|
Beregning af effekt? |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Suckyboyfriends ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 12-Maj-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 612 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 20-Oktober-2012 kl. 22:39 |
Jeg skal til at finde en effekt til mine højtalere (B&w 805s) Har prøvet lidt spl beregnere på nettet og ved 150w 8 ohm vil jeg have 105 dB i lytteposition. Det passer jo fint surround hvor det er maks lydtryk. Men da højtaleren har en minimums modstand på 3,7 skal forstærkeren kunne levere 300w i 4 ohm for at alt lyden kommer uforvrænget ud. Kigger man på multikanals effekter skal man alligevel et godt stykke op af budget stigen før man rammer 300w 4ohm på alle kanaler. Men er teori vejen frem, og kan det i øvrigt passe at min 805S er svære at drive end mine gamle 800D som har en højere følsomhed? |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19569 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kan dine højttalere overhovedet holde til det? Klaus |
|
![]() |
|
Suckyboyfriends ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 12-Maj-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 612 |
B&w anbefaler maks 125w men skriver intet om maks spl Jeg kommer nok ikke til at fodre den med de sidste 25w men tænker det er godt at have en forstærker med en anelse mere kraft som headroom. Men tænker mere om det rent faktisk er sådan man kan regne det ud med effekt rent videnskabeligt? Kan være der er videnskabelige faktorer jeg ikke kender og derfor mangler? |
|
![]() |
|
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
Højttaleren har en følsomhed på 88 dB ved 1 watt ved 1 meters afstand. Lydtrykket halveres med afstanden, men dette gælder kun tæt på kilden eller i frit felt. Eftersom dine højttalere er placeret i et rum komplicerer det udregningerne, så man ikke helt kan regne med det.
Omkring SPL skal du også tænke på crest faktoren i signalet og om det er peak eller RMS du regner med. En fordobling i effekt giver 3 dB ekstra SPL fordi effekten er kvadratet på spændingen, så du skal bruger 4 gange effekt for at opnå 2 gange spænding/SPL. Dvs hvis du øger fra 1 watt til 4 watt kommer du op på 94 dB SPL etc. Du ønsker at øge med 105-88 = 17 dB, dvs 10^(17/10)=50.1 gange 1 watt. Hvilket igen giver ca 25 watt pr højttaler ved to kanaler. Dertil kommer gain fra overflader i rummet etc. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |