recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pludselig ingen adgang til Synology-NAS :( HJÆLP
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pludselig ingen adgang til Synology-NAS :( HJÆLP

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
KeWa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-November-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 582
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KeWa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Pludselig ingen adgang til Synology-NAS :( HJÆLP
    Sendt: 03-Juni-2012 kl. 16:42
I lørdags, da jeg stod op, havde jeg pludselig ikke længere adgang til min NAS' bibliotekerne via Denne Computer. Jeg kan fint tilgå min NAS (Synology DS210+) via Assistant, jeg når jeg forsøger at "Tilføje drev", skal jeg angive brugernavn og password - og her fungerer brugernavn + password, som jeg anvender til at tilgå NASen ikke. 
Ligeledes har min boxee box ikke længere afgang til filerne på min NAS. Det er noget r**.  
Jeg vil være super glad, hvis nogen kan hjælpe. 

NB! Jeg kører ethernet via 220v, men det fungerer nu heller ikke længere :(

Tak
Til top
2ben Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1498
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 2ben Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2012 kl. 21:51

Hej,

Kan du tilgå NAS'en hvis du kobler en PC til den switch hvor NAS'en er tilsluttet ?
 
Mvh. Torben
Til top
KeWa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-November-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 582
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KeWa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2012 kl. 21:54
Ja, jeg kan godt tilgå min NAS via computeren og Synology Assistant, men ikke fra computere via Denne Computer eller Stifinder - eller via Boxee Box.
Til top
Pokersut Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Februar-2007
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pokersut Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2012 kl. 12:14
Oprindeligt skrevet af KeWa KeWa skrev:

Ja, jeg kan godt tilgå min NAS via computeren og Synology Assistant, men ikke fra computere via Denne Computer eller Stifinder - eller via Boxee Box.


Har du prøvet at genstarte NAS'en? Måske løser det problemet.

Har du prøvet at mappe et drev via kommandoprompten? Tryk på start-menuen, skriv cmd i Kør-boksen og skriv så noget a la dette her:

net use X: \\DS-210\public

Dette skulle gerne oprette mappen "public" med drevbogstavet X. Du bliver sikkert bedt om brugernavn og password.

Hvis det stadig ikke virker, så kontakt Synologys support - de plejer at være gode til at fixe den slags.

Mvh. Mikkel
Til top
KeWa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-November-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 582
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KeWa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2012 kl. 12:38
Hej Mikkel
Tak for hjælpen. Har ikke forsøgt at mappe via prompt, men vil prøve det senere i det. Jeg tror dog, at problemet er mit brugernavn og password. Når jeg tilknytter drev via Synology Assistant, skal jeg ligeledes angive navn og pass, men der er ikke tale om de samme, som når jeg logger mig ind på NASen via Assistant.

Jeg har haft genstartet NASen - som i sluk/tænd, men ikke resat.

Kan man kontakte Synology Support (Danmark?) via telefon?

Tak
Til top
Pokersut Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Februar-2007
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pokersut Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2012 kl. 12:45
Oprindeligt skrevet af KeWa KeWa skrev:

Har ikke forsøgt at mappe via prompt, men vil prøve det senere i det. Jeg tror dog, at problemet er mit brugernavn og password. Når jeg tilknytter drev via Synology Assistant, skal jeg ligeledes angive navn og pass, men der er ikke tale om de samme, som når jeg logger mig ind på NASen via Assistant.


Kan du så ikke bare mappe drev med det brugernavn + password, der virker - eller er det fordi, du vil bruge samme brugernavn som du bruger til Windows?

Du kan også prøve at logge ind på NAS'en og slette den bruger, der tilsyneladende ikke virker mere, og så oprette den med samme brugernavn og password igen bagefter. Eller du kan måske starte med at prøve at ændre passwordet på den eksisterende bruger og se, om du kan mappe drev med det nye password - bagefter kan du så rette det tilbage til det gamle.

Citér Jeg har haft genstartet NASen - som i sluk/tænd, men ikke resat.


Det burde heller ikke være nødvendigt.

Citér Kan man kontakte Synology Support (Danmark?) via telefon?


Nej, man udfylder en formular på deres hjemmeside, og så vender de tilbage - som regel i løbet af en dags tid. Måske beder de om at få adgang til NAS'en, og så kan de som regel løse problemet - men prøv lige selv at se, om ovenstående ikke virker.

Mvh. Mikkel
Til top
KeWa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-November-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 582
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KeWa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2012 kl. 13:52

Oprindeligt skrevet af Pokersut Pokersut skrev:

Har du prøvet at mappe et drev via kommandoprompten? Tryk på start-menuen, skriv cmd i Kør-boksen og skriv så noget a la dette her:

net use X: \\DS-210\public

Dette skulle gerne oprette mappen "public" med drevbogstavet X. Du bliver sikkert bedt om brugernavn og password.

 
Jeg får meddelelsen ”Systemfejl 53 opstod. Netværksstien blev ikke fundet”.
 
Samme fejlnummer får jeg, når jeg forsøger at tilknytte netværksdrev via Synology Assistant (konkret meddelelse: ”Netværksstien blev ikke fundet. (53)”).
 

Siger det dig noget?

 
Oprindeligt skrevet af Pokersut Pokersut skrev:

Kan du så ikke bare mappe drev med det brugernavn + password, der virker - eller er det fordi, du vil bruge samme brugernavn som du bruger til Windows?

Du kan også prøve at logge ind på NAS'en og slette den bruger, der tilsyneladende ikke virker mere, og så oprette den med samme brugernavn og password igen bagefter. Eller du kan måske starte med at prøve at ændre passwordet på den eksisterende bruger og se, om du kan mappe drev med det nye password - bagefter kan du så rette det tilbage til det gamle.
 
Jeg har 1) ændret password uden held, og 2) oprettet ny bruger (inkl. privelegier), men det fungerer helle ikke. Vedr. sidstnævnte så kan denne profil/bruger fint logge på Synology via Assistant, men når jeg skal tilknytte drev, får jeg samme fejlmelding, som når jeg anvender min admin-bruger-konto.

 

 

 

Til top
Pokersut Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Februar-2007
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pokersut Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2012 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af KeWa KeWa skrev:

Jeg får meddelelsen ”Systemfejl 53 opstod. Netværksstien blev ikke fundet”.


Hmmm. Har du rettet "DS-210" til navnet på din DS i net use-kommandoen? Det glemte jeg at skrive.

Navnet på din DS er det, der står over login-boksen, når du går ind på administrations-siden på web'en.

Hvis du stadigvæk får fejl 53, så prøv at skrive NAS'ens IP-adresse i stedet for navnet - altså noget i retning af

net use X: \\192.168.1.100\public

Igen skal du ændre IP-adressen til den, som din NAS benytter.

Citér Samme fejlnummer får jeg, når jeg forsøger at tilknytte netværksdrev via Synology Assistant (konkret meddelelse: ”Netværksstien blev ikke fundet. (53)”).
 

Siger det dig noget?

Det kunne tyde på, at Windows ikke kan "oversætte" NAS'ens netværksnavn til den rigtige IP-adresse.

Citér Jeg har 1) ændret password uden held, og 2) oprettet ny bruger (inkl. privelegier), men det fungerer helle ikke. Vedr. sidstnævnte så kan denne profil/bruger fint logge på Synology via Assistant, men når jeg skal tilknytte drev, får jeg samme fejlmelding, som når jeg anvender min admin-bruger-konto.

Hvilket bestyrker mistanken om, at det er Windows der kløjs i at finde den rette IP-adresse på NAS'en.

Prøv lige ovenstående og se, om du kan mappe via IP-adressen - hvis du kan, så tager vi den derfra.

Mikkel
Til top
KeWa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-November-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 582
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KeWa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2012 kl. 14:52
Jeg har nu forsøgt mig med følgende:
 
1) net use X: \\DiskStation\public
2) net use X: \\10.0.0.8\public
(10.0.0.8 er den (interne) IP, jeg tidligere har brugt, til at få adgang til NASen)
 
Ingen af disse to forsøg virkede. Fik igen fejl 53. DOG blev computeren meget langsom - og arbejdede længe - da jeg forsøge mig med ad 2)
 
Har forsøgt at konfigurere router i Synology DSM 4.0. Her får jeg en række fejlmeddelelser. Ved ikke, om dette hjælper til at identificere problemet?
Til top
Pokersut Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Februar-2007
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pokersut Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2012 kl. 15:08
Oprindeligt skrevet af KeWa KeWa skrev:

Jeg har nu forsøgt mig med følgende:
 
1) net use X: \\DiskStation\public
2) net use X: \\10.0.0.8\public
(10.0.0.8 er den (interne) IP, jeg tidligere har brugt, til at få adgang til NASen)
 
Ingen af disse to forsøg virkede. Fik igen fejl 53. DOG blev computeren meget langsom - og arbejdede længe - da jeg forsøge mig med ad 2)


Mystisk - hvad sker der, hvis du prøver at åbne http://10.0.0.8 i din browser?

Citér Har forsøgt at konfigurere router i Synology DSM 4.0. Her får jeg en række fejlmeddelelser. Ved ikke, om dette hjælper til at identificere problemet?


Muligvis kan problemet være din router, ja. Har du mulighed for at koble din pc direkte til NAS'en med et netkabel, altså udenom routeren?

Hvis du kan, så prøv lige det og se, om de to net use-kommandoer virker.

Inden du prøver det, kan du også prøve at genstarte din router. Hvilken model er det?

Mvh. Mikkel

Til top
KeWa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-November-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 582
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KeWa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2012 kl. 15:30

Oprindeligt skrevet af Pokersut Pokersut skrev:

Mystisk - hvad sker der, hvis du prøver at åbne http://10.0.0.8 i din browser?

Så får jeg meddelelse om, at ” Internet Explorer cannot display the webpage

  

Oprindeligt skrevet af Pokersut Pokersut skrev:

Muligvis kan problemet være din router, ja. Har du mulighed for at koble din pc direkte til NAS'en med et netkabel, altså udenom routeren?

Hvis du kan, så prøv lige det og se, om de to net use-kommandoer virker.

Inden du prøver det, kan du også prøve at genstarte din router. Hvilken model er det?

Ja. Jeg har nu forsøgt at forbinde pc’en direkte til NASen med et ethernetkabel.

 

Både forsøget til ”DiskStation” og ”10.0.0.8” gav fejl 53 om, at netværksstien ikke er fundet.

 

Routeren er en Zyxel P-2601HN-F1… Den har været resat og er genstartet (flere gange) – og de korrekte porte skulle være åbne… Fik hjælp fra Telenor. Bøvlede en del med overhovedet af få nettet til at virke i weekenden, og det er ny lykkes. Når blot NASen ikke er koblet til pc’en, dvs. ikke anvendes overhovedet, så fungerer resten. MEN i dette tilfælde er NASen selvsagt ikke noget værd overhodet…

Til top
Pokersut Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Februar-2007
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pokersut Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2012 kl. 16:19
Oprindeligt skrevet af KeWa KeWa skrev:

Routeren er en Zyxel P-2601HN-F1… Den har været resat og er genstartet (flere gange) – og de korrekte porte skulle være åbne… Fik hjælp fra Telenor. Bøvlede en del med overhovedet af få nettet til at virke i weekenden, og det er ny lykkes. Når blot NASen ikke er koblet til pc’en, dvs. ikke anvendes overhovedet, så fungerer resten. MEN i dette tilfælde er NASen selvsagt ikke noget værd overhodet…


Er du helt sikker på, at NAS'ens IP-adresse er 10.0.0.8? Hvis du har haft genstartet routeren og NAS'en ikke er sat til en fast IP-adresse, så kan nummeret sagtens have ændret sig.

Prøv lige at starte Synology Assistant og tjekke, hvilket IP-nummer, der står ud for din NAS - bare lige for at være helt sikker.

Ellers kan vi prøve at kigge videre med TeamViewer - så kan du PM'e mig loginoplysningerne.

Mvh. Mikkel
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu