recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - YouSee: Er det her overhovedet lovligt i DK?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

YouSee: Er det her overhovedet lovligt i DK?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
dvidebaek Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dvidebaek Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: YouSee: Er det her overhovedet lovligt i DK?
    Sendt: 17-December-2012 kl. 10:04
Hej alle sammen.

Der er noget jeg har undret mig over efter YouSee's præsentation af deres nye YouBio produkt, som man kunne følge med i her på Recordere. Det forholder sig sådan at YouSee har det de kalder "Fair-use" som går ud på, at man har et maks forbrug af GB per måned på ens bredbåndsprodukt. I forbindelsen med  YouSee's præsentation, var der en bruger ved navn Nicolai (tror jeg nok han hed) som spurgte, om Youbio talte med i ens "fair-use"-forbrug. Til det svarede YouSee at det gjorde det ikke. Det var "gratis" at streame alle de film man ville via Youbio uden at det ville tælle med i ens "Fair-use"-forbrug. Det samme galt iøvrigt TDC Play. Det vil altså sige man kan streame alle de film man vil via YouBio, mens hvis man f.eks. hellere vil benytte Netflix, så tæller det med i ens "Fair use"-forbrug. Er det overhovedet lovligt i DK? Her tænker jeg på netneutralitet! YouSee gør jo forskel på to ens produkter. Det ene som er deres eget produkt, mens det andet er en konkurrent til YouBio. Jeg har ingen intention om at Benytte YouBio, men er til gengæld flittig bruger at Netflix. Er godt nok fortørnet over hvordan YouSee kan forskelsbehandle mellem 2 helt ens produkter! 

Her er lidt om YouSee's "fair use"-forbrug på forskellige bredbåndsprodukter:

Fair use er et loft på dit bredbåndsforbrug, men et loft, der ligger så højt, at 99% af vores kunder aldrig kommer i nærheden af fair use-loftet. Bruger du din bredbåndsforbindelse til at surfe, sende mails, være på Facebook, bruge netbank, handle online og lignende, behøver du ikke skænke fair use en tanke.

200 GB svarer f.eks. til at downloade 5000 musiknumre, streame 300 timers tv og surfe 700 timer. YouSee Play og Web-tv, som følger med din YouSe Bredbåndsforbindelse, tæller ikke med i dit forbrug.

Fair-use-grænserne:

• 10/1 Mbit = 200 GB/md.
  • 20/2 Mbit = 400 GB/md.
  • 30/3 Mbit = 600 GB/md.
  • 100/10 Mbit = 2000 GB/md.
Jeg overvejer faktisk at gå til forbrugerombudsmanden, for at høre om man virkelig må gøre forskel på 2 helt ens produkter. Specielt fordi YouSee forfordeler deres eget produkt YouBio i forhold til Netflix. Troede vi havde netneutralitet her i DK, hvor man ikke må forfordele nogle produkter foran andre.

Men inden jeg vil gå til forbrugerombudsmanden vil jeg lige høre jeres mening. Det kan jo være det mig der tager fejl! Det er sket før :-)  
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8645
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2012 kl. 10:41
Det er ikke anderledes end mobilabonnementer med gratis FaceBook adgang, og det ville være et problem hvis man spærrede (eller satte grænsen ned) ved brug af Netflix), men det er nok heller ikke ulovligt.

Teleselskaberne har jo rodet med tanken om at opkræve specielt for Skype via mobilt bredbånd, men det er ikke kommet længere end det.
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Point: 1840
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2012 kl. 11:16
Du tager fejl.

Det er YouSee's net, hvorfor skulle de lade konkurenten benytte det "gratis"

Det ville være den dummeste forretningsmodel nogensinde.

Kan godt se din tankegang, men du blander æbler og bananer
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2012 kl. 23:00
Oprindeligt skrevet af dvidebaek dvidebaek skrev:

Troede vi havde netneutralitet her i DK, hvor man ikke må forfordele nogle produkter foran andre.

Vi har ingen lov om netneutralitet i Danmark. Regeringen mener ikke at det er nødvendigt.

I praksis er de danske ISP'er rimeligt net-neutrale når de sælger internetabonnementer (jeg vil ikke kalde FB på mobilen for et internetabonnement). Det gjorde formentlig også et vist indtryk på Telia at der kom voldsomme protester over deres planer med Skype afgifter (i Spanien).

YouSee Webspeed - YouBio eksemplet er formentlig det groveste brud på netneutraliteten i Danmark. I Holland ville det formentlig være ulovligt (efter deres nye lov om netneutralitet), men i Danmark overtræder de ikke nogen lov.

Der er al mulig grund til at protestere mod den slags, for eksempel ved at skifte internetudbyder.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2012 kl. 23:05
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Det er YouSee's net, hvorfor skulle de lade konkurenten benytte det "gratis"

Hvis jeg køber webspeed hos YouSee forventer jeg at få et internetabonnent, ikke et reduceret produkt som "FB på mobilen" eller "YouBio på coax kabel".

Hvis man accepterer dit synspunkt "det er YouSee's net" varer det ikke længe inden du skal erlægge særskilt betaling for Netflix, YouTube, Skype eller alle dem som ikke direkte samarbejder med YouSee koncernen.

Det vil føre til et totalt uoverskuelig situation for internetkunderne, og nedbryde det frie og globale internet som vi kender i dag.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8645
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2012 kl. 23:17
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Hvis man accepterer dit synspunkt "det er YouSee's net" varer det ikke længe inden du skal erlægge særskilt betaling for Netflix, YouTube, Skype eller alle dem som ikke direkte samarbejder med YouSee koncernen.

Det er jo så ikke det der er tale om her. Du betaler for en internetopkobling, der altid har haft en fair use grænse.

Nu får man så noget "gratis" fra samme virksomhed, hvis man betaler for et abonnement til tjenesten.

Der er lang vej fra det og så til det at kræve ekstra for adgang til andre tjenester.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2012 kl. 23:36
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Det er jo så ikke det der er tale om her. Du betaler for en internetopkobling, der altid har haft en fair use grænse.

Nu får man så noget "gratis" fra samme virksomhed, hvis man betaler for et abonnement til tjenesten.

Der er lang vej fra det og så til det at kræve ekstra for adgang til andre tjenester.

Jeg betaler netop ekstra for Netflix i forhold til YouBio, ligesom Telia (måske) vil have mig til at betale mere for Skype i forhold til anden trafik. Med YouBio kan jeg se alle de film jeg gerne vil. Hvis jeg i stedet vælger Netflix, risikerer jeg at min internetforbindelse bliver afbrudt efter X film eller at der kommer en ekstraregning (jeg er ikke klar over hvad der sker når man rammer loftet hos på webspeed?).

I øvrigt troede jeg at disse "fair use" grænser var begrundet i at der var begrænset kapacitet på "last mile" af kabel-TV internet fordi det er en delt kapacitet ligesom en 3G/4G mast. TDC har dem jo ikke på deres ASDL og VDSL produkter. Men YouBio giver præcist samme belastning som Netflix på "last mile".

Det er på grund af eksempler som dette at vi har brug for regler om netneutralitet. Webspeed er er internetadgang, YouBio er film streaming. Når der er betalt for internetadgang, skal det gælde ligeligt for alle typer trafik. Ellers vil "internetadgang" hurtigt degenerere til et fancy interaktivt kabel-TV produkt.

Redigeret af JesperLund - 17-December-2012 kl. 23:37
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1422
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2012 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Det er på grund af eksempler som dette at vi har brug for regler om netneutralitet. Webspeed er er internetadgang, YouBio er film streaming. Når der er betalt for internetadgang, skal det gælde ligeligt for alle typer trafik. Ellers vil "internetadgang" hurtigt degenerere til et fancy interaktivt kabel-TV produkt.

Skulle vi nu ikke lige klappe hesten?

Du er jo ikke blevet dårligere stillet fordi Youbio er lanceret. Det er jo nøjagtigt det samme som mobil abonnementer, hvor du f.eks køber 2-3 timer for 70 kroner og du så må snakke gratis til firmaets andre kunder. Det er meget brugt.

Jeg forstår ikke, hvorfor du nævner Netneutralitet. Det har i min optik INTET med den debat at gøre. Det ville det have været, hvis Yousee havde krævet ekstra for at du kunne bruge Netflix. Det gør de ikke og du er IKKE dårligere stillet bare fordi Youbio er kommet. 

Prøv og se det eksempel med Telia. De ville have EKSTRA penge for at bruge skype, det er noget helt andet. Her var der tale om et brud på den neutralitet netudbydere i min optik skal have.

Jeg tror man skal passe på med ikke at brokke sig bare for at brokke sig. Det som Yousee laver her findes i 1000 andre sammenhænge ude i det danske land indenfor andre brancher. 
Til top
Markh Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-August-2006
Sted: København
Point: 317
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Markh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2012 kl. 11:36
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Skulle vi nu ikke lige klappe hesten?

Du er jo ikke blevet dårligere stillet fordi Youbio er lanceret. Det er jo nøjagtigt det samme som mobil abonnementer, hvor du f.eks køber 2-3 timer for 70 kroner og du så må snakke gratis til firmaets andre kunder. Det er meget brugt.

Jeg forstår ikke, hvorfor du nævner Netneutralitet. Det har i min optik INTET med den debat at gøre. Det ville det have været, hvis Yousee havde krævet ekstra for at du kunne bruge Netflix. Det gør de ikke og du er IKKE dårligere stillet bare fordi Youbio er kommet. 

Prøv og se det eksempel med Telia. De ville have EKSTRA penge for at bruge skype, det er noget helt andet. Her var der tale om et brud på den neutralitet netudbydere i min optik skal have.

Jeg tror man skal passe på med ikke at brokke sig bare for at brokke sig. Det som Yousee laver her findes i 1000 andre sammenhænge ude i det danske land indenfor andre brancher. 

Helt enig. Det her har ikke meget med Netneutralitet at gøre. Hos Telenor bliver trafik til/fra Wimp tjenesten ikke talt med i dit månedlige dataforbrug (det er inkluderet i abonnementet). Det tæller med, hvis du er kunde hos 3, Telia, TDC osv..

I YouBio's tilfælde er det en tjeneste de stiller til rådighed og formentlig har de dedikeret kapacitet til formålet, og derfor får de ikke ekstra omkostninger af trafikforbruget (transittrafik mod det "store internet" er ikke helt billigt).

/Mark
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu