket. Embarrassed
1) Asus P8H61-I B3 i stedet for MSI-boardet. Det er 100,- billigere og jeg har kun gode erfaringer med det fra min server. (se konfigurationen herunder)
2) Intel Core i3 2120T i stedet for i3 2100 - hvis strømforbruget er vigtigt. 2120T'eren på 2x2,6 GHz er kun lidt langsommere end 2100'eren, men tilgengæld bruger den væsentligt mindre strøm. 2120T'eren er ca. 60 kr dyrere.

Mit server-setup:
Hardware:
Chenbro ES34069 kabinet med indbygget DC-DC-konverter og ekstern 120W "power-brick"
Asus P8H67-I (mini-ITX)
Core i3 2100T (2,5 GHz, 35W)
2x4 GB ram
40 GB Intel 311 SSD (til Windows)
4x1,5 TB WD15EADS i RAID-5 på den indbyggede controller
1x320 GB HD til TV-optagelser

HDHomerun HDHR3

Software:
Windows Server 2008 R2 (men en helt almindelig Win7 Home Premium er fint)
DVB Viewer + Recording Service


Redigeret af Zulu - 03-April-2012 kl. 19:08
Til top
Peren Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2012 kl. 19:27
Tak for svaret Zulu.


Det lyder jo til, at jeg har fat i noget rigtigt, det minder jo en del om hinanden :)
Lyder fint med T-versionen af CPU, det er klart værd at overveje. Hvad er der af umiddelbare fordele ved P8H67-I fremfor MSI-boardet? Udover, at det er et Mini ITX fremfor Micro ATX.

Mvh
Thomas
Til top
Peren Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2012 kl. 19:33

Core i3-2100
Core i3-2100 @2.5GHzCore i3-2100T
Idle39W39W38W
BD playback by PDVD11 (DXVA)44W44W43W
DVD playback by PDVD11 (TrueTheater HD)56W55W56W

Er en sammenligning mellem CPU'erne. Ligner ikke umiddelbart, at T-modellen skulle være at foretrække... Kilde: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=20523711#post20523711
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 775
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zulu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2012 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af Peren Peren skrev:

Tak for svaret Zulu.
Det lyder jo til, at jeg har fat i noget rigtigt, det minder jo en del om hinanden :)
Lyder fint med T-versionen af CPU, det er klart værd at overveje. Hvad er der af umiddelbare fordele ved P8H67-I fremfor MSI-boardet? Udover, at det er et Mini ITX fremfor Micro ATX.
Mvh
Thomas


mini-ITX bundkort bruger oftest mindre strøm end et tilsvarende mATX, men det er måske 3-5W vi snakker om. Jeg har kun plads til et mini-ITX i mit kabinet, så jeg havde ikke noget valg.

Jeg har aldrig haft et MSI bundkort, så jeg kan ikke udtale mig om dem, men jeg har generelt været rigtigt godt tilfreds med de Asus bundkort jeg har haft. Specielt indstillingsmulighederne i BIOS og den medfølgende SW har jeg været glad for - modsat det Gigabyte bundkort jeg har i min stationære... Angry

Oprindeligt skrevet af Peren Peren skrev:


Core i3-2100
Core i3-2100 @2.5GHzCore i3-2100T
Idle39W39W38W
BD playback by PDVD11 (DXVA)44W44W43W
DVD playback by PDVD11 (TrueTheater HD)56W55W56W

Er en sammenligning mellem CPU'erne. Ligner ikke umiddelbart, at T-modellen skulle være at foretrække... Kilde: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=20523711#post20523711


Interessant læsning.  Bare ærgeligt at både ham på AVForums og SilentPCReview bruger en standard PSU med dårlig virkningsgrad ved lav effekt.
Min server trækker fx kun 20-25W i idle med en DC-DC PSU.

Til top
Peren Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2012 kl. 20:41
Tak for svaret. Nu har jeg plads til mATX kort, og der er jo lidt flere muligheder på et sådan kort... Men vil da lige undersøge et par m-ITX'ere også - så er der lidt mere plads i kabinettet, og hvis man kan spare lidt på strømmen også...

De Pico-PSU'er er åbenbart noget man skal kigge nærmere på, de bliver jo nævnt af flere...

Hvad er forskellen på sådan en, og en 'almindelig' indbygget PSU som den jeg havde tænkt mig? Og hvad er det præcist jeg skal købe? Er de 130Watt nok, og skal der en converter eller lignende til? Skulle måske bare holde mig til det, som jeg kan finde ud af... :)
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 775
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zulu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2012 kl. 20:57
Du har et langt mindre effekttab med de passive DC-DC PSU (som fx Pico) end med en standard PSU - specielt nede i det lave område.

Til Pico PSU'en skal du dels have selve Pico'en, men også en 220V-12V-adapter ("power-brick") som du kende fra fx en bærbar PC. Derudover skal du tjekke om Pico'en har de strømudtag til bundkort, diske m.m. som du har brug for - ellers må du ud i nogle splittere.

Jeg valgte bevidst et kabinet med indbygget passiv PSU, da jeg vil give dig ret i at det kan virke lidt uoverskueligt at stykke en Pico-løsning sammen, når der ikke er en dansk forhandler. Jeg synes specielt at det var svært at finde ordentlige butikker, der solgte "power-bricks" i 120-150W og som var egnede til Pico.

Jeg har en 120W "power-brick" til mit setup og det er rigeligt, jeg kan ikke huske at det har trukket over 100W.
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 775
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zulu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2012 kl. 20:58
http://www.mini-itx.com/store/psu ser faktisk ud til at have det meste.
Dem har jeg handlet med tidligere uden problemer. De sender fra England.


Redigeret af Zulu - 03-April-2012 kl. 20:58
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu