recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Defekt motherboard - kender du fejlen?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Defekt motherboard - kender du fejlen?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Pade2204 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Maj-2005
Status: Offline
Point: 1048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pade2204 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Defekt motherboard - kender du fejlen?
    Sendt: 08-November-2012 kl. 02:34
Hej,

Jeg har en computer med et lidt irreterende problem - den kan ikke starte Confused

Specs:
Windows 7, Motherboard GIGABYTE GA-P35-DS3, CPU Intel Q6600 2,4Ghz, 8GB RAM (ikke min primære)

...og så alligevel vil den gerne starte efter lidt hokus pokus.
Det skal siges at batteriet i motherboardet er helt nyt, og alle ledninger til fra strømforsyning/case til motherboardet er sat 100% rigtigt på.

Dette gøres for at få computeren igang:

1. Jeg kickstarter ATX stikket til motherboardet, ved at sætte en clips i grøn/sort ledningerne.
2. Skal reset motherboardet ved at tage batteriet ud og ind igen.

Så starter den fint op, dog med forkert dato osv. grundet batteriet. Når dato er indstillet kører den uden problemer.

Når jeg så skal slukke, må jeg naturligvis efter "luk computer" tage strømmen bagpå.

Hvis jeg vil have liv i den igen - og det er ikke nok bare at tænde for strømmen - batteriet skal have været ude og inde igen - før computeren starter... Confused

Mit spørgsmål - er der en der kan komme med den præcise fejl - evt på motherboardet.
Er lidt træt af at skulle købe nyt motherboard og evt reinstall.

TAK FOR DET :-)
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Point: 2123
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2012 kl. 06:55
Ofte er det en dårlig forbindelse der giver problemer, så du kan prøve at fjerne alt det kan fjernes og så sætte det på plads igen, både indstikskort, processor og andet der sidder i sokkel, det gør bios fx nogen gange. Risikoen er så at den dårlige forbindelse bliver til ingen forbindelse og så virker det slet ikke mere Confused
Hvad hvis du afbryder 230V kan du så starte uden at skulle pille i den? Evt. uden batteri.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2012 kl. 09:02
Den slags problemer kan være alle mulige og umulige...

Hvor langt når den i opstart? stopper den efter 1 sek eller når du at se noget på skærmen?

Man kan på de fleste BIOS sætte den til at checke hele bundkort og ram igennem først. Det plejer den at gøre med en clean bios. Så måske du kan fremtvinge at det virker hver gang med den indstilling.

Eller skal du måske kigge på bundkortet og se om der er nogle komponenter der er beskadiget. Sådan en fejl kan godt skyldes en kondensator der er "pustet" op. Så den måske kun kan starte hvis strømmen har været taget fra i længere tid. Det kan man så fremtvinge ved at fjerne alt strøm og batteri.
Har du testet om fejlen kan "nulstilles" med clear cmos jumperen, så du ikke er nødt til at tage batteri ud?

Prøv med kun én ramklods og kun med internt grafikkort hvis det er muligt.
Fjern også alle andre kort.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pade2204 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2012 kl. 11:51
Jeg har prøvet tricket med at tage alle dele fra - gør ingen forskel.

Den er helt død - den viser intet på skærmen før jeg de to ovenstående ting.

Men prøver i aften at tage alt ting ud igen, og se om bundkortet ser "mystisk" ud nogle steder.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pade2204 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2012 kl. 11:54
...noget den faktisk har gjort før er, at når eksempelvis strømmen gik, og computeren lukkede unormalt, ville den have svært ved at starte derefter. Så var det som om på 10. tryk på powerknappen, at den så kom (og efter at have ventet nogle minuter efter 1. tryk).

Mystisk egentlig.
Til top
PhuPhyt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Januar-2006
Sted: Denmark
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PhuPhyt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2012 kl. 12:24
vær også opmærsom på strømforsyningen, jeg har flere gange været ud for underlige fejl som lignede ram fejl + diverse andet, som viste sig at være relateret til en strømforsyning som var "træt". Den blev skiftet og computeren var som ny.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu