recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forskel på Ambilight?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forskel på Ambilight?

 Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Bøje_fra_nr_16 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-August-2012
Status: Offline
Point: 333
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bøje_fra_nr_16 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Forskel på Ambilight?
    Sendt: 03-December-2012 kl. 22:28
Jeg er enig i Smart TV er tæt på ubrugeligt på mange TV, primært pga processoren er for langsom - faktisk har jeg ikke hørt om et Smart TV der er hutigere end en skilpade. Bedste løsning er stadig ( og sikkert adskillige år frem ) en barbar eller i3/i5 Sandy Bridge media center PC forbundet via en HDMI og trådløst tastatur. Der er ikke noget Smart TV jeg kender der understøtter Flash, dvs man kan reelt ikke bruge internettet til ret meget, da næsten alt kører i Flash. 

Philips har mange gode sider, men menusystemet er ikke det bedste, som en gammel kone der skal følges over vejen, man må tilpasse sin "skridt". Skal det være uden Ambilight ( og 21:9 ) ville jeg selv vælge en Sharp. Men personligt er Ambilight ( 100% 21:9 ) det værd ift det lidt kluntede menusystem.


Redigeret af Bøje_fra_nr_16 - 03-December-2012 kl. 22:35
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 14:56
Ja, Samsung er så næste trin op ad stigen. Her oplever du så trælse og langsomme menuer, et billede der skal tweakes for at blive godt og en software der er 3/4 færdig.

Jeg ville nok bare springe trinnet højere op......

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
mentallapse Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mentallapse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 13:09
SuperMartin

Ambilight 2 er lys fra venstre og højre side.
Ambilight 3 er lys fra venstre, højre og fra top.

Ambilight er efter min mening helt fantastisk men jeg har nu prøvet to "top-of-the-line" Philips TV med Ambilight 2 og et med Ambilight 3.

Billedemotoren på begge modeller var fantastisk, men jeg måtte returnere begge da "Smart-funktionerne" gør TV'et sløvt og svært at betjene. 

F.eks skifter Philips TV'et kanal meget langsomt, skifter kilde meget langsomt, booter uden varsel og midt i en udsendelse popper der pludselig en "service meddelelse" op som siger at TV'et har fundet en NAS-enhed på neværket (selv om NAS-enheden blev mappet dagen før). Generelt må jeg bare konstatere at smartfunktionerne ikke er en pind værd. 

Køber Samsung high-end nu - ikke pga smartfunktionerne, de er nemlig heller ikke meget bevendt - men grundet gode basisfunktioner og supergodt billede !!  
Til top
rolighed Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 164
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rolighed Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2012 kl. 07:46
Som tidligere Ambilight bruger kan jeg kun have hovedrysten til overs for alle de der "bare" afviser Ambilight som Tivoli-lys og bling-bling uden selv reelt at have brugt det i nogen tid. Billeder og video KAN ikke gengive den måde som Ambilight opleves på, når man har fået det justeret og har vænnet sig til det/glemt det efter nogen tids brug! Generelt ser det ud som om det er skruet ALT for meget op får på de billeder og video jeg har set - eller (nok mere sandsynligt) også forskruer kameraerne bare hvordan det reelt ser ud korrekt justeret.

Da jeg selv (for efterhånden nogle år siden) fik Ambilight, med mit spritny Philips PFL9830 37" fra tyskerland, vil jeg kalde mig selv moderat skeptisk. Og de første dage var jeg ikke voldsomt imponeret/glad for det... Syntes det virkede alt for voldsomt! Og selv efter at have fået justeret det til et lavere lysstyrkeniveau og farveskiftstempo der var "roligt", så var det svært ikke at komme til at sidde bare og glo på det skiftende farvede lys når man ser TV. Irriterende!

MEN, for hver dag der gik så jeg det mindre og mindre. Eller, det vil sige - at hvis jeg slukkede det mens jeg så TV, så kunne jeg tydeligt mærke forskellen, og den samlede oplevelse af at se film (ja, selv TV-avis) blev markant "fladere"! Det er svært at beskrive hvad det er Ambilight gør ved oplevelsen som er så unik, men det virker. Fakta! Medgivet, der vil da sikkert være ejere der IKKE er blevet glade for det - heller ikke med tiden. Men, for de af os der er, der virker det bare fantastisk! Lidt lige som forskellen på en Chili con Carne med chokolade og en Chili con Carne uden... Det er lige det der sidste lille pift, som lige runder den samlede oplevelse af. Men som "purister" vil sige at ægte cowboys ikke havde i gode gamle Texas. Wink

Jeg opgraderede for et par år siden til mit nuværende Samsung PS50 C7005, som jeg også er svært glad for. Skønt med markant større skærm og super billedkvalitet. Men jeg må godt nok sige, at jeg savner mit Ambilight. Det var, som skrevet, lige prikken over i'et, når det er tilpas neddroslet og justeret!
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2012 kl. 23:34
Oprindeligt skrevet af Bøje_fra_nr_16 Bøje_fra_nr_16 skrev:

 

Her Ambilight ved bold,  læg mærke til græsset "smitter" af - virker mere "rigtigt" fremfor hvidt uniformt lys 


Det virker på INGEN måde mere "rigtigt" i mine øjne. Jeg synes det ligner - ja, tivoli lys og legetøj. Men bemærk at jeg stadig ikke anfægter folks ret til at synes at det er fedt. Hvis du synes det er fedt, så brug det da endelig. Bare hold din pseudo-videnskab om at det skulle være objektivt bedre pga fysiologiske egenskaber for dig selv. Og lad være med at antyde at jeg anfægter folks ret til selv at bestemme. Jeg ønsker blot at folk skal bestemme ud fra et ordentligt grundlag. At give folk en fejlagtig opfattelse af hvad Ambilight gør ved oplevelsen af filmen, det er IKKE et ordentligt grundlag.

I forlængelse af dette, så forhindrer jeg heller ikke nogen i at se på det med egne øjne og vurdere selv. Jeg har aldrig bedt nogen om bare blindt at gøre som jeg siger, tværtimod har min mission været (omend jeg er ved at løbe tør for drivkraft til det, hvilket nok er årsagen til at jeg nogle gange bliver kort for hovedet) at gøre folk bedre rustet til SELV at tage en beslutning. Man kan ikke tage en beslutning om hvorvidt man foretrækker at søge den korrekte gengivelse, uden at forstå hvad det indebærer, og ikke mindst ikke indebærer. 

Folk som dig der forsøger at latterliggøre mig fordi jeg rent faktisk har et vist fagligt niveau at tilføre debatten, forarger mig ganske enkelt helt vildt. Så må man kalde mig snob alt det man vil. Men desværre er folkestemningen som sagt at almindelige forbrugere er mere troværdige og mere interessante at lytte til end fagfolk (og det gælder ikke kun i denne branche). Det må jeg jo så bare indrette mig efter.

Oprindeligt skrevet af Bøje_fra_nr_16 Bøje_fra_nr_16 skrev:

Men - Otto - for at kommentere på dine faglige betragtninger - influerer omgivelser der passer til billedet mindre på oplevelsen af billedet, og dermed på instruktørens vision - modsat eksemplevis en brun væg med hessian, der vil virke forstyrrende på billedeoplevelsen som helhed ....... medmindre billedet er et billede af - en brun væg med hessian ........................

For det første, så er jeg grundlæggende uenig. For det andet, så er det hamrende irrelevant at der findes andre dårligdomme der er værre, det forsvarer ikke én dårligdom at der findes andre dårligdomme. Jeg har aldrig set sollys ind på en skærm placeret på en brun hessian-væg hos nogen af de brugere der argumenterer for at farveskiftende Ambilight er en forringelse af filmen. Det er komplet irrelevant, og det er kun noget du hiver frem fordi du skyder især mig i skoene at jeg mener alt andet end perfekt er ubrugeligt. Det har jeg _aldrig_ givet udtryk for, jeg er tilhænger af at gøre det bedste man kan under de givne omstændigheder. Jeg er stærk modstander af bare at acceptere dårligdomme i éns setup, blot fordi andres er ringere. Det gælder ISÆR dårligdomme der er billige at fjerne, i endnu højere grad dårligdomme der er gratis at fjerne, og i allerhøjeste grad dårligdomme man kan spare penge på at fjerne.
Til top
Bøje_fra_nr_16 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-August-2012
Status: Offline
Point: 333
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bøje_fra_nr_16 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2012 kl. 22:47
Jeg har heller ikke rodet alt for meget med alle indstillingerne, det er ikke videnskabeligt hvordan det lige er sat, og på ingen måde "ISF" kallibreret ;-)




Redigeret af Bøje_fra_nr_16 - 28-November-2012 kl. 22:48
Til top
Ham_Der_Hansen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 164
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der_Hansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2012 kl. 21:44
Oprindeligt skrevet af Bøje_fra_nr_16 Bøje_fra_nr_16 skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Oprindeligt skrevet af Ham_Der_Hansen Ham_Der_Hansen skrev:

På de nyeste Philips skærme kan både skærm og ambilight ISF kaliberes

 
Kan man så vælge at det skal lyse med konstant hvid og kan man indstille farvetemperaturen og lysstyrken på lyset? - Sådan som det efterspørges længe tilbage i tråden. Det ville være smart.
 
MVH

Konstant hvid: JA
Konstant farve: JA
Indstille farvetemp: JA, et par forskellige
Indstille Lysstyrke: JA
Tilpasse til vægens farve: JA
Med farver som i billedet: JA
I stereo: JA, 0 - 100% livligt
Seperation: JA
Slukkes: JA
Forsinket sluk efter skræmen er slukket: JA, valgfrit

Det er nogle af de indstillinger der er.

Eksempelvis rigtig praktisk i soveværelset.

 
Jeg har ikke rodet, så meget med det for at være ærlig, men det skulle kunne lade sig gøre, netop som det også fremgår i bøje_fra_nr_16's indlæg :-)
Til top
Bøje_fra_nr_16 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-August-2012
Status: Offline
Point: 333
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bøje_fra_nr_16 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2012 kl. 21:33
Men - Otto - for at kommentere på dine faglige betragtninger - influerer omgivelser der passer til billedet mindre på oplevelsen af billedet, og dermed på instruktørens vision - modsat eksemplevis en brun væg med hessian, der vil virke forstyrrende på billedeoplevelsen som helhed ....... medmindre billedet er et billede af - en brun væg med hessian ........................

Bøje


Redigeret af Bøje_fra_nr_16 - 28-November-2012 kl. 22:52
Til top
Bøje_fra_nr_16 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-August-2012
Status: Offline
Point: 333
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bøje_fra_nr_16 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2012 kl. 19:47
Otto - er det ikke ret ligegyldig, der er ingen løsning på dette "problem" som ikke er noget problem. 

Det er subjektivt, dvs alle har ret. Som med en lort i sovs ( for at blive i din verden ), angora drengene mener det er fint og gir god smag - men ingen tvang at spise med.

Her Ambilight ved bold,  læg mærke til græsset "smitter" af - virker mere "rigtigt" fremfor hvidt uniformt lys - desværre kun Ambilight spectra 2.






Redigeret af Bøje_fra_nr_16 - 28-November-2012 kl. 20:41
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2012 kl. 19:31
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

 kan jo se du udtaler dig negativt imod ambiligt, men du synes åbenbart det er ok med lys bag skærmen. Hvad er forskellen nu det viser sig at du kan have en fast farve som endag kan isf kaliberes. Kan jo også se du var bekendt med denne isf kalibering.

Kan desuden se der er en del brugere som er tilfredse med deres lys. Så mon det er helt så ringe som det du elllers sammenligner dine smagsoplevelser med.

Jeg synes ellers jeg har gjort meget ud af at nuancere min holdning til Ambilight (og jeg vil gerne påpege at det ikke var mig der skrev at det skulle slukkes uanset hvad, det er jeg IKKE enig i). Jeg mener IKKE Ambilight per definition er negativt. Jeg mener bare heller ikke at det per definition er positivt. Det er positivt, NÅR DET BRUGES RIGTIGT. Og så har jeg understreget at på NOGLE Philips tv findes dén mulighed ikke. Jeg har ikke praktisk erfaring med de nyeste modeller, og hvis de rent faktisk har taget kritikken til sig og nu tillader en korrekt opsætning af Ambilight, så har jeg KUN ros til overs for dét, og jeg mener det er en feature som andre burde kopiere.

Dét jeg mener er forkasteligt, er tankegangen om at lade dette omfaldslys skifte farve i takt med billedindholdet, og især at der bruges fordrejet videnskab til at argumentere for det. For eksempel når man argumenterer for farveskiftende lys, med dét argument at videnskabelige studier viser at lys bag skærmen er en fordel. Dé studier viser IKKE at _farveskiftende_ lys er en fordel, tværtimod viser de studier at farvetemperaturen på dét lys man har når man har noget, er meget VIGTIGT, og det er meget væsentligt at det er _fast_.

Og grunden til at der er så stor en forskel på fast lys og skiftende lys, er at det skiftende lys fratager filmproducenten for MULIGHEDEN for at styre hvad det er for en oplevelse du får (inden for de begrænsninger man nu har). Hvis du har rødt lys rundt om et rødt objekt i venstre side af skærmen, så ændrer skærmen på din oplevelse af hvor meget dette røde objekt "fylder" i din bevidsthed. Det mener jeg er at gøre SKADE på filmen. Hvis filmproducenten mente at dette objekt skulle fylde mere i din bevidsthed, så ville han gøre den større, rødere, mere i fokus eller nogle af alle de andre redskaber en filmskaber har til dét. Hvis du vil have "oplevelsen" til at fylde hele væggen, så skulle du have købt en projektor. Eller et større tv.

For prins Knud: Ambilight er IKKE skidt. Ambilight _MED FARVESKIFT_ er skidt. Are we clear?
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2012 kl. 19:23
@Otto

Er du certificeret til at ISF kalibrere Ambilight? LOL
Til top
Bøje_fra_nr_16 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-August-2012
Status: Offline
Point: 333
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bøje_fra_nr_16 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2012 kl. 18:15
ISF kallibrering af Ambilight, imponerende. 

Philips har altid været god til innovation, men desværre ikke på deres menu system - det må man leve med, eller gå andre græsgange.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu