recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - visning af billeder fra NAS på Ipad via DS File
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

visning af billeder fra NAS på Ipad via DS File

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
kam15 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Februar-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 77
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kam15 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: visning af billeder fra NAS på Ipad via DS File
    Sendt: 08-Oktober-2012 kl. 20:16
Hej.
 
Jeg har et lille problem, som jeg håber nogen kan hjælpe mig lidt med.
 
lige en opgørelse over "fakta" i mit set-up
 
Kamera: Canon Eos 600D
NAS: Synology DS 212+
Ipad: Ipad2
App: DS File (version 4.0.2-089)
 
Mit problem er, at jeg lige har fået nyt kamera (Canon Eos 600D) - fint kamera. alt OK.
 
Men når jeg tager billeder med kameraet (i højeste opløsning), så fylder et enkelt billede ca. 8 MB
 
Billederne har jeg så lagt ind på min NAS
 
Og jeg kan sagtens se billederne på mit TV (fx. via Boxee Box)
 
Men hvis jeg vil se billeder på min Ipad, via App'en DS File - så "chrasher" denne App. (på en anden Ipad skriver den decideret "fil for stor")
 
Jeg ved godt, at jeg selvfølgelig "bare" kan lade mit kamera optage i en lavere opløsning - men det er jo lidt fjollet, når et "almindeligt" brug ikke har problemer med de store filer - og det kan jo være, at man en skønne dag skal bruge den store billed-fil til et eller andet.
 
Det jeg allerhelst ville var, at App'en DS File kunne "vænnes" til at håndtere så store billedfiler - er der nogen, der ved, om det kan lade sig gøre ?
 
En anden mulighed var at oprette et "underbibliotek" til hvert af mine "billedbiblioteker" - hvor jeg fx. kopierede alle billed-filer ned - men i en lavere opløsning (komprimerede filer). så kunne jeg "tilgå" dette underbibliotek, hvis jeg ville se billederne via DS File-App'en. er der nogen, der ved dels hvordan man komprimerer JPG-filer (på en nem måde) - og måske endda, om man "automatisk" kan komprimere et helt bibliotek - og få de komprimerede filer lagt i et underbibliotek ?
 
Hvis der er nogen, der kan se en helt anden (og bedre/mere simpel) løsning, så er jeg selvfølgelig også lydhør for dette Smile
 
pfh tak for hjælpen
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2012 kl. 21:29
Kan du ikke bruge ds photo appen istedet?, photostation kan jo selv lave lavopløselige fotos og miniaturer som er bedre egnet til mobile enheder.
Mvh

René
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2012 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af kam15 kam15 skrev:

...om man "automatisk" kan komprimere et helt bibliotek
Kodeordet er "batch" - søg evt. efter batch resize jpg på google.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2012 kl. 07:30
Ellers kan du prøve med en anden App i stedet. Jeg bruger App'en FileBrowser:
http://itunes.apple.com/dk/app/filebrowser-access-files-on/id364738545?mt=8

DS Photo kan jeg ikke umiddelbart anbefale dig at bruge. Den er sindsygt langsom til at lave thumbnails og den æder al din NAS' CPU kraft imens den gør det. Man kan endvidere ikke se hvor langt den er i sin indeksering, så der er ingen indikator for om den har 1 uge tilbage eller 1 time tilbage. For mit vedkommende nåede den ikke engang 10% igennem mit fotobibliotek på 24 timer, så derefter slog jeg den fra.

Men lad mig lige forstå: Skyder du dine billeder i JPG-formatet med et EOS600D? FY! Få gang i RAW-formatet og gem så en JPG-konvertering hvis du har brug for at se billederne fra iPad på NAS'en bagefter.

Hvis du vil have billederne gemt i en mindre version også, så kan programmet "Faststome Photo resizer" anbefales. Det er gratis og kan lave batch-konvertering plus en hel del mere.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Lightyear Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 527
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lightyear Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2012 kl. 07:52
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

DS Photo kan jeg ikke umiddelbart anbefale dig at bruge. Den er sindsygt langsom til at lave thumbnails og den æder al din NAS' CPU kraft imens den gør det. Man kan endvidere ikke se hvor langt den er i sin indeksering, så der er ingen indikator for om den har 1 uge tilbage eller 1 time tilbage.  

I seneste version af DSM er det muligt at se hvor langt den er nået med indekseringen. Det lagde jeg mærke til ved et tilfælde her for noget tid siden... Men udover det, giver jeg dig ret. Da jeg lagde mit fotobibliotek over på min NAS første gang, tog det flere dage før den var færdig med det.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2012 kl. 08:19
yakken: hvilken synology har du?, for jeg oplever da ikke det er et problem med at den skal stå og tygge lidt på billederne, det er klart når man starter fra 0 og har en ordentlig portion så tager det tid, men typisk hælder man jo fotos over lidt af gangen, og syntes da ellers at fordelene ved photostation generelt både via browser og mobile enheder klart ophæver den tid det tager.. især for de fleste gælder det jo bare om at hælde fotos over i den rigtige folder, så klarer NAS jo resten.. og noget skal den jo have og lave ;o)
Mvh

René
Til top
Bananabot Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 106
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bananabot Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2012 kl. 09:40
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

yakken: hvilken synology har du?, for jeg oplever da ikke det er et problem med at den skal stå og tygge lidt på billederne, det er klart når man starter fra 0 og har en ordentlig portion så tager det tid, men typisk hælder man jo fotos over lidt af gangen, og syntes da ellers at fordelene ved photostation generelt både via browser og mobile enheder klart ophæver den tid det tager.. især for de fleste gælder det jo bare om at hælde fotos over i den rigtige folder, så klarer NAS jo resten.. og noget skal den jo have og lave ;o)
Jeg har næsten samme setup som trådstarter, dog med en noget langsommere Nas (ipad 2, DS 210J, Boxee mm).
Jeg benytter mig af Photo station samt DS Photo App'en, og det fungere perfekt her. Så kan kun anbefale rhsin's forslag.
Til top
kam15 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Februar-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 77
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kam15 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2012 kl. 09:48
Tusind tak for gode input..
 
Jeg prøvede mig lige lidt frem med DS Photo i går... og lagde ca. 40 billeder over i en mappe i "photo"-biblioteket på NAS'en (jeg har tidligere brugt et helt andet bibliotek, nemlig for at den ikke skulle stå og tygge alle disse "thumbnails"  (eller hvad det nu hedder) igennem):
 
konklusionen er nogenlunde følgende:
 
-Photo App'en fungerer fortinligt.
 
-Ja - det tager dælme lang tid for den at "behandle" de fotos, der bliver lagt i Photo-biblioteket - de ca. 40 fotos tog det vel et par timer for den at "bearbejde" - men når det er gjort, så virker det som sagt fint.
 
Lige et par opfølgende spørgsmål:
Hvad er det NAS'en gør når den "bearbejder" foto-filerne ? - sletter den de oprindelige, omdøber den dem til et andet "navn", eller lægger den bare en kopi et eller andet sted ? (hvad nu, hvis man vil maile en billedfil til en modtager, der ikke har en Synology - kan de så "åbne" den (det kan de selvfølgelig nok godt - men hvad er det lige der sker ?))
 
Batch-komprimering: gode forslag. Tak for det.
 
RAW-format fra kamera..... OK - der er jeg så ikke lige kommet til i brugervejledningen... jeg må lige have tjekket op på, hvad det er, og hvorfor man i givet fald skulle bruge dette format (fordele/ulemper)
 
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2012 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af kam15 kam15 skrev:

 
Lige et par opfølgende spørgsmål:
Hvad er det NAS'en gør når den "bearbejder" foto-filerne ? - sletter den de oprindelige, omdøber den dem til et andet "navn", eller lægger den bare en kopi et eller andet sted ? (hvad nu, hvis man vil maile en billedfil til en modtager, der ikke har en Synology - kan de så "åbne" den (det kan de selvfølgelig nok godt - men hvad er det lige der sker ?))
 
 
NAS ændrer intet på originalfilen, faktisk kan du browse dig frem til originalopløsning via webadgangen til photostation, de miniaturer den laver ligger i et seperat aflukke på NAS internt og bliver ikke blandet med dine originalfotos, flytter du rundt på mapper mener jeg faktisk den sletter de gamle thumbnails og miniaturer, så går den igang med at lave nye thumbnails, så det gælder om ikke at flytte for meget om.
 
en anden fordel er at man altid har sine billeder med sig, og kan sidde og bladre i dem.. mener NAS laver 3 størrelser på billederne så det også kører fornuftigt selv på 3G forbindelse.. det vil jo ikke køre så godt hvis det var et 8mb billede
Mvh

René
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2012 kl. 11:56
Jeg har en DS409, men problemet er også, at jeg har over 100 GB billeder. Begge mine kameaer skyder i 21 Mpix, hvor et billede fylder mere end 20 MB og lidt mindre når de er konverteret til JPG.

Jeg gemmer alle mine billeder i RAW og så vidt jeg kan se, så prøver Synology'en at lave thumbs til disse. Derudover så har jeg ofte en JPG kopi af de billeder, jeg lægger i familiens fælles online galleri, og disse indekseres også.

Jeg oplevede i øvrigt samme problem da jeg slog medieserveren til på min DS409, da den ogås går ind og kigger på alle mine BluRay rips. På min firmware (jeg tror det er 4'eren) kan jeg ikke se status på indekseringen og det er pænt irriterende.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2012 kl. 12:11
ok, jeg har "kun" 50GB fordelt på ca. 14000 filer, har faktisk også en ds409+ (til backup) men syntes da den kørte rimeligt hurtigt.. men min ds1010+ gør det nu også noget hurtigere.. samtidig med at mine billeder er "mindre".
 
hvis du ikke lige har set det, så kan du selv styre hvilke mapper medieserverindekseringstjenesten skal kigge i kontrolpanel -> medieindekseringstjeneste -> indekseret mappe så kan du gøre det mere specifikt, så du selv bestemmer hvilke mapper den skal holde øje med.
Mvh

René
Til top
brisk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-December-2009
Status: Offline
Point: 169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brisk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2012 kl. 14:42
nu kan det godt være det bare er mig, men hvorfor ikke anvende Synology Assistant til at uploade billeder og video?
Så forgår konverteringen i computerens cpu fremfor nas.

Eller har jeg misforstået noget?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu