recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Precious Hjemmebiograf
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Precious Hjemmebiograf

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2012 kl. 14:29
Ja lyden fra siden og bagfra skal blæse hen over hovederne på jer for optimal surroundfornemmelse. Så alt fra 1½ m til 2 m over gulvet er fint
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4419
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2012 kl. 14:47
Enig med P. Las. Derudover bliver surroundfornemmelsen øget en del blot ved at rykke stolene lidt væk fra sur. Backs.
Til top
martin_p Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Maj-2011
Status: Offline
Point: 852
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér martin_p Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2012 kl. 16:14
Jonas det kommer vel an på hvor meget der er skruet op for bagkanalerne? De skal selvfølgelig ikke være skruet alt for højt op, for så bliver de for dominerende, men det tager ARC højde for, når den kalibrerer.
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2007
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sani Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2012 kl. 23:25
hvis jeg var dig så vil jeg ikke bruge "akustiske gips" der er lang fra en optimal produkt, kender flere som har brugt den i deres ny bygede huse og selv i dagligsuen er der lang fra tilfredstilende , så en del har alerede nu skiftet lofter i huset ..
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
Til top
martin_p Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Maj-2011
Status: Offline
Point: 852
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér martin_p Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2012 kl. 00:09
Sani, enig mht dit sidste indlæg.
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2012 kl. 09:26
Oprindeligt skrevet af martin_p martin_p skrev:

Jonas det kommer vel an på hvor meget der er skruet op for bagkanalerne? De skal selvfølgelig ikke være skruet alt for højt op, for så bliver de for dominerende, men det tager ARC højde for, når den kalibrerer.


Rumfornemmelsen og lydbilledet bliver klart forbedret når højttalerne får noget rum at spille i inden de rammer ørerne. Det er sådan set ikke anderledes end i et stereosetup.

Som du er inde på, så skal selve lydniveauet selvfølgelig også justeres til det korrekte.


Redigeret af Iron Man - 25-December-2012 kl. 09:32
Til top
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2012 kl. 10:19
Tak for alt inputtet

Akustisk gips har været meget debateret her i huset, og rent akustik mæssigt ser det sådan ud:

1. Gips lofter
2. Trælofter
3. Akustiske gips lofter
4. Troltekt

Hvor 1 er værst og 4 er bedst (der findes ting ind imellem men som jeg ikke bryder mig om)

Jeg har læst nettet tyndt omkring lofter, og da konen nægter troltekt er der ikke rigtig noget valg. Et par af naboerne har valgt samme løsning, og her fornemmer jeg meget lidt rumklang i rum langt større end de jeg bygger. Dog er det ikke på højde med troltekt. I min tidligere biograf havde jeg trælofter og trægulve, og her var det ikke noget problem.

Jeg tror ikke rigtig jeg har meget valg her, så hvis jeg får problemer med rum klang må jeg finde andre løsninger til at nedbringe klangen. Det hjælper så lidt at jeg ligger et specielt laminat gulv, men en meget god bagside, det skulle snuppe meget echo.
Til top
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2012 kl. 10:28
Med hensyn til opsætning af højttallere så får jeg store problemer med at få sat dem på side væggene pga vindue, og endnu værre når jeg flytter sofa væk fra bag væggen .... vil jeg få elendig lyd ved at sætte de 2 side højttallere der hvor de er placeret på billedet?
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4419
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2012 kl. 12:18
Hvad med over vindue?
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1829
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2012 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af Precious Precious skrev:

Med hensyn til opsætning af højttallere så får jeg store problemer med at få sat dem på side væggene pga vindue, og endnu værre når jeg flytter sofa væk fra bag væggen .... vil jeg få elendig lyd ved at sætte de 2 side højttallere der hvor de er placeret på billedet?

Det er som sådan ikke lyden der kan blive elendig.

Det er mere rum perspektivet i lydbilledet, for den lyd der kommer ud af "sidehøjttalerne" skal forestille at komme bagfra.

Så ser du en film hvor f.eks. der flyver et fly hen over hovedet på dig, så vil du ikke kunne høre lyden bevæge sig hen over dit hoved
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2012 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hvad med over vindue?
 
Det ville jeg også klart vælge.
 
I min gamle lejlighed sad mine baghøjttalere som på billedet på siderne, hvor sofaen stod helt op af bagvæggen.
 
Nu sidder de på bagvæggen vinklet mod sofaen med cirka 2,2 meter til sofaen. Selvom jeg faktisk mod min vilje har skruet dem 2dB højere op end de bør, så hører jeg dem minimalt i forhold til før. Lydbilledet var også markant bedre før.
 
Edit: Sammenhængen til fronthøjttalerne var også meget bedre med placeringen på sidderne.
 


Redigeret af Iron Man - 25-December-2012 kl. 13:47
Til top
staalorm Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 120
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér staalorm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2012 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af Precious Precious skrev:

Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Dine "sidehøjttalere" er placeret forkert. 

De skal bag ved eller min. udfra lytteren 




Tak for det - jeg kiggede en del på nettet og forsøgte at kopiere deres løsning. Godt du fandt den fejl inden elektriker er låst fast  :)

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Hvorfor skal du have rullelærred i en dedikeret biograf?


Hov - det skal være fast ramme lærred. Det er en skrive fejl, takker

Vil anbefale dig at få upper front kabling trukket også, når elektrikeren er i gang.
Jeg synes personligt at front wide ikke er nødvendigt, ved mindre din biograf er meget bred.

117", Atmos & DTS-X.
- Kan man leve uden en biograf derhjemme??? :D

Se mit projekt her:
staalorm's bif
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu