recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af bagkanaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPlacering af bagkanaler

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
banielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 227
Direkte link til dette indlæg Emne: Placering af bagkanaler
    Sendt: 09-Maj-2006 kl. 12:54

Hej

Jeg er netop ved at opsætte mit nye surround system (Monitor Audio silver serien (dog med dls sub istedet)), men bliver i tvivl om hvordan jeg skal placerer bagkanalerne.

Jeg ved at de skal hænge på bagvæggen - med sofaen stående stort set lige foran (desværre - men har ikke plads til andet).

Men i hvilken højde skal de så hænge for at give den bedste lyd?? (det er dipole baghøjtalere)

Takker på forhånd herfra

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2006 kl. 18:55

 

Men i hvilken højde skal de så hænge for at give den bedste lyd??

 

 I den højde som svarer til højden på dit hoved, når du sidder ned.

 

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Dani3l Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 142
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2006 kl. 18:57
Skal de egentlig hænge på bagvæggen? Kan man ikke hænge dem på sidevæggene?
Til top
J.F.L Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 749
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2006 kl. 19:02

Oprindeligt skrevet af Dani3l Dani3l skrev:

Skal de egentlig hænge på bagvæggen? Kan man ikke hænge dem på sidevæggene?

De må i hvert fald ikke hænge lige i nakken af en. Hvis de skal hænge på en væg som sofaen står opad, så skal de hænge i hvert fald 1-1½ meter på hver side af sofaen.

Til top
PSSO Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2006 kl. 19:09
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2006 kl. 19:18

Da højttalerne er dipoler anbefaler jeg (har haft surround i årevis og har leget og læst en masse fagblade m.m.) placering på sidevæggene.

Så spiller de som de skal: Lidt diffust og lidt reflekteret rundt over det hele. De bør sidde et pænt stykke (> 1 m.) fra bagvæggen.

Da biografer ikke har bag/sidehøjttalere i ørehøjde, men over, anbefaler jeg placering ca. ½ m. over ørehøjde, i større rum op til en meter. Det giver et biografrealistisk mix mellem direkte og reflekteret lyd og lidt af den samme retningsfornemmelse. Mange film har også lyde fra oven: Fly etc. og ikke så meget fra under ørehøjde eller under jorden - det kan i givet fald sikkert overlades til subwooferen i systemet...

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Digi Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 13-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 91
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2006 kl. 19:20
ja, meningen er jo at de skal skabe et difust lydbillede, altså at lyden er der, men ikke kan bestemmes exact hvorfra den kommer, andet end det er bagved, en bipolar ht kan godt hænge på sidevægen, da den jo spiller begge veje, og derved skaber et difust lydbillede, MEN prøv dig lidt frem men en fed sourround scene, INDEN du bore hullerne i vægen til beslagne 
:o) K
Til top
banielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 227
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2006 kl. 11:52

hej igen

Takker for de mange gode input.

Men nu fik i mig jo helt "tændt"

Så jeg har plaget damen lidt og fået lov til at skabe 7.1 istedet hjemme i stuen

Men mit spørgsmål er som om det kan betale sig.

Lydområdet bliver ca. 12 m2. De to fronter kommer til at være ca. 3 m. fra hinanden. Imens de to midterste kommer til at være ca. 5 m. og de to bagerste kommer til at være 5 m. fra hinanden.

Selve kalibreringen har jeg hørt ikke er det store problem, da reiciveren burde kunne skrue op for de højtalere længst ude i siden.

så mit spørgsmål er mere om det giver bedre/federe surround lyd at have 7.1 istedet for de 5.1.   Og er det overhovedet brugbart at have 7.1 istedet for 5.1 nu når midterhøjtalerne er dipole?

Smider lige en skitsering over stuen så er det nok lidt lettere at forstå hvad jeg mener mht. mål (men ikke noget med at grine af den)

Til top
banielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 227
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2006 kl. 11:53
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2006 kl. 12:35

Hej igen,

Først et  til din dame. Jeg har en stue med ca. samme mål og har ikke 7.1.

Umiddelbart vil jeg sige: Hellere 5.1 med gode og matchende højttalere, der sidder godt end 7.1 med lidt ringere højttalere "overalt". 

Jeg er mere til kvalitet end kvantitet, og standard på DVD-film er "kun" 5.1. Så til samme pris for det hele ville jeg nøjes med 5.1.

Men ofrer du ekstra på både forstærker/receiver og højttalere, og er I tit mange flere end bare dem, der kan sidde i sofaen, så bliver det sikkert fedt med 7.1.  

Og du har jo allerede satset på glimrende højttalere, der er matchede, de er endda fra samme serie og de hører jo heller ikke til i den billige ende. 

Endnu et råd: Ryk sofaen ud fra væggen. Gerne 30-50 cm. Samme med ihvertfald front-højttalerne. Så får du ganske gratis et bedre og mere åbent lydperspektiv og en lidt slankere, men mere veldefineret bas. Forskellen skal simpelthen opleves!

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
banielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 227
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2006 kl. 12:43

Hej igen igen igen

Jamen er også helt stolt af min dame

Reiciveren jeg har købt er en Harman Kardon 335. Så umiddelbart burde den godt kunne trække det

Men som jeg læser dit Carser, så vil du bare foreslå mig at ikke investerer i et par RS1 til bag ik'?

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2006 kl. 13:16

Hej igen,

Da du har receiveren til 7.1 allerede (og det var jeg ikke klar over) vil jeg absolut ikke afholde dig fra at få 7.1 i stedet for 5.1 ved at få et par højttalere mere på.

Om det så bør være et sæt RS1 eller et par RS fx'er mere kan så diskuteres. Jeg hælder mest til, at alt bagude bør være af samme type - det er det oftest i biografen med 4-6-8-10-12 ens HT'er på side- og bagvægge og så er RS1 måske også fysisk lovligt dybe at have siddende bagude (24 cm). RS fx stikker knapt så dybt (13 cm.) og spreder lyden bedre. Men RS1 har til gengæld dybere bas. 

Hvis du synes rigtig godt om RS fx som de lyder, når de er sat op, som jeg har foreslået og spiller i 5.1, så synes jeg du skulle købe et par mere til at være dine H.B. og V.B.

Men er de lidt for slanke i det efter din smag, så få dig et par RS1 og de skal så kunne rettes ind mod sofaen v.h.a. beslag, de skal helst ikke sidde, så de peger ud mod fronthøjttalerne.

Og kan du sætte V.B. op udfor V.F. = i samme afstand til sofaen som din H.B. lyder den nok lidt klarere end i hjørnet, hvor den er nu (på tegningen altså  ). 



Redigeret af Carser - 10-Maj-2006 kl. 13:17
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu