recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - JeTex's Setup nu med Dynaudio Confidence 50
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

JeTex's Setup nu med Dynaudio Confidence 50

 Besvar Besvar Side  <1 6162636465 79>
Forfatter
Besked
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2016 kl. 08:36
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

NEJ! Det "hjælper ikke noget"! Når en HDR film b'er om at vise maks. lysstyrke, så gør TV'et det, med det resultat at man sidder og kniber øjnene sammen. Det har ikke en ski' med kalibrering at gøre...

M.v.h.

Du kan nu godt skrue ned for det generelle lysniveau. Hvis man synes det stikker helt af, så kan man derudover aktivere Motion Flow på "Tydelig" hvilket halverer peak-lysstyrken.

ZD9 er dog det TV, som leverer den højeste peak-lysstyrke på markedet og koncentreret til meget små områder, så er der VIRKELIG smæk på. Jeg brugte Motion Flow på "Tydelig" en god del af den periode jeg testede TV'et i.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2016 kl. 08:44
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

NEJ! Det "hjælper ikke noget"! Når en HDR film b'er om at vise maks. lysstyrke, så gør TV'et det, med det resultat at man sidder og kniber øjnene sammen. Det har ikke en ski' med kalibrering at gøre...

M.v.h.

Tv er allerede "kalibreret" med dag/aften profiler, og fungerer tilfredsstillende. HDR er også rigtig godt, men der kan når det kræves, komme lys som i solskin. Og det er i disse realistiske situationer, med blå himmel og sol, at der som i virkeligheden kan være behov for en solbrille. Måske sat lidt på spidsen med solbrillebrug, men når billedet beder om ekstra lys, er der knald på.

Man skulle ellers tro at HDR var smart not til at bede om en bestemt lysstyrke, f.eks. 300 nits, frem for et antal % af hvad TVet tilfældigvis kan levere. Sidstnævnte kan umuligt fungere tilfredsstillende, når der er kæmpe forskel hvor lysstærke de forskellige skærme er.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2016 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Man skulle ellers tro at HDR var smart not til at bede om en bestemt lysstyrke, f.eks. 300 nits, frem for et antal % af hvad TVet tilfældigvis kan levere. Sidstnævnte kan umuligt fungere tilfredsstillende, når der er kæmpe forskel hvor lysstærke de forskellige skærme er.

Det er også lige præcis sådan HDR, nærmere bestemt PQ-kurven, er opbygget. Som filmskaber kan man bede om f.eks. 300 eller 1000 nits lysstyrke på himlen. Og det kommer der nogle lidt ekstreme ting ud af, hvis redigeringsholdet ikke har arbejdet med HDR før. Indholdsbranchen skal nok blive bedre. Nu har de i hvert fald mulighederne. En større palette at tegne ud fra.

Før HDR fungerede det netop som du siger. En % af hvad tv'et tilfældigvis maksimalt kan levere. Man kunne bede om 50% lys på hvid, men ikke specifikt om f.eks. 500 nits.

Men man kan dog godt kalibrere lysstyrken ned på HDR-tv. F.eks. ved at flytte hele lyskurven lidt nedad. De ca. 1600 nits, som Sony ZD9 kan levere, er nok for de flestes vedkommende for ekstremt i lidt mørke stueomgivelser.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2016 kl. 12:02
OK, cool nok. Det virker også smartere at arbejde med absolutte værdier, så ved man da hvad intentionen var. Det må alt andet lige også gøre det nemmere at tilpasse indholdet til de aktuelle visningsforhold. Dag, nat, skærmstørrelse mv.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2016 kl. 12:14
Jo, men de 1600 nits er jo kun en begyndelse. Om 5 år kan TV sikkert levere 2500+ nits...
Og så er der for alvor brug for solbriller. HDR bliver ikke noget jeg kommer til at benytte på en fremtidig fladskærm...

M.v.h.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2016 kl. 12:21
Så går du glip af noget. HDR - udnyttet rigtigt og ikke det der pseudopjat du får på 99% af skærmene i dag - ser formidabelt ud. Som Rasmus skriver, så kan du jo skrue ned for lysstyrken, så det ikke brænder et hul i øjnene på dig. Vær også OBS på, at skærmen jo ikke kan levere 1600 nits over hele skærmarealet. Det er kun i små områder, at lysstyrken kan pumpes derop - og læg dertil, at du jo ikke sidder med snotten helt oppe i skærmen, så når lyset først rammer dig, så er det jo spredt en del ud og dermed også noget svagere.

Redigeret af Torben Rasmussen - 12-December-2016 kl. 12:23
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2016 kl. 12:43
Er lysstyrkereguleringen separat for HDR og for ikke-HDR? Skrues der ned for lysstyrken, påvirkes den generelle lysstyrke så ikke?

M.v.h.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2016 kl. 12:46
Skærmene har en dedikeret HDR-mode, som du kan skrue på uden at påvirke SDR.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2016 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Bliver alligevel imponeret over det hdr, har set nogle af Netflix's udgivelser, og det står bare hamrende flot. Man skal jo snart have solbriller liggende fremme, når der panoreres henover en solbeskinnet himmel.
Hvilke udgivelser fra Netflix har du fundet med HDR? Jeg har kun fundet nogle få film og serier med Dolby Vision, jeg kan huske at serien Marco Polo og filmen The Ridiculous 6 er i Dolby Vision. m.fl. 
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2016 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Jo, men de 1600 nits er jo kun en begyndelse. Om 5 år kan TV sikkert levere 2500+ nits...
Og så er der for alvor brug for solbriller. HDR bliver ikke noget jeg kommer til at benytte på en fremtidig fladskærm...

M.v.h.
Jeg må sige, at jeg har set en del HDR BD´er for i det mindste at give HDR en chance hos mig. Jeg mener, at HDR for mig er vejen væk fra det "Naturlige billede". Så kan man fremhæve de tekniske vindinger, eller endda sige, jamen mit TV er noget forfærdelig bras til HDR. 

Som jeg nævnte tidligere, så er ikke alle film lige "Skarpe" i lyset, men hvordan finder jeg ud af, at mine øjne og jeg kan klare en specifik film. Mine øjne er iflg. en læge ret så lysfølsomme, men altså ikke unaturligt lysfølsomme.

Som jeg også har nævnt før, så er BBC Planet Earth 2 på en helt almindelig BD, det mest optimale i det "Naturlige billede", som jeg overhovedet har set.

Nå, men det er og bliver smag og behag med HDR - ligesom med så meget andet. Jeg er bare lidt ked af, hvis alle får det indtryk, at HDR er det eneste rigtige og det optimale i billedkvalitet.Smile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2016 kl. 13:04
Var lige inde på Netfilx's website, kunne se at der tilsyneladende skal stå HDR efter 4k UltraHD på omtalen af filmen Er dette korrekt? Jeg har nemlig ikke umiddelbart lagt mærke til at der står HDR. Dolby Vision står til venstre DD5.1
 
Umiddelbart ser det ud til at de titler der i HDR også er i Dolby Vision, og jeg tror at Dolby Vision bliver fortrukket på de skærme der kan køre med begge muligheder, altså HDR og Dolby Vision.
 
Så samme film/ serie der i HDR er tilsyneladende også i Dolby Vision, i hvert fald nogle af dem. 
 
Gad nok vide om der så drages fordel af de 12bit og dynamisk metadata som Dolby Vision kan levere mod de 10bit og statisk metadata HDR10 kan levere?


Redigeret af Potter - 12-December-2016 kl. 13:30
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2016 kl. 13:37
Du har et LG-TV, hvor Netflix serverer det i Dolby Vision og ikke HDR10. Det skal du ikke begræde, da DV er bedre på en række punkter - ikke mindst idet at lysskalaen ikke er fast for hele filmen, som den er på HDR10, men derimod kan tilpasses pr. scene.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 6162636465 79>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu