recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Guide til Pladespiller-indstilling?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Guide til Pladespiller-indstilling?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Guide til Pladespiller-indstilling?
    Sendt: 02-Januar-2013 kl. 22:21
Hej forum.
 
Jeg har after mange år fået min gamle pladespiller frem fra gemmerne. Den virker og lyder sådan rimeligt, men den skal afgjort have en ny rem.
 
Jeg kan dog slet ikke huske hvordan man kontrollerer omdrejninger og pickup sporing, stiller nåletryk og antiscating, så hvis nogen ligger inde med et link til en god guide vil jeg sætte pris på det.
 
MVH


Redigeret af tvkartoffel - 02-Januar-2013 kl. 22:24
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2013 kl. 22:33
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2013 kl. 22:47
Tak
 
Jeg kan se at jeg skal have rodet gemmerne igennem for at finde tilbehøret. Kan dog ikke erindre at jeg har haft en vægt til at måle nåletrykket med. Ej heller et stroboskop. Jeg har dog en protractor et sted. Det er da en start.
Må se ikke jeg kan finde manualen til pladespilleren. Der må stå noget i den.
 
MVH
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2013 kl. 23:07
Normalt er det også tilstrækkeligt at nulstille kontravægten på armen, og så dreje til den er i balance. Har aldrig haft en vægt til det, men min digitale køkkenvægt må kunne bruges da den vejer med 1 gram. Protractor synes jeg ser indviklet ud, og har altid haft forhandleren til at indstille det. Er der ikke en eller anden form for stroboskop? På min ældste sidder den under tallerkenen og kan ses gennem en rude. På den nyeste sidder den i kanten.

Redigeret af Kampus - 02-Januar-2013 kl. 23:09
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2013 kl. 23:20
Nej der er ikke noget stroboskop på afspilleren. Nu jeg sidder og kigger, begynder det at dæmre lidt hvordan man gør med nåletrykket. Min Dual 505-3 er lige som du skriver. Man nuller vist nok det hele, drejer kontravægten til armen balancerer og sætter så nåletrykket på en separat "dreje knap". Som jeg husker det skulle man så sætte antiscating på samme værdi som nåletrykket. Der er to skalaer. Een for elliptisk nå og en for "rund" så det nå være den for elliptisk jeg skal bruge. En ny goldring pickup som den der sidder på koster næsten 600$ eller rundt regnet det samme som en Oppo... Håber den er i orden :-)
 
MVH
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2013 kl. 23:37
Jeg har selv en eliptisk MC pickup på den gamle, så jeg ved godt hvad de koster. Men så er lyden også lysår bedre end CD. Ja antiskating sættes ca til samme værdi som nåletrykket. Og du kan næsten høre på musikken når den kører korrekt hastighed. Det som er vigtigt for at undgå wow og flutter, er at tallerkenen går jævnt med samme hastighed, og her er quartz lock en fantastisk opfindelse.
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2013 kl. 06:47
Hvis der ikke er noget stroboskop på pladetallerknen, er der så overhovedet nogen mulighed for at justere på omdrejningerne, vha. en drejeknap? Det er der i hvertfald ikke på min Akai APQ41.
Og for andre, som kigger med her, og undrer sig over, hvad et stroboskop er for en dims, så er det for at justere til nøjagtigt den hastighed, pladen skal rotere med: På nogle grammofoner er der nogle streger på kanten af pladetallerknen, samt et lys:Når de streger, som repræsenterer de omdrejninger, man kører med - hhv. 33, 45 eller 78 omdr., står stille, så kører den med de rigtige omdrejninger. kører stregerne fremad, altså i samme retning som pladetallerknen, så kører den for hurtigt. Kører stregerne imod pladetallerknens retning, så kører den for langsomt.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2013 kl. 09:00
Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Hvis der ikke er noget stroboskop på pladetallerknen, er der så overhovedet nogen mulighed for at justere på omdrejningerne, vha. en drejeknap? Det er der i hvertfald ikke på min Akai APQ41.

 
Ja det er der. Der sidder en lille tandrem der trækker på konus der varierer drivhjulets diameter. Tandremmen er ganske vist tørret ind og knækket, men med lidt snilde kan man godt stille det alligevel. Man kan så gøre det på gehør eller med hjælpeværktøj. Om den løber med 100% nøjagtighed er nok mindre vigtigt, så længe den holder en konstant hastighed. Jeg kan i hvert fald ikke erindre at det har irriteret mig tidligere.
 
MVH
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu