recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opgradering af hjemmenetværk??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opgradering af hjemmenetværk??

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cnn3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2012 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:


Cat 5e (ca. 5mm) er tyndere end Cat 6 (ca. 7mm) og der kan ligge 2 stk cat 5e kabler i et 16mm plastrør. Hvis du skal fremføre 2 stk cat 6 skal du have et 20mm plastrør.

Som sagt er det et 16mm tomrør ( ihvertfald ikke 20), jeg har lige været oppe på loftet og måle: antennekablet er knap 7mm, og cat 5e kablet er 5mm. Er der mon plads nok i tomrøret?

Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Du kan sagtens blande forskellige kategorier af kabler i samme installation. Hastigheden på hver strækning forhandles af det tilkoblede udstyr og kan godt være forskellig (10-100-1000 Mbit/s)


OK :-)
mvh Christian
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cnn3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2012 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


Du skal være opmærksom på, at maks. anbefalet SAMLET længde af Cat5e/Cat6 kabel, er 90-100 meter!
D.v.s. alle kabler lagt sammen. Kommer du over det, kan der opstå problemer. Måske ikke til at starte med, men så hen ad vejen...


Afstanden skal måles mellem to aktive netværksenheder, for eksempel en computer og en switch. I det konkrete tilfælde skal der være en switch på loftet, så det skal være et relativt stort hus hvis der er 90m kabeltræk fra switch på loft til udtag.

OK, det er vist et rimelig almindeligt hus (150m2), så det bliver nok ikke et problem.

Dengang vi flyttede ind var routeren på børneværelse 1, jeg skulle på et tidspunkt bruge en PC på børneværelse 2, så kablingen var: børneværelse 1 til kontor, patchkabel på kontoret mellem de 2 netværksstik, og kontor til børneværelse 2 plus kabel fra netværksstikket til PC'en. Det gik fint nok, vel ialt max 60m, snarere 50m.
mvh Christian
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2012 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:


Cat 5e (ca. 5mm) er tyndere end Cat 6 (ca. 7mm) og der kan ligge 2 stk cat 5e kabler i et 16mm plastrør. Hvis du skal fremføre 2 stk cat 6 skal du have et 20mm plastrør.

Som sagt er det et 16mm tomrør ( ihvertfald ikke 20), jeg har lige været oppe på loftet og måle: antennekablet er knap 7mm, og cat 5e kablet er 5mm. Er der mon plads nok i tomrøret?


Nok lettere end et cat 6 ;-)

Brug opvaskemiddel til at "smøre med" når du trækker kablet i. Der findes tyndere antennekabel der måske kan bruges hvis der ikke er plads nok i røret.

BS


Redigeret af Bschmidt - 13-November-2012 kl. 12:18
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cnn3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2012 kl. 15:24
OK, det blev vist cat5e UTP, og så med solid core, det er vel nr. 1?

Tak for hjælpen :-)

mvh Christian
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cnn3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2012 kl. 15:27
Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Hvad med det her?


Nu har jeg aldrig før prøvet at montere kabler i et patchpanel. Er det nok at have kabler og selve patchpanelet, eller skal der tilkøbes mere? Som fx noget der hedder en LSA-tang?
mvh Christian
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1203
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2012 kl. 19:49
Skal og skal... Det letter arbejdet en del.

/ask
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2012 kl. 19:55
Jeg ville køre med cat 6 da det er fremtidssikret er bedre til 1 giga
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2012 kl. 20:20
Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:


Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:


Hvad med det her?




Nu har jeg aldrig før prøvet at montere kabler i et patchpanel. Er det nok at have kabler og selve patchpanelet, eller skal der tilkøbes mere? Som fx noget der hedder en LSA-tang?


Jeg var turen igennem sidste år, og trak det hele fra loft i to-plans hus. Det er ikke så svært at samle stik osv. Husk at alle stik samles efter samme std. A eller B, mener jeg brugte 568B alle steder. Jeg købte det meste her http://www.wattoo.dk/ , da de samlet set havde de bedste priser på de dyre lexcom konnektorer og Fuga udtag.

Jeg må indrømme at jeg sprang patchpanelet på loftet over og terminerede mine Cat6 kabler med RJ45 stik og satte dem direkte i Switchen.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2012 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Ikke så nyt. Standarderne siger max 100m patch length. Altså 100m = kabel + patchkabel i hver ende. Det er hver enkelt stræk der ikke må være længere og ikke samlet længde i installationen. Hvis du overskrider de 100m får du timingsproblemer med følgende nedsættelse af båndbredden da pakker skal gensendes. (og du overholder ikke standarden)

Per streng giver det meget mere mening, jeg læste Henrik's kommentar som at det var husets samlede netværksinstallation der ikke måtte forbruge mere end 100 meter kabel og jeg har da venner og bekendte der rask væk har trukket en lille halv kilometer kabel rundt i deres huse. Et almindeligt parcelhus med krydsfelt i bryggerset og dobbelt kabeltræk til husets værelser og et par ekstra stik hist og her i stue og køkken og der ryger hurtigt 300m kabel.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2012 kl. 22:30
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:


Jeg må indrømme at jeg sprang patchpanelet på loftet over og terminerede mine Cat6 kabler med RJ45 stik og satte dem direkte i Switchen.


Det kan man også, men normale RJ45 connectorer er beregnet til patchkabel med bløde ledere. Du skal helst have connectorer beregnet til stive ledere for at gøre dette. Der er et symbol på connectoren som viser om det er den ene eller den anden type (så vidt jeg husker).
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2012 kl. 22:32
Der er masser af gode vejledninger om netværk til gør-det-selv folket på Cubus' side.

EDIT: meget apropos har vi her RJ45 stik til hhv. bløde (patch) og stive ledere.


Redigeret af JesperLund - 13-November-2012 kl. 22:34
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cnn3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2012 kl. 01:16
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

 Jeg købte det meste her http://www.wattoo.dk/ , da de samlet set havde de bedste priser på de dyre lexcom konnektorer og Fuga udtag.

Ja, jeg skal jo bruge lidt af hvert :-)

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:


Jeg må indrømme at jeg sprang patchpanelet på loftet over og terminerede mine Cat6 kabler med RJ45 stik og satte dem direkte i Switchen.

Ja, tanken har da strejfet mig :-)
mvh Christian
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu