|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
baloo55 ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 05-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 314 |
![]() Sendt: 18-April-2006 kl. 23:22 |
Da jeg er ved at indstallere min nye surroundanlæg ser jeg bag på mine højtallere at de kun er 4 ohm. I manualen til forstærkeren står der at man helst skal bruge 8 ohm, men man kan også bruge 6 ohm (man kan vælge mellem disse to i menuen). Hvad betyder alt dette? Risikere jeg at brænde højtallere eller forstærker af? red: Det skal lige siges at alle mine højtallere er 8 ohm pånær mine to front højtallere, som altså er 4 ohm (Jamo Concert tror jeg nok de hedder) Redigeret af baloo55 - 18-April-2006 kl. 23:24 |
|
Mvh.
Baloo55 |
|
![]() |
|
Carser ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 11-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4805 |
![]() |
Så længe din forstærker kan komme af med sin varme og du aldrig spiller højere, end at det hele lyder rent, er der ikke nogen fare på færde. Og i surround er der i øvrigt mest energi i center'en. Den skal helst ikke være på 4 Ohm, men det er ikke så kritisk igen. Hvis du derimod spiller for højt, vil du kunne brænde dine diskantenheder af - og det er ligegyldigt, hvor mange Ohm, højttaleren så er på. Det kan dog være, at din forstærker selv lukker ned ved for store strømme - det er forskelligt. 4 Ohms højttalere trækker dobbelt så meget strøm ved samme spænding som 8 Ohm, der så til gengæld spiller lavere, så det meste ligger i volume-kontrollen og ikke i tallet. Men vælg 6 Ohm og spil pænt og rent. |
|
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. ![]() |
|
![]() |
|
baloo55 ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 05-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 314 |
![]() |
Hej Carser! Tak for svaret! Så blev jeg så klogere Når jeg sætter forstærkeren på 6 ohm, vil det så give samme lyd eller er der forskel? |
|
Mvh.
Baloo55 |
|
![]() |
|
ZackGem ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 842 |
![]() |
Det bør ikke være noget problem. Har selv en Yamaha AX892. Der står også den skal have 20 cm luft. Men jeg har en anden Yamaha RXV530 stående lige oven på. Dvs kun benene der skiller dem. Har aldrig været noget problem. Når man spiller højt, skal man dog lige være opmærksom. For de bliver varme. Rigtig varme. En periode havde jeg en 92mm blæser liggende og trække luften væk. Men slukkede den igen, da den var ireterende når jeg spillede lavt. Og selv om de bliver varmere nu, har jeg som nævnt aldrig haft problemer. |
|
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
Mvh.
Baloo55 |
|
![]() |
|
enand ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Januar-2006 Status: Offline Point: 819 |
![]() |
Du kan gå ind på www.hifi4all.dk, nævne hvilket mærke din forstærker hhv. dine højttalere er. Så får du masser af erfaringer og gode råd (ikke at Carsers og ZackGems var dårlige, der er bare mange flere om buddet derinde). Mvh. |
|
![]() |
|
Carser ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 11-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4805 |
![]() |
Hej igen. Ja, hold øje med varmen. Jeg har selv en MD-optager ovenpå min receiver på 5 X 80 W sinus, de runde ben giver 2-3 cm. afstand og der er intet problem. For receiveren får luft nedefra, den stikker meget dybere end optageren, der er frit bagud o.s.v. Lyden kan muligvis blive en anelse mindre kontant og dynamisk i 6 Ohm indstillingen, hvis den snarere laver en elektronisk strømbegrænsning end kobler strømforsyningen/trafoen om v.h.a. et relæ. |
|
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. ![]() |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |