recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Precious Hjemmebiograf
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Precious Hjemmebiograf

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Precious Hjemmebiograf
    Sendt: 23-December-2012 kl. 19:21
Hej,

Det er nok tidligt at jeg opretter dette emne, men det bliver bestemt til virkelighed indenfor de næste 3-4 måneder. Jeg har valgt at oprette tråden tidligt så jeg har en chance for at samle lidt input inden de store beslutninger er taget. Jeg er i gang med at bygge nyt hus, og her har jeg fået lov til at bygge en hjemmebiograf - da det var mit kriterie for overhovedet at overveje.

Rummet:

Bredde: 4.03 meter
Længde: 4.81 meter
Højde: 2.40 meter
Størrelse for den som ikke gider regne: ca. 20 m2
Lofte: Akustisk Gips
Væg Farve: Forventer en grå farve på loft og gulve

Allerede her skal de første valg tages, og jeg går efter et 7.0 setup (har ikke en sub endnu), det kommer der lidt om senere. Jeg har ej heller de 2 ekstra højttalere der kan bringe mit 5.0 setup til et 7.0 setup, men er nødt til at overveje det allerede nu.

Jeg forventer at få indlagt tomrør til alle 4 højttalere (side/bag).




Her er et billede af setup set fra front:



Mine første spørgsmål: Hvad er en god højde at placere højttalere i og findes der en standard højfe?


Nuværende Udstyr

Forstærker: Onkyo 616
For højttalere: Cervin Wega AL750 (den gode gamle model i grå serie)
Center højttaler: Monitor Audio Silver LCR
Bag højttalere: Monitor Audio (kaster lyd i 2 retninger, og kan ikke huske navn da de er pakket væk pga flytning)
Media Center: Raspberry

Projektor: Forventer Epson TW6000 / 6100
Lærred: Forventer Lissau tab-tension 120"

Projektor kommer til at stå på en hylde bagest i rummet og igen med et tomrør til at gemme ledninger.

Møbler

Jeg forventer at købe dette møbel i sort og med sort "front".

Herved kan jeg gemme alt mit udstyr så der ingen ledninger bliver at se overhovedet.

Jeg har kigget meget efter "gode" biograf stole og regner med at smide 4 stk ind, men er meget i tvivl om "hvordan" de skal stå. At sidde i et hjørne og se film er nok ikke specielt fedt. Synes heller ikke de kan stå foran hinanden da rummet er for småt. Stole er langt fra fast lagte, men jeg vil gerne have "amerikaner" stilen, stor og brede og med plads til en cola :)

Belysning

Jeg forventer at bruge et 4 meter LED bånd i begge sider af rummet. Det er der mange delte meninger om herinde :) LED båndet vil kunne dæmpes og vil kunne antage 3 farver alt efter temperement.

Som jeg sagde i starten så er dette et "tidligt" projekt, men jeg er meget glad for input til hvad jeg kan gøre anderledes for at få den absolut bedste oplevelse ud af det. Det sværeste bliver nok at opdrive 2 baghøjtalere mere, så jeg kan få dem til at se ens ud.

Billeder

Nu er projektet godt i gang - og det er næsten klart. Nu mangler jeg blot at få sparet sammen til noget udstyr - og det er der lidt udsigter til.

Dette er vel det første skridt i den rigtige retning:



Ja .. og så forsvandt frosten ... efter langt tid!



Her er der godt nok 2 vinduer i biografen, men jeg får lavet så det kan mørklægges via skinner. Så kan rummet bruges til andre ting, hvis det skulle blive nødvendigt.



Så blev der trukket tomrør til baghøjttalere og til projektor. 



Male arbejdet går i gang for at få dækket de akustiske lofter.



Her skal møbel sidde der kan skjule alle kabler. 



Så blev der malet gråt .. og så nogle laminat gulve.





Kabel føring er nu komplet til baghøjttalere



2 stk lys dæmpere, hvor den ene skal køre med loft lamperne, mens den anden skal styre de kommende LED bånd (ja - ved godt at nogen ikke kan lide det!!)




Redigeret af Precious - 10-April-2013 kl. 17:40
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2012 kl. 19:33
Det kan godt være at du er tidligt ude, men så kan vi måske glæde os over dine fremskridt.
 
Men jeg kan godt se på dine nuværende udstyrsdele, at der skal ske et par opgraderinger her og derBig smile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2012 kl. 20:25
Faktisk var jeg glad for min sidste bio mht lyden. Jeg bliver nok mobbet herinde når jeg troværdigt står ved de gamle Wegas :) (går ud fra at det er dem du mener kræver "størst" opgradering).
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2012 kl. 20:39
Nu skal det jo som udgangspunkt være dig der er tilfreds.
 
Selv ville jeg nok sikre mig at mit front setup var med matchende høtalere. Desuden ville jeg nok prioritere en Subwoofer, og endelig - mon ikke at du skal have en lidt større surround receiverTongue
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1824
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2012 kl. 20:43
Dine "sidehøjttalere" er placeret forkert. 

De skal bag ved eller min. udfra lytteren 


Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2012 kl. 20:53
Hvorfor skal du have rullelærred i en dedikeret biograf?
Til top
Fonne Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 05-November-2008
Status: Offline
Point: 33
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fonne Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2012 kl. 21:45
Angående amerikaner stole, så er der måske ideer her:

http://www.biograf-stole.dk/group.asp?group=22
Til top
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2012 kl. 22:15
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Dine "sidehøjttalere" er placeret forkert. 

De skal bag ved eller min. udfra lytteren 




Tak for det - jeg kiggede en del på nettet og forsøgte at kopiere deres løsning. Godt du fandt den fejl inden elektriker er låst fast  :)

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Hvorfor skal du have rullelærred i en dedikeret biograf?


Hov - det skal være fast ramme lærred. Det er en skrive fejl, takker
Til top
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2012 kl. 22:20
Oprindeligt skrevet af Fonne Fonne skrev:

Angående amerikaner stole, så er der måske ideer her:

http://www.biograf-stole.dk/group.asp?group=22


De er også ganske fede. Jeg overvejer lidt disse, men har ikke fået kigget på leverings betingelser:

http://www.fnky.no/section.cfm?path=50,71

Man kan få en del hvor 4 stole hænger sammen, det giver efter min personlige mening et bedre finish.
Til top
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2012 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Nu skal det jo som udgangspunkt være dig der er tilfreds.
 
Selv ville jeg nok sikre mig at mit front setup var med matchende høtalere. Desuden ville jeg nok prioritere en Subwoofer, og endelig - mon ikke at du skal have en lidt større surround receiverTongue


Jeg er faktisk rigtig usikker på subwoofer vs front højttalere. Jeg har aldrig hørt en sub som matcher det de Wega kan levere. De kan mildest talt flytte sofaen en cm ved en eksplosion. Dog er de højttalere efterhånden blevet gamle og er ved at skifte farve, så jo - jeg bør kigge mig om og så få investeret i en sub :)

Mht receiveren - så er den faktisk nykøbt. Jeg er ikke sikker på at jeg vil blive mere glad ved at købe en kraftigere, synes den dækker mit behov rigtig flot. Dog skal man aldrig sige aldrig, hvis jeg skulle komme i underskud kan jeg jo altid smide en effekt forstærker på (tror jeg da) :)
Til top
jan203 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: dk
Status: Offline
Point: 761
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jan203 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2012 kl. 22:44
Ang ens front set up så kan det nu godt spille godt uden de nødvendigvis er ens og hvis du syntes det spiller så er det jo super. Det giver imo virkelig noget og få noget ekstra effekt så det ville være der jeg ville starte opgradering lydmæssig
Pioneer 5090H.samsung 3126..Oppo95.Musical FidelityM6i.front.soavo1.Center.sonusfaberdomus.Bag.amadeusmultiaktiv.Sub.klipschRsw12B.Sonos Cullen.Music Hall 25.2 moded dac.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2012 kl. 22:44
Stolene skal væk fra bagvæggen. Ellers vil du få ALT for meget bas.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu