recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > IP TV og WebTV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til opsætning af "dum router"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til opsætning af "dum router"

 Besvar Besvar Side  <1 34567>
Forfatter
Besked
Tine M. Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-April-2008
Sted: Horsens
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tine M. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2012 kl. 08:17
Lige et punkt, som jeg gerne vil have styr på, inden jeg går i gang, når jeg kommer hjem fra arbejde i eftermiddag;
1. Plug the power into the router. Connect one of your computers to the router (LAN port) using an Ethernet cable. Make sure your IP address on the computer is 192.168.0.xxx (where xxx is between 2 and 254). Please see the Networking Basics section for more information. If you need to change the settings, write down your existing settings before making any changes. In most cases, your computer should be set to receive an IP address automatically in which case you will not have to do anything to your computer.

Jeg ved nu, at min mac vist har IP 192.168.1.xxx, hvordan ændrer jeg det til 192.168.0.xxx som guiden foreskriver?

/Tine








Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1596
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2012 kl. 08:57
Kan desværre ikke hjælpe med den del, da jeg mest arbejder i PC miljø. Men som der står i sidste sætning, er det normalt ikke noget man skal bekymre sig om, da computeren som regel får ny adresse tildelt af DHCP.
Til top
yknippen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-April-2012
Sted: Nørresundby
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér yknippen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2012 kl. 10:32
Med mindre du har sat din computer op til at køre med fast IP adresse, så vil den få tildelt en ny adresse af den nye router som jo så ligger i 192.168.0.xx området.
Til top
Tine M. Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-April-2008
Sted: Horsens
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tine M. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2012 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af Tine M. Tine M. skrev:

Lige et punkt, som jeg gerne vil have styr på, inden jeg går i gang, når jeg kommer hjem fra arbejde i eftermiddag;
1. Plug the power into the router. Connect one of your computers to the router (LAN port) using an Ethernet cable. Make sure your IP address on the computer is 192.168.0.xxx (where xxx is between 2 and 254). Please see the Networking Basics section for more information. If you need to change the settings, write down your existing settings before making any changes. In most cases, your computer should be set to receive an IP address automatically in which case you will not have to do anything to your computer.

Jeg ved nu, at min mac vist har IP 192.168.1.xxx, hvordan ændrer jeg det til 192.168.0.xxx som guiden foreskriver?

/Tine




Nu er jeg gået i krig.
Jeg bliver jo altså nødt til at have et kabel fra waoo routeren til d-linken, i wan, for at få netforbindelse...
Til top
Tine M. Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-April-2008
Sted: Horsens
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tine M. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2012 kl. 16:41
Nå, nu håber jeg, der sidder en masse flinke mennesker klar til at hjælpe mig. LOL

Jeg går i stå, når jeg skal ændre d-linkens IP adresse fra 192.168.0.1 til 192.168.0.50.
Så rebooter den, og efterfølgende kan jeg ikke komme ind i den, hverken på den ene eller den anden adresse.

Jeg har slået wifi til på waoo'en igen, for jeg skal jo altså ha' en netforbindelse, mens jeg roder i d-linken, og da jeg skal ha' et kabel fra mac til d-link, bliver forbindelsen til waoo'en jo nødt til at være trådløs.

Gode ideer modtages. 

/Tine
Til top
Tine M. Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-April-2008
Sted: Horsens
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tine M. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2012 kl. 16:58
Jeg kan måske prøve at beskrive, hvad jeg har gjort, så kan I måske gennemskue, hvad jeg gør galt i forh. til den engelske guide, som jeg lige sakser herind;

1. Tænder d-linken, sætter kabel fra mac til en lan port i d-linken. Og så er det her, jeg må enten slå wifi til i waoo'en, eller sætte et kabel fra wan i d-linken til waoo routeren. Ellers kommer jeg jo ikke ind i d-linken.
I d-linken kan jeg se, at min mac har IP 192.168.0.100, så det skulle jo være godt nok.

2. Taster 192.168.0.1 i min browser. Her kommet ikke lige et login billede, men en opsætningsguide.
Jeg vælger manuel opsætning.

3. Klikker Advanced->Advanced network, fjerner fluebenet i Enable UPnP IGD (hed den vist).
Save settings.

4. Går i setup, network settings, fjerner flueben i enable DHCP. Save settings.

5. Setup, og så hedder billedet ikke helt det, der står i guiden, men der er kun ét sted, under router settings, hvor jeg kan ændre routerens ip adresse. Det gør jeg så, til 192.168.0.50. Save settings, og så rebooter den, og siger at hvis jeg har ændret ip adressen, skal jeg taste den nye i min browser, for at få adgang til den igen. Og så kan jeg ikke rigtigt mere. Regner med, den har gemt det.

6. Tager kablet ud fra mac til d-link. Så står der godt nok, at jeg skal reconnecte min computer til netværket, ææææh pas? Jeg har jo hele tiden haft wifi slået til i waooen....

7. Sæt et netværkskabel fra lan i d-link til en lan port i waooen. Done.

8. Så står der, at man kan taste d-linkens nye ip adresse og sætte sit trådløse op.
Det ville jeg meget gerne, men kan ikke, browseren kan ikke åbne siden, lige meget hvordan jeg forsøger at få adgang. (jo nok bedst med kabel fra mac til lan i d-link igen, men det virker ikke). 

Til gengæld har jeg nu fået adgang til min Qnap igen, og det virkede som om, jeg fik det, da jeg slog wifi til i waoo'en igen, men det hænger jo ikke sammen, for Qnap'en er med kabel i waoo'en............

Håber, nogen kan hjælpe?

Her er den engelske guide;

If you are connecting the D-Link router to another host router to use as a wireless access point and/or switch, you will have to do the following before connecting the router to your network:
• Disable UPnP™
• Disable DHCP
• Change the LAN IP address to an available address on your network. The LAN ports on the router cannot accept a DHCP address from your other router. Recommend using 192.168.0.50 for the IP address for the AP.


To connect to the router you want to turn into an AP, please follow the steps below:
1. Plug the power into the router. Connect one of your computers to the router (LAN port) using an Ethernet cable. Make sure your IP address on the computer is 192.168.0.xxx (where xxx is between 2 and 254). Please see the Networking Basics section for more information. If you need to change the settings, write down your existing settings before making any changes. In most cases, your computer should be set to receive an IP address automatically in which case you will not have to do anything to your computer.

2. Open a web browser and enter http://192.168.0.1 and press Enter. When the login window appears, set the user name to Admin and leave the password box empty. Click Log In to continue.

3. Click on Advanced and then click Advanced Network. Uncheck the Enable UPnP checkbox. Click Save Settings to continue. 

4. Click Setup and then click Network Settings. Uncheck the Enable DHCP Server checkbox. Click Save Settings to continue.

5. Under Setup or Basic/Networking, enter an available IP address (192.168.0.50) and the subnet mask of your network, usually 255.255.255.0 or .255. Click Save Settings to save your settings. Use this new IP address to access the configuration utility of the router in the future. Also turn off or disable other features on the AP router, I.e. Port Forwarding, Firewall, WISH, WPS and any email logging. Save the settings. Close the browser and change your computer’s IP settings back to the original values as in Step 1.

6. Disconnect the Ethernet cable from the AP router and reconnect your computer to your network.

7. Connect an Ethernet cable in one of the LAN ports of the AP router and connect it to your host router. Do not plug anything into the Internet (WAN) port of the router that your turning into an AP. Use the LAN ports only.

8. You may now use the other 3 LAN ports to connect other Ethernet devices and computers. To configure your wireless network, open a web browser and enter the IP address (192.168.0.50) you assigned to the router. Recommend using Mixed G and N or Single G or N modes. Refer to the Configuration and Wireless Security sections for more information on setting up your wireless network.

NOTE


Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2012 kl. 17:09
forkert - slettet


Redigeret af Brixen - 24-Juli-2012 kl. 17:14
Venlig hilsen
KB
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2012 kl. 17:14
Oprindeligt skrevet af Tine M. Tine M. skrev:

J
6. Tager kablet ud fra mac til d-link. Så står der godt nok, at jeg skal reconnecte min computer til netværket, ææææh pas? Jeg har jo hele tiden haft wifi slået til i waooen....


Nej. Vent med at tage kablet ud. prøv først om du kan komme ind i D-LINK med den nye adresse, og så fejlfind derfra.


Venlig hilsen
KB
Til top
Tine M. Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-April-2008
Sted: Horsens
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tine M. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2012 kl. 17:16
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af Tine M. Tine M. skrev:

Nå, nu håber jeg, der sidder en masse flinke mennesker klar til at hjælpe mig. LOL

Jeg går i stå, når jeg skal ændre d-linkens IP adresse fra 192.168.0.1 til 192.168.0.50.
Så rebooter den, og efterfølgende kan jeg ikke komme ind i den, hverken på den ene eller den anden adresse.

Jeg har slået wifi til på waoo'en igen, for jeg skal jo altså ha' en netforbindelse, mens jeg roder i d-linken, og da jeg skal ha' et kabel fra mac til d-link, bliver forbindelsen til waoo'en jo nødt til at være trådløs.

Gode ideer modtages. 

/Tine

Nu gætter jeg bare, da jeg ikke er sikker.
Hvis din Macs ip-adr. er 192.168.1.x tror jeg du skal sætte D-LINK til 192.168.1.50.



Tak.
Lige nu, hvor jeg er på waooen wifi, har mac'en ip 192.168.1.187
Når jeg går i d-linken med kabel, får mac'en 192.168.0.100

Mener du så, at jeg skal sætte d-linken til 192.168.1.? - den kan ikke hedde 192.168.1.50, det gør min Qnap. Men så der ikke er noget der hedder 192.168.0.xxx i hele "systemet"?

/Tine
Til top
Tine M. Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-April-2008
Sted: Horsens
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tine M. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2012 kl. 17:17
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af Tine M. Tine M. skrev:

J
6. Tager kablet ud fra mac til d-link. Så står der godt nok, at jeg skal reconnecte min computer til netværket, ææææh pas? Jeg har jo hele tiden haft wifi slået til i waooen....


Nej. Vent med at tage kablet ud. prøv først om du kan komme ind i D-LINK med den nye adresse, og så fejlfind derfra.



Det prøvede jeg, inden jeg tog kablet ud, det kunne jeg ikke.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2012 kl. 17:37
Når du disabler DHCP i D-LINK, bliver det din Waoo router, der deler adresser ud. 

Der skal D-LINK have en fast adresse, og når din Qnap har 192.168.1.50 kan du jo kalde D-LINK 192.168.1.51. Det der står i den enkelske vejledning er bare et eksempel.

Og prøv om du kan komme på D-LINK med kabel inden du tager det ud.

Men jeg er ikke så meget inde i de ting.

Venlig hilsen
KB
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2012 kl. 17:45
Og en ting mere. Du kan ændre din Macs IP-adr. i Systemindstillinger / Netværk.


Venlig hilsen
KB
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu