recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opsætning med flere digitale videoer?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOpsætning med flere digitale videoer?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Emne: Opsætning med flere digitale videoer?
    Sendt: 11-Juni-2004 kl. 21:44

Hej jeg har funderet lidt over hvordan man skulle forbinde tingene hvis man har to digitale videomaskiner.

Krav:

  • Begge maskiner skal kunne bruges på samme tid på nøjagtig samme måde som man bruger en enkelt maskine - pause af live-tv, optagelser fra to tv-kanaler osv.
  • Det skal være muligt at optage til og fra begge maskiner - altså fra den ene maskines harddisk til den anden maskines harddisk, uanset "retning".
    • Hvis dette ikke er muligt har det størst prioritet at kunne optage fra HM-HDS1 til DR-MH30

Nedenstående figur viser hvordan jeg forestiller mig det måske kunne gøres. Jeg har dog ikke helt regnet ud hvordan billedkablerne skal være for at det virker. Er mit forslag ok? Hvad skal jeg gøre med skærmbilledet fra de to maskiner? Har Sony Receiveren en rolle, eller kan den få en betydende rolle?

 

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2004 kl. 22:05

Hej Thorvald

Lige nu er udgangen af de to harddisk recordere forbundet sammen, det går ikke.

Har dit JVC TV ikke 2 SCART-indgange ?

  /Lars

 

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2004 kl. 23:18

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Lige nu er udgangen af de to harddisk recordere forbundet sammen, det går ikke
Hvorfor ikke? Når man kan "splitte" et antennekabel i to (som hvis man skulle have to fjernsyn, men kun ét antenne stik) - kan man så ikke "samle" to antenne kabler? Åååh nej, nu tror jeg, at jeg forstår hvorfor  fjernsynet ville blive forvirret over hvilket antennesignal det skulle vise... eeh eller hvad?  

Jo, jeg har to scart-stik på fjernsynet, men de er begge i brug nu, eeh hvorfor er de nu det? Nå jo, fordi jeg også har en DVD-afspiller... Ups. Desuden er der en S-video indgang og en phono-video indgang (eller hvad de tre phono-stik nu hedder) på fronten af tv'et.

Så hvad vil jeg skulle gøre?

  • Sætte JVC DR-MH30 til i stedet for DVD-afspiller
  • Sætte DVD-afspiller til via Sony receiver(?)

Eller er det en mulighed at sætte alt udstyret til receiveren og så er der ét signal til fjernsynet??

Er det i det hele taget muligt at sætte tre digitale vidoer op? (+evt. en DVD-afspiller).



Redigeret af Thorvald
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2004 kl. 00:12

Hej Thorvald

Nej, receiveren kan næppe tage s-video og RGB signaler, så det bliver du ked af i længden.

Måske du skulle investere i en RGB SCART-omskifter, hvis du insisterer op at have så mange apparater i drift. Smile

scart omskifter med RGB

Det behøver ikke være den store Triology 1 med autoswitch, fjernbetjening mm. til 1200 kr. Mindre kan også gøre det, bare følg linket øverst i emnet for eksempler. Dog er mulighederne for kopi funktion bedre i de større omskiftere.

En anden mulighed, er at tilslutte DVD-afspilleren til en af harddisk-optagerne og benytte den indbyggede scart-loop.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2004 kl. 20:25

Hej Lars!

 Hmmm., tja det lyder som om der ikke er nogen enkel løsning med de krav jeg stiller. Men det simpleste vil vel være at udskifte DVD-afspilleren med den nye JVC DR-MH30 og så tilslutte DVD-afspilleren til receiveren (eller evt. til DR-MH30). Det skal jo være muligt at optage på begge harddiskvideoer fra to forskellige kanaler, evt. samtidig med at vi kigger en film på DVD-afspilleren. Den situation opstår måske ikke tit, men det kan jo ske.

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Nej, receiveren kan næppe tage s-video og RGB signaler, så det bliver du ked af i længden
Hvorfor bliver jeg ked af det?  Desuden er der masser af video ind- og udgange på receiveren.

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Triology 1 med autoswitch, fjernbetjening
Denne dims - kan den fås i Danmark nu? Fik du nogensinde lavet en anmeldelse af den? Det emne du henviser til er jo næsten et år gammelt...

Jeg forstår ikke rigtigt betydningen af scart-kabler, RGB kabler m.v. Der er jo antenne kabel til videomaskinen og fra videomaskinen til Tv-et - men antennekablet leverer måske ikke som sådan billedet? Derfor er man nødt til at tilslutte udstyret med f.eks. scart?

Jeg prøver lige at vise et billede fra min receiver Sony STR-DB1080 (scannet fra manualen):



Redigeret af Thorvald
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2004 kl. 21:07

Hej Thorvald

Dette forum er fra oktober 2003, altså ca. 8 måneder gammelt. Så ingen indlæg her kan være et år gamle LOLConfused

Jeg ved ikke om jeg har fået beskrevet det med RGB godt nok i FAQ'en, men check lige om det er til at forstå der ellers forklarer jeg det gerne her også: Er SCART bedre end RGB?

Det ser ikke ud som om din receiver kan håndtere RGB.

Nej, jeg fik aldrig anmeldt omskifteren. Jeg har set den til salg i Danmark også, men her var prisen så 1900 kr. istedet.

Antenne og video er to forskellige ting. Antennen bruger de til at optage TV-kanaler fra, og selve signalet fra dem sendes istedet til TV'et via et videokabel (scart). De gamle videoer kunne sende via scart, men det gik man væk fra dengang der kom stereolyd til. I dag bruger vi endnu bedre signaler, s-video og RGB, og de kan slet ikke sendes via antenneledningen.

Så i dag er antenneledningen kun en indgang på harddisk-optagerne, så de kan optage tv-kanaler. Du kan loope antennen fra det ene apparat videre til det andet, for at slutte oppe i TV'et.

Det var lige et hurtigt svar, jeg skal nok uddybe emnet senere efter behov.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2004 kl. 21:13

Hej Thorval

Med udgangspunkt i dit første indlæg har jeg ændret dit diagram til følgende:

Du skal bruge en Antenne forstærker eller fordeler til at fremføre antennesignalet til alle apparater med tuner. Har fjernsynet flere indgange kan du forbinde apparater direkte til dem.

Den bedste - mest brugte kilde - skal have det bedste kabel og det er S-Video. Brug SCART og Composit video (gul/rød/hvid) til de andre kilder.

På den måde kan du have 4 apparater direkte forbundet.

Har du ikke indgange nok kan du bruge en SCART omskifter box ala den Lars eller jeg har fundet reklamer på.

Recorderne kan optage og du kan se fjernsyn eller spille DVD imens.

Ønsker du at kopiere mellem recorderne er det muligt med et ekstra SCART kabel mellem dem.

Du kan ikke samle to antenne signaler. Det vil give en gudjammerlig dårlig kvalitet! Iøvrigt bør du da ikke sende signalet fra en 7-10 kKr recorder via antenneledning. Kvaliteten er ALT for dårlig i forhold til S-Video.

Hilsen

Michael Sørensen



Redigeret af MichaelS
mvh MichaelS
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2004 kl. 22:11

Pu ha - det er lidt svært det her - men jeg har heller aldrig - før nu - forsøgt at forstå det med antenne, scart osv. Jeg har bare fulgt brugsanvisningen mht. hvordan den eller den nye maskine skulle tilsluttes.

Jeg er med så langt:

  1. Antenne signal kan godt splittes til flere apparater, men det er bedst at anvende en antenneforstærker.
  2. To antenne signal kan ikke samles til et signal - resultatet bliver i hvert fald ikke godt - og der er heller ikke nogen grund til det.
  3. Det er bedst at anvende RGB (evt. i scart) til DVD'er. Ifølge Michael er det bedst at anvende s-video.
  4. Jeg behøver ikke, at have antennekabel fra videoerne til fjernsynet, idét der er antennekabel direkte fra antennesplitter/forstærker til fjernsynet - og desuden bliver kvaliteten bedre ved at anvende f.eks. s-video.

Spørgsmål:

  1. Det lader ikke til at I synes det er nogen mulighed at anvende min fine receiver  til at lede og fordele arbejdet... Jeg tror faktisk at den har RGB, med mindre jeg misforstår noget. De stik, der sidder til venstre og lidt nedenfor området med component video - de har L og R lyd samt video (rød, hvid og gul) - er det ikke RGB - det har jeg altid troet?
  2. Michaels opsætning ser ret fornuftig ud - det er jo lige før jeg forstår den!  Er det, det tynde grønne kabel fra DR-MH30 til tv'et der er s-video?
  3. Skal lydkablerne til fjernsynet ikke gå fra receiveren? Så kan jeg skifte lydsignalet på receiveren afhængig af om jeg vil bruge den ene eller den anden video.
  4. Øøh - hvad er component video? Men det har måske ikke så meget med sagen at gøre - min receiver bruger det til monitor out, tv/sat ind og dvd/ld ind.

Pu ha, det er tungt stof det her - det kræver vist en kop kaffe mere - og jeg der hver dag laver beregninger, der skal sikre at huse bliver stående... og så er jeg kommet på glatis med det her...

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2004 kl. 23:02
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Det er bedst at anvende RGB (evt. i scart) til DVD'er. Ifølge Michael er det bedst at anvende s-video.

  1. Jeg behøver ikke, at have antennekabel fra videoerne til fjernsynet, idét der er antennekabel direkte fra antennesplitter/forstærker til fjernsynet - og desuden bliver kvaliteten bedre ved at anvende f.eks. s-video.

OK, S-Video eller RGB - de er nok nogenlunde ligegode - bare det ikke er composit video eller recorderens antenne modulator.

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Spørgsmål:

  1. Det lader ikke til at I synes det er nogen mulighed at anvende min fine receiver  til at lede og fordele arbejdet... Jeg tror faktisk at den har RGB, med mindre jeg misforstår noget. De stik, der sidder til venstre og lidt nedenfor området med component video - de har L og R lyd samt video (rød, hvid og gul) - er det ikke RGB - det har jeg altid troet?
  2. Michaels opsætning ser ret fornuftig ud - det er jo lige før jeg forstår den!  Er det, det tynde grønne kabel fra DR-MH30 til tv'et der er s-video?
  3. Skal lydkablerne til fjernsynet ikke gå fra receiveren? Så kan jeg skifte lydsignalet på receiveren afhængig af om jeg vil bruge den ene eller den anden video.
  4. Øøh - hvad er component video? Men det har måske ikke så meget med sagen at gøre - min receiver bruger det til monitor out, tv/sat ind og dvd/ld ind.

Pu ha, det er tungt stof det her - det kræver vist en kop kaffe mere - og jeg der hver dag laver beregninger, der skal sikre at huse bliver stående... og så er jeg kommet på glatis med det her...

1. Jo flere ting signalet skal igennem jo dårligere bliver det. Jeg har selv en Kenwood AV Reciver, men der skal mine video signaler ikke igennem!

2. Ja, S-Video i et kabel og lyd i et andet kabel. Du skal muligvis bruge splitter på lyd kablerne eller du kan tage signalet til reciveren på SCART udgange.

3. Nej Fjernsynet har flere indgange og lyd og billede følges af der.

4. Composit video er R+G+B signalerne blandet sammen i én ledning og det er en dårligere kvalitet end RGB (3 ledninger i scart kablet), Component video (3 phono kabler) og S-Video (s/h video og farver hver for sig i to ledere i et mini DIN stik). Reciveren har composit video (gule stik) og Component video.

Punkt 4 er efterfølgende blevet rettet.

Hilsen

Michael Sørensen



Redigeret af MichaelS
mvh MichaelS
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2004 kl. 23:35

Sååeeh, når vi snakker RGB, så er det altså noget med RGB kun til video, men i tre ledninger? De typiske tre stik (rød, hvid og gul) hvor rød og hvid er lyd og gul er video, er altså ikke RGB, men composite? I min manual til receiveren, beskrives component som (Y, B-Y, R-Y).

Oprindeligt skrevet af MichaelS MichaelS skrev:

2. Ja, S-Video i et kabel og lyd i et andet kabel. Du skal muligvis bruge splitter på lyd kablerne eller du kan tage signalet til reciveren på SCART udgange
- Altså fra lydudgangene på det scart stik, der sider i DVD-optageren til receiveren. Så er scartstikket af en type, der har s-video stik og "rød, hvid, gul" jackstik i den ende der vender væk fra dvd'en?


Redigeret af Thorvald
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2004 kl. 11:31

Det er mig der vrøvler Comopnent video er ikke det samme som composit video. Din Reciver har Component video oppe til højre og Composite video i midten. Det er MEGET svært at se hvad der foregår på det billede!

Citér

Sååeeh, når vi snakker RGB, så er det altså noget med RGB kun til video, men i tre ledninger?

Ja.

Citér

De typiske tre stik (rød, hvid og gul) hvor rød og hvid er lyd og gul er video, er altså ikke RGB, men composite?

Composite, ja

Citér

I min manual til receiveren, beskrives component som (Y, B-Y, R-Y).

Ja, men nu har jeg forstørret det billedet og kan se at den har Component video i øverste højre hjørne. Og det med 3 stik (Y, B-Y, R-Y).

Bruger du Component video får du en god kvalitet, bruger du Composit (gul) får du en dårligere kvalitet.

Om Component (3 ledere) er bedre eller dårligere end S-Video (2 ledere) kan jeg ikke sige, men de er begge bedre end Composit video signalet.

Her er Component udgangen på en Panasonic E85 (fuck hvor jeg roder rundt i de ting Cry )

Lyden kan du tage fra lyd udgangen eller via SCART til Phono converter-ledning.

Hilsen

Michael Sørensen



Redigeret af MichaelS
mvh MichaelS
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu