recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor købes Lexcom Cat6 stp datakabel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor købes Lexcom Cat6 stp datakabel?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Cham Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cham Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvor købes Lexcom Cat6 stp datakabel?
    Sendt: 26-Maj-2012 kl. 21:09
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Husk nu at der kan gå en strøm i din skærm ved en jordfejl der kan medføre afbrændt udstyr. Så medfører fejlsøgning ofte også indkøb af nyt udstyr. Jeg kan jo personligt være ligeglad ;-)

 IMHO er:  "Du skal ikke tænke så meget over det i dit tilfælde, bare forbind det hele op så skal det nok køre :)" et ikke helt gennemtænkt svar af en " Elektriker og arbejder som Data Teknikker".

BS

Kan godt se det kan misforstås lidt det jeg siger.

men lige for at korrigere.
Under alle omstændigheder vil en jordfejl kunne ødelægge aktivt udstyr skærmet eller ej, hvis det udstyr der er sat til ikke er jordet. 

Det jeg mente var som jeg skrev at såfremt man vælger at bruge en skærmet installation helt ned til udstyret, så vil den trække jorden gennem udstyret hvis dette er jordet. 

Derudover skrev jeg også at det var en god ide at jorde patchpanelet p.g.a. en eventuel kabelfejl eller overgang i kablerne.

Hvis man vælger at bruge uskærmet patchkabler fra udtag til udstyr vil problemet om "strøm" i skærmen ikke rigtig betyde noget for udstyret, det kan i stedet få indflydelse på stabiliteten af installationen.

Det er lidt svært at sætte op sort på hvidt, det kommer meget an på hvordan en eventuel fejl opstår. Der er mange hvis'er. :)

Det kan godt være mit ordvalg var lidt dårligt, det beklager jeg. Men holder stadig lidt fast i det jeg tidligere skrev. Såfremt man har det overstående i overvejelserne, så skal han ikke bekymre sig om de værst tænkelige senarier.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2012 kl. 11:11
Husk nu at der kan gå en strøm i din skærm ved en jordfejl der kan medføre afbrændt udstyr. Så medfører fejlsøgning ofte også indkøb af nyt udstyr. Jeg kan jo personligt være ligeglad ;-)

 IMHO er:  "Du skal ikke tænke så meget over det i dit tilfælde, bare forbind det hele op så skal det nok køre :)" et ikke helt gennemtænkt svar af en " Elektriker og arbejder som Data Teknikker".

BS
Til top
Cham Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cham Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2012 kl. 10:54
God fornøjelse med det.

Til en anden gang hvis du vil spare lidt penge, kan du fint nøjes med Kat 5e til gbit netværk.

kat 6 understøtter også kun giga, det er dog af lidt højere kvalitet. så det betyder bestemt ikke noget, men hastighedsmæssigt vil jeg ikke mene det har nogen betydning.

kat 6a til 10 giga :)
Til top
julle.p Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 298
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér julle.p Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2012 kl. 08:49
Hej Cham.

Mange tak for dit svar.
Jeg har trukket kablerne med skærm og jorde dem ikke. Men hvis der opstår problemer er det jo det første sted jeg begynder at lave en problemsøging.

Tak for at bekræfte, at jeg blot kan jorde til mit eksistere ledningsnet-jord.
Mvh. Alex
Til top
Cham Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cham Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2012 kl. 18:29
Er uddannet Elektriker og arbejder som Data Teknikker.

Det er fedt du vil lave det ordentlig og en skærmet installation er ikke dumt, specielt hvis man har et meget støjende miljø, frekvensomformere og mange store strømkabler m.v. som løber parallelt med netværkskablerne. Men i din situation tror jeg ikke det er nødvendig. Som nogle tidligere skrev er det rigtig nok at man skal huske at jorde installationen hvis man bruger en skærmet installation, hvis man ikke gør dette vil den skærmede del faktisk kun være med til at gøre dine kabler mere udsatte for eventuel støj.
Man kan så sige at hvis man bruger skærmede kabler helt ned til computeren og eller til switchen, og de er jordet, så kan den trække jord gennem denne. Det er dog altid en god ide at jorde sit patchpanel hvis man har en skærmet installation, også for at give ekstra beskyttelse for overgang i et kabel, mv.

Du skal ikke tænke så meget over det i dit tilfælde, bare forbind det hele op så skal det nok køre :)

Derudover kan du fint bruge det jordkabel du har i din skunk, men hvis det var hjemme ved mig havde jeg bare ladet det være. :)
Til top
julle.p Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 298
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér julle.p Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2012 kl. 20:15
OK. Det vil jeg gøre. Tak for hjælpen.
Mvh. Alex
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2012 kl. 22:28
Sørg for at du "bryder" skærmen ved at bruge ikke skærmede patchkabler i begge ender. Så ødelægger du ikke noget.

BS
Til top
julle.p Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 298
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér julle.p Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2012 kl. 22:26
Tak for dit indlæg.

Vil det mon give størrere 'problemer' at kører med skærmede kabler, som ikke er jordet, end at kører uden skærmede kabler?
Mvh. Alex
Til top
Markh Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-August-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 317
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Markh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2012 kl. 02:35
Oprindeligt skrevet af julle.p julle.p skrev:

Hvad siger de kloge hoveder? Er det nødvendigt at skærme kablerne? Og kan de jordes til den 'almindelige' jordledning der løber?

Jeg kan ikke forestille mig, at du vil få problemer ved at droppe skærmede kabler, og blot køre uden. Når din installation ikke umiddelbart har forudsætningerne for at blive jordet på den korrekte måde, er det formentlig bedst ikke at gøre det.

/Mark
Til top
julle.p Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 298
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér julle.p Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2012 kl. 22:54
Hvad siger de kloge hoveder? Er det nødvendigt at skærme kablerne? Og kan de jordes til den 'almindelige' jordledning der løber?
Mvh. Alex
Til top
julle.p Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 298
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér julle.p Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2012 kl. 18:09
Mange tak for dit indlæg!

Jeg har en jordledning liggende i skunken også. Kan jeg bruge den eller skal det være en separat jord (det har almindelig mennesker jo ikke?)...

Hvis ja, så presser næste spørgsmål sig på: Jeg har ikke et patch-panel, hvor jord kan tilsluttes. Mon man på en snedig måde kan lodde (eller andet smart?) en ledning fast på RJ45-stikket (se link) og trække denne ledning hen til jordforbindelsen, se billedet:

RJ45-stik:
http://www.av-cables.dk/computer_kabler/netvaerkskabel/netvaerksstik/modularstik_skaermet_rj45_cat_5_6_kabler_1_stk_7272_da.html

Billede af mit jord-kabel i skunk:



Redigeret af julle.p - 07-Maj-2012 kl. 18:09
Mvh. Alex
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2012 kl. 13:41
Nu er det jo ikke ligefrem sådan at det svømmer over med svar, så her kommer et. Om du kan lide det er ikke sikkert.

Når du skal have STP installation skal dine kabler gå fra et metal patchpanel til dine udtag. (husk jordfjeder på stikkene hvis du bruger gl. lexcom panel)

Dette patchpanel skal jordes med fast installation. Dvs at der trækkes min. En 2,5mm2 jordledning til fast installation. Det er ikke svært men skal udføres af en elektriker.

Dette skyldes at hvis du "bare" har en switch med jord vil jordforbindelsen forsvinde i det øjeblik du trækker stikket ud til denne og så vil der kunne gå en uhensigtsmæssig strøm gennem skærmen og resultere i afbrændt udstyr.

Nok også grunden til at du ikke ummiddelbart kan finde en switch med jord.

BS
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu