recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Byg-selv hjemmeserver/NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Byg-selv hjemmeserver/NAS

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
sirvival3 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Oktober-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 168
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sirvival3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2012 kl. 18:30
Hvor har du købt? Det kunne ligne en fil-/tvserver jeg kunne finde på at kopiere.
 
http://www.proshop.dk synes at have alle delene og prisen lander på 4590,- , så gætter på det er der.


Redigeret af sirvival3 - 11-April-2012 kl. 18:36
Til top
Peren Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2012 kl. 19:29
Du har helt ret; den er købt hos Proshop - dog er den pris jeg angav kun med 1 harddisk, selvom jeg skrev 2. Den anden harddisk er en jeg har liggende i forvejen, men som vil komme til at indgå i samlingen.

Jeg sammenlignede priser fra Komplett, Føniks, Proshop og BJ Trading. BJ Trading var en anelse billigere end Proshop, men havde en uges leveringstid - og så har jeg udelukkende kun gode erfaringer med Proshop, så derfor faldt valget på dem. Kompletts priser en anelse over, og så ville de have over 200 kroner i fragt!

Kabinettet var desværre i restordre og de forventer først at have det på lager imorgen, men jeg skal nok vende tilbage med et lille review, hvis der er noget du vil vide?!


Redigeret af Peren - 11-April-2012 kl. 19:30
Til top
Peren Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2012 kl. 14:14
Så er den afhentet på posthuset og samlet. Kabinettet er lidt større end jeg havde regnet med, men i mit tilfælde gør det ikke spor, men super designet til kabelføring mv. Den er også meget fint lydsvag. Jeg har endnu ikke fået installeret noget på den, men i idle bruger den 59watt - hvilket jeg tror er OK?

Jeg overvejer stadig om jeg skal igang med noget vmware eller lignende, eller om jeg bare smider Windows på - men det må jeg undersøge nærmere :-)

indtil videre er jeg meget godt tilfreds!
Til top
Psymon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-September-2011
Status: Offline
Point: 304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Psymon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2012 kl. 15:55
Nu ved jeg ikke 100% hvad du skal bruge den til, men det ligner hovedsageligt en fil server, derfor kan du eventuelt overveje unRaid som styresystem på et tidspunkt.


Fordelen er der er mindre chance for at miste data, grundet et paritets drev, og det hele styres igennem webinterface. Har desværre ikke selv fået rodet med det, da jeg ikke har råd til en stak diske som det kræver.

Ellers er den billige løsning altid en ubuntu server, så slipper man for at have en skærm sluttet til, men kan forsat klare alt via ssh.
Til top
RaGa_MuFFiN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 28-Juni-2009
Sted: Videbæk, DK
Status: Offline
Point: 405
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RaGa_MuFFiN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2012 kl. 14:02
FreeNAS er vejen frem. Det tager lidt tid at sætte op, men når det først er gjort og du kører med zfs-raid, så får du ikke lyst til at gå tilbage :-)
Til top
Peren Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2012 kl. 10:38
Som en start har jeg installeret Windows Server 2008 R2 samt Hyper-V, hvor jeg så smider et par virtuelle maskiner på - det er så planen, at den ene virtuelle maskine udelukkende skal bruges som NAS hvor jeg kan smide alle mine film ind - og så et par andre maskiner til sjov (Sql server, iis osv). Så er det bare, om jeg skal bruge Windows Home Server, Free NAS eller hvad jeg skal have gang i... Det finder jeg forhåbentligt snart ud af ;D
Til top
sirvival3 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Oktober-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 168
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sirvival3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2012 kl. 17:11
Når du får den op at køre, så er jeg vældig interesseret i strømforbruget på den.
Du skriver at kabinettet er noget større end du regnede med, kan du beskrive størrelsen?
Til top
elvisdk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2007
Sted: Thisted, DK
Status: Offline
Point: 455
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elvisdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2012 kl. 17:34
sirvival :
Forskellen mellem det jeg foreslog, og det der er blevet købt, er :
 
- iKVM / IPMI
- VT-D
 
iKVM er en fordel hvis du vil lave fjernsupport på din server uden at koble andet til den end 220v og et netkabel.
 
VT-D er kun en fordel hvis du planlægger at køre esxi. Derved kan du dedikere specifik hardware til en valgt virtuel maskine/server i esxi. F.eks har jeg selv dedikeret en RAID controller og et USB3 kort til en af mine virtuelle maskiner.
 
Ang. strømforbrug
Det købte system ligner en smule mit i cpu og harddisk forbrug.
 
Min konfiguration er som følger
- Supermicro bundkort
- E3 1220 Xeon cpu (svarer ca til i3)
- 3 ramstænger
- 1 RAID controller
- 1 USB3 controller
- 2 x Samsung HD204UI
- 2 x WD 3 TB (den model der kan regulere rpm)
 
I idle kører den 63 watt.
Efterfølgende har jeg afmonteret en af Samsung diskene, hvorefter idle er faldet til 56 watt.
 
Jeg har yderligere planer om at skifte den sidste Samsung disk ud hvorpå alle vm's fra esxi er lagret til en 2.5" WD Scorpio Black. Herved forventer jeg idle falder til 51 watt.
 
Til sammenligning havde jeg en HP Microserver N40L som kørte ca 36 watt idle med 2 x Samsung 204UI og en systemdisk på 250 GB.
 
mvh
[Signatur fjernet af Administrator; må ikke overstige 20GB]
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2012 kl. 20:14
Peren - prøv eventuelt også at kigge på http://www.nexentastor.org/ - "storebror" eller den commercielle udgave kan fås direkte som en virtualiseret løsning, men det er kraften bag solaris og dermed ZFS bygget i en let tilgængelig udgave.
Til top
jessgade Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 17-November-2006
Status: Offline
Point: 290
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jessgade Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2012 kl. 20:58
Howdy

Til mulig inspiration - har bygget en medieserver med følgende specs.;

Core i3-2120T (35W TPD) CPU
DH67CF Mini-ITX Motherboard
8 GB Corsair 1.35V Low Profile DDR3
150W PicoPSU
M350 Mini-ITX kabinet.
OCZ Solid 3 60GB SATA6 2,5" r/w 500/450

I den konfiguration brugte den 15-16 W idle. Forbruget var en del højere med en "normal" PSU tilsluttet.

Efterfølgende har jeg så sat 4 ekstra WD Green harddiske til (stadig med 150W PicoPSU) - så det kan den godt trække.

Psu + kabinet blev købt her: http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=270707313477&ssPageName=ADME:L:OC:US:1123



Redigeret af jessgade - 18-April-2012 kl. 21:06
Panasonic PZ85
Til top
Peren Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2012 kl. 09:49
sirvival - målene på kabinettet står flere steder på nettet, jeg havde bare ikke rigtigt lagt mærke til dem, og regnede med at et kabinet til mATX ville være en anelse mindre - det minder bare om et almindeligt miditower. Men som sagt, gør det i mit tilfælde ikke noget som helst.

Efter at have installeret Windows Server 2008 R2 og en ekstra Windows Server 2008 R2 som er virtuel maskine under Hyper-V bruger den 63-64 watt i idle. Måske esxi ville bruge mindre watt? Men det er første gang jeg leger med en 'server' og virtuelle maskiner, så det kan være at styresystemet bliver udskiftet på et tidspunkt når jeg har lært lidt om hvordan det fungerer :-)

Uden problemer kan jeg streame film fra den til AppleTv i 720p... Sig endelig til, hvis der er andet du vil vide eller have billeder!

Til top
MultiPASS Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 03-Februar-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MultiPASS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2012 kl. 08:58
Arbejder selv på en ny fil server, og jeg regner med at bruge en atom cpu også hardware raid.  har fundet en billig PROMISE SuperTrak EX-8658 på ebay, er godt nok external, men regner med det går. så skal der køres raid 6.
nogle der ved om promise kan spanne mellem 2 kort ?
 
kommentar modtages gerne :) 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu