recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Precious Hjemmebiograf
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Precious Hjemmebiograf

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2012 kl. 23:04
Bliver det trægulv?

P.S. LED Thansen får en nej stemme herfra.

Redigeret af Iron Man - 23-December-2012 kl. 23:06
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2012 kl. 23:56
Oprindeligt skrevet af Precious Precious skrev:

Jeg er faktisk rigtig usikker på subwoofer vs front højttalere. Jeg har aldrig hørt en sub som matcher det de Wega kan levere. De kan mildest talt flytte sofaen en cm ved en eksplosion. Dog er de højttalere efterhånden blevet gamle og er ved at skifte farve, så jo - jeg bør kigge mig om og så få investeret i en sub :)


Jeg vil godt udfordre denne her lidt.

Jeg har tilfældigvis hjulpet med opsætningen af Cerwin Vega'er er par gange før, men svaret gælder sådan set generelt.

Det er meget muligt, at dine AL750'ere som i øvrigt er noget af det bedre fra Vega kan lave en masse lydtryk og larm, men de mangler rigtig meget af den "sub" lydkvalitet som en rigtig subwoofer kan give.

Jeg husker blandt andet et setup, hvor der blev anvendt to Vega fronthøjttalere fra CLS serien med en 15" i hver og en 700 watt monoblok til hver. De lavede også meget mere bass end mange af de vildeste subwoofere jeg har hørt, men det er kun bulderbass, det er langt fra den højkvalitets dybbas som en subwoofer leverer. Der er så meget bass i nogle actionscener, at man intet kunne høre fra centerhøjttaleren. Men hele huset ryster i hvert fald.

Frekvensgangen er ikke særligt pæn og du får meget nemt alt for meget bass omkring 50-60 hz. I subwoofer test er det også flere gange set, at Vega subwoofere følger mange dyrere modeller i lydtryk indtil omkring 50hz, men under så falder lydtrykket til niveauet fra meget mindre modeller. Vega wooferen virker således meget kraftigere end de mindre subwoofere, men det er på grund af de dB som den laver ved de billige frekvenser.

Det jeg egentlig prøver at sige er, at du kan have bulder, brag og fysisk, men det bliver ikke rigtig dybbas. Når rummet er på plads, så skal du helt klart prøve at eksperimentere med en subwoofer. Alternativet er at prøve med noget rumkorrektion, da du med garanti har meget mere bass ved nogle frekvenser en du bør have, dette kan godt snyde, så man tror højttalerne er helt vilde til bass, men i realiteten spiller de faktisk for meget bass ved nogle frekvenser.




Redigeret af Iron Man - 23-December-2012 kl. 23:57
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2012 kl. 09:42
Oprindeligt skrevet af Precious Precious skrev:


Oprindeligt skrevet af Fonne Fonne skrev:

Angående amerikaner stole, så er der måske ideer her:

http://www.biograf-stole.dk/group.asp?group=22




De er også ganske fede. Jeg overvejer lidt disse, men har ikke fået kigget på leverings betingelser:

http://www.fnky.no/section.cfm?path=50,71

Man kan få en del hvor 4 stole hænger sammen, det giver efter min personlige mening et bedre finish.


Bare husk, at Norge ikke er et EU land, så der kan komme told og moms på, hvis den bliver opdaget. Det skandinaviske samarbejde slipper os desværre ikke for tolderne, når vi bestiller fra Norge.
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1829
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2012 kl. 09:43
Oprindeligt skrevet af Precious Precious skrev:


Jeg er faktisk rigtig usikker på subwoofer vs front højttalere. Jeg har aldrig hørt en sub som matcher det de Wega kan levere. De kan mildest talt flytte sofaen en cm ved en eksplosion. Dog er de højttalere efterhånden blevet gamle og er ved at skifte farve, så jo - jeg bør kigge mig om og så få investeret i en sub :)

Prøv at læse denne klumme:

Til top
martin_p Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Maj-2011
Status: Offline
Point: 852
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér martin_p Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2012 kl. 10:34
Fedt fedt link til biograf stole precious thanks ;)
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2012 kl. 10:58
Oprindeligt skrevet af martin_p martin_p skrev:

Fedt fedt link til biograf stole precious thanks ;)

De er rigtig fine :) Jeg har også overvejet om jeg skal købe sådan noget i den stil eller en almindelige stofa, så kan man også ligge og hygge sig Wink


Redigeret af Iron Man - 24-December-2012 kl. 11:00
Til top
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2012 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af Iron Man Iron Man skrev:


Det jeg egentlig prøver at sige er, at du kan have bulder, brag og fysisk, men det bliver ikke rigtig dybbas. Når rummet er på plads, så skal du helt klart prøve at eksperimentere med en subwoofer.


Du/i har 100% ret - jeg bør lave en udskiftning af front højttalere (og måske endda center og bag også). Det kommer på jule ønske listen, men jeg tvivler på at jule manden når at få brevet. Jeg tager tingene som de kommer, og med et nybyggeri så går der nok lidt før jeg får råd til at skifte højttalere. Det vigtigste for mig er først og fremmest at få placering på plads, da det ikke er noget jeg let ændrer på senere.

Hvad højde vil man typisk placere side og bag højttalere i?
Til top
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2012 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:


Prøv at læse denne klumme:



Jeg læste lige din tråd igennem med din egen biograf Pony, og her må jeg tage hatten af. Det er virkelig en fed opsætning, sådan 2 subs ville passe perfekt ind i min biograf også. Synes faktisk ikke lige jeg kunne finde de danske priser på dem, hvor har du opdrevet dem?
Til top
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2012 kl. 13:53
Oprindeligt skrevet af Iron Man Iron Man skrev:

Bliver det trægulv?

P.S. LED Thansen får en nej stemme herfra.


Det bliver et laminat gulv i en grå nuance, jeg er faktisk lidt bange for akustikken ...

LED: Hehe - det er lidt poppet, enig. Jeg har blot ikke fundet noget bedre alternativ fra en lyskilde som giver indirekte lys. Det jeg ønsker er blot en dæmpet belysning, det bliver sikkert slukket under filmen alligevel. Som tidligere nævnt er det smag og behag.
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2012 kl. 14:09
Oprindeligt skrevet af Precious Precious skrev:



Hvad højde vil man typisk placere side og bag højttalere i?



Dolby's anbefaling har altid heddet, at diskanten skal side 90 cm over ørehøjde. Det kan der være rigtig mange gode argumenter for. Selvom der er diskrete effekter til hver eneste højttaler, så er det ikke et mål at man skal sidde og høre en masse individuelle effekter i alle baghøjttalerne. Placering giver en difus lyd specielt fra diskanten. Rear og back højttalerne skal være en naturlig forlængelse af lyden i fronten. Nogle vil gerne have fuld knald bagkanalene, men i biografen sidder man jo heller ikke og vender sig om hele tiden. Fokus er på skærmen, og selvom der er lyd i bagkanalerne, så tænker man ikke voldsomt meget over det, du vil dog opdage hvis de ikke var der.

Rear vil jeg anbefale at sætte på siderne uanset om du vælger 5.1 eller 7.1.

Det gode ved en hjemmebio er jo at man selv bestemmer. Foretrækker du en mere defineret lyd fra bagkanalerne i film eller måske specielt hvis du hører musik eller spiller, så bør du måske montere dem lavere. Inden du beslutter dig bør du måske prøve et par placeringer.

Begge dele kan være rigtigt, men det afgør du. Jeg foretrækker at placere dem et stykker over hovedet.
Til top
martin_p Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Maj-2011
Status: Offline
Point: 852
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér martin_p Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2012 kl. 14:13
Mine surround højtalere er placeret omkring 60cm over hovedhøjde.
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1829
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2012 kl. 14:28
Oprindeligt skrevet af Precious Precious skrev:

 
Jeg læste lige din tråd igennem med din egen biograf Pony, og her må jeg tage hatten af. Det er virkelig en fed opsætning, sådan 2 subs ville passe perfekt ind i min biograf også. Synes faktisk ikke lige jeg kunne finde de danske priser på dem, hvor har du opdrevet dem?


De kan skabe et lydtryk som er ret vildt og uden at man skal tænke over om skidtet holder, de er nemme at drive så der skal ikke bruges ret meget power fra receiver'en.

Men som med alt Amerikansk, du får masser af brøl uden de store finesser. Men det kan spille den biograflyd som jeg ønsker.

Hele sættet kostede kr. 15000,- med fragt og moms. Til den pris er der ikke meget der kan følge med + jeg ønskede også noget som ikke alle har.

NB. mine surround højttalere sidder ca. 80 cm. over hovedet ( målt fra diskanten ) når man sidder i sofa
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu