recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MK Sound S150 Home Theater
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MK Sound S150 Home Theater

 Besvar Besvar Side  123 20>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2008
Status: Offline
Point: 1005
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilstrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: MK Sound S150 Home Theater
    Sendt: 20-September-2019 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Man bør, efter min mening, ikke bruge en enkelt tone til at måle bassen med mindre rummet har flad frekvensrespons i basområdet. - og det har det ikke. En enkelt frekvens kan uden problemer være plus-minus 10db (eller mere), så målingen går helt i hegnet. Så kan man lige så godt bruge ørerne til at sætte Sub SPL. Frekvensafgrænset støj er det rigtige at bruge, men jeg ved ikke om det er det din avr bruger.
Enig. Selvom jeg er tilhænger af at måle, så slutter jeg altid af med at bruge ørene med noget materiale jeg kender godt.

Det har jeg nu også altid gjort og gør stadig.
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2008
Status: Offline
Point: 1005
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilstrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2019 kl. 22:21
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Man bør, efter min mening, ikke bruge en enkelt tone til at måle bassen med mindre rummet har flad frekvensrespons i basområdet. - og det har det ikke. En enkelt frekvens kan uden problemer være plus-minus 10db (eller mere), så målingen går helt i hegnet. Så kan man lige så godt bruge ørerne til at sætte Sub SPL. Frekvensafgrænset støj er det rigtige at bruge, men jeg ved ikke om det er det din avr bruger.

-Jeg ville sætte LCR og surround til at spille lige højt målet med db meter og sætte sub efter gehør. Quick n dirty :-)

Jeg har altid i de 10+ år brugt en dB måler til at indstille subben, hvor jeg så har fin justeret efterfølgende. Men har i en god periode altid indstillet subben 5 dB højre end de øvrige højttaler, da typisk  matchede mig bedre:-)
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2019 kl. 22:16
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Man bør, efter min mening, ikke bruge en enkelt tone til at måle bassen med mindre rummet har flad frekvensrespons i basområdet. - og det har det ikke. En enkelt frekvens kan uden problemer være plus-minus 10db (eller mere), så målingen går helt i hegnet. Så kan man lige så godt bruge ørerne til at sætte Sub SPL. Frekvensafgrænset støj er det rigtige at bruge, men jeg ved ikke om det er det din avr bruger.
Enig. Selvom jeg er tilhænger af at måle, så slutter jeg altid af med at bruge ørene med noget materiale jeg kender godt.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2019 kl. 22:11
Man bør, efter min mening, ikke bruge en enkelt tone til at måle bassen med mindre rummet har flad frekvensrespons i basområdet. - og det har det ikke. En enkelt frekvens kan uden problemer være plus-minus 10db (eller mere), så målingen går helt i hegnet. Så kan man lige så godt bruge ørerne til at sætte Sub SPL. Frekvensafgrænset støj er det rigtige at bruge, men jeg ved ikke om det er det din avr bruger.

-Jeg ville sætte LCR og surround til at spille lige højt målet med db meter og sætte sub efter gehør. Quick n dirty :-)


Redigeret af Mefisto - 20-September-2019 kl. 22:17
Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2008
Status: Offline
Point: 1005
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilstrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2019 kl. 21:58
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Det er ikke testtonen der ændrer sig men den værdi dit SPL-meter viser. Hvis du sammenligner en A-weighted måling af LCR (som er "høj" frekvens) med en A-weighted måling af subs (lav frekvens), så vil du få et helt forkert sammenligningsgrundlag. Hvilket forklarer afvigelsen du nævner. 



okay fair nok, det lyder til at give ok mening. men skal man så måle subben med c vægtet???
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2019 kl. 21:55
Det er ikke testtonen der ændrer sig men den værdi dit SPL-meter viser. Hvis du sammenligner en A-weighted måling af LCR (som er "høj" frekvens) med en A-weighted måling af subs (lav frekvens), så vil du få et helt forkert sammenligningsgrundlag. Hvilket forklarer afvigelsen du nævner. 


Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2008
Status: Offline
Point: 1005
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilstrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2019 kl. 21:44
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Vilstrup Vilstrup skrev:

ja det gør jeg, men det er dog målt som a vægtet på em db måler

Du ved det måske godt, men samme 50hz testtone vil vise ca 35db lavere målt med A vægt vs C vægt. Du bruger nok ikke en tone, men forskellen mellem a og c er enorm uanset. Det er derfor du får rigeligt med bas selvom du har målt den til -25db.


Okay, viste ikke at var en forskel på dem. Men jeg bruger den test tone som er indbygget i min marantz processor. Har dog også en Blu Ray test Skive, som også indeholder en test tone. Det er dog ikke målt eller testet denne gang med den.
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2019 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af Vilstrup Vilstrup skrev:

ja det gør jeg, men det er dog målt som a vægtet på em db måler

Du ved det måske godt, men samme 50hz testtone vil vise ca 35db lavere målt med A vægt vs C vægt. Du bruger nok ikke en tone, men forskellen mellem a og c er enorm uanset. Det er derfor du får rigeligt med bas selvom du har målt den til -25db.



Redigeret af Mefisto - 20-September-2019 kl. 21:42
Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2008
Status: Offline
Point: 1005
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilstrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2019 kl. 21:29
ja det gør jeg, men det er dog målt som a vægtet på em db måler
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2019 kl. 21:19
Men måler du rent faktisk lydniveau for sub kontra f.eks. centerhøjttaler når receiveren gengiver testtone? Får du der 75db for center og 50db for sub? (Målt med c-vægtet SPL meter)
Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2008
Status: Offline
Point: 1005
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilstrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2019 kl. 21:09
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Vilstrup Vilstrup skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Det lyder meget forkert.. 25db lavere bas end tiltænkt vil lyde meget mangelfuldt. Medmindre du har er enormt peak i bassen som overdøver alt andet. Men så er den rigtige løsning ikke at skrue ned for al bas.

Subwooferens volume står på plus 3db over ref. Samt i min processor står den på 0db.
Den bliver sten sikkert maxet helt ud, hvis den skrues op på 75 db
Tror ikke jeg er helt med på hvad du har gjort og mener.

Men uanset: Lader du subben spille 25db lavere end hvad den bør ift de øvrige højttalere, så er der noget galt. Prøv selv at skrue 25db ned for hele anlægget mens du ser en film - det er ret stor ændring.

jeg ved godt at 25db er meget i forskel.

volumen knappen på subben, ville normalt stå på ref. men den har mulighed for at blive skruet endnu mere op, og her står den på +3db

se evt bagsiden her:


men så er der også mulighed for at justere yderlig på subben, men her er over på min processor. her kan jeg skrue op for level på subben, og her står den på 0db i min processor.

hvis jeg skal forsøge at få subben til at på spille på samme niveau som de øvrige højttaler, så vil være at presse subben så meget, at den ikke spiller godt mere eller at der er for meget bas i rummet. 

mit rum er dog ikke wauw wauw i forhold til akustikken, men jeg vil dog på et tidspunkt købe et molton tæppe mere. 
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2019 kl. 08:21
Oprindeligt skrevet af Vilstrup Vilstrup skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Det lyder meget forkert.. 25db lavere bas end tiltænkt vil lyde meget mangelfuldt. Medmindre du har er enormt peak i bassen som overdøver alt andet. Men så er den rigtige løsning ikke at skrue ned for al bas.

Subwooferens volume står på plus 3db over ref. Samt i min processor står den på 0db.
Den bliver sten sikkert maxet helt ud, hvis den skrues op på 75 db
Tror ikke jeg er helt med på hvad du har gjort og mener.

Men uanset: Lader du subben spille 25db lavere end hvad den bør ift de øvrige højttalere, så er der noget galt. Prøv selv at skrue 25db ned for hele anlægget mens du ser en film - det er ret stor ændring.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 20>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu