recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hercules Theater
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hercules Theater

 Besvar Besvar Side  123 75>
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hercules Theater
    Sendt: 16-Januar-2013 kl. 21:35
Så er jeg endelig flyttet og er gået i gang med konstruktionen af den kommende kælderbio. Min gamle tråd kan ses her: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=95248&title=jbl-pro-bio

Det færdige resultat:











Udstyr:
LCR: JBL Synthesis SK2-1000 (Bi-amped)
Surrounds: JBL Studio L810 (6 stk)
Subs: JBL Synthesis S1S-EX (4 stk)
Effekt LCR: Crown CTs1200 (3 stk).
Effekt Subs: Crown CTs2000 (2 stk)
DSP/EQ: BSS Soundweb London
Surround processor: Onkyo PR-SC5508

Design
Selve designet af hvordan det skulle se ud, har godt nok været svært! Jeg har hele tiden haft en drøm om ét bestemt design, men efter en del snak frem og tilbage med  et par herinde (som jeg virkelig skylder et par store bøffer for at høre på mine dillemmaer :D), så måtte jeg droppe det og tage et par skridt tilbage. Jeg er pt. for nærig til at hyre håndværkere og jeg må tilstå at mine håndværkerevner ikke rakte til at lave hvad jeg helst ville. Så jeg fandt nogle bio'er på nettet og fandt én jeg synes rigtigt godt om og lånte lidt inspiration :)

Målet er dette (Trappen er sort og ved ikke lige hvad der skete for sketchup omkring lærred... Møbler er også ren illustration)





Detaljer:
  • Rummet bygges op med et indvendigt skelet. Der bruges 45x95 lægter, så der er plads til 95cm akustik alle steder i rummet - nogle steder en del mere.
  • Loftet er sortmalet troldtekt med i alt 16 spots. (To grupper - så der kan dæmpes ved lærred og over stole uafhængigt af hinanden)
  • Første række bliver 310cm fra lærred og anden række bliver 480 fra.
  • Hver række får deres egen sæt surround sides - dvs 2 sur. back samt 4 side-højttalere. (selvfølgelig med mulighed for individuel DSP på hver højttaler).
  • Lærred bliver ca. 320 bredt. (Så det bliver STORT på første række. I like it!)
  • Der kommer 3 stk. S1S-EX subwoofers bag lærred og én under trappen. Hver subwoofer har selvfølgelig også individuel DSP/amp.
  • Indre rum (indenfor skelet) er 325cm bredt og ca. 620 dybt. (Screenwall tager 60cm så det skal trækkes fra den totale dybde)

Processen
Sådan startede det da jeg flyttede ind:


Der skulle rives loft og væg ned - lortearbejde!


Og min betaling til de to kammerater som hjalp mig: 450g ren nydelse!


Efter en hel søndag med oprydning!


Mine højttalere nåede ikke at komme hjem inden juleaften, så mine forældre har været tålmodige!


Lærredrammen in place (og troldtekt/spots og skelet rundt i hele rummet):


Jeg har lavet lærredrammen 16:9, men regner med at maskere den ind til 2.35:1. Jeg ville bare ikke lukke muligheden for total IMAX :) Som det kan ses, har jeg lavet skelettet "flush" med inderste dele af væggen. Dvs. der er en masse al-coves ved vinduerne som jeg har tænkt mig at udnytte til bass trapping.

TODO
Overordnet mangler jeg:
Jeg forventer, at det hele er færdigt om en måneds tid. Men da jeg kun har weekender, går det ikke så hurtigt som jeg håbede.

Jeg er meget åben for inputs til ovenstående! 



Redigeret af Jonas_h - 09-Februar-2015 kl. 02:57
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2013 kl. 21:50
Spændende, det går jo okay fremad.
 
Er der nogen årsag til du har valgt Behringerne frem for T.amp ?
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2013 kl. 21:54
Behringer er 1U højde - mindes ikke at have fundet andre der var så billige med samme effekt.  Men undersøgte ikke så meget omkring det. Jeg har tidligere haft Behringer EP4000 som jeg var godt tilfreds med, så jeg satte Behringer som søgekriterie da jeg skulle have amps til bagkanaler. Jeg siger til mig selv det er en midlertidig løsning, men for at være ærlig tror jeg ikke jeg får dem skiftet ud Smile
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2013 kl. 21:57
Det ser spændende ud. Er det i hus? Jeg følger projektet med spænding.
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2013 kl. 21:57
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Behringer er 1U højde - mindes ikke at have fundet andre der var så billige med samme effekt.  Men undersøgte ikke så meget omkring det. Jeg har tidligere haft Behringer EP4000 som jeg var godt tilfreds med, så jeg satte Behringer som søgekriterie da jeg skulle have amps til bagkanaler. Jeg siger til mig selv det er en midlertidig løsning, men for at være ærlig tror jeg ikke jeg får dem skiftet ud Smile
 
Ja de EP4000 forstærkere står jo hos mig Wink.
 
Der er da også masser af effekt i de EPQ-900.
Til top
martin_p Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Maj-2011
Status: Offline
Point: 852
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér martin_p Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2013 kl. 22:03
Forslag til tæppe da dit link ikke virker http://www.garant.nu/syntet-taepper/3700-favorit-velour-11-margaux.html
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2013 kl. 22:06
Oprindeligt skrevet af Iron Man Iron Man skrev:

Det ser spændende ud. Er det i hus? Jeg følger projektet med spænding.
Det er faktisk lejlighed... Så jeg håber ikke, at lyden går for meget op til overboerne. (Jeg har lejligheden mellem kælder og 1. etage). Jeg vil ikke væk fra Kbh, så hus bliver ikke lige foreløbigt :)

Oprindeligt skrevet af martin_p martin_p skrev:

Forslag til tæppe da dit link ikke virker http://www.garant.nu/syntet-taepper/3700-favorit-velour-11-margaux.html
NAaah det skal ikke være rødt :)

Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2013 kl. 22:36
Jeg tager det røde tæppe Bliver spændende at følge med her
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 843
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2013 kl. 22:58
Det ser ud til at blive rigtigt godt Jonas, pøj pøj med det, jeg følger nysgerrigt med Smile
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2013 kl. 23:04
Glæder mig til at følge med ;)... Bliver spændende!
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2013 kl. 23:15
Fedt, at der er interesse :) Men det kommer nok til at være baby-steps. Kunne godt bruge 36 timer på et døgn nogle gange!

Er de fleste herinde fortaler for rødt tæppe? Jeg forbinder lidt det røde tæppe som noget der er fedt i starten, men som man måske bliver lidt træt af i længden. 

Hvis I har input til mit møbel-dilemma vil jeg også mega gerne have input.

Fandt den billigt på DBA og synes den er super fed. Havde så oprindeligt tænkt mig at købe sådan to lænestole til forreste række: http://shop.ilva.dk/produkt/42000437/albury?webgrp=S%F8gning

I kan se sofaen på podiet her:


MEN... Nu er jeg kommet lidt i tvivl om hvorvidt jeg hellere skulle gå efter nogle "flyder-stole". Jeg har siddet i disse fra Ikea, som jeg aldrig har fundet andet man sidder ligeså godt i: http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/20155487/

Men de passer jo slet ikke til sofaen, så hvis det blev de stole, ville jeg skulle have denne sofa: http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/00155445/
Synes bare ikke de er så pæne - så skal man gå efter siddekomfort eller udseende? Eller har I forslag til helt andre møbler? Vil gerne have, at sofa/stole er i samme serie så de matcher.


Redigeret af Jonas_h - 16-Januar-2013 kl. 23:17
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2013 kl. 00:01
Jeg har været hele turen rundt mht. farver, alt fra beige/brunt til kinky lilla.. Jeg startede og endte ved rød da det for mig bare skriger bio.. It just feels right, der er ikke så meget mere at sige..
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 75>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu