recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Raspberry Pi erfaringer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Raspberry Pi erfaringer

 Besvar Besvar Side  <1 1516171819 20>
Forfatter
Besked
Alf-69 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Januar-2013
Sted: Hjørring
Status: Offline
Point: 74
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alf-69 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2013 kl. 23:18
Oprindeligt skrevet af ThePulse ThePulse skrev:

Hej Alf

Jeg laver en video om at tilføje film en af dagene!

Mht. din ustabillitet så er det jo svært at svare på hvad der lige præcis sker!
Hvor mange milliampere er din strømforsyning (skal være minimum 1000)
Hvad står din overclocking til?
Har du opdateret til seneste nye build?
Kører du nightly builds?
Har du installeret på SD kort alene - eller på sd og usb?
Hvad har du ellers sat til din Pi?
Hvilken overclocking profil kører du?
Er den i en kasse (bliver den for varm?)


Jeg kan oplyse at min pi med mine settings kører 24/7 uden problemer overhovedet også uden at genstarte! Min ligger lige pt. løs på bordet uden kasse. Jeg afspiller alle typer film (xvid, avi, iso, mkv mm.)
Det lyder skam super at du laver en video en af dagene, bare du husker at du tager med helt fra bunden af hvordan man skal tilføje feks at man skal huske at dele mappe og at man skal oprette mede kode eller hvordan det nu var jeg skulle forklare det...

Ang. Strømforsyning, så har jeg bestilt det færdige sæt på komplett.dk http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=774255
Umiddelbart når jeg kikker på den, så er den kun på 150 mA, så vil jeg sku hive fat i dem i morgen og høre hvad meningen er med deres sæt, når der faktisk står på deres side, at den skal mindst have 700 mA power supply.. Men om det kan være årsagen alene til mine problemer ved jeg så ikke, men tror ikke det er det eneste..

Jeg har ikke overclocket den som sådan, jeg har prøvet at ændre den til fast, men det har ikke hjulpet,og jeg har kun installeret på SD-Kort, jeg har stadig ikke fanget ved der skal indstaleres på SD-Kort og hvad der skal installeres på USB, det er der ikke blevet fortalt ret godt om, for det img jeg henter er jo en ting, og det er jo det som jeg har lagt på SD-kortet, så jeg aner ikke hvad der skal være på USB...Som sagt syntes jeg ikke gennemgang på LStv var speciel god, og var total meget langtrukken...:(
Ang. temp. Så har jeg ikke lige tjekket den, men æsken som fulgte med, som kortet ligger i, bliver ikke speciel varm...

Er nok en smule forvirret, for ang Build så er den sat til at opdatere automatisk i indstillingerne, men som sagt, så er der måske noget jeg har misforstået ? Build / img hvad er forskellen, og om jeg køre nightly builds, øhh nej det tror jeg ikke, med mindre det er det samme som at den er sat til automatisk at opdatere ? Ellers er jeg helt rundt på gulvet, Og så kan du se at det slet ikke har givet mening med den 5 afsnit på LStv :)

Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2013 kl. 23:36
Gennemgange på LStv var efter min mening heller ikke god.
Men lige for at forklare et par ting : Du henter en installer som smides på SD kortet. Når det kører første gang i PI'en så henter den den aktuelle version af RaspBMC. De arbejder løbende med fejlrettelser m.m. Disse rettelser bliver hver dag lavet om til en nightly build = beta udgaver. Når de mener de er klar frigives denne version og når du genstarter RaspBMC så opdateres denne automatisk hvis du har sat den til automatisk at opdaterer. Hvis man ønsker at køre med de daglige versioner (beta) skal man selv ind og hente dem manuelt.

Personligt kører jeg kun med et SD kort - har ikke prøvet SD+USB. Men som jeg har forstået det så skal man når man klargør SD kortet på sin WIN maskine (via installeren) sætte flueben ved at man ønsker at bruge SD+USB. Når man så tager SD kortet ud af sin PC og smider den i PI'en skal man også smide en USB. Når RaspBMC så downloades så bliver det lagt på USB i stedet for på SD kortet.

Mht. strømforsyning. Har du ikke evt. en oplader liggende til en smartphone/tablet som giver 5-700mA du kan teste med - bare for at se om det bliver bedre. Som skrevet skal den være på min. 700mA. Jeg bruger en strømforsyning fra en iPad som giver 2A. 

Mht. kabinet så bruger jeg kun underdelen af mit. Så kan den stå åben og komme af med varmen. Har også smidt et par små køleprofiler på - men har læst at de kun skulle sænke temp med et par grader.


Redigeret af kim.t - 01-April-2013 kl. 23:39
Til top
ThePulse Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 131
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThePulse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2013 kl. 23:51
Hej Alf

Jeg starter lige med at blive lidt stram - du kunne jo starte med at lytte til hvad der bliver sagt i udsendelserne - så var de måske ikke så langtrukne og så behøvede du ikke at stille de spørgsmål her som rent faktisk bliver forklaret i udsendelserne!

Hvis du har en USB pind siddende i din pi når du sætter sd kortet i efter at du har forberedt det på din pc, så bliver det faktisk installeret på din USB pind (bliver forklaret i udsendelserne)

Du kan aflæse temperaturen på din cpu og gpu i xbmc under settings systeminfo (bliver forklaret i udsendelserne)

Nightly builds bliver også forklaret.

Der ud over er der flere der har givet dig udførlige forklaringer på at dele en mappe på din pc og hvordan man tilføjer den på pi'en

Vær lige lidt taknemmelig, vi er faktisk nogen der prøver at hjælpe dig - trods det at du nedgør vores indsats!
Til top
Alf-69 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Januar-2013
Sted: Hjørring
Status: Offline
Point: 74
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alf-69 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2013 kl. 23:54
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Gennemgange på LStv var efter min mening heller ikke god.
Men lige for at forklare et par ting : Du henter en installer som smides på SD kortet. Når det kører første gang i PI'en så henter den den aktuelle version af RaspBMC. De arbejder løbende med fejlrettelser m.m. Disse rettelser bliver hver dag lavet om til en nightly build = beta udgaver. Når de mener de er klar frigives denne version og når du genstarter RaspBMC så opdateres denne automatisk hvis du har sat den til automatisk at opdaterer. Hvis man ønsker at køre med de daglige versioner (beta) skal man selv ind og hente dem manuelt.

Personligt kører jeg kun med et SD kort - har ikke prøvet SD+USB. Men som jeg har forstået det så skal man når man klargør SD kortet på sin WIN maskine (via installeren) sætte flueben ved at man ønsker at bruge SD+USB. Når man så tager SD kortet ud af sin PC og smider den i PI'en skal man også smide en USB. Når RaspBMC så downloades så bliver det lagt på USB i stedet for på SD kortet.

Mht. strømforsyning. Har du ikke evt. en oplader liggende til en smartphone/tablet som giver 5-700mA du kan teste med - bare for at se om det bliver bedre. Som skrevet skal den være på min. 700mA. Jeg bruger en strømforsyning fra en iPad som giver 2A. 

Mht. kabinet så bruger jeg kun underdelen af mit. Så kan den stå åben og komme af med varmen. Har også smidt et par små køleprofiler på - men har læst at de kun skulle sænke temp med et par grader.
Jeg har desværre ikke nogen bedre strømforsyning, men det er da osse total skod at de sender sådan en ringe en med i en komplet løsning, når der står på siden at den skal være på mindst 700 mA, så de får dælme en opringning fra mig i morgen.

Aha, så er jeg lidt med det frem gik osse lidt af LStv det med at sætte flueben af ved SD+USB, men jeg opfattede det som at man skulle installere 1 ting på SD + 1 ting på USB, men som jeg forstår det nu skal jeg under install vælge SD+USB, når jeg så plugger det i R-PI, så kommer det som der er fra SD kortet over på USB, men er det så ensbetydende med at jeg så kan tage SD kortet ud igen, og kun lade min USB blive siddende ?

Det med Nightly Build tror jeg så ikke jeg køre med, jeg har kun hentet installeren med Raspbmc på, og i selve opsætningen valgt automatisk opdatering, så mener jeg at den kun køre med den færdige version og ikke en Beta, sådan har jeg forstået det..

Til top
ThePulse Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 131
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThePulse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2013 kl. 00:02
Sæt sd kort i pc og læg installeren på.
Ligegyldig om der trykkes install on USB eller ej så installeres det på usbpinden hvis man sætter en i pi'en før man første gang sætter sd kortet i (altså der hvor den henter buildet via nettet)

1. Klargør sd kortet med installeren på pc.
2. Sæt USB pind i pi.
3. Sæt sd kort i pi.
4. Sæt strøm til.
Vent 1/2 time ca.
Thats it!
Til top
ThePulse Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 131
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThePulse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2013 kl. 00:07
Sd kortet skal blive siddende i altid - det er den som den booter på.

Er du sikker på at der ikke står 1500mA eller at de 150mA er powersupply'ens strømforbrug (og ikke output power)?
Det er output strøm der er interessant - kan også stå som 1A eller f.eks. 1,5A
Til top
Alf-69 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Januar-2013
Sted: Hjørring
Status: Offline
Point: 74
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alf-69 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2013 kl. 01:34
Ha ha.. Jeg havde læst forkert på strømforsyningen åbenbart der står 50-60 HZ 150 mA, men nedenunder er der en linje mere hvor der står O/P 5.0 VDC 1.0A så den burde være god nok..

Jeg har stadig ikke forstået hvad det er der sker på USB pinden...

Er det muligt du kan lave en 100% start til slut video/beskrivelse så selv NooB kan være med, for jeg er da godt nok blevet helt forvirret og helt ude og skide med den her R-PI og Raspbmc nu...

Syntes jeg har nørklet for meget med det nu og blevet noget kun forvirret, så det ville være rigtig fint hvis man fik en 100% gennem gang af hvad man skal gøre fra A-Z, med alle tænkelige ting der skal gøres, både med at installere og hente og hvordan man lægger fra pc over til SD kort, for det anede jeg faktisk ikke første gang, da jeg aldrig havde leget med SD kort før...

Hvad er det præcis der kommer til at ligge på SD kort ? Det er Buildet (IMG) ikke sandt ? Og hvad er det så man får lagt på USB pinden ? Og er det noget der sker automatisk under boot, når man plugger SD kortet og USB pinden i R-PI ? Jeg forstår det på den måde at alt hvad man skal bruge er i det Build man lægger på SD kortet, og det som så skal være på USB pinden er noget der ligger i Buildet, som så sker pr automatik når man tænder R-PI og derefter skal både SD kort og USB pind blive siddende for at det hele virker...
Korrekt eller ikke ? :)

Til top
ThePulse Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 131
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThePulse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2013 kl. 07:52
Jeg laver en masse små videoer der viser hvordan man gør.
Fedt med din powersupply, kunne heller ikke forstå hvis den kun var på 150 mA.

Du behøver jo egentlig ikke vide hvad den lægger over på USB pinden - men ja du har forstået det korrekt.
Når man installeret på USB pind så fungerer sd kortet kun som boot - selve Linux kernen ligger på USB pinden.
Og alt det er noget som foregår automatisk første gang du du starter den op.
Det er dog vigtigt at det er minimum en USB 2.0 pind!

Kan du ikke prøve at pille pi'en ud af kassen og sætte overclocking til fast og se om det så kører?
Til top
jsabrahamsen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jsabrahamsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2013 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af Alf-69 Alf-69 skrev:

Ha ha.. Jeg havde læst forkert på strømforsyningen åbenbart der står 50-60 HZ 150 mA, men nedenunder er der en linje mere hvor der står O/P 5.0 VDC 1.0A så den burde være god nok..


Har du prøvet med et andet USB kabel til strømforsyningen, eller er det en af dem med integreret kabel? Jeg spørger for jeg har selv været udsat for at nogle USB kabler giver et stort spændingstab på grund af for stor modstand i lederne, og så bliver din Pi ustabil. Faktisk var det sådan at de fleste af de micro-usb kabler jeg havde i skuffen ikke duede, de gav en spænding på mindre end 4.5V (måles mellem TP1 og TP2). Det lykkedes mig til sidst at finde et kabel der leverede 5.0V, også ved fuld belastning, og siden har jeg ikke oplevet ustabilitet.

Til top
Alf-69 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Januar-2013
Sted: Hjørring
Status: Offline
Point: 74
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alf-69 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2013 kl. 12:32
Hmmm ! 
Jeg tror desværre at den er helt kaput, når jeg sætter strøm på den, så kommer der kun lys i de røde dioder nu, de andre kommer der ikke lys i mere..

Til top
ThePulse Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 131
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThePulse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2013 kl. 12:37
Sidder dit sd kort i?
Få slettet dit sd kort 100% - og installer det igen!

Til top
Alf-69 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Januar-2013
Sted: Hjørring
Status: Offline
Point: 74
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alf-69 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2013 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af ThePulse ThePulse skrev:

Sidder dit sd kort i?
Få slettet dit sd kort 100% - og installer det igen!


Jeg er igang med at installere på SD kort igen...

Men har en mistanke om at den er defekt, For den har flere gange gået ned hvor den har restartet og popper op med en besked om at jeg skal huske at lukke/afslutte korrekt.

Jeg fik dog set en film igår uden at den stoppede, og det har jeg gjort før med en anden film, Men det køre bestemt ikke gnidningsfrit...



Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1516171819 20>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu