recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilke kabel? (Sony S710/Samsung 32 R 71)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilke kabel? (Sony S710/Samsung 32 R 71)

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
DarkHelmet Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 508
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilke kabel? (Sony S710/Samsung 32 R 71)
    Sendt: 12-Maj-2006 kl. 17:13

Hej

Jeg har lige fået mig et Samsung 32R71 LCD tv igennem fælleskøbet. Jeg spurgte derinde hvilket type kabel jeg skal bruge til at forbinde min Sony S710. Jeg fik flere links mv, og nogen skrev at jeg skulle bruge et komponent kabel..

Er det ikke bare et ganske alm. fuldt monteret scartkabel der menes? HDMI udgang mener jeg ikke at min Sony har.

Vil det overhovedet give en billedmæssig fordel ved at få en dvd afspiller med HDMI udgang? Eller er det først når vi får rigtig HD afspillere?

Til top
kallek Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-September-2005
Point: 1287
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2006 kl. 17:48
Du kan da godt forbinde med scartkabel ,brug dog et bedre end dem der der sælges i netto nu til ingen penge,hvorfor jeg bruger komponentkabel er for at kunne bruge de to scart til andre ting,der ikke har komponent udgang og det har sony 710 jo.Men du får også super billed med komponent kabel.bruger et fra Hifiklubben til over 500 kr, men et billiger kan nok gøre det.Dog køb ikke for billigt,gode kabler giver bedre billed og det må jo være det vi skal satse på
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2006 kl. 18:03
Oprindeligt skrevet af DarkHelmet DarkHelmet skrev:

Jeg har lige fået mig et Samsung 32R71 LCD tv igennem fælleskøbet. Jeg spurgte derinde hvilket type kabel jeg skal bruge til at forbinde min Sony S710. Jeg fik flere links mv, og nogen skrev at jeg skulle bruge et komponent kabel..

Er det ikke bare et ganske alm. fuldt monteret scartkabel der menes? HDMI udgang mener jeg ikke at min Sony har.

Vil det overhovedet give en billedmæssig fordel ved at få en dvd afspiller med HDMI udgang? Eller er det først når vi får rigtig HD afspillere?

Et component kabel ser sådan ud
http://www.av-connection.dk/?GroupID=74&ClassID=36
Hvis du bruger component skal du samtidig sætte recorderen til at køre progressive scan, ellers er det interlaced ligesom scart.

Component kan sammenlignes med RGB over scart, men component kan være både interlaced og progressive, mens RGB over scart altid er interlaced.

Hvis jeg var dig ville jeg dog eksperimentere med både scart og component. Component med progressive scan er formentlig bedre, men ikke nødvendigvis. Det afhængig af om de-interlacing bedst sker i din Sont recorder eller dit Samsung LCD TV.

Om HDMI ville være bedre...? Ja, specielt ved købe-DVD afspilning. For optagelser på recorderen tror jeg ikke at det gør den store forskel. Hvis du absolut vil have HDMI, er der ingen grund til at skifte recorderen ud. Der findes glimrende stand-alone DVD afspillere med HDMI til ca. 2500 kr. Personligt vil jeg foretrække at have to separate enheder (recorder og DVD afspiller), men det er selvfølgelig en smagssag.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2006 kl. 18:18

Tak for de brugbare svar.

Jeg har ikke fulgt så meget med de sidste år pga småbørn (er ellers gammel hifinørd og har haft store anlæg som Sirus/Thule osv..)

De her kompoment kabler ligner alm phonokabler man bruger til hifi (fx CD afspiller mv) er det korrekt? I så fald har jeg nogle dyre phono kabler liggende, men de er lavet til audio.. Måske et dumt spørgsmål!

Redigeret af DarkHelmet - 12-Maj-2006 kl. 18:19
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2006 kl. 18:31

De her kompoment kabler ligner alm phonokabler man bruger til hifi (fx CD afspiller mv) er det korrekt? I så fald har jeg nogle dyre phono kabler liggende, men de er lavet til audio.. Måske et dumt spørgsmål!

Ja de ligner, men jeg mener at der er en anden impedans i kabler beregnet til videosignaler (læs eventuelt mere på www.av-connection.dk, der er mange gode beskrivelser af de enkelte kabler). Du skal snarere sammenligne component kabler med 3 stk. composite video kabler.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2006 kl. 18:37
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Ja de ligner, men jeg mener at der er en anden impedans i kabler beregnet til videosignaler (læs eventuelt mere på www.av-connection.dk, der er mange gode beskrivelser af de enkelte kabler). Du skal snarere sammenligne component kabler med 3 stk. composite video kabler.

Ok. Jeg kan jo selvfølgelig prøve at smide dem på og se. Ellers må jeg prøve og købe nogle rimelige kabler til en 2-300 kr i så fald.

Er de billige dvd afspillere med HDMI værd at smide penge efter? Jeg bruger min Sony en del, og synes at billedet den giver på mit gamle tv var rigtig godt.

Jeg gider nemlig ikke rigtig bruge måske 3000 kr på en dvd afspiller nu når jeg har købt min Sony for 4 måneder siden! Men til en tusind kr ville jeg godt, men spørgsmålet er så bare om det er pengene værd?

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2006 kl. 18:47

Hejsa DarkHelmet,

Vær opmærksom på, at component ikke kan overføre lyd og heller ikke koder til TV'et om at slå over til A/V input fra recorderen, når der tændes for afspilning fra 710'eren og heller ikke om at skifte til/fra 4:3, zoom og 16:9.

Og skulle du få lyst til at optage fra TV'ets tuner lader det sig også kun gøre i SCART.

Som Jesper også er inde på i:

"Hvis jeg var dig ville jeg dog eksperimentere med både scart og component. Component med progressive scan er formentlig bedre, men ikke nødvendigvis. Det afhængig af om de-interlacing bedst sker i din Sont recorder eller dit Samsung LCD TV."

er det ikke sikkert component-billedet er bedre end RGB i et godt SCART-kabel.

Jeg selv har ikke component på mit TV, ellers ville jeg også have eksperimenteret, men jeg er yderst tilfreds med billedkvaliteten fra min 710 i RGB.

PS: Tillykke med dit nye TV!

Redigeret af Carser - 12-Maj-2006 kl. 18:51
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2006 kl. 18:53

Nu ville jeg også bruge kompoment forbindelsen til primært dvd film. Jeg tror ikke at der er noget at hente ved alm tv optagelser.

Men der er vel hellere ikke noget i vejen for at bruge begge dele på samme tid? Altså at forbinde begge dele på samtid og skifte mellem dem efter behov.

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2006 kl. 19:06

Næh, det skulle der ikke være.

Hvis du synes, der er stor forskel på DVD og TV optagelser:

En digital modtager gør forskellen en hel del mindre, især i 16:9 fra f.eks. DR, men også på andre kvalitetsproduktioner/transmissioner og den indbyggede analoge tuner i min 710'er måtte godt være lidt mere støjfri end den faktisk er selv ved god signalstyrke.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2006 kl. 19:20

Nu ville jeg også bruge kompoment forbindelsen til primært dvd film. Jeg tror ikke at der er noget at hente ved alm tv optagelser.

Men der er vel hellere ikke noget i vejen for at bruge begge dele på samme tid? Altså at forbinde begge dele på samtid og skifte mellem dem efter behov.

Nu har jeg lige skimmet manualen til Sony RX710, og componentudgangen kan kun bruges til progressive signaler (på Pioneer, som jeg har, er det anderledes). Derudover kan du ikke køre RGB gennem scart samtidig med at du bruger componentudgangen (en sådan begrænsning findes i stort set alle DVD afspilere). Så ja, du kan godt skifte mellem scart og component, men så skal du en tur gennem opsætningsmenuen hver gang du skifter.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2006 kl. 19:51
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Nu har jeg lige skimmet manualen til Sony RX710, og componentudgangen kan kun bruges til progressive signaler (på Pioneer, som jeg har, er det anderledes). Derudover kan du ikke køre RGB gennem scart samtidig med at du bruger componentudgangen (en sådan begrænsning findes i stort set alle DVD afspilere). Så ja, du kan godt skifte mellem scart og component, men så skal du en tur gennem opsætningsmenuen hver gang du skifter.

Surt.. Det vil jeg nok blive træt af i længden. Så må jeg kører RGB indtil jeg får råd til en ordenlig dvdafspiller med HDMI.  

Fik forresten luret lidt på mit Philips CRT 32". Når jeg slår over på Sony'en siger den at det er et CVBS signal? Hvordan får jeg RGB istedet? Det er sidste års topmodel fra Philips. Den har RGB indgang via scart. Er det mit scart kabel der ikke er til RGB?

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2006 kl. 19:54
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Næh, det skulle der ikke være.

Hvis du synes, der er stor forskel på DVD og TV optagelser:

En digital modtager gør forskellen en hel del mindre, især i 16:9 fra f.eks. DR, men også på andre kvalitetsproduktioner/transmissioner og den indbyggede analoge tuner i min 710'er måtte godt være lidt mere støjfri end den faktisk er selv ved god signalstyrke.

Jeg har kigget på en Philips DVB-T DTR200 som jeg regner med at købe. Er bare ved at finde ud af om jeg kan bruge en billed antenne. Jeg bor tæt ved Aalborg, så der burde være kanon dækning indendørs da jeg kan stå og kigge på masten.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu